' freak.no - Groguide
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Dyrking (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=233)
-   -   Groguide (https://freak.no/forum/showthread.php?t=80119)

Thinktwice 7. juli 2009 23:01

Sitat:

Sitat av utidetfri (Innlegg 1446964)
Ferramol sneglegift til utegrow anbefales. Snegler elsker cannabis akkurat som du og jeg og lovetogrow.
Kjipt at dem ble spist.

Takk for sympatien. Litt bedre i dag, fikk nesten dårlig samvittighet for å ta tråkket på sneglet i ren frustrasjon :)

Tror du det vil fungere å sette planten på samme sted til neste år, kanskje utvide med noen planter, hvis jeg tilsetter dette middelet når jeg setter dem?

Gresset er såpass høyt der at man ser om det har vært folk der. Og de eneste sporene jeg så var mine, så hadde håpet at jeg bare kunne sette dem der på våren og hente dem om høsten? Uten å ta for mange turer innom?

utidetfri 8. juli 2009 11:02

Sitat:

Sitat av Thinktwice (Innlegg 1447600)
Takk for sympatien. Litt bedre i dag, fikk nesten dårlig samvittighet for å ta tråkket på sneglet i ren frustrasjon :)

Tror du det vil fungere å sette planten på samme sted til neste år, kanskje utvide med noen planter, hvis jeg tilsetter dette middelet når jeg setter dem?

Gresset er såpass høyt der at man ser om det har vært folk der. Og de eneste sporene jeg så var mine, så hadde håpet at jeg bare kunne sette dem der på våren og hente dem om høsten? Uten å ta for mange turer innom?

1. Vegg dem inne til 3 bladsett.
2. Grav opp stedet du skal ha dem og tilsett vanlig plantasjen jord. (eventuelt kalk om det er surt)
3. Plant ut plantene.
4. Piss rundt på stedet og sleng hår fra mennesker rundt på stedet. Legg ut Ferramol sneglepellets (de blå).
5. Luk bort hanner. Når du er sikker på at alle som er der er hunner, kan du begynne å gi næring for blomstringsfasen om det kommer så langt.

Det er så langt jeg er kommet i år, og jeg liker bare å snakke av erfaring. Sjekk gjerne utendørsgrowloggen min så får du ganske mange detaljer og tips som jeg har samlet fra internett.

Hvis jeg får noe rygbart materialet i år skal jeg sammenfatte growloggen min (som er på norcan.org) til en utendørsgroguide for norge.

Men jeg kan med en gang fortelle deg at å bare la dem stå ute uten tilsyn i beste fall vil gi frø, da en hannblomst er nok til å befrukte hele åkern.

Marcus 8. juli 2009 16:10

Vet noen om det er smart å spraye "Provano Plus mot Bladlus & Spinnmidd" på plantene?

Growfree 9. juli 2009 08:36

bare hvis du har spinn midd,det er noe dritt,grønnsåpe funker også bra men tar ikke eggene

CrashTestDummie 13. juli 2009 23:05

God kveld! noen her som har noe erfaring med Jack Herer, J.H Lowryder og Durban Poison?

Sku og gjerne hatt noen tips om kva ein bør ta spes hensyn til når man skal plante ute på vestlandet.


Thanx :)

nasss 14. juli 2009 03:34

Dyrking under arbeidslampe.
 
Som tittelen antyder lurer jeg på om det går ann å dyrke marijuanaplanter under belysning av en slik lampe som de selger på clas ohlson?

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=38130270

meitemark 14. juli 2009 03:44

Sitat:

Sitat av nasss (Innlegg 1451792)
Som tittelen antyder lurer jeg på om det går ann å dyrke marijuanaplanter under belysning av en slik lampe som de selger på clas ohlson?

Hvis du ønsker marijuanaplantene godt stekt er vel det der en god mulighet. De der avgir 2 ting, gult lys og mye varme og jeg har aldri sett noen planter som liker seg godt under lyset til slike arbeidslamper.

sneipen 14. juli 2009 13:44

Halogen og vanlige pærer fungerer dårlig til dyrking pga PAR verdien er for lav. PAR verdien er den delen av lyset planter bruker til fotosyntese. Så halogen ei vanlig pære vil bare bli energisluker uten å gi noe avkastning.
Viss du vil ha resultater må du nok kjøpe hps, som de fleste er enige om er det beste alternativet når det kommer til avkastning. Men du har og alternativer som lysrør\sparepærer, man får f.eks tak i 200w sparepærer bereknet på dyrking, selv om disse ikke er like effektive som hps så er det greie alternativer. Spesielt viss man skal ha planter i ett lite skap og varme kan bli ett problem. Det sies og at disse pærene kan være bedre i vekstperioden, og man da kan sette lyset nærmere planta. Resultatet vil bli en kortere og buskete plante. Hørt at plantene kan strekke seg litt når man bruker hps i vekstperioden. Men det er ikke noe farlig. Grunnen til dette er at sparepærer som oftest har mer blått lys som planten liker i vekstperioden, hps gir en mer rødlig bølgelengde som planten liker best når den er i blomst. Derfor det er sparepærer med fargetemp på 6000k som er mer blått lys og ned til 3200l (?) som er mer rødlig lys.
Man har og Mhv eller hva det heter, lignende pære som hps men gir mer blått lys. Egner seg kun i vekstperioden, og er kanskje mer de som er pro som går så langt at de bruker disse pærene.
Kjøp HPS. =)

Man har og led, men tror ikke utviklingen har kommet så langt at jeg ville prøvd det ut viss man ikke har råd til å feile.

Håper dette gir deg litt mer kunnskap, eller har du dyrkehåndboka på norcan som vil gi deg svar på de fleste spørsmåla du kan komme over.
Lykke til! :)

Thinktwice 16. juli 2009 06:37

For korte?
 
Jeg begynner å lure på om plantene mine er noen dverger og jeg kanskje burde flytte pærene litt unna. Eller er det utelukkende positivt at de er korte og tette?

http://bildr.no/thumb/450269.jpeg

http://bildr.no/thumb/450270.jpeg

http://bildr.no/thumb/450271.jpeg

Drar på ferie om 14 dager og fikk høre om en vanneordning som skulle fungere:
Vann plantene før og etter, og la de ha en halvlitersflaske med en hyssing ned i jorden på planten. Om da jorden skulle bli tørr, vil den suge til seg vann fra den våte hyssingen. Vil dette fungere i praksis? Har ikke lyst å ansette vannevakt.

LoveToGrow 16. juli 2009 10:17

Det er stort sett bare posetivt at de holder seg lave og tette ja, eneste som kunne være et dårlig tegn på at de er små er vel visst det er for kaldt og derfor vokser plantene sakte.

Det du snakker om kalles for wick system, bare google det litt så finner du det du leter etter=)

utidetfri 18. juli 2009 12:56

Hei Lovetogrow, her er ett bilde av AK47 en. Kom gjerne med kommentarer.
http://i650.photobucket.com/albums/u...sommerAK47.jpg
Har begynt såvidt å blomstre.
http://i650.photobucket.com/albums/u...e/IMG_2542.jpg

Nå sola står opp kl 04:42 og går ned kl 22:47. Dvs nesten seks fulle timer med mørke.

Hvem innegrower er det som klarer å blomstre plantene ved ett lysregime på 6/18 ? Nei inne MÅ man ty til 12/12 eller?

Jeg har en følelse av at plantene er meget mer lys sensitiv enn vi tror, men at det den merker er at dagene blir kortere og kortere, hurtigere og hurtigere i perioden mellom 21/6 og 21/9. Og at det er dette som trigger blomstringen.

Dette betyr at jeg (potensielt om været er bra) kan få mere lys på min plante totalt enn innendørs.
Hva tror dere om dette. ?

Jeg gir biocanna vega og biocannaflores + litt aske. Hvor mye gir en plante på denne størrelsen inne? hvor mye kan jeg vente meg om det klarer å blomstre ferdig uten å "gå under" på ett eller annet vis.

utidetfri 19. juli 2009 17:34

Når begynner marijuanaplanten å "svinge"
 
Hei. Har så innmari lyst på no røykings, bare bittelitte grann. Vil det være en ide å knipe av de hvite hårene på en plante å røyke disse?

RESpekt 19. juli 2009 23:17

bad idea, vent heller 7-8uker før du høster den..

LoveToGrow 20. juli 2009 02:02

utidetfri: De ser jo fantastiske ut! Om det er en innendørs AK47 du har vil jeg si meg enig om at plantene er meget lyssensitiv, faktisk er det mange av hybridene man får kjøpt i dag som trenger totalt mørke når det er mørkt, ellers blir det garantert hermer...

Men igjen, meget fine de var blitt=)

ba_smit 20. juli 2009 10:56

plante med næringsmangel
 
kan noen som har litt erfaring med planter se på ett bilde.

Dette bildet

planten har en hvit prikk på ett av bladene, og en hvit linje som følger "stammen" av bladet.

hva mangler eller får den for mye av?
takk for svar

LoveToGrow 20. juli 2009 22:25

Sitat:

Sitat av ba_smit (Innlegg 1455715)
kan noen som har litt erfaring med planter se på ett bilde.

Dette bildet

planten har en hvit prikk på ett av bladene, og en hvit linje som følger "stammen" av bladet.

hva mangler eller får den for mye av?
takk for svar

Det er mest sannsynlig et insekt problem, muligens spinnmidd "spidermites". Kan være noen andre ting, men ta et forstørrelseglass og sjekk på undersiden av bladet. Er det spinnmidd, er det virkelig store tiltak som må gjøres, står noen tips om spinnmidd 2-4 sider lenger bak i tråden..

utidetfri 22. juli 2009 23:35

Sitat:

Sitat av LoveToGrow (Innlegg 1455647)
utidetfri: De ser jo fantastiske ut! Om det er en innendørs AK47 du har vil jeg si meg enig om at plantene er meget lyssensitiv, faktisk er det mange av hybridene man får kjøpt i dag som trenger totalt mørke når det er mørkt, ellers blir det garantert hermer...

Men igjen, meget fine de var blitt=)

takk for det, men lovetogrow,
Jeg kan garantere deg at det sterkeste de opplever av nattelys er månen, stjernene og satelittene.
Men mener å ha lest at månelys er for blått til at det forstyrrer blomstringen.
Mener du at disse plantene hermer ute pga naturlig lys?

LoveToGrow 23. juli 2009 12:06

Sitat:

Sitat av utidetfri (Innlegg 1457607)
takk for det, men lovetogrow,
Jeg kan garantere deg at det sterkeste de opplever av nattelys er månen, stjernene og satelittene.
Men mener å ha lest at månelys er for blått til at det forstyrrer blomstringen.
Mener du at disse plantene hermer ute pga naturlig lys?

Jeg sier at med mindre det er en stabilisert utendørsstrain, vil sjansen for hermer være stor. Og jeg har ikke fått med meg at det finnes en utendørsstrain av typen AK 47, men har jo ikke sjekket da=)

Cyberblack 23. juli 2009 15:14

Hvis det blir Hermafrodite, kan man bare røske av pollensekkene da?

LoveToGrow 23. juli 2009 19:36

Sitat:

Sitat av Cyberblack (Innlegg 1457922)
Hvis det blir Hermafrodite, kan man bare røske av pollensekkene da?

Det kan du selvfølelig gjøre, men det er et enkelt regnestykke: Hver pollensekk du river vekk vil det være 10 nye pollensekker etter noen dager... Du kan tape eller tape med andre ord=/

Men jeg må ærlig innrømme at jeg syns det er rimelig tilbakestående å bruke innedørsstrain ute og omvendt, hvor vanskelig er det å kjøpe utendørsstrain hvis man skal dyrke ute, og omvendt?

Dette var selvfølgelig ikke rettet mot noen spesifikke her på forumet, men jeg mener du kjøper jo ikke salt hvis du vil ha søt.

Foruteom det vil jeg si jeg er meget stolt av dere alle, hvordan dere tar opp kampen mot mennesklig frihet, og hvordan dere med deres vilje er med på å kvitte dere med kyniske dealere og en "hål i huet" ruspolitikk.

Jo flere vi er jo sterkere står vi. Så til alle dere som har benyttet dere av tråden: YOU MAKE MY DAY! Og jeg er dere evig takknemlig..

utidetfri 24. juli 2009 04:39

you said it man :)
 
Sitat:

Sitat av LoveToGrow (Innlegg 1374868)
Bare hyggelig=) Jeg ville gått for AK 47, selv om jeg ikke har erfaring med denne, har den godt rykte.

takk for bra tips da.

LoveToGrow 24. juli 2009 09:10

Sitat:

Sitat av utidetfri (Innlegg 1458502)
takk for bra tips da.

Det var jeg som sa det ja, men som jeg skrev, måtte det være av den nye hybriden som atoblomstrer, denne kan du se her: http://www.drchronic.com/products.asp?recnumber=1477

Grunnen til at jeg nevnte det med hermer, er fordi de bildene du har lagt ut ligner ikke på AK 47 autoblomstrings hybriden, da den ikke blir større enn 24 inches eller 60 cm om du vil.

Don't blame me my brother from another mother;)

felix_poker 24. juli 2009 12:41

Sitat:

Sitat av LoveToGrow (Innlegg 1458095)
Foruteom det vil jeg si jeg er meget stolt av dere alle, hvordan dere tar opp kampen mot mennesklig frihet

Kampen FOR menneskelig frihet, tror jeg du tenker på ;)

utidetfri 24. juli 2009 14:07

Sitat:

Sitat av LoveToGrow (Innlegg 1458561)
Det var jeg som sa det ja, men som jeg skrev, måtte det være av den nye hybriden som atoblomstrer, denne kan du se her: http://www.drchronic.com/products.asp?recnumber=1477

Grunnen til at jeg nevnte det med hermer, er fordi de bildene du har lagt ut ligner ikke på AK 47 autoblomstrings hybriden, da den ikke blir større enn 24 inches eller 60 cm om du vil.

Don't blame me my brother from another mother;)

Du misforstod, kjære lovetogrow, :) AK47ens "produktbeskrivelse" nevner faktisk utendørs innhøstingstid, så jeg tror ikke det er så stor hermie fare, men jeg følger med.

Men OM det skulle dukke opp noen baller, så skal jeg bare ta å høste greieneda, å lage gumby?

:) your friend utidetfri ;)

Jeg vil bare legge til at naturen er forunderlig, den mest sativadominerte hybriden jeg har ute, har flest trikomer på toppbladene....mens de autoblomstrende dvergene mine (fra sagarmatha) ikke engang har vist pistiller selv om de visstnok skulle ha ett totalt livsløp på 8 uker fra frø til bud... blir spennede å se. Jeg vil bidra med den konkrerte kunnskapen jeg opparbeider meg gjennom dette prosjektet.

utidetfri 26. juli 2009 23:16

Okay, nå legger jeg dette til posten for jeg har forsket litt og funnet forskjellig info om inneblomstring og uteblomstring.
En teori er at uteplanter forholder seg til det forandrende lys-spekteret etterhvert som sola står lavere og lavere på himmelen og at dette kombinert med kortere og kortere dager skaper mer lys-stress-resistente planter enn planter som er inne. Inneplantene kjenner ikke disse syklusene. De bare blir "skrudd på" ved tolv/tolv og blir avhengige av totalt mørke. Det viser seg også at rød lys stresser plantene mer enn blått lys. Tenker da at månelys er forholdsvis blått.
Leser at andre har "fått den til" denne AK47 planten, utendørs altså. Uansett så har jeg også kommet over en teori om at feminiserte frø oftere og lettere hermer enn "vanlige" frø. AK47 fra serious seeds er "vanlig" frø og jeg måtte ta hanner. Nå er det bare friske og fine hunner igjen. Sjekk gjerne innom grologgen og skriv kommentar.
http://i650.photobucket.com/albums/u...AKRimidten.jpg

Cyberblack 30. juli 2009 09:30

Ok! God morgen folkens. Da var frø i boks. Frøene er type Sativa og strainen heter så mye som "La Lybella"

Info:

"La Lybella is a 90 % sativa variety. Its characteristics are a great addition to our seed collection.

La Lybella is an open plant with many well developed buds. The spicy scent makes this variety a pleasant smoke. The clear, energizing up high makes you want to move! Don’t use La Lybella before going to sleep. Heavy THC accumulation starts the fourth week of flowering. Give seedlings at least two weeks of 18-hour days before flowering for maximum yield. Medium yield of excellent sativa indoors. Little trimming. Outdoors till late October (pest resistant). Grown outdoor in the Mediterranean La Lybella stands for a superior Sativa yield."

Noen raske råd for groing av Sativaplanter før jeg kjøper potter og plantenæring?

Jeg lurer også på hvor jeg kan kjøpe lampene jeg trenger. Mrgrowgear er jo "suspended" :(

Weedshop er også nede.. Hva skjer?

weedshop var bare litt fucka om morgenen.. Funker nå :)

LoveToGrow 4. august 2009 23:10

Sitat:

Sitat av Cyberblack (Innlegg 1462295)
Ok! God morgen folkens. Da var frø i boks. Frøene er type Sativa og strainen heter så mye som "La Lybella"

Info:

"La Lybella is a 90 % sativa variety. Its characteristics are a great addition to our seed collection.

La Lybella is an open plant with many well developed buds. The spicy scent makes this variety a pleasant smoke. The clear, energizing up high makes you want to move! Don’t use La Lybella before going to sleep. Heavy THC accumulation starts the fourth week of flowering. Give seedlings at least two weeks of 18-hour days before flowering for maximum yield. Medium yield of excellent sativa indoors. Little trimming. Outdoors till late October (pest resistant). Grown outdoor in the Mediterranean La Lybella stands for a superior Sativa yield."

Noen raske råd for groing av Sativaplanter før jeg kjøper potter og plantenæring?

Jeg lurer også på hvor jeg kan kjøpe lampene jeg trenger. Mrgrowgear er jo "suspended" :(

Weedshop er også nede.. Hva skjer?

weedshop var bare litt fucka om morgenen.. Funker nå :)

Hei.

Jeg vil først og fremst anbefale www.cropshop.no

Når det gjelder Sativa planter er det egentlig tålmodihet og god takhøyde som gjelder;) Sativa planter kan fort bli 2,5 meter. Og det er selvfølgelig lang blomstringstid, og dette betyr at en rimelig stor potte vil gjøre alt lettere, minimum 10L hvertfall..

Er også viktig med Sativa-varianter at man forsikrer seg om at rommet er totalt lystett og at ingen form for lys slipper igjennom under "nattsyklusen", da Sativa er meget sensitiv... Kan lett bli hermafroditer..

Om dette er din første "grow", kan det også bli litt problemer når det gjelder næring, men du vil lære mye..

Lykke til mann!

paccis 6. august 2009 17:13

plantene mine
 
5 Vedlegg
Hei, har hatt noen planter stående ute nå, og fikk meg en fin overaskelse da jeg var å sjekka dem.

Slenger med noen bilder, er jeg bare tidlig ute nå? eller er det female jeg ser?

Kan noen hjelpe meg? sorry for dårlige bilder, men har ikke bedre camera atm..

utidetfri 6. august 2009 21:34

Sitat:

Sitat av paccis (Innlegg 1467259)
Hei, har hatt noen planter stående ute nå, og fikk meg en fin overaskelse da jeg var å sjekka dem.

Slenger med noen bilder, er jeg bare tidlig ute nå? eller er det female jeg ser?

Kan noen hjelpe meg? sorry for dårlige bilder, men har ikke bedre camera atm..

Jeg klarer ikke å identifisere kjønn på de bildene, men kom med bedre bilder så skal jeg prøve.

Her er i alle fall et bilde jeg tok idag, og dette er en hunnplante, rett før blomstring.
AK47 hunnplante, legg merke til de hvite hårene, da veit du at det er en hunn(eller en hermafroditt):
http://i650.photobucket.com/albums/u...e/_MG_2911.jpg

Jeg var å tok hannplanter for noen uker siden, og de ser sånn ut (det blir sånne baller i klaser etter hvert):
http://i650.photobucket.com/albums/u...elme/hann1.jpg

Mørkere og mørkere for hver dag som går....og kansje jeg rekker det i år.
Sjekk gjerne grologgen min paccis, siden vi begge har planter ute mener jeg :) Lykke til med dyrkinga.

Thinktwice 7. august 2009 16:13

Hei, kom akkurat hjem fra 8 dager ferie, og plantene mine var døden nær. Vanningssystemet mitt hadde delvis sviktet, og 7 dl vann på hver plante på 8 dager var tydligvis ikke nok. 2 planter var nesten helt brune, 2 var delvis skadd og 2 så nesten helt greie ut. Jeg stussa vekk alt som var dødt og der greinene var ødelagt.
Nå ser de slik ut:

http://bildr.no/thumb/463601.jpeg

hva burde jeg gjøre nå?
Har gitt de daglig litt vann uten noe næring for å få dem på bedringens vei, men er usikker på hvordan det går.

De 2 som dere ser er nesten helt ribba; er det noe vits i å fortsatt ha dem, eller vil det komme nye skudd og blader etterhvert?

bladene som jeg klipte vekk som enda var grønne har jeg ikke kasta enda, er det noe jeg kan bruke dem til, eller er det for tidlig?

Håper på raske og gode svar :)

utidetfri 7. august 2009 17:28

Jeg ville i alle fall kuttet bort alle kvistene som vist på tegningen. Sjekk ut gumbymetoden, men ikke ha for store forventninger.

Kutt også bort de gråaktige bladene på den bakerst til høyre...ser ikke bra ut, og tar lys fra dem friske under.
Ikke vær redd for å bruke saksa. Skal plantene bruke energi på å "holde i live" skadet / inneffektive blader eller skal dem bruke energi på å lage nye skudd. Tenker du kan klippe vekk alt som er over friske vekstpunkter.

http://i650.photobucket.com/albums/u...lme/463601.jpg

Thinktwice 9. august 2009 19:14

Takk for svar utidetfri! Jeg har knekt av alle kvister som lot seg knekke og beskjært plantene godt en gang til!

http://bildr.no/thumb/464727.jpeg

Prøvde å lage noe greier ved hjelp av noen bubble bags jeg har kjøpt,brukte 30 gram tørkede blader, men det alt som lå igjen i filtret var et halvt gram med grønn gugge...

Lagde også te av 5 gram av "toppskudd" som måtte kuttes vekk, tror jeg fikk en liten reaksjon, men det kan også bare ha vært placebo :)


tok livet av de 2 sykeste plantene, da de bare ble verre og verre... Slik at det skulle bli bedre plass til de 4 "friske" som var igjen. La et lag med aske (slik du anbefalte til vekstfasen i din tråd) og la et lite lag med sand/jord på toppen og vannet de godt.

Den høyeste planten er nå 30cm og den laveste 25cm til toppen og 15 cm med friske blader.

Burde jeg la dem stå lenge før jeg setter ned syklusen til 12 timer?

Takk for gode råd!

utidetfri 11. august 2009 11:17

Spørsmålet er vel hvor mye rom du har igjen MELLOM plantene og lampa, men det er Lovetogrow som er eksperten, han vil gi deg svar på hvor mye dem strekker seg i blomstringsfasen. Det er en god del dem strekker seg. Les deg opp på Scrog teknikken, anbefaler deg og binde opp plantene inne i grorommet "for å bruke alt ting gjenglig rom", men som sagt veit ikke helt hvor mye plass man må regne til blomstringa. Lovetogrow eller andre kan det. Hei oss :)

Thinktwice 11. august 2009 16:04

Feil funnet!
 
Tror jeg har funnet feilen på at de ble så brune og slappe!

Det er nok ikke utelukkende grunnet for lite vann i ferien, men pga jeg har 11 sparepærer 15 cm fra plantene har det blitt veldig varmt, men ikke blitt registrert på termometeret mitt, som lå på pottene 25 cm lengre ned!

Har heist alle pærene godt opp og håper de blir bedre i en fei :D

Gleder meg til neste runde da jeg sikkert ikke har fullt så mange nybegynnerfeil!

Har tenkt litt på å binde de litt sammen ja, det mest skånsomme må vel være ullgarn?

Cyberblack 11. august 2009 17:59

Helveteeeeeee........

Jeg har akkurat drept min første plante. Gjort mange feil. Hørte at man skulle legge frøene med den rotgreia opp etter at de hadde spirt, men dette var jo feil. De skal peke nedover. Har også for grov jord. Den er klumpete, er full av masse rare greier jeg ikke skjønner har noe å gjøre i en jordblanding.

Jeg lot også plantene stå for nært pæra på lampen jeg brukte. Brukte en stuelampe med dimmer (står 300w), men den lager for mye varme for plantene.

Har bestilt to typer CFL pærer (vekst og blomstring), så jeg håper det går bedre neste gang. Tror jeg må få meg noen indica frø. Visste ikke at sativa ble så himla høye.

Finnes det noen strains som ikke blir spes høye?

LoveToGrow 11. august 2009 20:17

Sitat:

Sitat av Cyberblack (Innlegg 1470879)
Helveteeeeeee........

Jeg har akkurat drept min første plante. Gjort mange feil. Hørte at man skulle legge frøene med den rotgreia opp etter at de hadde spirt, men dette var jo feil. De skal peke nedover. Har også for grov jord. Den er klumpete, er full av masse rare greier jeg ikke skjønner har noe å gjøre i en jordblanding.

Jeg lot også plantene stå for nært pæra på lampen jeg brukte. Brukte en stuelampe med dimmer (står 300w), men den lager for mye varme for plantene.

Har bestilt to typer CFL pærer (vekst og blomstring), så jeg håper det går bedre neste gang. Tror jeg må få meg noen indica frø. Visste ikke at sativa ble så himla høye.

Finnes det noen strains som ikke blir spes høye?

Det er Indica varianter som holder seg lave, men det er også de som gir en "stein" rus og ikke en "høy" rus... =)

Cyberblack 12. august 2009 00:25

Sitat:

Sitat av LoveToGrow (Innlegg 1470983)
Det er Indica varianter som holder seg lave, men det er også de som gir en "stein" rus og ikke en "høy" rus... =)

Det var akkurat det. Jeg ville helst ikke lage "sofapot", men jeg har begrenset med takhøyde i det lille rommet/kottet jeg ville bruke. ca 1,5 m.

Jaja, var litt for ivrig. Den andre planten lever enda, og det ser ut til at det kommer til å gå bra med den, men jeg aner ikke hvor jeg skal gjøre av den når den begynner å bli høy.. Noen som vil ta over? hehe, neida..

Thinktwice 12. august 2009 06:33

[quote=Cyberblack;1471248]Det var akkurat det. Jeg ville helst ikke lage "sofapot", men jeg har begrenset med takhøyde i det lille rommet/kottet jeg ville bruke. ca 1,5 m.
QUOTE]


1,5 meter til innedyrking holder i massevis, har en plante som har stått i vekst 2 måneder nå, men som ikke er mer en 30-35 cm! Det er stort sett bare uteplanter som blir over 1m!

LoveToGrow 12. august 2009 09:06

Sitat:

Sitat av Cyberblack (Innlegg 1471248)
Det var akkurat det. Jeg ville helst ikke lage "sofapot", men jeg har begrenset med takhøyde i det lille rommet/kottet jeg ville bruke. ca 1,5 m.

Jaja, var litt for ivrig. Den andre planten lever enda, og det ser ut til at det kommer til å gå bra med den, men jeg aner ikke hvor jeg skal gjøre av den når den begynner å bli høy.. Noen som vil ta over? hehe, neida..

Det du kan gjøre med Sativaplanter er enkelt og greit noe man kaller for Scrog eller screen of green.

Det er forklart en annen plass i tråden og det er bare å søke;) Eller google seff.

Sitat:



1,5 meter til innedyrking holder i massevis, har en plante som har stått i vekst 2 måneder nå, men som ikke er mer en 30-35 cm! Det er stort sett bare uteplanter som blir over 1m!
Du tar feil min venn;) Jeg er rimelig sikker på at om du har hatt en plante i vekst i 2 måneder som er 35 cm har sine grunner....

Du bruker for svakt lys?
Du har toppet eller trimmet den?
Det er en fullblods Indica?
De er ikke satt i blomst?

Om man har et 400watts HPS må man ha ca 10 cm klaring fra tak til reflektor, det er ca 5 cm fra reflektor til pære, og man må ha ca 40-50 cm mellom plante og pære, bare her er ca 50-60 cm borte fra plassen, så kommer potta i tillegg som ofte er på 15-25 cm.. Det blir jo totalt ca 80 cm, da er det jo bare 70 cm igjen til selve planten...

Jeg sier ikke at det ikke er mulig, men da må plantene settes i blomst når de knapt har fått røtter, altså SoG (sea of green), eller Scrog metoden må brukes..

Cannabis vokser nesten 2 cm om dager i 10-14 dager etter at de har blitt satt i blomst... Med Sativa er det enda mer...

THC The man 12. august 2009 16:06

frøing
 
jeg har hørt at man kan pakke inn en hunnplante i en søplesekk ,skjære hull til en blomst og bestøve den .. noen meninger /erfaringer angående emnet. fant ikke noe konkret om det her men mulig øya svikter :)

Cyberblack 12. august 2009 16:40

"The ScrOG method is best used by novice and experienced growers, a good knowledge of pruning and training is required."

og jeg er "first timer"

El MunchoGrande 12. august 2009 19:05

Sitat:

Sitat av THC The man (Innlegg 1471621)
jeg har hørt at man kan pakke inn en hunnplante i en søplesekk ,skjære hull til en blomst og bestøve den .. noen meninger /erfaringer angående emnet. fant ikke noe konkret om det her men mulig øya svikter :)

det lar seg gjøre det vettu ;)
men da må du passe på at det er en av de nederste blomstene du bestøver, hvis ikke så er sjansen for at du får frø i de andre blomstene stor..

har bare bittelitt erfaring med emnet, men lærte følgende teknikk av en kompis som er dreven;

Ta planta som skal bestøves ut av skapet/rommet, du vil ikke søle pollen i et rom hvor det blåser på planta/de andre plantene ;)
Velg ut en blomst eller to, disse bør sitte lengst mulig ned på planta og ha god avstand til andre blomster.

Ta en resirukulerbar flaske av typen Imsdal/MER/Iste, og skjær av bunnen så du får en trakt..
MER-flaskene egner seg bra, da hullet på toppen er stort nok til at man får tredd en grein med blomst, blader og det hele igjennom..

Tre så flaska innpå den utvalgte greina med korketuten inn mot stammen, og vips så har du en beskyttende pollenskjerm :D

Da er det bare å finne frem litt pollen, og begynne å bestøve ;)
Til bestøving syns jeg det var greit og bruke en liten malepensel som jeg bare rørte rundt med oppi ziplockposen med pollen, deretter bare pensla jeg hele blomsten..

Den største faren er jo at du kan bestøve andre blomster og få veeeldig mange flere frø enn du hadde planlagt, så vær forsiktig med pollenet..
Etter at du har bestøva blomsten, lar du flaske-skjermen sitte på noen dager, før du tar den FORSIKTIG av..
Vask også henda bare du har tatt på flaska, pollenposen, eller noe annet som har vært i kontakt med pollen, før du beveger deg i nærheten av plantene igjen, det er utrolig hvor lite som skal til for å bestøve en blomst..

Thinktwice 14. august 2009 06:55

Sitat:

Sitat av LoveToGrow (Innlegg 1471433)

Du tar feil min venn;) Jeg er rimelig sikker på at om du har hatt en plante i vekst i 2 måneder som er 35 cm har sine grunner....

Du bruker for svakt lys?
Du har toppet eller trimmet den?
Det er en fullblods Indica?
De er ikke satt i blomst?

Cannabis vokser nesten 2 cm om dager i 10-14 dager etter at de har blitt satt i blomst... Med Sativa er det enda mer...


Den har akkurat satt i blomst, trodde ikke den kom til å vokse mer, men da er det bare å vente da :D

Og noe av grunnen til at den ikke er større og jeg har ventet med å sette den i vekst er at jeg tror jeg har gitt den for mye lys (om det er mulig). hadde 11 stk sparepærer, med 1500 lumens i hver 15 cm unna 5planter. Og da virket det som om planten ikke ville strekke seg (kan være pga varmen).

THC The man 14. august 2009 14:39

Sitat:

Sitat av Thinktwice (Innlegg 1472966)
Den har akkurat satt i blomst, trodde ikke den kom til å vokse mer, men da er det bare å vente da :D

Og noe av grunnen til at den ikke er større og jeg har ventet med å sette den i vekst er at jeg tror jeg har gitt den for mye lys (om det er mulig). hadde 11 stk sparepærer, med 1500 lumens i hver 15 cm unna 5planter. Og da virket det som om planten ikke ville strekke seg (kan være pga varmen).

jeg gir mye lys nærme for å hemme veksten pass . men lampene mine står kunn 4 cm unna (vifte for kjøling )pass på tempen max20grader er fint med lyset så nærme det er slik jeg har blitt fortalt jeg skal gjøre for og holde planten nede . mine er nå 7 cm 4 bladsett. de skal snart ut av hygro boksen (tilsetter c02)og inn i skapet der får de mer lys fra større avstand + litt mørke tid .

ps første gang jeg prøver på denna måten ;)

Tasmus 17. august 2009 15:09

hvordan endre ph verdi i jord?
 
hey jeg har et spørsmål om hvordan man kan endre surhetsgraden i jord. jeg har sett på Bluelab Combomåler pH/EC men noe billigere eller annen måte å gjøre det på.

jeppfi 17. august 2009 15:10

Hvis du kalker jorden så vil pH verdien øke. Hvis det var det du var ute etter.

Xerv 17. august 2009 17:02

Eller så kan du også dra til en blomster forettning og be etter pH opp/ned.

Knask 19. august 2009 14:40

Heisann!

Kjøpte meg noen angivelige "cannabisfrø" på en eller annen markedsplass i Magaluf i går.
Men det står ingenting på pakken om hva slags frø det er.
Noen som kan ha en anelse? (Ja, jeg vet at dere ikke er synske, men tenker på om noen har kjøpt samme greiene der nede.)
Frøene ble solgt i en gul pakke med plastfolie over og inni pakken var det en liten lilla pose som var stiftet fast.

Men her er det egentlige spørsmålet: Hvordan er det å få disse til å gro? Er det bare scam eller funker det?

felix_poker 19. august 2009 15:57

Sitat:

Sitat av NitroFis (Innlegg 1476957)
Heisann!

Kjøpte meg noen angivelige "cannabisfrø" på en eller annen markedsplass i Magaluf i går.
Men det står ingenting på pakken om hva slags frø det er.
Noen som kan ha en anelse? (Ja, jeg vet at dere ikke er synske, men tenker på om noen har kjøpt samme greiene der nede.)
Frøene ble solgt i en gul pakke med plastfolie over og inni pakken var det en liten lilla pose som var stiftet fast.

Men her er det egentlige spørsmålet: Hvordan er det å få disse til å gro? Er det bare scam eller funker det?

Hvilken strain det er , er helt umulig å si.

Om det er cannabisfrø eller ikke, er lett å se. Last opp et bilde!

Spiredyktighet er umulig å vite noe om, uten å så dem. Vær oppmerksom på at frøene ikke er lov å importere til Norge.

LoveToGrow 20. august 2009 10:26

Sitat:

Sitat av felix_poker (Innlegg 1477031)
Hvilken strain det er , er helt umulig å si.

Om det er cannabisfrø eller ikke, er lett å se.

Spiredyktighet er umulig å vite noe om, uten å så dem. Vær oppmerksom på at frøene ikke er lov å importere til Norge.

Ikke helt korrekt;) Om frøene er hvite eller grønne er spiredyktigheten ofte elendig til ingen....

Om frøene derimot er grå, sort, brun, store eller små er det ingen som kan si hvor stor spireevne de har...men hvertfall bedre en hvite og grønne=)

Strain vil man nok aldri finne ut, men når/hvis du en gang bor i et land hvor du kan dyrke lovlig, vil du kunne finne ut om den er Sativa eller Indica dominant i det minste=)

Sitat:

Sitat av Tasmus (Innlegg 1475282)
hey jeg har et spørsmål om hvordan man kan endre surhetsgraden i jord. jeg har sett på Bluelab Combomåler pH/EC men noe billigere eller annen måte å gjøre det på.

Hvorfor ikke kjøpe den jorda som har riktig PH fra før? Stort sett alle vanlige "plantejord" har en surhetsgrad på mellom 6,2 og 6,5, blir jo ikke bedre PH enn det for Cannabis....

Og om det er du som er grunnen...Altså du kjøper jord med riktig surhet, men bruker næringer og andre typer ting som gjør at mediumet endre PH, ville jeg funnet næringer som ikke gjør noe med PH, eller hvertfall ikke over en 3 måneders periode...som er typisk tid en plante må stå i samme potte...

Sitat:

Sitat av THC The man (Innlegg 1473084)
jeg gir mye lys nærme for å hemme veksten pass . men lampene mine står kunn 4 cm unna (vifte for kjøling )pass på tempen max20grader er fint med lyset så nærme det er slik jeg har blitt fortalt jeg skal gjøre for og holde planten nede . mine er nå 7 cm 4 bladsett. de skal snart ut av hygro boksen (tilsetter c02)og inn i skapet der får de mer lys fra større avstand + litt mørke tid .

ps første gang jeg prøver på denna måten ;)

Kan ikke si jeg har kjennskap eller erfaring at dette stemmer... Det er 1 enkel grunn til at lyset skal holdes så nærme planten som mulig, og det er for å holde avstanden mellom hver node kortest mulig, for ved hver node blir det bud..

Når det gjelder varme kan den fysiske planten tåle opp mot 50 grader celsius, så lenge plantens røtter ligger rundt 28 grader eller får nok temperert vann...

De eneste måtene man burde holde plantene nede er med ScroG-metoden og sette de tidlig i blomst...

Sitat:

Sitat av Cyberblack (Innlegg 1471634)
"The ScrOG method is best used by novice and experienced growers, a good knowledge of pruning and training is required."

og jeg er "first timer"

For noe tull;) Det det er snakk om er å klippe av den øverste tuppen av planten etter ca 4 bladsett, dette vil resultere i 8 nye sideskudd som slåss om å være toppen, la disse vokse men bøyes inn i netting eller strukket nedover med hyssing.. Easy.....

Neida skjønner bekymringen din, men jeg er hva de på Con Air kaller en "self educated man" og jeg kan si at første gang jeg prøvde å "trene" en plante gikk det bra på første forsøk=) Ingen grunn til bekymring.. You win some, you lose some...

Sitat:

Sitat av THC The man (Innlegg 1471621)
jeg har hørt at man kan pakke inn en hunnplante i en søplesekk ,skjære hull til en blomst og bestøve den .. noen meninger /erfaringer angående emnet. fant ikke noe konkret om det her men mulig øya svikter :)

Det jeg har funnet som den letteste metode er slik:

1 stk. Papirpose. (f. eks. Candy King poser til smågodt)
1 stk Filmrullholder med pollen
1 stk pose mel
1 stk pensel

Bland forholde mellom pollen og fin mel ca 1-10, altså pr million pollenkorn ca hundre tusen melkorn=p Dere skjønner....

Rist dette forsiktig sammen i filmrullholderen, finn en bud nede på planten, men pass på at hørene er ferske... Vent heller ikke for lenge etter at planten har begynt å blomstre slik at du vet at de får god nok til til å gjøre frøene ferdig før innhøsting...

Ta planten med på badet eller annet rom, ta penselen og forsiktig pensle litt pollen/melblandig over den/de utvalgte budsene.. Ta så en papirpose rundt budsen (klart du fikser posen slik at den blir mer eller mindre hul) ikke la posen være i kontakt med budsen...sett et strikk eller hold tett rund stammen og rist godt på posen... Kanskje gjøre dette noen ganger over ti min.. Ta posen av og lag en beskyttelse som kan stå rundt planten noen dager før den fjernes helt... En ny tom pose er helt i orden å ha på noen dager... Ikke samler den fukt og den puster;)


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 01:42.