PDA

View Full Version : Reparering av høytaler

jokerjævel
1. november 2006, 13:46
Etter flere hensynløse vorspiel har den ene av familiens høytalere sagt takk og farvel på bassfronten. Den en gang så elastiske membranen ligger nå oppsmuldret innenfor gitteret.

Min kjære far skal nå anskaffe seg nye, men jeg tenkte det kunne være interessant å få reparert høtaleren og bruke den i kjellerstua.

Hvor henvender man seg for å få gjort noe slikt? Vil det eventuelt være lønnsomt?

Haavik
1. november 2006, 13:58
Går vel ann å bytte ut elementet da. Åpne høytaleren og skifte ut, element får du vel på hifi-klubben og lignende steder. Tror ikke det er veldig vanskelig å gjøre noe sånt.

-Haavik

Hjelpestikker
1. november 2006, 17:27
Må nok bytte elementet, sikkert spolene som har brent opp. Men når du skal kjøpe ett nytt ett få et med like mange ohm og watt (står nok bakpå elementet)

MannY
1. november 2006, 22:28
Å bytte element skal være en enkel biff de fleste som noen gang har registrert seg på nFF burde klare. Å reparere det ødelagte elementet kan være hakket vanskeligere, anbefaler deg å kjøpe ett nytt et!

edit: tar jeg ikke helt feil er det bare to ledninger som skal fra forsterker til element?

slashdot
2. november 2006, 15:08
Det er to ledninger til kvart element ja. Ta ut det ødelagte elementet (som regel 4 skruer), vipp det fram, ta laus ledningane, sett ledningane på nytt (og *likt* element) og skru det inn.

Pass på at det nye elementet har samme effekt og impedans som det gamle. Ellers kan du få litt rare resultat, spesielt om høgtaleren har innebygd delefilter o.l.

Henriken
2. november 2006, 15:55
Hvis du vil prøve å fikse membranen på elementet kan du jo prøve å klippe til og feste en sykkelslange der.
Samfunnslæreren min gjore det, visstnok med godt resultat.

Provo
3. november 2006, 05:34
Som vidarlo sier, pass på at det nye høyttalerelementet har lik impedans og watt rating, men i tillegg må du være nøye på at de har samme følsomhet (hvor mye lyd høyttaleren lager pr watt). Faktisk så vil jeg anbefale at hvis du ikke får tak i et nøyaktig likt element, så burde du kjøpe nytt til begge høyttalerene.

Skummetmelk
3. november 2006, 06:59
Som vidarlo sier, pass på at det nye høyttalerelementet har lik impedans og watt rating, men i tillegg må du være nøye på at de har samme følsomhet (hvor mye lyd høyttaleren lager pr watt). Faktisk så vil jeg anbefale at hvis du ikke får tak i et nøyaktig likt element, så burde du kjøpe nytt til begge høyttalerene.

Det har du helt rett i, det blir som å ha en stor og en liten pupp på dama.

Ikke helt bra...

De fleste høytalere blir det målt opp hvordan de forselige høytalerene jobber sammen jeg tror faktisk det beste er og enten kjøpe samme element som var det fra før av, eller faktisk å investere seg helt nye høytalere http://www.dynabel.no og http://avforum.no/avtorget .

hasjen
3. november 2006, 14:16
Det har du helt rett i, det blir som å ha en stor og en liten pupp på dama.

det må jo bare være sexy da :p

Acidous
5. november 2006, 12:50
Kan være en fordel å sjekke at slaglengden på membranen er lik også, ellers vil de slå
fullstendig i utakt, noe som heller ikke låter noe spesielt vakkert.

Eller du kan bytte ut begge basselementene med store mellomtoner og heller kjøpe en aktiv sub ;)

Originale elementer kan forresten til tider være veldig dyrt!
Kjøper du to nye elementer kan du bruke det fungerende fra den ene høyttaleren i for eksempel bilen :)

M&G
9. november 2006, 20:32
Eltek har nok det som trengs for å bytte ut elementene. Det er en del faktorer som virker inn på et element og som man må/bør ta hensyn til når man bytter slike.

Provo
13. november 2006, 22:36
Kan være en fordel å sjekke at slaglengden på membranen er lik også, ellers vil de slå
fullstendig i utakt, noe som heller ikke låter noe spesielt vakkert.
Membranene vil jo ikke slå i utakt selv om slaglengden er forskjellig. Frekvensen er den samme, og bestemt av signalkilden, uansett om slaglengden er 2mm eller 10cm.

PolkagrisLaila
14. desember 2006, 19:21
Du må sjekke all slags info om ht'ene også kan du heller spørre på avforum.no for mer hjelp, men du kan ikke bare sette inn hvilket som helst element selv om det er like stort og ser likt ut..
Å skifte elementet er enkel-sak, men å finne det rette elementet er vell vanskligest..
Jaja, visst ikke det er mulig å få bestilt fra produsenten selv..:)

Lfag
29. desember 2006, 20:29
Hva heter høytaleren(e) din?
Da er det lettere å finne riktig element.Kanskje best og bytte i begge høytalerene også for å få riktig lydbilde..
Står ofte bak på elementet hvilke motstand (ohm)det har.

effen_92
23. juni 2008, 17:22
Noen som vet om en god plass å kjøpe elementer ?
Trenger ikke være noe skikkelige greier, fordi at jeg har bare lyst til å begynne å lære meg litt om loddig, strøm, o.l... så hvorfor ikke bygge en liten høytaler og forsterker ? :)

jørgs
23. juni 2008, 17:38
Vil heller anbefale deg å kjøpe nye høyttalere, du må nesten uansett ha samme elementer som de originale, og det kan være stress å få tak i hvis de er gamle. Vil også koste en del. Du kan ikke bare ta random elementer fordi det må være riktig tilpasset volumet i kassene og en del andre ting.
edit: hos www.dynabel.no kan du finne en del komponenter.

zixipuz
23. juni 2008, 17:39
Noen som vet om en god plass å kjøpe elementer ?
Trenger ikke være noe skikkelige greier, fordi at jeg har bare lyst til å begynne å lære meg litt om loddig, strøm, o.l... så hvorfor ikke bygge en liten høytaler og forsterker ? :)

skal du ha noe som er bra, men samtidig billig, anbefaler jeg ljudia (http://www.ljudia.no) , har selv kjøpt mye der.

som Jørgs også sier vil også anbefale Dynabel (http://www.dynabel.no) jeg har kjøpt mye elementer herifra, å de er veldig snille på prisen, og mye rabbatter å hente;)

jørgs
23. juni 2008, 17:43
Hvis du vil lære deg litt, så burde du heller kjøpe et byggesett eller noe, i hvertfall lage nye høyttalere.