' freak.no - Groguide
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Dyrking (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=233)
-   -   Groguide (https://freak.no/forum/showthread.php?t=80119)

Shadows84 25. september 2008 23:15

Har vel egentlig funnet ut at slik jeg bor for tiden så funker det ikke med en liten "hage" innendørs, så jeg venter til våren og prøver meg ute. Har begynt å planlegge litt osv... God tid så forhåpentligvis fikser jeg det..
Har søkt meg litt rundt her på forumet og funnet masse info ang utedyrking osv, men ingen ting er sammenhengende.. Føler jeg har en del kunnskap osv, men er det noen som har noen gode erfaringer med utedyrking? Strains? Fremgangsmåte? Oppfølging? Avkastning osv?
Hadde satt kjempe pris på no info eller noe...

RESpekt 26. september 2008 15:50

1 Vedlegg
Sitat:

Sitat av LoveToGrow
Jeg vil starte med en "sorry for at jeg ikke har svart deg" Gode spørsmål har du også, beklager mann.

Det kan være enten en hybrid hvor forholdet mellom Indica/Sativa kan være nesten hva som helst 80/20 60/40 osv. Men vil tippe siden du har kommet i blomst, at planten har begynt å lage 1-fingrede blader, siden vegetasjonsfasen er over. Det er som du sier helt vanlig når cannabis blomstrer.

Nitrogen-mangel pleier starte i tuppen av de eldste solbladene. Slik du forklarer mangelen mistenker jeg noe annet. Kanskje du har et bilde?

Og til slutt, jo de skal det, men om du har et kjipt lysoppsett kan det være det blir mindre av cannabiolene. Dette er helt naturlig, da fokus nr.1 for de aller fleste planter om ikke alle, er reproduksjon. Så om planten ikke har optimale forold (nok lys, vann, næring) vil det være frø-produksjon som står øverst på "lista" til planten(e).

Spør gjerne om mer, dette var gode spørsmål for denne tråden=)

Lykke til.

Veit nå ikke om dette ble et så veldig bra bilde men, skal prøve å få lånt meg et digital kamera i løpet av helga:)..

Hvis man ikke har et 30x lupe/forstørrelses glass, hvilken måte er den beste for å avgjøre modenheten til planten? Hørt de fleste sier man skal se på "pistils`a" når de går fra hvit til farget?,. Eller når alle er farget. Og en annen ting, pistilsa, er det de to håra fra hvert av ledda?, eller fra hver og en av de frø/trichome kjertlene på hver gren?..

De to håra på hvert av ledda har alle forandra seg til brun/ lyse brun aktig. er det et innhøstnings tegn?..

p0ffski 27. september 2008 17:00

Ser ikke så værst ut ass :) Hvis de håra har blitt brune alle sammen er det på tide å tenke på å avslutte tror jeg ja. Når over halvparten er brune skal man begynne med ripen, om man har det med i programmet da. Hvis samtlige hår er brune tror jeg den er ferdig. Se på krystallene om noen av de har blitt brune de også. Da er den hvertfall ferdig.

Sitat:

Sitat av Shadows84
Har vel egentlig funnet ut at slik jeg bor for tiden så funker det ikke med en liten "hage" innendørs, så jeg venter til våren og prøver meg ute. Har begynt å planlegge litt osv... God tid så forhåpentligvis fikser jeg det..
Har søkt meg litt rundt her på forumet og funnet masse info ang utedyrking osv, men ingen ting er sammenhengende.. Føler jeg har en del kunnskap osv, men er det noen som har noen gode erfaringer med utedyrking? Strains? Fremgangsmåte? Oppfølging? Avkastning osv?
Hadde satt kjempe pris på no info eller noe...

Skjønner:) Det kan bli litt stort prosjekt inne med dama i samme hus :=) Aldri dyrket ute, er liksom ikke no vits i om du ikke eier et stort område. Og har lit penger å legge i beskyttelse mot dyr, Riktig varme osv... Men det kan jo gå. Hvis du feks lager Lowrider, som blir ferdig jævla fort .... Men liten avling på de, så gro mange isåfall. De bruker vel en 6 uker fra du sår de til de skal høstes har jeg hørt..

ANYONE: Når jeg skal høste, er det lurest å kutte de etter en natt ? eller etter en dag ?

siden de puster ut om natta og inn om dagen mener jeg..

Så hvis de puster inn , så høster jeg dem, så har de noe ekstra å jobbe med seg selv med i tørkinga ? Eller er jeg helt på villspor?

LoveToGrow 27. september 2008 19:26

Sitat:

Sitat av RESpekt
Veit nå ikke om dette ble et så veldig bra bilde men, skal prøve å få lånt meg et digital kamera i løpet av helga:)..

Hvis man ikke har et 30x lupe/forstørrelses glass, hvilken måte er den beste for å avgjøre modenheten til planten? Hørt de fleste sier man skal se på "pistils`a" når de går fra hvit til farget?,. Eller når alle er farget. Og en annen ting, pistilsa, er det de to håra fra hvert av ledda?, eller fra hver og en av de frø/trichome kjertlene på hver gren?..

De to håra på hvert av ledda har alle forandra seg til brun/ lyse brun aktig. er det et innhøstnings tegn?..

Den enkleste måten å se når planten(e) er klar for høsting er kanskje den metoden du nevner, bare at det skal være 75-90% av stigmaene (pistilsene), som skal ha gått fra hvit til brun/rød. Stigmaene er de to "hårene" som kommer ut av hver enkel "frø-beholder" Det er de hvite "hårene" planten bruker for å fange pollen. Når de endrer farge er dette fordi de begynner å tørke ut.

Sitat:

Sitat av p0ffski
Ser ikke så værst ut ass :) Hvis de håra har blitt brune alle sammen er det på tide å tenke på å avslutte tror jeg ja. Når over halvparten er brune skal man begynne med ripen, om man har det med i programmet da. Hvis samtlige hår er brune tror jeg den er ferdig. Se på krystallene om noen av de har blitt brune de også. Da er den hvertfall ferdig.


Skjønner:) Det kan bli litt stort prosjekt inne med dama i samme hus :=) Aldri dyrket ute, er liksom ikke no vits i om du ikke eier et stort område. Og har lit penger å legge i beskyttelse mot dyr, Riktig varme osv... Men det kan jo gå. Hvis du feks lager Lowrider, som blir ferdig jævla fort .... Men liten avling på de, så gro mange isåfall. De bruker vel en 6 uker fra du sår de til de skal høstes har jeg hørt..

ANYONE: Når jeg skal høste, er det lurest å kutte de etter en natt ? eller etter en dag ?

siden de puster ut om natta og inn om dagen mener jeg..

Så hvis de puster inn , så høster jeg dem, så har de noe ekstra å jobbe med seg selv med i tørkinga ? Eller er jeg helt på villspor?

At planten puster inn om dagen og ut om natten var nytt for meg=p Det som jeg tror som skjer er at mens planten har lys (dag), bruker den CO2 til å lage Okysgen, mens når planten står i mørke (natt), bruker den Oksygen for å lage CO2. Cannabis planten tar opp Oksygen via røttene, mens CO2 må tas opp via porene på bladene.

Jeg foretrekker å la plantene stå et par dager uten noe som helst, ingen næring ingen vann og ingen lys. Så høster jeg på morran når enn står opp og fått i seg frokost;)

En annen ting er at cannabiolene lever i mange måneder etter planten er blitt høstet. Så jeg kan ikke se hvordan det skulle ha noe å si om det er dag eller natt=)

p0ffski 28. september 2008 16:33

Ok hehe.. Ja det var bra forklart, nå skjønner jeg greia :) Tusen takk atter en gang.. da skal jeg la de stå litt nå jeg uten vann og lys, for nå er de høstklare endelig :) Har stått ti dager i ripen.

De stigmaene (pistilsene), blir også rødbrune om de er befruktet med pollen.

p0ffski 28. september 2008 19:25

Hvor store må røttene være for å putte de io hydro ? Skylle av jorden og sånn? De har spiret alle sammen nå , og reiser seg en to tre cm over jordoverflaten nå. Kan jeg bare ta de nå, og putte den hvite 'rotstilken' nedi badet?

Jo mer jeg venter jo mer fester røttene seg fast i jorda tenker jeg ..

LoveToGrow 28. september 2008 20:07

Ja du kan sette plantene i hydro nå, men det er viktig at endel av røttene er under vann. og ikke bare står mellom steinene/kulene du bruker i nettpotten. Kanskje det til og med holder at fuktigheten i luften oppi hydrobøtta er høy nok=)

p0ffski 29. september 2008 07:14

I see professor LoveToGrow:) Jeg smaker nå resultat av en lærerik sesong her:) Høsta inatt i mange timer, shitt for en jobb ! Kunne skrape av lett en halvgrammer med sorting av fingrene mine etterpå ! Utrolig for en smak ! :))))))

Og et bud hadde detti av sikkert for noen dager siden , for det lå fint tørka på gulvet i blomst rommet. Og den er ikke curet ellernoe, men smaker bedre enn noe jeg har kjøpt.

Jeg er så inni hampen fornøyd :)

Har oppdatert bildene litt .. http://blomsterhage.tilhol.net ( Brukernavn - 'blomster' passord - 'hage' )

RESpekt 3. oktober 2008 11:25

Tenkte litt på dette med "ferdighets-tegn" . Hørt mange si at når de større bladene blir gul i fargen, at det er et tegn på at planten bruker opp det siste den har av sukker og slikt til "bud-fasen". Er det noe gehør i dette utsagnet ?

Loner 4. oktober 2008 14:30

hoy.. pære?
 
Har letet litt rundt uten å finne svaret på spørmålet mitt...
Kan hende jeg har lest svaret ti ganger uten å forstå det ogsa!
Det dreier seg om lys! og ja jeg har lest nor-can`s dyrkehåndbok!
Det står mye om riktig lys og feile lys men det jeg lurer på er:
Jeg fikk for en stund siden en 2m lang akvarie lampe av en nabo, han hadde brukt denne i et akvarie som bare inneholdt planter!
alle skriver om pærer på 400w og høyere og jeg ble fortalt at dette var "plantebelysning\vekstlys!" men dette lysrøret er jo usle 40w?

Pæren heter: FLORA-GRO-40W 120CM\48" (T-8) 25,5MM\1"

Skal jeg kaste pæren og løpe å kjøpe ny?

Og hvis jeg må kjøpe ny pære, hvor gør jeg det?

Nå skrev jeg bare allt som stod på pæren!!

p0ffski 5. oktober 2008 00:45

Sitat:

Sitat av Loner
Har letet litt rundt uten å finne svaret på spørmålet mitt...
Kan hende jeg har lest svaret ti ganger uten å forstå det ogsa!
Det dreier seg om lys! og ja jeg har lest nor-can`s dyrkehåndbok!
Det står mye om riktig lys og feile lys men det jeg lurer på er:
Jeg fikk for en stund siden en 2m lang akvarie lampe av en nabo, han hadde brukt denne i et akvarie som bare inneholdt planter!
alle skriver om pærer på 400w og høyere og jeg ble fortalt at dette var "plantebelysning\vekstlys!" men dette lysrøret er jo usle 40w?

Pæren heter: FLORA-GRO-40W 120CM\48" (T-8) 25,5MM\1"

Skal jeg kaste pæren og løpe å kjøpe ny?

Og hvis jeg må kjøpe ny pære, hvor gør jeg det?

Nå skrev jeg bare allt som stod på pæren!!

Du kan fint bruke den til vekst pære. Den vil vokse fint. Men har du 400w vokser den fortere. Men ingen grunn til å kaste den. Jeg fks har bestilt meg 2 vekstlamper nå, og de er på 2x38 watt. Det som betyr noe er fargekoden. Daghvit, Varmhvit osv...

Men du må ha en anne pære til blomstring stadiet.

Loner 5. oktober 2008 09:56

thanx! litt lettet;) Får kjøpe meg en slik med ballast til blomstringsrommet! :) Takk for svar!

RESpekt 6. oktober 2008 22:24

1 Vedlegg
Vel her var slutt resultatet :cool: på et magert lysbudsjett:P

p0ffski 11. oktober 2008 02:20

Grattulerer :) ser fint ut det da ! men kanskje ser ut som lite brune hår og burde stått litt til ?

RESpekt 11. oktober 2008 17:26

Thanks:D. Første gang jeg klarte å få fram de nydelige blomstene på den vidunderlige planta.Litt merkelig at det gikk og, var ikke noe særlig heavy lys den fikk..

Veit,. Greia var at jeg prøvde som f... å få fiksa meg et forstørrelsesglass/ lupe med 30x for å se litt nærmere på trikom kjertlenes farge. Men det var jo plent umulig i denna forderva lille småbyen:P. Så jeg gikk da etter stigma hårenes farge. Så kombinert med en frykt for å få for mye konvertering av cannabinolene, og manglendes lupe tørte jeg ikke å la den stå lenger rett og slett..

Men har ca 90 frø til på lager, 30 av dem er 3 verifiserte arter, de andre 30 kommer fra en batch som en kompis har dyrka opp. Mistenker dog at frø ikke var det han gikk etter men men:P..Så det det blir nok en investering i en komplett lyspakke. Veit nå at stedet den stod funker fett til dyrking så. Skal se om jeg får slengt opp et bilde av en halvveis tørka bud seinere...

p0ffski 14. oktober 2008 03:04

Hehe den mistanken støtter jeg.. Men da er det veldig bra jobba mann! Uten bra lys eller noen ting, well done !

ReggieMann 14. oktober 2008 12:21

Hei!

Jeg lurer på å dyrke nå. Ønsker ikke noe stort, men kansje en eller to planter til å begynne med. Er det mulig å bare bruke en helt vanlig bord lampe som lys? er det mulig å bare vanne den av og til, ha lys til den for å få den til å vokse? Ha den i en liten, helt vanlig plante krukke på rommet mitt?

LoveToGrow 14. oktober 2008 14:03

Sitat:

Sitat av ReggieMann
Hei!

Jeg lurer på å dyrke nå. Ønsker ikke noe stort, men kansje en eller to planter til å begynne med. Er det mulig å bare bruke en helt vanlig bord lampe som lys? er det mulig å bare vanne den av og til, ha lys til den for å få den til å vokse? Ha den i en liten, helt vanlig plante krukke på rommet mitt?

Ja det er mulig å bruke vanlig lampe, men utbytte blir også deretter, altså magert lys betyr mager høsting;)

Den må nok ha vann ca annehver dag når den er en "voksen" plante. Ser ikke noe problem i at du bruker vanlige potter bare de er over 3 liter.

Lykke til

DeMenT 14. oktober 2008 18:16

Glødelamper og halogenlamper er vel så å si ikkeno vits å bruke? Gir ikke lys i riktig temperatur(farge).

Lysstoffrør funker mye bedre. Bruk gjerne noen "kalde" (hvitblå) til vekst og varme (hvitgul) til blomstring. Hatt greie resultater med det selv. Kan selvfølgelig ikke måle seg med HPS, spesielt til blomstringsfasen, men det er faktisk mange som bruker lysstoffrør til vekst og HPS til blomstring, da de mener det er unødvendig å bruke så mye strøm som HPS'ene trekker til vekstfasen.

RESpekt 14. oktober 2008 20:31

1 Vedlegg
Sitat:

Sitat av p0ffski
Hehe den mistanken støtter jeg.. Men da er det veldig bra jobba mann! Uten bra lys eller noen ting, well done !

Thanks. Et bilde av en nesten ferdig tørka nug. :)

p0ffski 14. oktober 2008 21:10

Mye bedre bilde :) Ser krystaller, og hårenes farge tydligere. Ser ut som kan funke hehe. Bare tørk den skikkelig lenge, og cure den. Hvis du gidder bryet for så lite da ..

Sitat:

Sitat av DeMenT
Glødelamper og halogenlamper er vel så å si ikkeno vits å bruke? Gir ikke lys i riktig temperatur(farge).

Lysstoffrør funker mye bedre. Bruk gjerne noen "kalde" (hvitblå) til vekst og varme (hvitgul) til blomstring. Hatt greie resultater med det selv. Kan selvfølgelig ikke måle seg med HPS, spesielt til blomstringsfasen, men det er faktisk mange som bruker lysstoffrør til vekst og HPS til blomstring, da de mener det er unødvendig å bruke så mye strøm som HPS'ene trekker til vekstfasen.

Det er akkurat det jeg tenker å gjøre. Spare strøm ved å ha lysstoffrør i vekstrommet. Kalde hvitblåe. Men skal ha en 400w hps mellom rørene da :) Men det blir vesentlig mindre strømbruk enn det jeg hadde sist. Nemlig bare masse hps. Fyller heller opp blomst rommet med de fleste hps jeg har.

Men i og med at halogen bruker så sinnsykyt lite strøm, og ikke produserer varme, tenkte jeg at kanksje man kan på en måte ( som man pynter et juletre med lys ) legge en halogen-lyskabel-slags-ting rundt alle stilkene og langs hele stammen ? ? Noen prøvd liknende ? Jeg tenker HPS mest. Og noe lysstoffrør, og i tillegg denne 'juletrepynten' må jo gi et sinnsyt bra spekter av lys ?

DeMenT 14. oktober 2008 22:14

Sitat:

Sitat av p0ffski
Men i og med at halogen bruker så sinnsykyt lite strøm, og ikke produserer varme, tenkte jeg at kanksje man kan på en måte ( som man pynter et juletre med lys ) legge en halogen-lyskabel-slags-ting rundt alle stilkene og langs hele stammen ? ? Noen prøvd liknende ? Jeg tenker HPS mest. Og noe lysstoffrør, og i tillegg denne 'juletrepynten' må jo gi et sinnsyt bra spekter av lys ?

Nå lurer jeg på om du blander halogen og LED. For halogen bruker mye strøm og blir varme som pokker. LED (Dioder) derimot bruker omtrent ikke strøm og lager veldig lite varme. Har ikke satt meg så veldig inn i LED som dyrkelys, men vet det er endel som eksperimenterer med det. En kompis blandt annet skal igang/er igang med det men jeg har ikke hørt noe om hvordan det funka eller hva slags utstyr han bruker.

p0ffski 14. oktober 2008 23:08

Jeg blander definitivt Halogen og Led :) Takk for info !

Mener du at metall halogen HPS ikke er bra ? Eller er det bare halogen du mener

DeMenT 14. oktober 2008 23:13

Bare hyggelig å kunne hjelpe litt vetu :)

Det er vanlig halogen jeg tenker på. Type 150-400w arbeidslampe == ubrukelig.

MH derimot er godt egnet som dyrkelys.

p0ffski 14. oktober 2008 23:14

LOL nå fant jeg http://www.norcan.org/GAMLESIDER/gui...bler/index.htm , men det var først etter jeg har lagd den selv ved hjelp av LTG

Nazcoul 15. oktober 2008 13:44

Grolys til Marijuana kjøpt på Clas Ohlson?
 
Jeg har kommet frem til 2 lys som er kjøpt på Clas Ohlson, og lurer på hvem av de som passer best som grolys til Marijuana planter. Og eventuelt om de kansje passer best til de forskjellige stadiene. (seedling, grow og flowering(budding))

Det lyset jeg har nå er bare et standard lys som fulgte med akvariumet jeg kjøpte, men dette duger da ikke.

Så lurte på dere har noen mening/erfaring om disse typene?

STD-15W
Electronic Compact Fluorescent Lapm
(15W=75W)
230V 50Hz
http://img339.imageshack.us/img339/3...2008955hi0.jpg

Osram Dulux Superstar
21W/827
LUMILUX Warm White
220-240 V 50/60Hz
http://img139.imageshack.us/img139/1...2008956kf0.jpg

Vet ikke om det er nødvendig med all den informasjonen jeg har skrevet. But better safe then sorry :p

p0ffski 17. oktober 2008 16:36

Jeg tror a de funker :) Men det vokser sakte uten hps. Men seff det går jo fint:) Bedre pærer det der enn glødepærer hvertfall. Riktig fargekode og. Men jeg har set noen lysstoffrør på clas ohslon som jeg ror vil vær bra vekstlys. T8 lysrør, får de og i forskjellige fargekoder.

Jeg kjører faktisk bare to stadier. Vekst å blomst. Ingen frø eller stikling stadie. Det virker helt fint å la små stiklinger stå lavt i vekst rommet.. Samme med nyspira frø.

Og kjører da litt forskjelige lysfarger i det rommet.

RESpekt 21. oktober 2008 15:40

Hei igjen,.

Satt to (forhåpentligvis damer:P) nye frø, og den ene av de har begynt å vise nitrogen mangler på de to bladene som ikke er cannabis blader hvis noen skjønner hva jeg sikter til?. Begge to er en uke gamle, så jeg lurer på når vil det være et gunstig tidspunkt til å begynne å fore dem?...

LoveToGrow 21. oktober 2008 19:22

Nei, overhode ikke=) Det er frø-blabene og de vil bestandig visne og falle av. Jeg vil tro at plantene har mer enn nok næring i den jorda de står i. Jeg tror ikke plantene har fått røtter i hele potten enda med tanke på den unge alderen de tross alt har=) Vil tro det hvertfall er 14 dager før du skulle få noen problemer, kommer litt ann på miljøet den vokser i.

p0ffski 21. oktober 2008 21:31

Kan være for nærme lyset også..

LoveToGrow 22. oktober 2008 13:24

Sitat:

Sitat av p0ffski
Kan være for nærme lyset også..

Jeg skulle tro de øverste baldene( de nærmest lyset burde ha vært de bladene som ble svidd først om det skulle vært for nær lampa;)

RESpekt 22. oktober 2008 19:16

Takker for raskt og informativt svar:).. Det lyset jeg bruker nå i vekstfasen ( i mangel av noe bedre:P) er en sånn skrivebordslampe, med lysstoffrør. Har forestilt meg at det gir bedre lys enn sånne varme halogen lamper.

Før den siste planta, klarte jeg å få til en ganske god fasong på en plante med en skrivebordslampe. Men er da veldig obs, på nærheten den har til planta. Men har kapitulert og bestilt CLF pære og en 600w pære, med tilhørende ballaster. Noen som har erfaring med designbe***ning.no?

LoveToGrow 22. oktober 2008 21:57

Sitat:

Sitat av RESpekt
Takker for raskt og informativt svar:).. Det lyset jeg bruker nå i vekstfasen ( i mangel av noe bedre:P) er en sånn skrivebordslampe, med lysstoffrør. Har forestilt meg at det gir bedre lys enn sånne varme halogen lamper.

Før den siste planta, klarte jeg å få til en ganske god fasong på en plante med en skrivebordslampe. Men er da veldig obs, på nærheten den har til planta. Men har kapitulert og bestilt CLF pære og en 600w pære, med tilhørende ballaster. Noen som har erfaring med designbe***ning.no?

Jepp, de er etter min mening veldig stabile, har tidligere bestillt flere produkter fra de og aldri hatt noe problem=)

Zhell 23. oktober 2008 01:07

Hei jeg har lest gjenom hele tråden (40 sider) og kost meg veldig mye, jeg har veldig lyst til å teste og gro selv men må nok vente litt før jeg gjør det (økonomiske grunner).

Men jeg lurte på om det er noen forskjell mellom Marijuana seed(frø) og Cannabis seeds (ser at det har begge deler på diverse nettsider som selger frø)?

dette var egentlig det eneste spørsmålet jeg gjerne ville ha svar på nå, kommer sikkert flere senere.

Og sist men ikke minst vill jeg skrytte litt av hvor god jobb jeg synes LoveToGrow og alle dere andre gjør (spesielt den fine utviklingen p0ffski du har hatt opp gjennom tråden.)

Keep up the good work, dokker kommer nok til å høre ifra meg^^

Raggaman 23. oktober 2008 01:20

Nei det er ikke noen forskjell på det, det er bare forskjellige ord på det.. (kjært barn har mange navn ;)

Forskjellige strains derimot, DET kan jeg love deg det er ;)

Zhell 23. oktober 2008 09:14

ok, takker for raskt svar. (var ikke helt sikker)

RESpekt 23. oktober 2008 14:54

Flotters,. la inn noen bestillinger hos noen andre aktører på det markedet. Som endte opp med å ta år og dag for bare å høre fra dem:/?. Så da blir det DB framover:).. Nesten som om de har en egen spesialisert seksjon for "tomato-gartnere":P..

dopefish90 24. oktober 2008 19:27

Hei, jeg vurderer å kjøpe en homebox XL Growtent Kit på 600Watt http://www.head-nature.com/04165-600...5esI&mv_pc=129 , noen som har noen erfaringer med homebox og kan fortelle litt rundt fordelene med det å hvilke type frø som gror best i en homebox, hvor mye jeg hvil få per avling osv? takk

p0ffski 26. oktober 2008 01:20

Sitat:

Sitat av dopefish90
Hei, jeg vurderer å kjøpe en homebox XL Growtent Kit på 600Watt http://www.head-nature.com/04165-600...5esI&mv_pc=129 , noen som har noen erfaringer med homebox og kan fortelle litt rundt fordelene med det å hvilke type frø som gror best i en homebox, hvor mye jeg hvil få per avling osv? takk

Jeg har hatt et pat grotelt, og de er bare helt perfekte ! De lukker ute evt kryp, og inni reflekterer de perfekt, enkle å vaske og. Men det er ikke mye du får i dem .. Feks en kjempestor plante, eller noen små. En 600w hps er fin nok til et sånt telt. Men er man nøye på ting, og har et bra rom, trenger man ikke no growbox i det hele tatt ... Da er det faktisk bare i veien, eller fint å ha en moderplante i spør du meg :)

Ser at den du ser på er 120cm x 120cm x 200cm... Jeg hadde 100cm x 100cm x 200cm.. Så du får plass til endel da sikkert. Nok til ditt eget bruk og kompisene dine..

Jeg tror hvilke som helst frø er fine i grotelt. Pga du kan veldig lett stille inn klima i dem. De holder bra på fuktighet , varme, etc..

Men ikke gro noen som er kjent for å bli høye. Helst lave planter.

p0ffski 28. oktober 2008 23:51

Sitat:

Sitat av LoveToGrow
Jeg skulle tro de øverste baldene( de nærmest lyset burde ha vært de bladene som ble svidd først om det skulle vært for nær lampa;)

Men hvis de er en uke gamle har de ikke stort andre blader?

p0ffski 29. oktober 2008 16:23

Zhell: tusen takk for skryt :) ja håper vi hører fra deg mer , synes det er ganske mange her jeg , og kult om det blir flere stamgjester ;)

RESpekt 29. oktober 2008 19:55

Sitat:

Sitat av p0ffski
Men hvis de er en uke gamle har de ikke stort andre blader?

Hoy,. Faktisk ikke, ganske overraska over farten de har fått på seg nå. Aldri hatt "seedlings" som har poppa opp med den intensiteten. Vanligvis har de strekt seg som en fullvoksen, rein sativa variant i den første uke, mens nå sitter de Mye Tettere:). Så hvis de holder seg på den linja nå ser jeg for meg tette "internodes" etterhvert som de eldes..

Men det vanlige lyset som nå er i bruk, har ikke nok reflektor overflate til å støtte slik vekst. Så satser på at lysene er hus før det:P Skal se å få slengt ut noe bilder etterhvert..

For å stjele et sitat fra Ringenes Herrre " All that is green in this world, is good". Sikkert ikke helt ordrett, men dere skjønner tegninga:P..

dopefish90 29. oktober 2008 20:17

Jeg bare lurte på om det er mulig å bruke sånne type arbeidslamper på 500w som man bruker i byggebransjen, de er jo ganske sterke? hadde en kompis som sa han hadde brukt det og det gikk helt fint sa han, dog de kan bli opp mot 90 grader varme.

Shadows84 31. oktober 2008 12:17

Sitat:

Sitat av dopefish90
Jeg bare lurte på om det er mulig å bruke sånne type arbeidslamper på 500w som man bruker i byggebransjen, de er jo ganske sterke? hadde en kompis som sa han hadde brukt det og det gikk helt fint sa han, dog de kan bli opp mot 90 grader varme.

Har lurt på akkurat det samme? Noen som veit det eller? man får jo sånne lamper i 250w og 150w også har jeg sett. Og de blir vel ikke fullt så varme heller?
Anyone som har noe erfaringer eller peil på om slike lamper kan funke til ett mini-oppsett?

mentalmelt 31. oktober 2008 12:38

Det kommer helt ann på hva slags arbeidslamper det er snakk om. Hvis det er halogen kan dere bare glemme det, men hvis det er snakk om HPS derimot vil det funke utmerket.

De fleste arbeidslamper er halogen og avgir et "kaldt" og hvitt lys som er helt ubrukelig for planter. HPS gir et mye "varmere" lys. De gatelyktene langs motorveien som avgir varmt, og gulaktig lys er stort sett HPS-lamper.

Så finnes det jo en del andre typer lys/lamper også men jeg tviler på at disse arbeidslampene er så spesielle. Sjekk hva som står bakpå dem og spør eventuelt når dere har litt mer info.

Shadows84 1. november 2008 12:50

Hva kan evt brukes som ett alternativ til en HPS lampe?

acidor 3. november 2008 00:26

Førstegangsgroing
 
Ja, det har seg da sånn at jeg har planer om å begynne å dyrke, men kun til eget bruk, da en til to planter.
Så lurte man på om det er noen planter der ute som ikke trenger mer enn en potte, litt næring og vann en gang i blandt?
Er ikke ute etter noen superpot, bare grei nok, som sagt til eget bruk.
Kan noen være så snill å hjelpe meg?

mentalmelt 3. november 2008 00:44

Shadows84: Du kan fint bruke en MH-pære eller eventuelt sterke lysstoffrør. Sistnevnte egner seg dog egentlig kun til seedlings og cuttings.

LED-lamper spesialdesignet som grolys er også et alternativ.

acidor: Det er mange planter som med litt flaks kan overleve uten no særlig stell, men om du skal få noe som helst brukbart resultat så trenger du en grolampe, spesielt nå om vinteren.

acidor 3. november 2008 01:08

Okei. Jeg tenkte noe i Ruderalis-arten, kan den klare seg godt uten så mye mer enn et grolys osv.?

mentalmelt 3. november 2008 01:20

Enhver plante vil greie seg i en potte hvis den får vann, lys og næring. Men problemer kan selvfølgelig oppstå hvis du får parasitter på planten, hvis du overvanner eller tørker den ut, hvis den får for mye eller for lite næring, store uregelmessigheter i døgnrytme (lys) osv. Derfor lønner det seg å sette seg littegrann inn i hva cannabiskultivasjon går ut på når man først skal ha sine egne planter.


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 00:45.