' freak.no - Groguide
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Dyrking (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=233)
-   -   Groguide (https://freak.no/forum/showthread.php?t=80119)

mentalmelt 8. januar 2008 11:20

Ja, stiklinger roter best med 18-24 timer lys under sterke lysstoffrør (fluorescent light).

bbmarley 8. januar 2008 23:23

skal kjøpe meg gjødsel nettet, noen som vet om floragro er bra?

http://www.cropshop.no/catalog/produ...roducts_id=263

hampus 9. januar 2008 02:44

FloraGro er laget for hydrodyrking og skal blandes med FloraBloom og FloraMicro. Ville heller satset på BioBizz serien hvis du dyrker i jord.

bbmarley 9. januar 2008 23:42

okei:) tok 6 kloner i dag btw:D

bbmarley 13. januar 2008 18:37

bør jeg bruke NL: Evolution eller biobizz?
hvilke av disse funker best liksom?

BeerViking 13. januar 2008 19:51

Tenker på plante for første gang ute til våren, er det noen som kan hjelpe meg litt har sjekka litt på nettet, men har ikke funnet noen bra norske sider.
Er egentlig sommern/våren lang nok for å plante en lowryder, er det mye stell med cannabis utendørs eller skal man la naturen gjør sitt .
kan noen bare gi meg noen generelle tips til å dyrke utendørs.

jiffemann 13. januar 2008 21:29

Dette er vel den beste norske "guiden" om utendørsdyrking i Norge http://www.norshroom.org/wiki/pmwiki...sdyrkingINorge

ruslebiffen 13. januar 2008 21:47

http://www.norcan.org/forum/index.php?showforum=12 Står mye her.

greenpuff 24. januar 2008 11:51

??
 
Godt nyttår til alle :cool:

Jeg har en hunnplante som snart er ferdig blomstret.. I et toppskudd fant jeg et frø. Trodde frø kom etter befrukting med hann. Den er ikke befruktet, har ikke hatt hanner i nærheten.
Vil noen forklare dette for meg?
Ca hvor mange uker er vanlig blomstringstid, fra man setter de i mørket til budsen er brun og fin? :D

jiffemann 24. januar 2008 21:46

Planter kan bli stresset og dermed bli "hermie" noe som gjør at den får både han og hunn blomster, som igjen gjør at planten kan utvikle frø, disse frøa vil alltid bli hunn planter, men med større fare for at de blir hermie.

Blomstringstid kommer helt annpå hvilken type det er, indica kan ha en blomstringstid helt ned i 50 dager, 7-8 uker. Mens heftige sativas kan ha opptil 14 uker blomstringstid. Så du må nesten komme med er informasjon, om du vet det da. Hvilken strain feks.

Defqon 24. januar 2008 22:08

En kompis har en kimplante som har stått i cirka 7 dager uten noe næring men bare vann og lys. Den har utvikla seg ganske bra, men han vil helst gi den noe næring. Alt han har av plantenæring i huset er "Bio Bact for Ekologisk Odling" med "Nitrogen(n) 2,7% Forfor (P) 0,4% og Kalium (K) 1,7%. Han har null aning på cirka hvor mye han skal ha i, noen innspill?

LoveToGrow 24. januar 2008 22:50

Sitat:

Sitat av freaker911
En kompis har en kimplante som har stått i cirka 7 dager uten noe næring men bare vann og lys. Den har utvikla seg ganske bra, men han vil helst gi den noe næring. Alt han har av plantenæring i huset er "Bio Bact for Ekologisk Odling" med "Nitrogen(n) 2,7% Forfor (P) 0,4% og Kalium (K) 1,7%. Han har null aning på cirka hvor mye han skal ha i, noen innspill?

Her kan du fint bruke 2-5ml pr. liter med vann. Men pass på å ikke gi for ofte.

Defqon 24. januar 2008 22:54

Jeg skal vanne de hver 3 dag og gi næring hver 3 vanning, høres bra ut? 300ml vann de første 2-3 ukene så 600ml.

greenpuff 25. januar 2008 00:01

jiffemann

Jeg skal starte med thaiskunk og the church(greenhouse.com) nå.

jiffemann 25. januar 2008 00:49

Thaiskunk vil ha en ganske lang blomstringstid, vil tippe rundt 11-12 uker. Mens the vhurch er en indica dominert og vil tippe 8-9uker passer bra, noe som stemmer overns med de tidene greenhouse selv reklamerer med. Om det står feks. 10-12, så vil 12 nesten alltid stemme best med virkeligheten. Og det som er best, utviklingsmessig for planten.

Vil samtidig anbefale deg å sjekke innom http://icmag.com for å se på grow-dagbøker, http://uk420.com kan også anbefales.

greenpuff 25. januar 2008 11:33

Takk for info jiffemann!

sneipen 25. januar 2008 11:46

Har et lite spørsmål. :p

Hvordan vil lysrør (120cm) egne seg til vekstfasen?
Tenker på alt ifra 2-4-10stk.
For å deretter kjøre hps i blomstperioden?

Er det bedre å kjøre hps hele veien?


Har lest at HPS har en lystemp på ca 2000k, men lysrør kan man få oppi 6000k noe som teoretisk egner seg bedre til vekst. Alternativet er selvfølgelig å kjøpte MH som har en temp på ca 4000k, men som sagt så koster alt penger. ;)

Noen innspill?

_haha_ 25. januar 2008 22:17

HPS vil vere bedre til vekst, enn bare noen lysrør, nesten uansett. Skal du ha lysrør som tilsvarer hps må du mange, og lange og med riktig kelvin.
Så vil anbefale deg å bruke hps. Men om du har en ballast som takler både hps og mh pærer, så er jo mh pærer et godt alternativ, de koster ikke så mange hundrelappene.

sneipen 26. januar 2008 00:27

Tnx for svar.

Jeg skal kjøpe utstyr til hps, og har lysrør-armatur liggende. Har plass til 10-12 lysrør, så tenkte kanskje jeg kunne bruke det til vekst. Så kjøper jeg hps nå det nærmer seg blomst.
Jeg kommer til å kjøpe ballast som takler både hps og mh, 500kr for en slik ballast. Noe som jeg synes er en overkommelig pris, uten at jeg har undersøkt noe spesielt.
Må legge til at jeg har lest at plantene strekker seg litt mye viss man kjøre hps hele veien pga lystemp. Lysrør\LE har mye høyere par-verdi, selv om lyset er svakere når det gjelder styrke og trenger dårligere gjennom bladverk (F.eks.
Eller evt bruke mh, men jeg sparer noen kroner viss jeg kjører lysrør i vekstfasen i denne omgangen.



Hvordan er det med reflektor, har sett litt på adjustable wing med spreader eller hva den heter. Lest at den er ok +, men det finnes tross alt billigere reflektorer på markede.
Er den god for prisen, eller finnes det bedre alternativer der ute som er billigere eller gir mer for pengene?

Blir nok mitt siste spørsmål for denne omgangen. :rolleyes:

igjen; Tnx for innspill. :)

Defqon 26. januar 2008 14:28

Bladene på planten til kompisen min som enda er i vekstfasen blir større og større, det er 2 marijuanalignende blader og 2 små runde blader. Den er cirka 4-10 cm høy men har i det siste begynt å bli skeiv. Altså stilken vokser skjevt. Noe farlig med dette? Er planten ødelagt?

_haha_ 26. januar 2008 20:31

Vil tro rett og slett at den får for lite eller feil type lys, så den bare strekker seg.
Den er ikke ødelagt, bare prøv å støtte den opp med streng eller noe annet.
Og evt. prøv å få tak i noe annet lys, eller sette det lyset du allerede har nærmere.

Defqon 26. januar 2008 23:48

Omfg, klarte faktisk å rive planten opp av jorda. Satt den tilbake og håper at det går bra :'(

greenpuff 19. februar 2008 22:06

Hei igjen alle, (spes. lovetogrow og mentalmelt, Mye hjelp fått av disse to)
Et spørsmål: Jeg har 6 planter på blomstring, en thaiskunk og 5 "the church". Thaiskunken tørker ut fra toppen og nedover, skjønner ikke hvorfor. Plantene har fått akkurat like mye vanning og gjødning. Har dere noen svar på dette?

_haha_ 20. februar 2008 11:03

Hadde vert veldig ok å få nått noen bilder for å lette kunne si noe.
Men kan vere noen lock-outs som gjør at den tørker ut. Sjekket ph'en i vannet du bruker ?

greenpuff 20. februar 2008 11:44

Nei har ikke ph-tester.. Den begynte å tørke ut først etter jeg satte den til blomstring.

hvordan får jeg lasta opp bilder her?

_haha_ 20. februar 2008 12:35

Last opp til feks. photobucket.com og link til bildene her.

nothern light 21. februar 2008 16:04

Det er mye mer fruktbart å snakke ppm når det gjelder n p k og sporelementer enn å anbefale diverse spesial næringer og varemerker.
Dersom en skiller hydro fra jordbaserte løsninger kan enhver gå til plantasjen og sette sammen utmerkede blandinger til en rimelig penge.
Skal en ha høyfosfor blandinger må en bestille eller gå på apoteket og kjøpe reint fosfat.

qwerty1337 22. februar 2008 02:08

heisann...
tenkte å skaffe meg noen frø for å plante

mine kriterier er ikke mange:
- den trenger ikke være potent (skal ha den som potteplante :P )
- den må ha de karakteristiske bladene vi alle kjenner
- og den må spire fort

hvilken type skal jeg kjøpe og er det trygt å kjøpe på internett, med tanke på seriøsitet hos nettsiden
(og cops da seff) : P

enanthate 22. februar 2008 02:12

Vet ikke om jeg kan være så mye til hjelp, men vet at www.snow-white.nl har et par fine planter. Lowryder'n der skal visst bli ferdig ganske kjapt, sjekk det ;)

Defqon 22. februar 2008 02:16

Jeg kjøpte noe billigshit til samme formål som deg fra www.everyonedoesit.com . Alle frøene til nå har spiret og det ser ut til å gå bra. Se selv :)

Fyfaen, så at de solgte hasj osv på snow-white.nl så ble litt satt ut, helt til jeg så at de bare sendte til amsterdam :P

qwerty1337 22. februar 2008 02:55

hmm...
er det trygt å handle fra den siden?
ettersom at prisen kommer over 200kr
litt teit om det ikke kommer noe
og litt teit om de sender og lakrisen tar det fra meg :\

fruktsjamp 22. februar 2008 03:03

Hei,

Har et skap på rommet det er ca 2 meter høyde og 50 cm bred. Tenkte jeg kanskje skulle dyrke en plante der.

Hvilket strains vil dere anbefale og hvilken side er "safe" å bestille fra?

Er det mulig å komme under 1500,- ved kjøp av utstyr ?

Takk for svar.

magic.shro0m 23. februar 2008 09:24

Sitat:

Sitat av fruktsjamp
Hei,

Har et skap på rommet det er ca 2 meter høyde og 50 cm bred. Tenkte jeg kanskje skulle dyrke en plante der.

Hvilket strains vil dere anbefale og hvilken side er "safe" å bestille fra?

Er det mulig å komme under 1500,- ved kjøp av utstyr ?

Takk for svar.

Ja, akkurat det samme lurer jeg på :D

hubba 24. februar 2008 22:14

hei. noen som kan hjelpe meg litt? har noen stiklinger som har fått litt flekker på bladene. gul-orange farge.det har kommet 2 sett med blader og de nederste ser veldig lyse ut. tegn på nitrogen mangel? redd for skader som sopp eller andre bakterier. har samtidig noen planter som jeg har spira opp selv i woolblock. har blitt rundt 5 cm i lengde og tenkte jeg skulle sette de i potte nå. går det greit og plassere de i cocos jorda med woolblocka?eller vil det være skummelt i forhold til at woolb trekker til seg for mye vann og lign? lar de stå under 250w lampe tatt fra en gate lys stolpe. har ikke fått kjøpt vekst lampe egna for vekst fasen enda. har 600 hps liggende til senere bruk. hvoe lenge bør jeg vente med og tilsette nærinsstroffer? har canna coco a og b, og rhizofonic.

håper på svar

hampus 25. februar 2008 02:13

Sitat:

Sitat av hubba
har noen stiklinger som har fått litt flekker på bladene. gul-orange farge.det har kommet 2 sett med blader og de nederste ser veldig lyse ut. tegn på nitrogen mangel? redd for skader som sopp eller andre bakterier.

Vanskelig å si uten bilde. http://www.weed.no/problemer.php

Sitat:

har samtidig noen planter som jeg har spira opp selv i woolblock. har blitt rundt 5 cm i lengde og tenkte jeg skulle sette de i potte nå. går det greit og plassere de i cocos jorda med woolblocka?eller vil det være skummelt i forhold til at woolb trekker til seg for mye vann og lign?
Det burde gå greit, bare pass på at rockwoolen begraves i cocos så det ikke vokser alger på den. Rockwool som får både lys og næring på seg blir etterhvert grønn av alger.

Sitat:

hvoe lenge bør jeg vente med og tilsette nærinsstroffer? har canna coco a og b, og rhizofonic.
Cocos-mediet inneholder ikke noe særlig næring i seg selv, så du kan begynne med 5 ml/10L og øke gradvis i løpet av den første uken. Her er en fin tabell. Regner med at du har PH-måler, hvis ikke bør du kjøpe det.

rbt 25. februar 2008 10:11

http://weedseedshop.com - Bra og sikker side.

UngarEffect 27. februar 2008 00:40

Hva er feil med næringa om blader krøller seg nedover ?

hampus 27. februar 2008 01:15

Sitat:

Hva er feil med næringa om blader krøller seg nedover ?
Sannsynligvis overgjødsling, eventuelt fosformangel. Husk at næringsproblemer kan skyldes feil PH-verdi. http://www.weed.no/problemer.php

UngarEffect 27. februar 2008 01:27

Sitat:

Sitat av hampus
Sannsynligvis overgjødsling, eventuelt fosformangel. Husk at næringsproblemer kan skyldes feil PH-verdi. http://www.weed.no/problemer.php

Yes, men vet jeg har vært borti en med virkelig grønne fingrer som visste akkurat spesifikt hva det betydde når de krølla seg nedover kontra oppover. Hadde håpet på det var på nFF han var. Men får prøve å skylle med pure water.

Sitat:

Sitat av fruktsjamp
Hei,

Har et skap på rommet det er ca 2 meter høyde og 50 cm bred. Tenkte jeg kanskje skulle dyrke en plante der.

Hvilket strains vil dere anbefale og hvilken side er "safe" å bestille fra?

Er det mulig å komme under 1500,- ved kjøp av utstyr ?

Takk for svar.

Billig lys: http://shop.mrgrowgear.no/index.php?...mart&Itemid=26

Der har du isåfall ljus til 1100,- Bor du alene å ingen som kjenner stinken av planten din så trenger du ikke mye avansert ventilasjon. Trenger vell neppe noe mere automatisering av systemet annet enn en timer du får på europris...
Men skal du bygge skjult i et skap som er så lite å i tillegg ha ventilasjon for fjærning av luft etc etc - automatisering av vann..SÅ blir det skikkelig uøkonomisk.

Endring: Reflektoren til lyskittet der får du ikke inn i skapet. En vanlig HPS pære er nesten like stor som skapet ditt er bredt :D

Kauder 27. februar 2008 16:17

Vil det være en fordel å ha lampen isolert fra planten (ved skapgroing) med et varmesikkert glass? Eller vil det ødelegge noe av funksjonen til lampen. Tenker det gir fordeler i forhold til fuktighet mm.

FuNkY SkUnK 28. februar 2008 17:05

hoihoi

har fått inn en del super thai skunk og purple tops frø

og skal gro dm ute tenker jeg

trenger noen tips og råd:

Hvordan kan jeg klargjøre spotten min ute så mine spirer få dt så bra som mulig? (guerllia growing ;) )

noen spess næring som er ekstremt bra for plantene/spirene enten i bomstrings perioden eller før som jeg nesten MÅ kjøpe eller som eg VIRKELIG burde kjøpe?

tenker jeg vil kjøre LST men spørs litt mht. at jeg må oftere ut på spotten, og er lite keen på å bli tatt..

gjort LST før? hvordan har det funka for dg? mye mer yield eller bare litt så ikke vert å riske sjansen or å bli tatt?




ALT JEG HAR SKREVET OVER ER LØGN, HAR IKKE FÅTT INN NOE SLAGS FRØ OG SKAL ALDRI DYRKE DETTE! DET ER ULOVELIG! ALT ER RENT HYPOTETISK!!




BTW ser mange som lurer på dette med penger:

www.mrgrowgear.no kan man få kjøpt "pakkeløsninger" med både lys og filtre

la meg si at KULLFILTER + VIFTE er JÆÆÆÆVLEIG viktig for å unngå å bli tatt!!

nesten alle som blir tattfor dyrking blir tatt pga tysting ELLER LUKT!! og joa, de lukter disse plantene!!

MEN har oxo et annet alternativ som jævli bra MEN koster en del!!

http://www.head-nature.com/ der fr man kjøpt en pkke som har absolutt ALT ALT og end mere av det du trenger, ca 4 lapper om jeg ikke tar helt feil..

lys for vekst og blomstringsfase, aramtur, ledninger, reflektor, kullfilter vifte rør til vifter, til og med gjødsel OG næring! helt konge pakke! anbefaler til ALLE som skal gro som har råd til 4-5000!!

dimennoia 5. mars 2008 01:44

Jeg fant en projektor pære, på 1000w, noen som vet om det går ann å bruke denne som gro lampe? Om den har alle fargene. Spektrum eller hva det nå var? :)

willy 5. mars 2008 03:24

Jeg skal begynne å dyrke marijuana, men jeg har ikke noe erfaring med dette så jeg lurte på om misty og snow white er lurt å begynne med, isåfall er det noen som veit om en side de har feminiserte misty frø?

sneipen 5. mars 2008 04:41

Har hørt at man bør unngå feminiserte frø.
Mye pga man har en viss risiko for å få tvekjønnet planter.
Men om dette er et reelt problem vet jeg ikke, har bare lagt merke til at det er få som anbefaler slike frø.

Har du lest dyrkehåndboka som ligger på norcan?
Står litt om feminiserte frø der viss jeg ikke husker feil.

greenpuff 19. mars 2008 11:27

Bruker man hermafroditter til noe, eller er d bare å kaste dem?

rbt 19. mars 2008 16:10

Er mengde og kvalitet på sluttproduktet veldig stor forskjell fra sysstoffrør og hps lamper?

Jeg leste at planten burde ha 5l potte per halvmeter i lengde, så det går vell fint og bruke 10liters bøtter til potter? Det koster jo mye mindre, så da sparer man jo penger der.
Ser at mange planter frøene i små potter for og så sette de over i store potter etter ett par uker. Kan man ikke bare plante de i de store pottene med en gang, så slipper man det slitet med og bytte potte? Skal bruke en blanding av 50% blomsterjord, 25% vermiculite og 25% perlite.

rbt 19. mars 2008 21:50

Sitat:

Sitat av FuNkY SkUnK
http://www.head-nature.com/ der fr man kjøpt en pkke som har absolutt ALT ALT og end mere av det du trenger, ca 4 lapper om jeg ikke tar helt feil..

lys for vekst og blomstringsfase, aramtur, ledninger, reflektor, kullfilter vifte rør til vifter, til og med gjødsel OG næring! helt konge pakke! anbefaler til ALLE som skal gro som har råd til 4-5000!!

Hvor mange planter får man dyrka inni det "teltet" da?

Sitat:

Size: 120cm x 120cm x 200cm assembled

ArneAnd 21. mars 2008 10:09

Jeg postet dette spørsmålet i en annen tråd, men fikk ikke svar. Det er om disse plantasjene som er blitt avdekket.
Kankje noen her som vet:
Det sto et sted at de hadde funnet 12000 planter, hittill. Og at det tilsvarte en produksjon på ca 1 tonn i året.
Kan det stemme, da? Det betyr at hver plante gir 83 gram i året. Nå vet jeg ikke hvor ofte den kan høstes, annenhver måned, kanskje? Det vil i såfall si 13 gram hver innhøstning.

Cybergasm 21. mars 2008 23:40

En plante kan kun høstes en gang.

mentalmelt 21. mars 2008 23:49

Du kan faktisk tvinge en plante tilbake på vekst etter den har vært i blomst, men det er nok litt uvanlig å gjøre. Som regel så høster man en plante én gang, og så har man heller nye, friske planter klare til neste avling..


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 13:02.