PDA

View Full Version : Bare lurer på noe angående tekstbaserte spill

Anders2205
20. september 2007, 22:40
I et spill jeg spiller er det blackjack funksjon, man får tildelt 2 kort helt random.

Men siden det er laget av personer, må det jo være et slags systemi hvordan kortene kommer. Så det jeg lurer på, er det mulig og lage en bot eller noe som kan spille blackjack lenge nok til å finne systemet?

Eller er jeg helt på bærtur?

Okei, tenkte kansje at selv slike system måtte ha et slags system i seg.

Okei. HAdde et lite håp om at det kansje var et veldig stort system med mange 1000 kortkombinasjoner, også om man spilte mange nok ganger ville man finne et system!

Zepplin
20. september 2007, 22:43
Regner med kortene kan randomiseres så det slettes ikke er noe system.
Det er vel da heller ikke mulig å finne noe "system" ettersom det ikke er det.

Det heter vel random for en grun, altså du kan selv tenke deg at du trekker to tilfeldige kort av en kortstokk, du finner ikke noe system i kortene du får ettersom du selv ikke vet hvilke kort du trekker.

fuzzy76
21. september 2007, 08:10
At datamaskiner ikke kan lage komplett tilfeldige tall er en sannhet med modifikasjoner, det kommer nemlig an på hvordan man definerer tilfeldig.

Datamaskiner kan fint lage tall som er så tilfeldige at de ikke kan gjettes eller analyseres i noe særlig grad.

Upraktisk eksempel som demonstrerer prinsippet:
Sist leste sektor på harddisken + antall millisekunder siden maskinen starta opp + antall sekunder siden 1. januar 1970 + antall prosesser på maskinen akkurat nå + ascii-verdien til tegn nummer 2000 på http://www.vg.no/ + (summen av ip-adressene til de 10 siste nettforbindelsene på maskinen) = et stykk VELDIG tilfeldig tall.

slashdot
21. september 2007, 08:21
Upraktisk eksempel som demonstrerer prinsippet:
Sist leste sektor på harddisken + antall millisekunder siden maskinen starta opp + antall sekunder siden 1. januar 1970 + antall prosesser på maskinen akkurat nå + ascii-verdien til tegn nummer 2000 på http://www.vg.no/ + (summen av ip-adressene til de 10 siste nettforbindelsene på maskinen) = et stykk VELDIG tilfeldig tall.
...for å beskytte seg mot cheating ja. For kryptografi ville eg kjørt kvar av dei talla inn som seed i en PRNG, og deretter samla resultatet.

tobbelulle
21. september 2007, 09:36
Det er uansett tilfeldig nok til at mennesker ikke klarer å finne noe system i det...

Anders2205
21. september 2007, 18:25
Så konklusjonen blir at det er vanskelig?

Tenkte på blackjack funksjonen i Nordicmafia. Om man kunne funnet ut når man får 21 med de 2 første kortene, det skjer helt tilfeldigt kan det se ut som.

slashdot
21. september 2007, 18:28
Så konklusjonen blir at det er vanskelig?

Tenkte på blackjack funksjonen i Nordicmafia. Om man kunne funnet ut når man får 21 med de 2 første kortene, det skjer helt tilfeldigt kan det se ut som.
Konklusjonen er at når du ikkje har full tilgang på maskina ting blir kjørt på, så er det 100% umulig, ettersom du ikkje kan sjekke kva tilfeldighet som blir brukt, og korleis den blir generert,

Dersom du hadde hatt full tilgang kunne du gjetta.