View Full Version : root usr på Ubuntu?
Tr1pp3r
26. august 2006, 21:55
Tidligere idag installerte jeg Ubuntu på laptoppen min, under installasjonen valgte jeg et username og pw å logge inn på, men fikk aldri velge noe root pw elns..!
Er det et standard root pw på Ubuntu elns?
*Mad lenge sia jeg brukte linux sist!:(*
slashdot
26. august 2006, 22:06
Nei. Root brukeren er deaktivert, og du må nytte sudo-verktyet. sudo <kommando> utfører kommandoen som root. IMHO mykje betre, kjører samme opplegget på SuSE sjølv, og har aldri logga inn som root, kun nytta sudo.
Ozma
26. august 2006, 22:08
Men det kan være lurt med et root passord likevel... I tilfelle du glemmer det passordet elns.
sudo passwd root
For å sette passord.
Nine
26. august 2006, 22:24
I ubuntu er root brukeren blokkert, det vil si at det er UMULIG å logge inn på denne ;)
Hvis du endrer passordet til root brukeren (ved hjelp av sudo) vil den bli brukbar.
Tr1pp3r
26. august 2006, 22:26
Ok, fyrer på med et nytt spm. her da..:
Åssn får jeg bytta ut pcnavnet? Altså det som står bak @'et på linja man skriver commands i terminal,
usr@"DETTE":~$
raze
26. august 2006, 22:46
"sudo gedit /etc/hosts"
Bytt ut "localhost" med din preferanse.
slashdot
26. august 2006, 23:31
"sudo gedit /etc/hosts"
Bytt ut "localhost" med din preferanse.
nope. Det funker ikkje. Localhost *skal* uansett stå i den fila, du *bør* i så fall legge til ei ny linje. Ellers slutter fort en del ting å fungere slik som dei skal.
hostname <det du vil ha> hjelper, eventuelt kjøre base-config på nytt.
raze
26. august 2006, 23:48
nope. Det funker ikkje. Localhost *skal* uansett stå i den fila, du *bør* i så fall legge til ei ny linje. Ellers slutter fort en del ting å fungere slik som dei skal.
hostname <det du vil ha> hjelper, eventuelt kjøre base-config på nytt.Ah, sorry. Såklart.
Eksempelvis: "127.0.0.1 localhost <det du vil ha>"
slashdot
27. august 2006, 10:05
Ah, sorry. Såklart.
Eksempelvis: "127.0.0.1 localhost <det du vil ha>"
Nei. Fortsatt feil. Første linja skal vere "127.0.0.1 localhost localhost.localdomain"
Og det endrar fortsatt ikkje hostname. man hosts viser deg kvifor.
Enten kan ein nytte hostname-kommandoen, eller kjøre base-config som root og gå gjennom det på nytt. Det er *dei* to måtane som fungerer.