PDA

View Full Version : Regne ut motstand til en motor

simdal
28. april 2007, 16:18
Hei, jeg kjøpte akkurat en el motor på clas ohlson. Den skal ha 6 volt men jeg har bare et 12 volts batteri.. Problemet mitt nå er hvordan jeg finner ut hvor stor motstand jeg trenger. I kjent clas ohlson stil følger det ikke med så mye som et info ark så alt som står er "Elmotor 6 volt, likestrøm 13000 varv"

Jeg vet ikke hvor mye ampere batteriet deler ut, foruten 4,5 Ah og jeg vet heller ikke hvor mye effekt eller ampere motoren trenger så jeg aner ikke hvordan jeg skal finne det ut.

takker

AtXbYeA
28. april 2007, 16:19
Du trenger ikke en motstand, du trenger en spenningsdeler ;) (som består av flere mostander)

simdal
28. april 2007, 16:22
Du trenger ikke en motstand, du trenger en spenningsdeler ;) (som består av flere mostander)

En sånn en har jeg aldri hørt om?

EDIT: Det står på hjemmesidene dems at den trenger 1 A http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=382424 og da skal det gå.. men R=U/I og U/I blir i dette tilfellet 6/1 som er 6.. En motstand på 6 ohm hørtes lite ut?

Allah
28. april 2007, 17:18
På portalen til Claes Ohlson står det da hvor mange amper de forskjellige motorene er på. Da er det bare å slå opp og å bruke Ohms lov. Hvis det er den 6 V likestrømsmotoren som står der, er den f.eks. på 1 amper.

etse
28. april 2007, 17:27
du har 12V, du skal gi motoren 6V. det du da må gjøre er å sette opp en motstand i serie som er like stor som motstanden i motoren.

Hvis motoren trekker 1A er motstanden 6ohm i følge ohms lov, og du setter da en motstand på 6ohm i serie med motoren

husk at motstanden må takle (P=U*I --> 6V+1A = 6W) 6watt

simdal
28. april 2007, 18:18
du har 12V, du skal gi motoren 6V. det du da må gjøre er å sette opp en motstand i serie som er like stor som motstanden i motoren.

Hvis motoren trekker 1A er motstanden 6ohm i følge ohms lov, og du setter da en motstand på 6ohm i serie med motoren

husk at motstanden må takle (P=U*I --> 6V+1A = 6W) 6watt

Så det at jeg regna ut at jeg trengte en motstand på 6 ohm var ikke helt absurd?

Provo
29. april 2007, 08:00
6W er rett og slett for mye bortkastet effekt i en motstand. Det du kan gjøre, er å bruke en 7805 spenningsregulator. Den gir i utgangspunktet ut 5V, men du kan lett lure den ved å sette to dioder i serie fra jord-pinnen til jord. Regulatoren justerer ut fra potensialet på jord, så du vil da få 6.2V ut. De siste 0.2V skal ikke spille stor rolle. De gir en økning av effekten i motoren på 6.7mW, som er 0.1%. :)
Om batteriet vil vare lenger, er litt uvisst, ettersom jeg er litt usikker på hva som er den mest korrekte betraktningen av et batteri; et ladningslager, eller et energilager. Men det varer i hvert fall ikke kortere, og du slipper stor varmeutvikling.
Hvis det skulle vise seg at motoren trekker mer enn 1 ampére, må du modifisere løsningen litt.

sputch
29. april 2007, 09:17
Bruk en 7806 istedenfor, den gir ut 6V. Systemet er som følger: 7805=5V, 7809=9V, 7812=12V, 7905=-5V, 7909=-9V osv.

L7806CV gir ut 6V, tåler 1,5A og er enkel å koble opp. Pris = Under 10 kr

http://nff.bitsex.net/t/447 (http://nff.bitsex.net/447)

FaLcOn
29. april 2007, 10:17
[BILDE] (http://nff.bitsex.net/447)

HVilket programm err det du bruker?

simdal
29. april 2007, 11:24
Greit, men hvor får jeg kjøpt denne da? Jeg har ikke all verdens muligheter til å komme meg til histen og pisten. Så den på elfa sine sider men problemet er å komme seg dit... Eller så kan jeg bestille via nett og betale en formue i frakt på noe som koster 10 kr... :confused:

slashdot
29. april 2007, 11:46
6W er rett og slett for mye bortkastet effekt i en motstand. Det du kan gjøre, er å bruke en 7805 spenningsregulator. Den gir i utgangspunktet ut 5V, men du kan lett lure den ved å sette to dioder i serie fra jord-pinnen til jord. Regulatoren justerer ut fra potensialet på jord, så du vil da få 6.2V ut. De siste 0.2V skal ikke spille stor rolle. De gir en økning av effekten i motoren på 6.7mW, som er 0.1%. :)

En 7805 vil bare virke som en intelligent resistor ;)

Inn vil du ha 12V @ 1A, ut 6.2V @1A. Potensialforskjellen vil bli varme, altså vil 7805'en utvikle 5.8W. Så du vil fortsatt ha rimelig stort tap som du må bli kvitt. No er ikkje 5.8W umulig å bli kvitt, langt derifra, og det er bedre løsning enn resistor, men fortsatt store mengder varme...

Med god kjøing har 7805 i to220-kapsel ingen problemer med 2A.

Betaler du med kort på elfa sine sider, så sender dei det som brev. Det koster 29,-...

simdal
29. april 2007, 12:07
En 7805 vil bare virke som en intelligent resistor ;)

Inn vil du ha 12V @ 1A, ut 6.2V @1A. Potensialforskjellen vil bli varme, altså vil 7805'en utvikle 5.8W. Så du vil fortsatt ha rimelig stort tap som du må bli kvitt. No er ikkje 5.8W umulig å bli kvitt, langt derifra, og det er bedre løsning enn resistor, men fortsatt store mengder varme...

Med god kjøing har 7805 i to220-kapsel ingen problemer med 2A.

Betaler du med kort på elfa sine sider, så sender dei det som brev. Det koster 29,-...

Ja kanskje jeg gjør det... Eller får en eller annen til å kjøre meg til Oslo så jeg kan hente den for 11,-

Takker for alle nyttige svar ;)

slashdot
29. april 2007, 12:09
Ja kanskje jeg gjør det... Eller får en eller annen til å kjøre meg til Oslo så jeg kan hente den for 11,-

Takker for alle nyttige svar ;)
Husk på at med såpass stort spenningsfall så må du ha ei kjøleribbe på den.

simdal
29. april 2007, 12:17
Husk på at med såpass stort spenningsfall så må du ha ei kjøleribbe på den.

Aha ja... Det visste jeg ikke... hadde vært kjedelig om den plutselig brant av :p

slashdot
29. april 2007, 13:04
Aha ja... Det visste jeg ikke... hadde vært kjedelig om den plutselig brant av :p
Skal litt til å svi 78-serien. Dei har innebygd temperatur-shutdown, så dei vil stortsett skru seg av når dei når 110°C, som er max junction temperature. Men det er jo kjedelig om den skrur seg av i tide og utide...

Kva kjøleribbe er relativt uviktig. Ei aluminiums eller kobberplate av tilstrekkelig størrelse er ok tipper eg, og om du har ei gammal kjøleribbe fra pc er det bare å borre et hull og skru fast.

Husk på at metallplata på kapselen er i elektrisk kontakt med pin2 (den midterste) på IC'en, og at du derfor må sørge for å unngå kortslutning...

HVilket programm err det du bruker?
Det der minner meg sterkt om multisim 8...

sputch
29. april 2007, 13:32
Programmet jeg brukte er Multisim 9. Multisim 10 er forresten ute, i tillegg har National Instruments tatt over for Electronics Workbench så det blir nok en del forbedringer fremover.

(ser dere fortsatt snakker om 7805, det er 7806CV du vil bestille. Den gir ut 6V og maks strøm ut=1,5A mot (vanligvis) 1A i 78xx-serien) http://no.farnell.com/jsp/Semiconductors/power+control/STMICROELECTRONICS/L7806CV/displayProduct.jsp?sku=9756094

simdal
29. april 2007, 13:37
Skal litt til å svi 78-serien. Dei har innebygd temperatur-shutdown, så dei vil stortsett skru seg av når dei når 110°C, som er max junction temperature. Men det er jo kjedelig om den skrur seg av i tide og utide...

Kva kjøleribbe er relativt uviktig. Ei aluminiums eller kobberplate av tilstrekkelig størrelse er ok tipper eg, og om du har ei gammal kjøleribbe fra pc er det bare å borre et hull og skru fast.

Husk på at metallplata på kapselen er i elektrisk kontakt med pin2 (den midterste) på IC'en, og at du derfor må sørge for å unngå kortslutning...

Det der minner meg sterkt om multisim 8...

Ja jeg satte i en regulator på en kjøleribbe når vi lagde en strømforsyning som gir ut 1 - 16 v likestrøm på skolen. Jeg prøvde å kjøre motoren på den og det funka kjempe bra... Motoren dura svakere og sterkere ettersom jeg vred på den regulerbare motstanden mellom 1 - 6 volt. Men den feite strømforsyninga som trenger en stikkontakt for å fungere er ikke serlig praktisk til å kjøre en relativt liten motor.. Er derfor jeg vil bruke et vanlig batteri.
Jeg har en gammel kjøleribbe fra det gamle skjermkortet mitt.. Den kan jeg sikkert bruke :)

Provo
29. april 2007, 14:39
Bruk en 7806 istedenfor, den gir ut 6V. Systemet er som følger: 7805=5V, 7809=9V, 7812=12V, 7905=-5V, 7909=-9V osv.

L7806CV gir ut 6V, tåler 1,5A og er enkel å koble opp. Pris = Under 10 kr

Hmm. Visste ikke om 7806'en jeg. Trodde det bare var 5, 9, 12, 15 osv.. Men klart, da er jo 7806 et mye bedre alternativ!

Og, ja den vil vel ta seg av den samme effekten når jeg tenker meg om. Postet litt for tidlig på morgenen der, gitt! :) Uansett vil den være et bedre alternativ enn en motstand. Under varierende belastning, vil strømtrekket variere proporsjonalt, og med en ohmsk spenningsdeler, vil da også spenningen over motoren variere. Noe som gjør at du bør dobbletsjekke at regulatoren tåler ca 1.5A.

(Neste gang skal jeg drikke opp hele kaffen før jeg poster så tidlig! :D )

slashdot
29. april 2007, 14:48
Og, ja den vil vel ta seg av den samme effekten når jeg tenker meg om. Postet litt for tidlig på morgenen der, gitt! :) Uansett vil den være et bedre alternativ enn en motstand. Under varierende belastning, vil strømtrekket variere proporsjonalt, og med en ohmsk spenningsdeler, vil da også spenningen over motoren variere. Noe som gjør at du bør dobbletsjekke at regulatoren tåler ca 1.5A.

Dei minste tåler 0.5A, dei største tåler 2A iflg. databladet ;)

Uansett så er det så godt som umulig å svi en slik. Dei har relativt gode beskyttelsemekanismer innebygd, så den overlever nok...

Det som er mest effektivt til å drepe dei er rippel...

Provo
29. april 2007, 15:35
Dei minste tåler 0.5A, dei største tåler 2A iflg. databladet ;)

Uansett så er det så godt som umulig å svi en slik. Dei har relativt gode beskyttelsemekanismer innebygd, så den overlever nok...

Det som er mest effektivt til å drepe dei er rippel...
Ja, jeg er ikke bekymret for å ta knekken på den, men overbelastning gjør kretsen ustabil.. :)

simdal
29. april 2007, 23:41
De er jo så billige så jeg tror jeg kjøper 2 - 3 stykker i slengen just in case en ryker :)

simdal
5. mai 2007, 23:14
Da har jeg vært på elfa i oslo og kjøpt meg 3 stk spenningsregulatorer, nå gjenstår det bare å komme meg hjem å få testa de...

Takker for all hjelp :)

simdal
7. mai 2007, 21:14
Jeg koblet nå opp kretsen og startet motoren, den gikk som bare det... Men apropos ustabil. Motoren lagde samme lyd som om noen starte den, stoppa den, starta den, stoppa den osv (Liksom gass, stop, gass, stop osv) Og plutselig gikk den svakere og svakere.. Så turte jeg ikke ha den tilkoblet lengre.. Jeg er sikker på at kretsen er riktig...
Er motoren polarisert? Kanskje det er problemet?

Provo
9. mai 2007, 06:53
Nei, snur du spenningen, så snur du bare retningen på motoren. Kanskje den trekker mer strøm enn regulatoren kan avgi.. Prøv å koble et amperemeter i serie med motoren.

simdal
15. mai 2007, 16:23
Nå kobla jeg inn et amperemeter i kretsen som viser 1,89 ampere... Jeg lot en stå på i omtrent 10-15 sekunder og da begynte det å ryke av spenninsregulatoren og det lukta sykt svidd elektronikk.. hva kan være problemet? :S jeg skjønner ikkeno

EDIT: Eller assa, jeg skjønner at det går for mye strøm i kretsen når spenningsregulatoren ikke tåler mer enn 1,5 ampere... men hva kan forårsake det? Det er et 12 volts batteri og en 6 volts spenningsregulator, det burde jo gå greit :\

Provo
15. mai 2007, 18:03
Hmm.. Hvor skal jeg begynne..
Ok, spenning er J/C, altså joule per coulomb. Energi per ladning. Strøm er C/s, altså Coulomb per sekund. Ladning per sekund.
Hvis motoren er under høyere belastning, bruker den mere strøm, fordi den trenger mer energi, og spenningen er fast. Rait? Høyere spenning gir motoren et kraftigere dreiemoment og høyere fart, så når du senker spenningen, vil ikke nødvendigvis strømmen synke proporsjonalt, som for en ohmsk motstand.
Gjør følgende:
Velg en NPN-transistor som tåler høy nok spenning, mer enn nok strøm, og høy nok effekt (spenning over transistoren ganger total strøm gjennom den). Transistoren bør ha en hFE (DC current gain står det ofte i databladet) på rundt 5. Den bør også tåle en basestrøm på 1/hFE (forklarer snart). Sett en diode i serie med jordpinnen på regulatoren, og så til jord. Det hever utspenningen med ca 0.6V. Så tar du utspenningen inn på transistorens base, og transistorens kollektor til regulatorens innspenning. Spenningen til kretsen henter du ut på emitter.
Dioden kompenserer for base-emitter-spenningen, og strømmen kretsen trekker, vil fordele seg i transistoren etter dens hFE. Basestrøm ganger hFE = kollektorstrøm, slik at maksimal strøm (sett at transistoren tåler det) vil dermed økes. I_total=I_vreg·(1+hFE).
Transistoren bør da tåle regulatorens maksstrøm som basestrøm, og hFE ganger denne strømmen som kollektorstrøm.