' freak.no - Øve til prøve - Bedre resultat?
freak.no

freak.no (https://freak.no/forum/index.php)
-   Diskusjon (https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Øve til prøve - Bedre resultat? (https://freak.no/forum/showthread.php?t=168806)

iMAGINE123 20. oktober 2010 22:28

Øve til prøve - Bedre resultat?
 
Sitter her å leser til norsk prøve i morgen... Noen som har noen tips for å få mere ut av det man har lest? For eksempel at man husker det bedre:D Vet det er en haug med smarte folk her! Så er sikker på at noen vet svaret :bergenser:

AtXbYeA 20. oktober 2010 22:30

Mtp hvor mange skrivefeil du hadde i det innlegget alene.. er det ikke håp.

Halalgeir 20. oktober 2010 22:30

Hva er det du blir testet i?

Killuminati 20. oktober 2010 22:30

Skriv ned ting imens du øver,
test deg selv ved å gjennomgå stoffet i hodet,
prøv å koble stoffet/deler av stoffet til ting du allerede kan,
prøv å finne logikken i stoffet. (Ikke nøy deg med hva, men finn ut hvorfor).

Lykke til

trippy 20. oktober 2010 22:31

Tjaaa, kanskje lese pensumet som du har prøve i 3-5 dager før du skal ha prøve? Ikke les dagen før du skal ha prøve. Forbered deg litt bedre, da får du som oftest bedre resultater.

Zeco 20. oktober 2010 22:31

Først kan du google det, deretter legge vekk alt av kommunikative midler og konsentrere på å øve.

Men siden jeg er snill, så har jeg tatt ett kjapt søk for deg; http://orakelet.info/5222

iMAGINE123 20. oktober 2010 22:35

Sitat:

Sitat av Halalgeir (Innlegg 1862574)
Hva er det du blir testet i?

I språk og kultur :P

Sitat:

Sitat av AtXbYeA (Innlegg 1862572)
Mtp hvor mange skrivefeil du hadde i det innlegget alene.. er det ikke håp.

Jeg trodde alle ordene var riktig skrevet jeg :( Kanskje dårlige setninger du mener? Man er som oftest ikke klar over sånt før man får tilbakemelding på det, skjønner det fortsatt ikke though. Heldigvis ikke rettskrivning jeg har prøve i :D

Moorater 20. oktober 2010 22:36

1. Det å sitte på nett hjelper ivertfall ikke.
2. Begynn å les tidligere!
3. Ta notater!

elirdir 20. oktober 2010 22:38

det jeg pleier og gjøre er og skrive ned stikkord fra alt jeg skal kunne etter på får jeg gjerne noen til og lage noen spørsmål fra pensumet. det jeg får feil på vet jeg at jeg må øve mer på og da er det greit og gå gjenom stikkordene igjen og lese bedre på de de delene der feilene lå. dette funker bra får meg men om det er stil oppgave i norsken du skal ha så er vel kansje ikke dette så lett.

Provo 20. oktober 2010 22:47

Sitat:

Sitat av iMAGINE123 (Innlegg 1862582)
Jeg trodde alle ordene var riktig skrevet jeg :( Kanskje dårlige setninger du mener? Man er som oftest ikke klar over sånt før man får tilbakemelding på det, skjønner det fortsatt ikke though. Heldigvis ikke rettskrivning jeg har prøve i :D

Han sikter til en og/å-feil og særskriving av ordet "norskprøve". Siden du lurte. :)

Husemann 20. oktober 2010 22:49

Sitat:

Sitat av iMAGINE123 (Innlegg 1862570)
Sitter her og leser til norskprøve i morgen... Noen som har tips for å få mer ut av det man har lest? For eksempel at man husker det bedre:D Vet det er en haug med smarte folk her! Så er sikker på at noen vet svaret :bergenser:

Var ikke SÅ mange feil, men fortsatt noen for mye.

Sitat:

1. Det å sitte på nett hjelper ivertfall ikke.
:D

Boo-Boo 20. oktober 2010 22:50

Kan noen bekrefte at denne teknikken funker? Tatt fra studieguieden.no.

Sitat:

Før du begynner å lese et kapittel bør du ha skummet sidene og merket deg tittel, innhold, grafiske framstillinger og om enkeltord og setninger skiller seg ut på noen måte. Ved å bruke overskrifter, avsnitt, illustrasjoner og bilder skal du så lage deg ditt eget reisverk over et fag. Resten av stoffet skal fylle vegger, tak og vinduer. Her er det avgjørende å ta fantasien i bruk og se for deg et hus og at du står utenfor og titter inn av vinduet og studerer innholdet av faget. På denne måten kan du bygge deg din egen gate, kall gjerne opp gata etter deg selv, hvor hvert hus har sitt nummer, særpreg og fasong. Nye og gamle, stygge og pene hus står om hverandre, alt etter om du liker faget eller ikke.
Altså, jeg har hørt om dette før, men det var ikke før jeg tok turen innom linken til Zeco at jeg faktisk leste om det. Dette med å lage seg en "fanasigate" hvor man "lagrer all informasjonen sin gjennom bilder".

Det jeg lurer mest på er egentlig om det faktisk funker, og om noen mestrer denne teknikken, og om det tar lang tid å lære seg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne å øve på dette engang. Interessant lesestoff ihvertfall på linken jeg la ut ihvertfall. ^^

Zirto 20. oktober 2010 22:50

Det lureste måten å øve til en prøve, er som regel pugge som bare det! helt til du kan det utenat. Deretter lager du et tankekart, og noterer deg de viktigste delene du nettopp har lest. Vet ikke om dette trikset funker på alle, det funka vist for meg ^^

dareknix 20. oktober 2010 22:55

Prøv og skumles stoffet først, ganske raskt. Da får du forhåpentligvis med deg hva det i hovedtrekk handler om. Deretter leser du det i vanlig tempo, i tillegg til å ta notater av det du leser.

zapfap 20. oktober 2010 22:56

1 . logg av freak,msn evt slå av pcen.

2 . Les for harde livet.

3 . profit????:p

iMAGINE123 20. oktober 2010 22:56

Dere har helt rett i att at det ikke hjelper å sitte her om jeg skal lese til prøve ;) men tenkte jeg kunne poste spørsmålet når jeg like godt var igang, slik at jeg kanskje klarte puggingen bedre :) Takker for mange gode svar! Skal prøve noen av de :)

Sitat:

Sitat av Fusjon (Innlegg 1862605)
Hva skjer med å være negativ?

Jeg hadde også samme viben. Kan det være riktig at jeg har sett flere random negative innlegg uten mening fra denne karen i andre tråder?

toeless 20. oktober 2010 22:59

start en discussion thread om temaet

onClipEvent 20. oktober 2010 22:59

Dette hjelper for meg:

1) Les stoffet, og plukk ut det du mener er det viktigste
2) Les og lær det! Ofte så hjelper det å skrive det to - tre ganger, så det "setter seg fast" i hodet mitt.
3) Når du er sikker på at du har lært det viktigste så lager du noen spørsmål om det, og uten å se i boka så prøver du å løse dem. Hvis du ikke klarer det, så må du lese mer om det. Lag gjerne noe vanskelig og utfordrene.

4) Når du går å legger deg så gjennomgår du stoffet inne i hodet ditt. Tenk på alt det du har lest og skrivd.
5) Når du våkner, spis en god frokost så du har energi til prøven. Hvis du våkner tidlig nok, så går du gjennom det du har øvd på. Eller du kan gjøre det på skolen, men da får du sikkert dårligere tid.

Lykke til :)

Sonic 20. oktober 2010 23:29

les så fort som mulig, ikke sitt å analyser og prøve å huske vær setning. Hvis du leser fort vil du hindre hjernen i å kjede seg å du lærer stoffet bedre.

Mokko 20. oktober 2010 23:39

Sitat:

Sitat av Boo-Boo (Innlegg 1862603)
Kan noen bekrefte at denne teknikken funker? Tatt fra studieguieden.no.



Altså, jeg har hørt om dette før, men det var ikke før jeg tok turen innom linken til Zeco at jeg faktisk leste om det. Dette med å lage seg en "fanasigate" hvor man "lagrer all informasjonen sin gjennom bilder".

Det jeg lurer mest på er egentlig om det faktisk funker, og om noen mestrer denne teknikken, og om det tar lang tid å lære seg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne å øve på dette engang. Interessant lesestoff ihvertfall på linken jeg la ut ihvertfall. ^^

Tja, tror det varierer litt fra person til person, vi er ikke likt bygget opp alle sammen. Gjennom en guide på nettet lærte jeg meg de ti første grunnstoffene i riktig rekkefølge på 5-10 minutter, ved å plassere dem langs skoleveien. Dette er alt fra 0,5 - 1 år siden, og jeg tror jeg kan de fleste fortsatt. Skal vi se:

Hydrogen, helium, litium, beryllium, bor, karbon, nitrogen, oksygen, fluor, neon.

Se det, jeg kan faktisk alle fortsatt. Så det kan vel fungere til en viss grad.

EDIT: Forøvrig morsomt at det er orddelingsfeil i logoen til Studieguiden.no.

onClipEvent 20. oktober 2010 23:41

.... Natrium, Magnesium, Aluminium, Silisium, Fosfor, Svovel, Klor, Argon

Vi holder på å lære dette på skolen akkurat nå :)

Mokko 20. oktober 2010 23:44

Sitat:

Sitat av onClipEvent (Innlegg 1862616)
Dette hjelper for meg:

4) Når du går å legger deg så gjennomgår du stoffet inne i hodet ditt. Tenk på alt det du har lest og skrivd.

Tja.. å ligge og fundere over ting og tang når man skal sove fører bare til at man ikke sovner, og dermed mister dyrebar søvn som er viktig om man skal prestere godt på en prøve. Bedre å gjøre seg helt ferdig før man legger seg.

onClipEvent 20. oktober 2010 23:46

Sitat:

Sitat av Mokko (Innlegg 1862721)
Tja.. å ligge og fundere over ting og tang når man skal sove fører bare til at man ikke sovner, og dermed mister dyrebar søvn som er viktig om man skal prestere godt på en prøve. Bedre å gjøre seg helt ferdig før man legger seg.

Jeg skriver bare det som hjelper for meg. Jeg er ikke en sånn person som trenger noe særlig med søvn egentlig :)

ItsMeSnitches 20. oktober 2010 23:47

Er så enkelt som å tenke logisk :) Er vel kansje ikke det beste å gjøre hvis det gjelder norsk, men ta notater, Få en til å lage spørsmål ut av det du har lest å dermed spørre deg :D

Deezire 20. oktober 2010 23:49

Nå vet jeg ikke om det er en to-timers eller heldagsprøve du skal ha, men personlig så bruker jeg like lang tid på å lese over det jeg har skrevet som jeg gjorde på å skrive det. Det er en fin måte å luke ut feil og rar setningsoppbygning på. Hvis dere skriver på PC så kan det være lurt å ta en kopi av det for så å lese det. Bruk så penn til å markere setninger du stusser litt på, samt ord. Bruk ordboken flittig, spesielt synonymordboken hvis dere skriver på PC, den kan gi mange gode tips til andre måter å formulere svaret på. Og sist men ikke minst, ikke slit deg ut dagen før prøven med nilesing, det hjelper stort sett veldig lite, og gjør bare at du blir fortere sliten under prøven. Bruk heller litt ekstra tid på selve prøven siden du slappet av dagen før.

Lykke til!

Dr.Feelgood 20. oktober 2010 23:53

Jeg skal ikke gi deg moralpreken som de fleste her har gjort.

Når du leser gjennom stoffet, så les det høyt, det hjelper ofte mye mer å huske stoffet fordi da hører du ordene også. Jeg fikk selv tipset for en liten stund siden, og det har hjulpet meg mye.

Hater_mordin 20. oktober 2010 23:56

Kjøp Memo. Genial bok som lærer deg teknikker til å huske bedre. Anbefales på det sterkeste til alle som går på skole.

Fusjon 21. oktober 2010 09:19

Sitat:

Sitat av iMAGINE123 (Innlegg 1862610)
Dere har helt rett i att at det ikke hjelper å sitte her om jeg skal lese til prøve ;) men tenkte jeg kunne poste spørsmålet når jeg like godt var igang, slik at jeg kanskje klarte puggingen bedre :) Takker for mange gode svar! Skal prøve noen av de :)



Jeg hadde også samme viben. Kan det være riktig at jeg har sett flere random negative innlegg uten mening fra denne karen i andre tråder?


Når jeg øver til prøver finner jeg stikkord i tekstene og assosierer dem med andre ord. Så for eksempel 1947 kunne vært nFF osv.


Lykke til med prøven forresten.:bergenser:

Jannis! 21. oktober 2010 09:27

Sitat:

Sitat av AtXbYeA (Innlegg 1862572)
Mtp hvor mange skrivefeil du hadde i det innlegget alene.. er det ikke håp.

Begynner å bli mektig lei av folk som skal pirke på skrivefeil. Hvorfor kan man ikke svare seriøst? Og hvem er de tullingene som har gitt deg 8 kvalitetspoeng for et så meningsløst innlegg?

Edit: Skrivefeil :P

hoyt 21. oktober 2010 10:29

Prøv Anki.

http://ichi2.net/anki/

Siden er ganske selvforklarende, men lærte alle hovedstadene i Usa på rundt en uke med Anki. Programmet bygger på prinsippet om spaced repetition. http://en.wikipedia.org/wiki/Spaced_repetition

Provo 21. oktober 2010 10:31

Sitat:

Sitat av Husemann (Innlegg 1862602)
Var ikke SÅ mange feil, men fortsatt noen for mye.

Bare for ordens skyld, så er det fullt lov å skrive "mere". ;)

Husemann 22. oktober 2010 13:18

Sitat:

Sitat av Provo (Innlegg 1863045)
Bare for ordens skyld, så er det fullt lov å skrive "mere". ;)

Hm, jeg syns mere ser teit ut, i hvert fall i akkurat den sammenhengen.

Amitabha 22. oktober 2010 14:08

Sitat:

Sitat av AtXbYeA (Innlegg 1862572)
Mtp hvor mange skrivefeil du hadde i det innlegget alene.. er det ikke håp.

Siden du tydeligvis går inn for å korrigere andre, kan vel jeg også korrigere deg. Du har glemt punktum etter forkortelsen din. =)

Provo 23. oktober 2010 12:07

Sitat:

Sitat av Husemann (Innlegg 1864271)
Hm, jeg syns mere ser teit ut, i hvert fall i akkurat den sammenhengen.

Det kan man kanskje si, men både "mer" og "mere" er lov, og det samme gjelder "fler" og "flere". Jeg foretrekker nok de vanligste formene "mer" og "flere" selv også, men vi får heller rette vår misnøye mot språkrådet. ;)

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...bet=n&renset=j
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...bet=n&renset=j

pidget 23. oktober 2010 12:52

Sitat:

Sitat av iMAGINE123 (Innlegg 1862610)
Jeg hadde også samme viben. Kan det være riktig at jeg har sett flere random negative innlegg uten mening fra denne karen i andre tråder?

Mening er det alltid, og sjelden negativt ment. Han kan gjerne virke litt krass, men det er fordi han som av nordlandsk avstammning snekret bleiene sine sjøl og fisket sin egen middag i en alder av 6 år. Etter det har det bare ballet på seg og han har master i internettologi, nettverk og generell heltevirksomhet. I tilegg er han en racer på winblows og håpemaskiner.

Man kan vel alle virke litt krass hvis man som barn av steinaldermennesker har gått ut - funnet opp teknologien, arbeidsiver, kabler og internett - for så å oppleve at andre (som et direkte hån) ikke engang klarer å skrive korrekt..

Så - for all del, unnskyld han. Det er ikke på noen måte negativt ment, men mer som et lite sukk over nedre nivå av spørsmål og problemstillinger som dukker opp her på forumet.- Man trenger igrunn ikke oppfinne krutt på nytt siden det er dekket i pyrodelen av forum.. Dette var bare til oppklaring btw.. go helg.-

/offatopicz

Tilslutt: atx- du bør ikke si at det ikke er håp, det er alltid håp i hengende snøre..

MartinTi 23. oktober 2010 13:22

Få noen til å lese det høyt for deg.

Jeg husker ting bedre når de blir lagt frem muntlig en når jeg leser det selv

Weili 23. oktober 2010 13:36

Ta et kvart A4 ark og finn fram en penn. Lat som om du kan få lov til å ha med denne lappen på prøven. Skriv ned (gjerne med så liten skrift som mulig, om du vil) alt du synes du burde ha med på prøven, det seg være stikkord, navn, datoer, setninger osv. Bruk kun den ene siden av papiret. Nå har du det du trenger. Ikke bare har du lest gjennom for å finne ut hva du synes er viktig, men du har også skrevet det ned, altså har du tenkt gjennom emnet for så å forsterke det du nå vet gjennom å skrive det ned. Pugg det du har skrevet ned. På prøven når du da får spm. som har navn, datoer, viktige ord osv. så husker du det fra lappen din og forhåpentligvis hva det var du tenkte rundt akkurat det emnet da du skrev det ned. Vinn-vinn. På ungdomsskolen, for mange herrens år siden, fikk vi faktisk ha med denne lappen på prøven en gang, med det resultat at nesten ingen brukte lappen, siden vi da hadde tenkt mer nøye gjennom alt som var vikltig å få med seg.

Spelly 23. oktober 2010 14:02

Hjerneklubben virker lovende, jeg har ikke prøvd det, men kommer sikkert til å gi det en sjanse i løpet av neste semester.
Link til hjerneklubben: http://www.hjerneklubben.no/Hjem/

Invisible Elf 23. oktober 2010 15:00

Sitat:

Sitat av Weili (Innlegg 1865106)
Ta et kvart A4 ark og finn fram en penn. Lat som om du kan få lov til å ha med denne lappen på prøven. Skriv ned (gjerne med så liten skrift som mulig, om du vil) alt du synes du burde ha med på prøven, det seg være stikkord, navn, datoer, setninger osv. Bruk kun den ene siden av papiret. Nå har du det du trenger. Ikke bare har du lest gjennom for å finne ut hva du synes er viktig, men du har også skrevet det ned, altså har du tenkt gjennom emnet for så å forsterke det du nå vet gjennom å skrive det ned. Pugg det du har skrevet ned. På prøven når du da får spm. som har navn, datoer, viktige ord osv. så husker du det fra lappen din og forhåpentligvis hva det var du tenkte rundt akkurat det emnet da du skrev det ned. Vinn-vinn. På ungdomsskolen, for mange herrens år siden, fikk vi faktisk ha med denne lappen på prøven en gang, med det resultat at nesten ingen brukte lappen, siden vi da hadde tenkt mer nøye gjennom alt som var vikltig å få med seg.

Dette er et godt forslag. Når jeg begynte høyere utdanning (der du kjøper bøkene selv) fant jeg ut at markeringstusj direkte i boka fungerer bra, siden da må du aktivt tenke på hva som er viktig av det du leser, og hva som må markeres. Siden du ikke kan markere i skoleboka vil slike notater forhåpentligvis ha samme effekt.

xfc-nate 24. oktober 2010 05:15

Om det er skriftlig, juks!

Capital Vices 24. oktober 2010 05:22

Sitat:

Sitat av iMAGINE123 (Innlegg 1862570)
Sitter her å(og) leser til norsk prøve(norskprøven) (som vi skal ha) i morgen... Noen som har noen tips for (hvordan) å få mere(mer) ut av det man har lest? For eksempel (slik) at man husker det bedre:D Vet det er en haug med smarte folk her! Så er sikker på at noen vet svaret :bergenser:

Første tips; rette på grammatikken!

Pollyy 24. oktober 2010 06:21

Sitat:

Sitat av Sonic (Innlegg 1862685)
les så fort som mulig, ikke sitt å analyser og prøve å huske vær setning. Hvis du leser fort vil du hindre hjernen i å kjede seg å du lærer stoffet bedre.

Om du leser raskt vil du ikke få med deg stoffet skikkelig, du må da også lese gjennom stoffet flere ganger. Du vil kjede deg siden du vet hva som står i neste setning, men det er ikke fordi du kan det, men fordi du har nok hukommelse til å huske det. Når du leser det samme den 3. gangen på rad vil du tro du kan det, men du har ikke brukt lang nok tid for å huske stoffet over en lengre periode. Om du er heldig kan du huske mye av det til prøvedagen. Det holder sjeldent til toppkarakterer.

Sitat:

Sitat av Capital Vices (Innlegg 1865894)
Første tips; rette på grammatikken!

"Noen som har noen tips" er heller ikke helt riktig - Foreslår "Noen som har tips".

appleaya 24. oktober 2010 08:51

http://www.hurtiglesing.no/ <- Her lærte jeg meg å lese bedre! Annbefales

Pollyy 24. oktober 2010 12:33

Sitat:

Sitat av Ninus (Innlegg 1865923)
http://www.hurtiglesing.no/ <- Her lærte jeg meg å lese bedre! Annbefales

"øke lesesynsfeltet"? Så man kan lese 2 linjer samtidig? :D

sali 24. oktober 2010 12:52

Få noen til å stille deg spørsmål fra temaet du skal ha om.


Alle tidspunkt er GMT +2. Klokken er nå 06:56.