View Full Version : Fjerne røde øyne med cs2
Artic-Sence
3. november 2007, 20:25
Åssen fjerner man røøde/hvite øyne med photoshop cs2 ?? :P
Jeg har prøvd den red eye toolen, og når jeg klikker på øyet, så skjer det ingen ting :S
cavey
3. november 2007, 20:42
Redeye-toolen, har du prøvd flere bilder, eller kun et? Det er ikke alltid den funker så bra.
En mer manuell måte er følgende:
Marker de røde feltene*, og lag et hue/saturation** adjustment layer**. Velg red og flytt saturation- og lightness-sliderne helt til venstre. Hvis ikke alt kom med, kan du forsøke med magenta også. Når du er fornøyd, kan du slå sammen lagene.
* bedre å markere for mye enn for lite, men unngå å markere hud. Jeg pleier å bruke et eget lag og tegne markeringen med en litt myk brush, for så å markere det jeg tegnet (ctrl-klikk på laget) og skjule laget. Velg så laget med bildet igjen.
** søk i hjelpfila om du ikke vet hva det er.
atomet
3. november 2007, 22:59
kjapt forslag jeg ikke har prøvd selv, men som kanskje funker enda et hakk bedre enn caveys forslag:
marker en liten boks rundt hvert røde øye
zoom ganske kraftig inn på et av øynene
bruk "select - color range", sett fuzzyness ganske høyt, hold shift inne, og trekk markøren tvers over mesteparten av det røde området, så nært som mulig ut til der det begynner å skifte farge til irisen.
deretter bruker du hue/saturation adjustment layer som cavey forklarer over, bortsett fra at du bare lar den stå på master.
Keyser Söze
3. november 2007, 23:05
Eller:
Du skal ikke klikke på øyet, du skal markere det :)
atomet
4. november 2007, 12:50
det er det du gjør med color select som jeg beskriver over mushy. Color select er nærmest en magic wand på steroider.
Keyser Söze
4. november 2007, 21:29
det er det du gjør med color select som jeg beskriver over mushy. Color select er nærmest en magic wand på steroider.
Ment til trådstarter :)
atomet
5. november 2007, 23:34
ah, ok sånn ja :)