PDA

View Full Version : Bruksområder til Windows Server

Kekurikekaka
21. august 2007, 17:10
Vi får nå nye datamaskiner på datarommet på skolen.
Og siden at vi er de eneste som bruker disse, så kan vi ha disse gående 24/7 med egen internett linje, og eget programvare.

Jeg lurer derfor på følgende:
1. Hva kan jeg bruke dette til? Noe nyttig jeg kan få bruk for hjemme?
2. Jeg vil gjerne sette opp en fildelings server der. DC++ var noe jeg tenkte på. En lukket server som man på authe seg med username, psw. Noen som vet om hvordan jeg skal få til dette? Gjerne en god guide, helst på norsk, engelsk funker.

Takker for alle svar :)

AtXbYeA
21. august 2007, 17:17
Sjangsen for at noen som helst porter er åpne INN mot skolen din ville jeg tippe som minimal.

Og bare for at det er windowsXP på de og du installerer en tjeneste er det ikke en "windows server".

Kekurikekaka
21. august 2007, 17:47
Jeg går på IKT. Og vi skal bruke Windows Server 2003 Enterprise Edition eller hva det heter.
Vi har også en egen åpen internettlinje der, så læreren vår sa at hvis vi vil, så kan vi gjøre det.

Internettlinjen er delt på hele skolen, men etter skoletid, så har vi 100/100 for oss selv :D

Atle
21. august 2007, 17:54
Du må forwarde porter.. så dere må ha en ekstern ip på denne linjen hvis du skal bruke den til noe som helst server..
Og tviler på at dere får forwarde porter som skal brukes andre steder.
Men får dere egen ekstern ip er det jo ikke noe problem.
Du kan legge inn logmein.com sin software på den og logge inn på denne pcen hjemmefra..
Ikke så mye mer egentlig..
bedre å sette en pc hjemme til server.. Spørs jo selvfølgelig hvilken linje du har, men de fleste begynner jo å få fiber hjemme nå.

fuzzy76
21. august 2007, 17:55
Det betyr fortsatt ikke at dere har ekstern ip eller videresendte porter.

AtXbYeA
21. august 2007, 17:57
Egen ekstern IP har ingenting å si i grunn, all trafikk kan være shapet per IP (dobbelsidig DHCP\DNS oppslag) slik som f.eks Uninett kjører.

Sjanten
21. august 2007, 17:57
Hva med å bruke maskinene til de de er _ment_ til, lære dere drift/IKT?
Her får dere en gyllen sjangse til å sette opp og drifte en server fra bunnen av.

AtXbYeA
21. august 2007, 17:59
Hva med å bruke maskinene til de de er _ment_ til, lære dere drift/IKT?
Her får dere en gyllen sjangse til å sette opp og drifte en server fra bunnen av.

Beklageligvis skjer ikke det per idag, jeg har lært opp 5 IKT-lærlinger og beklageligvis satt 4 av de å spilte WOW hele skoleåret, den siste gjorde ingenting.

Poenget er stort sett ikke hva du kan lære, men hva du kan gjøre...

Kekurikekaka
21. august 2007, 18:03
Kan dere vennligst holde dere til topic? Internetten på skolen blir delt i 2. En til skolenettverket, og en til disse pcene. Vi kan admimistrere dette akkurat som vil vil, så lenge vi jobber bra i timen.

Disse datamaskinene er ment til å lære oss om disse serverne. Derfor passer det fint å sette opp egene ting.

Ok. La oss si at serveren står hjemme da!
Drit i at den står på skolen. Det har ingen ting med saken å gjøre.

AtXbYeA
21. august 2007, 18:16
Tja, bruke de til noe vettig ville vært å satt alle om til hvert sitt root domene og sette trustforhold mellom domenene og lage en fin skog.

Omså sette to og to i par for f.eks å skape redudans, eller sette flere ihop for å skape et failsafecluster.

Kekurikekaka
21. august 2007, 21:37
Jeg tenkte egentlig på litt mindre avansert ting :)

AtXbYeA
22. august 2007, 07:45
Tja.

Kjøp deg en god bok til 2003 (f.eks MCSA study guide eller 2003 Bible) og lær deg om funksjonaliteten i systemet, mange gode bøker på nettet også hvis du leter :-)

Mulighetene er nesten endeløse.

jonarnev
22. august 2007, 08:19
Jeg tenkte egentlig på litt mindre avansert ting :)Begynn hvertfall med å sette opp en server, installer AD, legg til brukere osv.
Det å kjøpe seg en bok å gå gjennom er faktisk ganske lurt hvis du har lyst å lære noe, anbefaler Windows Server 2003 av Bøe og Christensen. Enkel og grei nybegynnerbok på norsk.

Kekurikekaka
22. august 2007, 15:05
Siden det er Windows. Kan den kjøre alle applikasjonene som Windows XP?

Jeg vet at ikke XP ting går på 95 og sånt, men kan jo hende :)

AtXbYeA
22. august 2007, 15:12
Den kan kjøre 99% av de samme applikasjonene, men har også en haug med ekstrafunksjonalitet allerede innebygget i OS'et.

Downy
22. august 2007, 15:27
Goggle etter "radmin" det er bedre for remote control :)
Edit: Ikke slå meg, men noen nevte logmein som er remote deskop tror jeg :p
og radmin er bedre..

AtXbYeA
22. august 2007, 15:29
Goggle etter "radmin" det er bedre for remote control :)
Hva i guds navn skal du med RADMIN når du har full kontroll av alle services\sessions og remotedesktop via enten lokal bruker eller domeneadministrator?

Cikey
22. august 2007, 15:39
Beklageligvis skjer ikke det per idag, jeg har lært opp 5 IKT-lærlinger og beklageligvis satt 4 av de å spilte WOW hele skoleåret, den siste gjorde ingenting.

Poenget er stort sett ikke hva du kan lære, men hva du kan gjøre...

Det som er mest beklagelig er at du så problemet men lot være å gjøre noe med det...

AtXbYeA
22. august 2007, 15:40
Det som er mest beklagelig er at du så problemet men lot være å gjøre noe med det...

Jeg var ikke læreren deres, jeg var ferdig lærling som prøvde å videreføre kunnskap til ferskere lærlinger (til ingen nytte).

Kekurikekaka
22. august 2007, 15:54
Hva i guds navn skal du med RADMIN når du har full kontroll av alle services\sessions og remotedesktop via enten lokal bruker eller domeneadministrator?

Siden at pcen står på skolen :)

Da kan jeg styre den hjememfra. Heh :D

AtXbYeA
22. august 2007, 16:11
Jeg er fortsatt spent på å se om du kan koble deg til hjemmefra, isåfall burde dere seriøst bytte ut ITavdeling på skolen deres.

Og du kan koble til fra hvor i verden du vil med normal remote desktop funksjonalitet i win2k også (omså terminal server også).

Kekurikekaka
7. september 2007, 17:55
Har snakket med skolen, IT avdelingen.

Du hadde visst delvis riktig AtX :p

Vi får egen internett, men ikke av skolen.

Skolenettverket er på en 100Mbit fiberlinje.

Vi får en egen 4 Mbit linje, noe som gjør at jeg lar heller pcen stå hjemme hos mamma mad 20 Mbit ^^

Fant ikke riktig key til Server 2003 på internett, gidder ikke å vente til Mandag med å få en fra skolen, så jeg kjører heller vanlig XP på den. Den burde fint klare det samme :)