PDA

View Full Version : Vegetar mat-tips

StaiN
30. desember 2007, 11:37
Hei, i min quest for en sunnere livsstil og rett og slett for jeg er glad i dyr så har jeg tenkt en stund på å bli vegetarianer iaffal prøve, menne det jeg lurer på hva jeg burde kjøpe slags vegetarmat og hvilke navn det er på de osv? som feks hva spiser dere til frokost/lunch middag kveldsmat osv.

Diablo
30. desember 2007, 11:45
På matprat.no (http://matprat.no/) finner du sikkert masse grøntfor. Ellers så må du nok knaske en del piller for å få nok vitaminer, mineraler ol.

Skeletor
30. desember 2007, 11:58
Når jeg tenker på det så virker det ganske kjedelig å være vegetarianer. Ris, wok, salater, supper, pasta med sauser hvor man bytter ut kjøtt med sopp, squash og andre rare ting som kan minne om kjøtt. Sikkert gøy i en periode, hvis man er kreativ. Tror jeg ville blitt lei av grønnsaker.
Hva med proteiner? Får veggiser i seg nok proteiner, eller er det en grunn til at de er noen slappe fizler?

Fint å gjøre noe for dyrene. Selv lener jeg meg mer mot det å jakte/fiske selv for å ikke støtte kjøttindustrien, eller rett og slett gå over til å spise menneskesvin :p

goofy
30. desember 2007, 12:09
På matprat.no (http://matprat.no/) finner du sikkert masse grøntfor. Ellers så må du nok knaske en del piller for å få nok vitaminer, mineraler ol.

Der tar du nok feil... http://matprat.no/artikkel.aspx?artid=10098

StaiN
30. desember 2007, 12:26
Kom igjen ingen vegetarianere her som kan fortelle hva de spiser slags vegetar-mat? så jeg får noen ideèr til hva jeg skal prøve.

Saape
30. desember 2007, 12:32
Spiser man riktig så trenger man ikke bekymre seg for vitaminer og sånt. Men vist man er veganer burde man ta b12 tilskudd. Ellers er det flere bra vegetagrupper på facebook, og det er egentlig bare å google etter vegetarian (gourmet) recipes eller noe sånt.
Andre bra tips er helsekosten, selv om jeg tviler på at den er noe bra i mo i rana. Og på Obs har de mest sannsynlig santa maria vegetarian taco mix som er noe soyagreier som er ganske ok.
Har ikke tid til å skrive så alt for mye nå, men skal prøve å komme tilbake til det.

Håper denne posten forblir en matpost og ikke en av disse evigvarende kjøttVSveggis diskusjonene.
Skal prøve å komme med flere tips når jeg kommer hjem igjen.

StaiN
30. desember 2007, 12:36
Thanks lanze for taco tipset det må prøves.

commie
30. desember 2007, 12:36
Kjøp ei vegetarkokebok. Utover det så er det ikke så vanskelig å spise brødskiver uten kjøttpålegg til frokost og kvelds. Middag er litt vanskeligere, men ikke noe særlig. Gratinerte grønnsaker, gryter, wok, mulighetene er om ikke uendelig, så mange. På velassorterte dagligvarebutikker vil du også finne vegetarburgere, soyapølser osv. Og det er ikke noe problem å lage burgere av bønner eller nøtter.

Lunicks
30. desember 2007, 12:49
Damper du grønnsaker er dette også veldig godt. Og skal du ha "sunn" fastfood, spør om falaffel, da det som oftest er vegetar.

Potrick
30. desember 2007, 12:51
Heisann! Jeg er da en type vegetarianer. Så har en del gode oppskrifter, men jeg tar avstand fra melkeprodukter og eggeprodukter i tilegg til kjøtt og fisk, samt alt som kommer fra dyr (skinn, ull, lær etc.). Det kalles veganer, vet ikke om du er kjent med disse utrykkene.

Den der santa marias vegetarians mix er til å anbefale, da kjøper man bare en slik pose og en boks hakkete tomater, varmer det opp i en gyte eller stekepanne og serverer når det er varmt.

Denne kan også brukes på pizza, gjør det sjeldent, og toppes med nachips, for å skape en mer meksikansk type pizza, vær obs når du kjøper ost, ikke all ost er vegetarisk. (Mye ost inneholder noe som heter løpe, dette er enzymer fra kalvemage, altså ikke vegetarisk, se etter en ost som inneholder mikrobiell løpe, denne løpen produseres av bakteriekulturer slik som fks. pencilin. Ostetyper som bruker mikrobiell løp er fks. coop x-tra revet ost). Jeg vil dog ikke anbefale ost i det hele tatt, denne pizzaen smaker utmerket uten.

Liker du wok så har vi en veldig enkel variant som jeg vil anbefale. Kjøp en pose wok-grønnsaker, og noen vegetabilse nudler (fks. Mr. Lee med chilli-smak), så kjøper du en krydder blanding fra santamaria som heter veggiewok. Wok grønnsakene med omtrent halvparten av krydderposens innhold, kok nudlene, slå av vannet og hell dem oppi wok panna, sammen med resten av krydderet.

Man kan også lage lasagne, der man bytter ut lagene med kjøttdeig med stekt og oppskåret squash, som man krydrer litt italiensk (pizzakrydder og hvitløkspepper for de som ikke er helt drevne i faget), denne bør stekes sammen med krydderet og litt tomater litt på forhånd. Her bør du også sjekke om osten din er vegetarisk, best er det å skaffe vegetabilsk nøtte ost på en eller anne innvandrer sjappe.

Så lenge du følger ett vegetarisk kosthold, så er ikke protein mangel eller B12 mangel noe du trenger å bekymre deg om, bare pass på og hvertfall spis mere bønner, linser, kikerter osv. Bønnegryte med ris og chilli er ganske godt, jeg er sikker på at om du bare prøver deg litt finner du fram til masse god mat..! Men for all del, bare PM meg om du trenger noen akutte tips.

Thai suppe er også ganske godt, bare kok vann og kokos melk sammen med thai krydder, sleng oppi bambus skudd, og vow grønnsaker..! Nydelig og kjapt!

Volch0k
30. desember 2007, 12:55
Vet ikke veldig mye om vegetarmat egentlig, men en ting du bør lære deg er å koke grønnsaker skikkelig. Fleste koker de til de mister alle vitaminene. Mamma eller Mormor vet helt sikkert hvordan du gjør det, om du ikke kan det :o

Tips til mat, wok med sop istedet for kjøtt, supper som blomkål med extra dampet blomkål (brokkoli også)

En annen ting du kan tenke på, det er ikke alle vegetarianere som ikke spiser ALT av kjøtt, men spiser fisk etc. Det bør du tenke litt på syns jeg, for er det at du er gla i dyr som gjør at du er vegetarianer, så stiller fisk seg ganske så annerledes i forhold til andre dyr. Synes JEG ihvertfall :)

StaiN
30. desember 2007, 12:58
Mye bra her, thanks potrick.

Potrick
30. desember 2007, 13:07
Aela; vegetarianere spiser ikke kjøtt av noen slag. Derimot har du et kosthold som heter makrobiotisk kosthold, der en unner seg fisk og skalldyr. Man er ikke vegetarianer om man bare unngår rødt kjøtt, dette blir bare mer helsebevvist kosthold, ikke vegetarisme.

Vegetarisme handler om ett kosthold på etiske grunnlag. Fisk stiller ikke annerledes i en vegetarianers øyne.

Men StainS, du vil kanskje føle deg litt slapp de første to ukene, om du skal prøve dette anbefaler jeg deg og prøve en måneds tid.

Det tar tid før kroppen venner seg til ny type kost, og du kan oppleve å være slappere en normalt den første tiden, dette er ikke farlig, men kan jo være litt ubehagelig. Det du også garantert vil oppdage er at du begynner å drite ganske mye mer rett og slett.. Kroppen er ikke helt vant til så sore megnder fiber.

Har du veldig protein mangel skrekk, så bare pøs på med bønner og slikt til vær eneste måltid, samt kornblanding til frokost og peanøttsmør på brødkskiva.

Men du har ikke mye å frykte, kroppen din bruker mye ressurser på å nyttegjøre seg av proteiner i kjøtt, så de forlokkende mengdene proteiner i kjøtt er ikke nært så mye du faktisk ender opp med selv. Vegetabilsk kosthold krever ikke disse resursene, så det som kan virke som lite proteiner ender med omtrent det samme. Det viktigste er at du spiser variert.

Volch0k
30. desember 2007, 13:12
Potrick: Som jeg sa, kan ikke mye om det egentlig :)
Uansett, om han gjør det fordi han er gla i dyr, så stiller jo fisk seg annerledes enn andre dyr i MIN mening.

StaiN
30. desember 2007, 13:22
Vel jeg liker ikke sjømat iheletatt så det blir ikke noe problem, Værste blir vel å finne erstattning til osten/melka.

Joachimsen
30. desember 2007, 13:30
Enig med de som sier falafel - det er en grunn til at jøder ofte er så slanke :p

Neida, men falafel er som oftest helt kjøttfri, det velger du jo selv, og det er dritgodt.
Nede i Israel er det omtrent den eneste fastfooden de spiser, hyggelig med en fastfood som ikke så usunn som feks. en feit kebab eller en mac.

Det er laget av bønner, ofte i pitabrød med diverse salat og dressing.

Potrick
30. desember 2007, 13:41
Fallafel er laget av kikerter og er ganske sunn fastfood. Det er bare til å spørre de som selger den om de bruker kjøtt oppi, om de friterer i vegetabilsk olje og om de friterer kjøtt i den samme frityrkokeren. Bruker du kjøtt oppi, eller friterer i animalsk fett, eller sammen med fks. kylling nuggets er dette uaktuelt for min del. Falaffel kan man også lage selv.

www.vegetar.com har mange fine oppskrifter, men mange av disse er kompliserte og bruker en del sære ingredienser som kan være vanskelig å få tak i om du ikke bor nær eller i en storby. Men falaffel er veldig enkelt, de selger også ferdig falafel mix som man bare tilsetter vann i flere daglivare butikker, fks. meny og mega.

Som sagt, hvis du bare skal bli vegetarianer StainS, så er det godtatt å drikke melk. Samt egg. Kremost kan du bare spise, da disse ikke inneholder løpe. Som sagt er den ferdige revne osten til coop X-tra vegetarisk, se etter ost med "Mikrobiell Løpe".

Aela: jeg ville bare forklare deg hva jeg mener også, er greit for meg at du ser på fisk annerledes en jeg gjør. Om du ikke er obs på det, så har jeg hørt at forskning på fisk viser at fisk har minst like mye følelser som andre dyr, har desverre ikke noen kilder på dette.

Peace <3

n5k
30. desember 2007, 15:57
www.vegan.nu har også en haug med good oppskrifter.

Her er en liten vegan-treat fra meg:

Skjær opp 4-5 tomater i terninger. Skjær opp en grønn paprika i strimler, 2 løk i båter, og 2-3 selleristenger i terninger.

Wok løken i noen minutter sammen med en båt med hvitløk eller to. (i olivenolje). Dryss gjerne litt salt over løken så slipper du at den blir brun.
Sleng på en teskje eller to med gurkemeie og spisskum.
Hiv oppi sellerien, og wok noen minutter til. Hiv så oppi paprikaen, og wok litt til, og til slutt slenger du oppi tomatene.
Wok i 5-10 minutter, til alt blir mer som en grøt, og sleng oppi en boks med hermetiske kikerter (laken slenger du i vasken).
Wok i 4-5 minutter til, og det siste minuttet hiver du oppi en teskje eller to med hakket, frisk koriander.

Stapp herligheten i varme pitabrød og svelg i vei :)

excubated
30. desember 2007, 16:02
Peppes Pizza - Tasty Veggie ;) Glimrende veggispizza.. Er dere flere kan dere også bestille stor pizza, med speltbunn.. Mer veggis blir det ikke uten at du/dere er vegan i stedet .. ost er det jo på pizzaen uansett ;p

tnt
30. desember 2007, 16:02
Hmm, usikker på om dette er tatt opp allerede men jeg prøver likevel.

Du sier du skal kutte ut kjøtt fordi du vil satse på en sunnere livsstil. Jeg forstår ikke sammenhengen her. Man kan og bør spise kjøtt om man vil satse på en sunn og næringsrik livsstil. Kombinerer du proteinrik mat med ikke så mye karbohydrater og litt -mye fysisk aktivitet / trening så er nok dette veien å gå om du ønsker å bli et sunnere menneske.

Det som naturligvis er viktig er at det er kjøtt som ikke inneholder store mengder fett, da gjerne under 10%. Hvitt kjøtt, indre/ytrefilet, altså renskåret kjøtt er bra kjøtt. Samt fisk og fiskemat.

edit:

Jeg overså at du var glad i dyr og derfor ville bli vegis. Om det er utelukkende det som er saken så kan du se bort ifra posten min.

Mith
30. desember 2007, 16:11
Anbefaler marinert squash og bønner i stedet for kjøttdeig i type taco, gryter, pizza ol. Skal prøve å få snappet opp oppskrifta fra mor mi i løpet av jula. Ellers syns jeg det er mye vanskeligere å kutte ut fisk, ost, melk osv. enn det var å kutte ut kjøtt og kylling. Har som mål og klare meg uten fisk snart, men vet ikke om jeg gidder/tar meg råd. Er litt lite kreativ når det kommer til middagsmat.
Som pålegg er bønnepostei ganske godt, om du savner leverpostei.

Kristina
30. desember 2007, 16:30
Har ei venninne som er vegetarianer, ho et ikkje kjøtt, men fisk, mjølk og egg. Noko må ein jo leve på. Det blir jo ein del poteter i brun saus da, makaroni, nudler og sånn. Ellers, så får man jo kjøpt vegetarpizza i dei fleste butikkane. Det er jo ganske vanskelig å unngå å ete/drikke mjølkeprodukt, det er jo mjølk i nesten alt!

Sjølv, er eg glad i dyr. Hatt dyr sida eg blei født og driver aktivt med hest, og har vore både i fjøs og låve med dyr i mange år. Men aldri om eg blir vegetarianer fordi. Mennesker er jo kjøttetere, og i Noreg lir ikkje dyra noko spesielt. Med unntak av fugl kanskje. Eg prøver å unngå å ete kylling, (men det er sååå godt) og egg frå burhøns, samt importert kjøtt. (sjølv om det har null effekt, da eg tviler på at min boikott sparer fleire dyreliv) Før hadde vi høns sjølv, og det var null stress da vi visste dyra hadde det godt. Har ikkje dårlig samvittighet når eg et steik av ein hjort som har levd eit liv i friheit.

Men skal ikkje lage diskusjon over dette.. Om andre vel å bli vegetarianar/veganar så er det deira valg.

Bondekjerringa :p

GothQueen
30. desember 2007, 16:34
På helsekost butikker selger de masse vegetarmat, som vist nok skal smake helt likt som "vanlig mat", for de som liker smaken, men ikke innholdet.
Burgere laget av jordnøtter ol. Men mye av det smaker litt rart, samt noe smaker likt som "orginalen".

Man kan til og med bake uten å bruke animalske produkter, fks. soyamelk istede for ku melk.
I år laget mora mi sånn julebrød-greie uten animalistiske produkter, og det smakte helt likt som de hun laget med de vanlige ingridiensene.

Det som er vanskelig når man velger å bli vegetarianer, er å måtte kikke gjennom allt som de forskjellige produktene inneholder, for å sjekke at de ikke inneholder noe animalsk.
Dersom man går lenge uten å spise kjøtt, så vil man bli noe helt sykelig dårlig i magen dersom man ved et uhell skulle få noe i seg, så pass på :P Det er ikke særlig behagelig!

De fleste vegetarianere går til legen og måler om de har fått i seg alle vitaminene og mineralene de trenger ca. hver 6.måned.

StaiN
30. desember 2007, 18:36
Tnt jeg er meget sær på kjøtt, jeg spiser kun kjøttdeig det blir jo ikke sunt å spise det hele tiden til altslags mat.Og jeg føler jeg egentlig att jeg kunne ha vært uten det, synes ikke det er så godt og som sagt føler jeg jeg kan være uten det.

fxxked
30. desember 2007, 18:53
Jeg er ingen vegeterianer, men matforrådet mitt er omtrent i klassen ovoveg; Jeg har ikke noe religiøst eller idealistisk formål med øvelsen, men prøver å unngå gjær, okse, gris, hvitt pulver som hvete mel og sukker( de to sistnevnte fungerer bare som lim i kroppen alikevel. )

Jeg spiser mest: laks, kylling, kalkun, og egg. Og holder et høyt forbruk av vann, legg merke til at vann; hvis du skal få en sunnere livsstil bør drikkes ved romtemperatur; det er bare å starte å drikke 2-3 liter i døgnet så finner du fort ut hvorfor.

Det hjelper ikke alene med matendringer for å få en sunnere livsstil, bevegelse er viktig.

som feks hva spiser dere til frokost/lunch middag kveldsmat osv.Jeg tar her for meg en dag i romjula

Frokost
---
1 spiseskje olivenolje
50 g linfrø
2 stk kokte egg fordelt på 4 stk ( økologisk ) knekkebrød
0.7 l vann

Lunsj
---
2 stk ( økologisk ) knekkebrød med kalkunfillet naturell
0.7 l vann

Middag
---
Mandelpotet
Kalkunfillet
Rosenkål
Saus
Rørte tyttebær!!!
0.7 l vann

Den medisinske virkningen av et høyt vanninntak er særdeles interessant,
betennelser vil lettere bli skylt ut av kroppen.

Never ever understimate the power of water!

Randalv
30. desember 2007, 19:30
I alle dager. Åsn klarer du å drikke så mye vann uten å gå på dass 24 7 ? :P

Noen som veit om øl er greit å drikke om man er vegetarianer? Er jo no gjær inni bildet der mener jeg..

Joachimsen
30. desember 2007, 19:34
I alle dager. Åsn klarer du å drikke så mye vann uten å gå på dass 24 7 ? :P

Noen som veit om øl er greit å drikke om man er vegetarianer? Er jo no gjær inni bildet der mener jeg..

Hva faen har gjær med dyr å gjøre?! Ingenting..
Drikk øl du, så lenge du tåler mel...

fxxked
30. desember 2007, 20:23
Det som naturligvis er viktig er at det er kjøtt som ikke inneholder store mengder fett, da gjerne under 10%. Hvitt kjøtt, indre/ytrefilet, altså renskåret kjøtt er bra kjøtt. Samt fisk og fiskemat.Fett virker enten vektreduserende( oliven/linfrø ) eller vektnøytralt( gris/okse ), hvetemel og sukker derimot forhindrer veskebalansen fra å være optimal og vil virke vektøkende, en stor trussel er frossen mat som Grandiosa.

Hva faen har gjær med dyr å gjøre?! Ingenting..
Drikk øl du, så lenge du tåler mel...Gjær kom opp fordi det også ble nevnt sunnere livsstil, ikke bare dyr / ikke dyr
Det er bedre for kroppen med knekkebrød enn brød for å komme med et banalt eksempel.I alle dager. Åsn klarer du å drikke så mye vann uten å gå på dass 24/7 ?Du finner balansen ved å prøve deg fram, er pisset gult må du drikke mer, er det lysere enn champagne har du en god væskebalanse.

Joachimsen
30. desember 2007, 20:39
Gjær kom opp fordi det også ble nevnt sunnere livsstil, ikke bare dyr / ikke dyr
Det er bedre for kroppen med knekkebrød enn brød for å komme med et banalt eksempel.Du finner balansen ved å prøve deg fram, er pisset gult må du drikke mer, er det lysere enn champagne har du en god væskebalanse.

Ja, men fyren sa: Noen som veit om øl er greit å drikke om man er vegetarianer? Er jo no gjær inni bildet der mener jeg..

Nå tok du den :)
Forresten er det hyggelig å få bekreftet at jeg har god væskebalanse :p

ProtoZ
30. desember 2007, 20:42
En liten advarsel:
Da jeg bodde i India en periode, fikk jeg bare servert vegetarmat med unntak av "beinrangel"-kyllig i karrisaus et par ganger. Jeg var fryktelig redd for å få magetrøbbel da jeg skulle reise nedover, og tok idoform prevantivt. Da jeg endelig kom tilbake til Norge, tynn som en strek, fikk jeg servert biff. Dette klarte jeg ikke å fordøye særlig bra og ble veldig dårlig. Det tok måneder før jeg kunne spise kjøtt som før. Ironien er slående...

Et annet eksempel:
Jeg var på en diett hvor jeg kuttet ut mange matvarer i ca 2 måneder.
Svin, okse, sukker, vanlig mel, melk, mm. kuttet jeg helt ut.
Før kunne jeg bøtte ned på med melk, etter dietten kan jeg ikke engang drikke et glass før jeg blir dårlig.

Poenget er at man må tenke seg godt om før man velger å legge om kosten, det kan backfire om du ombestemmer deg. Prøveordninger med diettendring 2-3 uker i slengen funker dårlig.

Potrick
31. desember 2007, 11:09
Har ei venninne som er vegetarianer, ho et ikkje kjøtt, men fisk, mjølk og egg. Noko må ein jo leve på. Det blir jo ein del poteter i brun saus da, makaroni, nudler og sånn. Ellers, så får man jo kjøpt vegetarpizza i dei fleste butikkane. Det er jo ganske vanskelig å unngå å ete/drikke mjølkeprodukt, det er jo mjølk i nesten alt!

Denne venninden din er ikke vegetarianer, desverre. Da må hun droppe fisken en gang for alle..!

Mye mulig hun kaller seg for vegetarianer, men det er feil. Vegetarianere spiser ikke kjøtt, fugl eller fisk.

Om du er glad i dyr, både som kosedyr og mat, jaja, ditt valg. Jeg synes det er etisk feil å livnære seg av andre tenkende, kreative og følende vesener, også synes jeg det blir feil at man skal sperre inne disse for å suge ut ressursene deres, men det er mitt synspunkt.

Det finnes mange myter om vegetarisme og veganisme, som fks. dette med proteinmangel. Dette er ikke vanskelig i det hele tatt! For dere som har hatt om kosthold i naturfagen vet at proteiner er bygd opp av aminosyrer, og at en del av disse er essensielle. Dere vet jo også hva forskjellen på proteiner og proteinkjeder er. For de som ikke vet det, så er kort og godt aminosyrer stoffer som proteiner er bygd opp av, og proteinkjeder er kjeder med proteiner som henger sammen. Uansett; det finnes aminosyrer i alt omtrent, i fordøylses prossessen brytes proteiner og proteinkjeder ned til aminosyrer uansett, så det er mer gunstig for kroppens ressurser å få aminsyrene direkte. Proteinkjeder er det kroppen sliter mest med å bryte ned, og må faktisk bruke mange aminosyrer til denne prossessen. Proteinene i kjøtt er bygd på denne måten, og det viser seg at kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg av alle proteinene her engang, pga. av dette. Kjøtt ligger desuten og råtner i fordøyelses-systemet og avgir helskeskadelige gasser inne i kroppen din. Spis variert vegetabilsk kost, og du kommer mer enn langt nok.

At vi mennesker er rovdyr kan jo også diskuterers. Med hensyn til sunnhet så er vegetarianere og veganere mindre utsatt for hejrte og karsykdommer, samt kreft. Veganere og vegetarianere's sunnhet resulterer ofte frem til at vedkommende har lave verdier av enkelte mineraler. Men kan si selv at jeg aldri har vært syk siden jeg ble veganer, med unntakk av tre dager med halv-tett nese for noen dager siden. Kanskje på tide å tenke på at for høye verdier av enkelte mineraler osv. ikke er bra? Jeg vet ikke, vet bare at jeg føler meg veldig bra.

Heller er fysikken vår utformes slik rovdyrs fysikk er utformet. Heller har vi tenner som er i stnad til å knusse og kjære over rått kjøtt, slik vi egentlig skulle livnært oss av det om vi var rovdyr, og fordøyelses-systemet våres liker det som sagt meget dårlig..

EDIT: Mye øl er uvegetarisk faktisk. Men det er mest vin. I prosessen for å klarne vinen og øllen bruker man gelatin, som er en fettstivelse man får under oppkok av diverse dyreknokler. Men Tuborg og Budweiser er vegetariske, samt Blactower vin om du liker det. Finnes flere, men på den tiden jeg drakk så drakk jeg disse fordi jeg likkte dem og de funket bra..