' freak.no - Signal måler for digital parabol
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Generell forbrukerelektronikk (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=63)
-   -   Signal måler for digital parabol (https://freak.no/forum/showthread.php?t=4666)

web0 16. januar 2002 00:41

Signal måler for digital parabol
 
Hallo

Har nettopp mistet signalet på parabolen (Digital parabol Viasat)...tidligere når det har oppstått har jeg bare vridd på selve tallerkenen og (utrolig nok) fikk jeg igjen stabilt bilde. Nå viser ikke parabolen noe bilde som helst lenger så jeg vil stille inn signalet helt nøyaktig. Så er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en signal måler for digitale paraboler?

(Event: Er det noen andre måter å få igjen et godt signal på utenom å stå å tippe posisjon, som jeg har gjort til nå, uten noe hell)

PS: Det er ikke noe signal på parabolen nå, d.v.s 0.

Magnavox 16. januar 2002 10:35

De har en sånn måler på Biltema.. heter sattelite finder tror jeg. Koster under 300 kroner. Norsk satelitt import har også en, men den viser ikke styrken: http://www.satelitt-import.no/maaleutstyr.html

Ellers er det greit å ha et kompass for å se hvilken retning parabolen skal peke.

[securitymember] 16. januar 2002 21:21

Hadde gått til nærmeste RadioTv verksted og spurt pent om:
Jeg PLIIISSS kan få lov til å låne en feltstyrkemåler i en time eller to.

:)

Den fra biltema er ikke særlig tess på digitalt, men hvis det fremdeles er analoge signaler tilgjengelig går det! Det eneste dumme er at den biltema dingsen sier fra HVIS du har funnet en satelitt, men den sier ikke hvilken! Noe som er litt kjedelig da det finnes hopetall av dem der oppe!

web0 16. januar 2002 22:22

Vel, jeg snakket med Biltema, som sa de ikke hadde den signal måleren...så det jeg gjør nå er vel å oppsøke en radio/TV forhandler..

Kong_Tom 16. januar 2002 23:16

De har den hos Clas Ohlson. Tror den koster ca 300 der også.

Magnavox 17. januar 2002 09:05

Ingen billige satelitt findere sier hvilken satelitt. Tror ikke det er så lett å få lånt en proff måler heller.

[securitymember] 18. januar 2002 00:56

Vet det, at det er vanskelig å få lånt proff utstyr, men det er jo det eneste som holder mål....!
Lite kjedelig å liksom:
ahhh en sattelitt.... (går inn for å laste ned kanaler tar min 30min) bare for å finne ut at det er feil sattelitt! Vel har du de mere avanserte mottakerene (Nokia9xxx, Force,Shark) er det jo mulig å finne ut hvilken satelitt du har, men har du leiemottaker eller andre billige drittmottakere må du laste ned kanaler før du ser hvilken sattelitt du har.

:o Få heller noen "PROFFER" til å justere antenna til MAX signal :o

Slik som f.eks MEG :rolleyes:

Maniac 18. januar 2002 01:44

Sitat:

Opprinnelig postet av Kong_Tom
De har den hos Clas Ohlson. Tror den koster ca 300 der også.
Denne suger. Hjalp ikke kameraten min som kjøpte den en døyt. Tror du virkelig burde reise til en forhandler og låne en der.
Legg igjen et lite depositum så går det nok.

Maniac.

Fleinsopp 18. januar 2002 10:01

Skikkelig verktøy

Har nevnt denne adressen en gang før, men gjentar den gjerne. Swedish Microwave, en av de største produsentene av Microbølgeteknikk har et gratis program for lokalisering av satelitter. Ikke alle vet himmelretningen på Astra, Thor, Eutel osv.
Dette er et utrolig bra og profesjonelt verktøy til å finne retningen ved hjelp av kompass. Det samme programmet brukes av NRK, TV2 m.fl.

Husk imidlertid at når du måler deg inn, så vil kompasset ditt bli påvirket av Parabolantennen og metallet rundt.

Forøvrig så har du jo temmelig sikkert et feltmeter på dekoderen din. Dette er ganske så nøye. I utgangspunktet må man være to, og hvis avstanden er stor mellom antenne og dekoder, så bruker du bare mobiltelefonen som kommunikasjon.

Lykke til!

Ovennevnte gjelder versjon 2.0 som ligger på siden til Swedish Microwave. Last ned den svenske versjonen. Versjon 3.0 har jeg sett for 5 minutter siden, og kan ikke uttale meg om denne.

Swedish Microwave

Gubbe 19. januar 2002 02:02

bruk en satelitt BEEPER og søk opp satelitten selv.. det er mitt råd... eller...... lei en veksted gubbe til å komme til deg..

PS: det er best for deg at det ikke er noen "tvilsomme" kort i dekoderen din da...


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 15:01.