' freak.no - Groguide
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Dyrking (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=233)
-   -   Groguide (https://freak.no/forum/showthread.php?t=80119)

SID64 7. desember 2007 12:24

Nå er planta mi 10-12 dager gammel og imorgen får jeg HPS'en (Den har stått under lysstoffrør inntil nå). Den virker veldig frisk, men den har nesten ikke vokst i høyden de siste dagene. Det ser veldig trangt ut for bladene, de ligger nesten alle på et "plan" :

https://imma.gr//2530.jpg

https://imma.gr//2531.jpg

Er dette normalt eller må jeg gjøre noen tiltak?
Den står i en 2 liters potte nå. Har en 7 liters også, når kan/bør jeg plante over til denne?

nothern light 7. desember 2007 16:45

Få den over i 7 liter tvert og husk bløtt i bløtt. La den rote seg 7 - 14 dager og deretter kan du bestemme når blomstring sjøl. husk bra lys

bbmarley 9. desember 2007 17:37

hjelp!
tuppene på de nederste bladene begynner og bli gule og litt brune=S
bildet ble for stort for forumet, så her er linken:

http://i1.tinypic.com/87dzib9.jpg

noen som vet hva det kan være?

Polar- 9. desember 2007 17:42

Litt vanskelig og se ettersom bildet er dårlig/ute av fokus, men overvanning er vel rimelig og anta.

Gustavos 11. desember 2007 19:11

har fått 2stk 400W Master Son-T pia Green Power. (fra weedshop.no)
Kan jeg bruke VSA 600 Watt MH/HPS ballast på den? (fra mrgrowgear.no)
kan jeg ha begge pærene på 1 ballast?
og Maxilight reflektor? ( mrgrow)

Trenger jeg noe mer ? :P

hampus 12. desember 2007 04:08

Nei, du kan ikke bruke 400 watt pærer på 600 watt ballast. Du trenger en ballast for hver pære. Kanalvifte med kullfilter anbefales.

Jaso 12. desember 2007 11:30

Kan jeg montere en kanalvifte som eneste utsug i ett skap? Om jeg ikke skal bruke kullfilter, hva er da en rimelig utsug-løsning i ett skap med en 400w HPS?

LoveToGrow 14. desember 2007 00:01

paranoy:

Det stemmer at på Cannabis Indica brytes endel av thc'en ned til andre cannabioder, men i en mye mindre grad på Cannabis Sativa, derfor en mye klarere høy på sativa variantene og en tung stein på indica variantene, men det stemmer også at yttligere mengder thc brytes ned til andre cannabioder under hasjfremstilling.

Håper det var dette du lurte på=)

Mvh

LoveToGrow

Sid64:Som nevnt, omplant, og mest sannsynlig har planta stoppet å vokse fordi den er overvannet. La alltid de øverste 1,5 - 2 cm med jord tørke ut før du vanner på nytt.

bmarley: Mest sannsynlig er det overvanning som nevnt, men kan også være en dårlig jordblandig som mangler enkelte mikro næringer.

Jehes: Ja du kan bruke det som eneste utsug, bare pass på at du har en plass det kommer inn frisk lyft også=) En rimelig løsning gir mindre avkastning, men pc- vifter er jo en rimelig løsning.

SID64 14. desember 2007 18:22

Jeg skal på juleferie i 8 dager og har laget et hjemmelaget hydrosystem. Lurer på om jeg bør sette planten under 4 stk sparepærer mens jeg er borte istedet for HPS'en? Vil den da drikke mindre vann? Den er fortsatt i vekstfasen.

SID64 14. desember 2007 22:01

Btw, går det an å bruke HPS'en til og sole seg? Som et solarium? Den varmer godt og kjennes bemerkelsesverdig mye ut som ekte sollys, og jeg trenger en liten tan før julebordsesongen.. :)

bbmarley 14. desember 2007 22:44

jeg har en ganske bra jordblanning med en god del mikronæring:)
vannet en god del mindre nå:)
det forsvant:)

greenpuff 16. desember 2007 12:23

Noen som vet hvordan feminized frø dyrkes frem?

hampus 16. desember 2007 12:54

Feminiserte frø lages ved at man tar en stikling av en hunnplante og får den til å bli hermafroditt (plante med både hunn- og hannblomster). Dette gjøres enten ved å la den stå i blomst veldig lenge, eller ved å spraye på giberellinsyre. Deretter samler man pollenet fra denne og bruker det til å befrukte en annen klone (som ikke er hermafroditt) fra samme morplante. Frøene man får da vil i teorien bli hunnplanter alle sammen, siden de bare har fått gener fra sin mor.

Feminiserte frø er ikke å anbefale, siden de har en tendens til å bli hermafroditter og spre masse pollen i dyrkerommet, sånn at all weeden blir full av frø.

SID64 16. desember 2007 15:25

Her er oppdateringer på planta mi ca. 4 uker gammel, virker veldig frisk og fin så tror dette blir bra! Ingen tegn på næringsmangel eller feil vanning så langt såvidt jeg kan se.

https://imma.gr//2689.jpg

https://imma.gr//2690.jpg

hampus 16. desember 2007 15:56

SID64, vet du hva slags strain det er? Det der var feite Indica-blader! Tipper den kommer til å parkere deg i sofaen..

Det lønner seg nok å investere i noe bedre næring. Bio-Bizz kan anbefales. Men husk uansett at det er bedre å gi for lite enn for mye..

SID64 16. desember 2007 16:13

Ja, det er Indica "Oasis" fra Dutch Passion Strains. Jeg har ennå ikke gitt den noe næring ettersom jorda er ganske næringsrik, tror jeg venter med næring til blomstringen :)

munk1 16. desember 2007 16:16

Ser ut som hann-plante...

SID64 16. desember 2007 16:17

Det håper jeg da virkelig ikke! Åssn kan du se det? Frøene er feminiserte så i verste fall skulle den bli hemafroditt.. :S

greenpuff 16. desember 2007 21:07

Stiklinger.
 
Hvordan lager man stiklinger? Kan man bruke disse til å drive frem hybrider selv?

mentalmelt 16. desember 2007 21:13

En stikling er kun en avskåret kvist fra en plante, og det er rimelig enkelt å lage en. Du skråkutter bare av en liten kvist med et sterilt blad, så kliner du på en gele som oppmuntrer stiklingen til roting og så stikker du den i en potte.. Dette blir ikke en hybrid, men en genetisk kopi av moderplanten.

greenpuff 16. desember 2007 21:29

Kan en gjøre det med feminized eller bare med ordinære frø?

mentalmelt 16. desember 2007 21:51

Du kan gjør dette med så og si alle planter som finnes. Om den er feminized eller ikke spiller ingen rolle..

greenpuff 16. desember 2007 22:18

Takk for gode svar. Hvilken gele bruker du? Går d å sette stiklingen i et glass vann?

mentalmelt 17. desember 2007 13:43

Jeg har brukt et produkt som heter clonex, som jeg synes funker fint.

Du kan sette stiklingen til roting i vann ja, men jeg har erfaring for at det går veldig sakte da siden røttene får så lite oksyken.

Du bør isåfal ha bittelitt næring i vannet, det samme gjelder for bruk av rockwool. Det funker også bra med jiffy cubes, sånne små jordbriketter, og da trenger du ikke noe ekstra næring. Det er de som har funket best for meg. Utenom Rainforest da, men det koster jo litt..

greenpuff 17. desember 2007 14:33

Kjempetakk. Da blir det stiklinger og nye planter til meg :-)

Space.Monkey 17. desember 2007 17:40

hva er minimum watt i blomstrings fasen?

mentalmelt 17. desember 2007 18:07

Det kommer helt ann på hvor mange planter du har under lampa og hvor store de er..

paranoy 18. desember 2007 12:58

Takk for svar LoveToGrow, bedre sent enn aldri :D

Forløpet til spørsmålet mitt var en annen tråd på nFF, og siden jeg er en fanatiker hva det gjelder hasj og kultur (også cannabis, som jeg leser med stor glød i tråden din) så vil jeg gjerne ha med alle fakta og info jeg kan finne angående emne. Dette gjelder fordi jeg skriver på en personlig "avhandling" om hasj/cannabis og kultur opp gjennom tidene, som ifølge mine planer skal komme på en personlig hjemmeside der alle sider ved planten skal opplyses, og de forskjellige kultur og tradisjoner skal fremstilles så enkelt og informativt som mulig, slik at en ikke trenger å være doktor, gartner, rakettforsker eller lignende for å skjønne. Mao alle skal kunne more seg over mine oppsamlede info om temaet som en slags "god-natt" historie. Det har seg slik at dokumentene begynner å samle seg opp i hopetall så jeg er nødt til å begrense litt informasjon tror jeg, men dette er en problemstilling som jeg får ta den tid som kommer.

Takker for svar, og vil forøvrig bare si at jeg kom litt på vei, men mangler ennå den fullstendige dokumentasjonen på den steine rusen til thai-pot, som ifølge meg må være en sativa-plante. På lik linje med hva du sier, har jeg alltid hørt at sativa gir deg høy, indica stein - hvilket stemmer overens med geografien til hvor hasj tilberedes. Men på lik linje med Speq, syns jeg Thai blir noe "laber" rus, i forhold til hva jeg forbinder med sativa. Metoden som bl.a. Golden Thai blir tilberedt på gir jo både deg og hampus rett i nedbrytningsdelen, men tross dette er jo ikke akkurat cbd rusgivende i seg selv, og det er rusen en blir "stein" på hos thai-planten. I Tyskland fikk jeg vite at denne rusen skyldtes en annen type THC, og i og med du beskriver det genetiske faktum at THC ligger i plantens gener, stemmer dette overens med mine teorier - men dokumentasjon på emnet lar seg vente, ja.

Uansett var jeg ikke klar over Colombiansk pot steine funksjon, som Speq beskriver, dermed er det enda en sativa jeg må lete litt etter. Kan det tenkes at Jamaica og Mexicansk gir samme funksjon? Noen som har prøvd disse to, og kan fortelle litt om rusen på disse? Gjerne start en tråd om det så ikke det mixes for mye i LoveToGrows meget informative dyrke-tråd, som jeg finner svært interessant. Takker og bukker for alle som bidrar til kvaliteten for denne tråden, det er god materiale å ha med på min planlagte "hjemmeside-avhandling" :)

RESpekt 19. desember 2007 10:26

Just wondering,.. hvor mange planter kan komme i blomst under en 400watts Nah lampe eller HpS fra mrgrowgear?. Planer om å toppe de for maksimal utvidelse av potensialet i plantene

LoveToGrow 19. desember 2007 16:03

Skal du toppe de ville jeg holdt meg til 4 maks 6 planter på en 400watts.

RESpekt 20. desember 2007 09:53

takker for kjapt svar,..

LoveToGrow 20. desember 2007 10:11

Ikke no stress, det er jo snart jul og greier=)

Anyways, jeg villa kanskje også vurdert å la vær og toppe og heller ha flere planter i mindre potter;)

RESpekt 20. desember 2007 10:33

I see,.. Noen spess grunn til det? Tenker maksimal utnyttelse av blomstene jeg. :rolleyes: Kan jeg doble antallet plants hvis jeg dropper toppinga? "Cropen" vil bli min første så det gjør detta nå for å lære. Og som sagt for å få maks ut av hver plante. Hatt en del før da jeg bodde hjemme, men de blei som regel busta av mutter. Og kom aldri til voksen alder. Men nå er situasjonen en annen,..

hampus 20. desember 2007 11:41

Du kan fint doble antallet hvis du ikke topper, men da er det viktig å ha en strain som ikke strekker seg for mye, gjerne en Indica-variant. Poenget med å ha flere små planter er at du kan starte blomstringen mye tidligere.

RESpekt 20. desember 2007 12:05

oki,.skal se etter en med dominerendes indica faktor. Selv om jeg ærlig skal innrømme at sativa`en er min "pot of gold" i dyrkeverden. Men er nok best å ha en del avlinger under beltet først. Men primo time for å høst før konverteringen til CDB og det andre kjemikaliet? Før de hårene har skifta farge,. Eller litt farge,.??

hampus 20. desember 2007 14:53

For å avgjøre når man skal høste er det best å bruke et 30x lomme-mikroskop og se på trikomene ("krystallene"). Hvis du vil ha lite CBD og CBN skal planten høstes rett før trikomene skifter farge fra gjennomsiktig til melkehvit / gyllen.

Det finnes mange fine sativaer som er greie å ha med å gjøre, men til første avling kan det være lurt å begynne med en variant som man vet at ikke strekker seg til taket og har 4 måneders blomstringstid.

Her er en link til en (engelsk) side som har svar på det aller meste..

greenpuff 20. desember 2007 18:09

Nyttig link :-)

RESpekt 21. desember 2007 10:43

Takker Hampus. Slenger meg på greenpuff sin utalelse. Meget nyttig side!,, :)

skolms 27. desember 2007 04:24

Dyrking med COCO medium!
 
Ved bruk av COCO plante medium bør man bruke COCO næring stod det.

Lurte om du eller andre har peiling på hvilken COCO næring for jeg skjønte ikke mye.

Sitat:

CANNA COCO A og COCO B er organiske produkter med en homogen struktur, fri for kjemiske tillsetningsstoffer. Leveres i 1 eller 5 liters kanner. Pakke med COCO A og COCO B
Det var allt som sto om info på Canna sin COCO A og B, så jeg lurte på om dette var fullverdig næring. A = veg, B = bloom?

Hvis det er tilfelle går det an å bruke BioBizz sin TopMax i tilegg?

Går det an å bruke en annen veg og bloom næring til COCO medium? Som for eks. BioBizz?
Hva anbefaler du?

http://www.hemphouse.no/index.php/trade/productlist/47/

LoveToGrow 28. desember 2007 00:03

Det jeg lurer mest på her er litt mer spesifik hva du mener med coco medium? Du har da vel ikke tenkt å fylle potten(e) med kun coco medium?

I såfall, ser det ut som det er best å holde seg til de 3 produktene jeg leste om på http://www.canna-no.com en nyttig side for de som vil dyrke i kokosfiber.

skolms 28. desember 2007 01:47

Jeg er egentlig ute etter en 50 liters All-Mix fra BioBizz, men den var dem utsolgt for alle steder. Så kom jeg over coco greiene. http://www.hemphouse.no/index.php/tr...ctview/301/48/

Aldri satt meg inn i coco så ja, jeg tenkte å bare bruke det.

Takk for svar!

hampus 28. desember 2007 04:19

Vær obs på at Canna oppgir alt for kraftig blandingsforhold for næringen. Oppskriften deres kan man fint fortynne 1:1000 (EC ~0.6) og øke gradvis derfa...

https://imma.gr//2859.jpg

greenpuff 28. desember 2007 09:47

Hva er egentlig en coco-plante?

mentalmelt 28. desember 2007 14:07

Cocoplante? Mener du coco medium? Det er kokos, så en cocoplante må vel isåfal være en plante som gror i kokos..

LoveToGrow 31. desember 2007 21:04

Meget godt forklart mentalmelt;)

Tro om tidspuktet på dette innlegget tilsier at jeg har null liv=)

bbmarley 1. januar 2008 20:31

=/ på 2 av de 4 plantene mine har de nederste bladene mine blitt gule og begynner og visne, og det ser ut som det stiger oppover.
jeg har ikke overvannet.. jorden er helt tørr når jeg vanner, noen som vet hva dette kan være?

LoveToGrow 2. januar 2008 14:03

Nei du har ikke overvannet, bare finn en næring som er høy på nitrogen og planten din vil få tilbake sin nydelige grønnfarge..

greenpuff 4. januar 2008 12:40

Jeg fant gjødning med 15% nitrogen på Plantasjen. Bare til info.

Polar- 4. januar 2008 23:46

Da var jeg kommet hjem fra juleferien som ble noe lengre enn planlagt, nemlig 20 dager. Hun ene jeg bor ilamme hadde slått av ovnen på rommet mitt og lyset, så noen planter jeg har har stått mørkt i 7-8 grader i 20 dager. Utrolig nok ser den ut til å være i live og mitt hjemmelagde vanningssystem funket. Jeg trodde ikke mine egne øyne rett og slett. Den ser like frisk ut, bare et par blader hengte litt ned. Tilogmed vokst endel. Idag satt jeg den i blomstringsfasen så får vi se hva som skjer.
Jeg begynner og få endel isbergsalat samt aubergine som gror godt, så snart blir det taco med hjemmelaget salat.

greenpuff 8. januar 2008 11:04

Skal stiklinger ha mye lys i tiden de roter seg?


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 12:28.