PDA

View Full Version : Skjermkort i min shuttle

Tronski
10. august 2007, 20:54
Heisann, jeg fikk endelig rota meg til å kjøpe et skjermkort av typen Radeon X1650 Sapphire. så kom utfordringen med å dytte denne inn i datamaskinen. Da har vi en søt liten ledning med fire hull som passer til begge HDD og Diskdrivern/cd-lesern:P da prøvde jeg først den nederste som jeg mener er stasjon C. da var det ikke noe kontakt med skjermen. så prøvde jeg i den andre som da skulle være D. Da var det kontakt med skjermen, jeg installerte windows xp på nytt og fikk start på maskina, men stasjon D var ingensteds å finne, så jeg gikk ut ifra at noe var gjort feil og prøvde å dytte kabelen inn i diskdrivern. null kontakt med skjermen. så prøvde jeg tilbake til der det funka, men da var det ikke kontakt med skjermen da heller. =/

Vifta går som bare f, kortet sitter helt i, og jeg passer på å ta på jord og koble dra ut kontakta mellom hver gang jeg rører kortet. Men hva kan være problemet når jeg ikke får kontakt med skjermen? jeg har prøvd å installere drivern til kortet på forhånd, men det har heller ikke lyktes. kan jeg ha brent kortet?

på forhånd takk

meitemark
10. august 2007, 21:27
Du tenker på en slik sak?
http://www.bleedinedge.com/guides/psu_select/images/molex.jpg

Pluggen kalles vanligvis bare en "molex" plugg.

Det du beskriver er altså at du har et skjermkort der du trenger å sette på en slik en?
I tillegg har du 2 hardisker, og et cdrom?

Du forteller lite om resten av hardware, hva slags shuttleboks, hva slags prosesssor.

Tronski
10. august 2007, 22:07
ja, en slik en:P

jeg har et skjermkort der det fulgte med en sånn 3-endet ledning, hvor den ene er molex-pluggen, den andre er strømkabel molex-motstykke og den tredje er en 4pin som går på skjermkortet. det er den molexen som jeg ikke får plassert riktig av en eller annen grunn.

det er en shuttleX (hvis det sier noe) FS51

det er Pentium 4 / Celeron, 478-pin processor based DDR mainboard

meitemark
10. august 2007, 22:21
Vel, da ser det ut til at du har prøvd å sette i et for heftig skjermkort.

Maskinen din har bare 200W strømforsyning, du har mest sannsynlig en P4 cpu og de fra den tiden som den der maskinen var vanlig trekker vel ca ~50-60W, 2x HDD á 25W, ie 50W. CDrom trekker ikke så mye, 2-20W avhenging om den er i bruk eller ikke, hk trekker sikkert 30W. Da er du kommet opp i ~100-120W. Skjermkortet du har kjøpt er på 120-160W.

Når strømforsyninger er underdimensjonerte i forhold til lasten man setter på de kan ganske mange ting skje, og etter hva jeg husker på shuttlemaskiner så skrudde de seg ikke av og det gikk ingen sikringer. Det som skjer er at volten detter nedover, og innefor dataverdene er fol lav volt faktisk i de flest tilfeller verre enn for høy.

Ja, du kan med god sannsylighet ha brent skjermkortet ditt, eller annen hardware.

Tronski
10. august 2007, 22:38
så fort jeg tar kortet ut av sokkelen så funker datan helt som den skal. sett at molexene er satt der de skal være.

men er det absolutt ingenting å gjøre da? eller?

meitemark
10. august 2007, 22:41
Ser ikke slik ut. Du kan prøve å få tak i et svakere skjermkort, event levere kortet tilbake der du fikk det og klage på DOA, men det kortet der er for kraftig til maskinen.

Her er en nyttig lenke for å se om man har nok Watt tilgjengelig. Det fordrer selvfølgelig at du setter deg inn i hva slags hardware du har.

http://www.journeysystems.com/?powercalc

Tronski
10. august 2007, 23:15
ok, skal titte litt.

tusen tak for hjelpen=)

Tronski
19. august 2007, 14:07
en kompis av meg sa noe om at man kanskje kunne sette inn en extra powersupply, vet du noe om det meitemark?

meitemark
19. august 2007, 15:19
Nå er det uhyggelig liten plass inne i slike kabinetter, og strømforsyningen er som regel laget akkurat for det kabinettet, så hvordan du skal få plass til dette klarer jeg ikke å se for meg.

Tronski
20. august 2007, 14:21
ja det er veldig sant, tenkte kanskje produsentene hadde funnet en løsning på det=/ men men, virker som jeg kommer til å kjøpe meg en ny data uansett, og da tror jeg at jeg går for et stort kabinett;)

takk for hjelpa;)<3