View Full Version : Pc problemer. Fryser helt random
Stone
3. januar 2008, 18:14
Har prøvd å søkt litt om dette. Men har ikke fått helt svar, så prøver med en post.
Har en maskin med windows xp home, som har begynt å tulle litt..
Plutselig en dag bare begynte den å henge seg helt opp, til random tidspunkter.
Alt henger seg opp, lyden også. Så man må bare restarte.
Dette skjer til helt tilfeldige tidspunkter. Noen ganger kan jeg sitte å spille en stund før det skjer, og noen ganger går det bare et par sekunder etter oppstart.
Hva er det som kan være galt ?
Kan legge til at èn gang, fikk jeg en bluescreen med feilkode: Machine_check_exception ellernoe sånt. Men dette har bare skjedd èngang utav så uendelig mange lockups..
shue
3. januar 2008, 18:18
er vell kanskje et tegn på dårlig kjøling:) er det en gammel maskin?
Stone
3. januar 2008, 18:22
Tjaa, den er vel 2-3 år gammel.
Og jeg sjekke i biosen nå på temp, og den var ikke så varm tror jeg.
Cpu var på 46 og system på 34 elns..
froskenfredrik
3. januar 2008, 18:22
Mulig dette er et skudd i natta, men alle gangene mine maskiner har frosset har det vært minne som har tatt kvelden (eller vært ødelagt når jeg fikk det) og/eller overklokking som har gått skeis. Uten unntak.
Så mitt tips er å teste ram-en. Ta ut en og en brikke eller prøv med noen fra en annen maskin og se om det hjelper.
Stone
3. januar 2008, 18:23
Har ikke prøvd å clocke noe..
Og jeg har bare en ram brikke, så jeg lånte en brikke av en kamerat. Men det var fortsatt samme problem. ;(
AtXbYeA
4. januar 2008, 06:51
Har du sjekket at alle vifter spinner?
Stone
4. januar 2008, 17:50
Jepp, sjekket det. Og alle vifter går
robhol
4. januar 2008, 18:11
Å sjekke temperatur i BIOS er stort sett helt bak mål, da det utøver veldig lite press på CPU, og skaper mindre varme. Hvis du spiller, driver med videobehandling eller multitasker mye, blir det noe helt annet. Bare noe å huske på. :)
Cyberblack
4. januar 2008, 18:19
Når jeg hadde samme problem var det var avkjølinga.
Etter en mnd med det problemet fant jeg ut at vifta sto helt stille. Vifta i strømforsyninga that is.
Volch0k
4. januar 2008, 18:21
Hei! Høres ut som samme problemet som jeg hadde. ALT stansa, lyden, skjermbildet osv, eneste som hjalp var restart. Fant heller ikke noe løsning, så instalerte hele maskina på nytt, å det funka fjell. Aldri hatt samme problem etter det.
Stone
6. januar 2008, 01:55
Vel.. Det var kansje rammen likevel. Testet det pånytt med en annen kamerats brikke, og da virka det som om den slutta å fryse. Men da dukket et annet problem opp.
Med engang jeg kommer inn i windows så kommer det en bluescreen hvor grunnen er filen: sfdrv01.sys , greit nok.. har hørt at denne starforce driveren kan være litt fucka.
Så jeg prøver å starte opp i sikkerhetsmodus for å slette fila, men da får jeg en bluescreen med erroren: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Hva er galt nå ? er det rammen som er feil type, kansje ?
Volch0k
6. januar 2008, 02:03
Merkelig, fikk faktisk akkurat samme bluescreen beskjed selv også, etter hvert. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL opplegget. Derfor jeg re-instalerte.
Hadde jeg vært deg, ta ut harddisken din, ta den med til kompisen din å kopier ut det du vil ha, formater greia å instaler alt på nytt. ALT blir bra..nesten :o