View Full Version : Ekstern Hardisk
mistenkt
17. juli 2006, 22:11
Tenkte jeg skulle gå til anskaffelse av enda en ny hardisk.. men så kom jeg til å tenke på noe.. hva med å heller kjøpe en ekstern hardisk denne gangen.. så at prisene ikke var særlig mye dyrere for ekstern, så why not lissm..
men så til spørsmålene.. Hvordan er hastigheten på eksterne hardisker i forhold til interne? merker man noe forskjell? støynivå? ellers andre negative (eller positive) sider ved å kjøpe ekstern istedet for intern?
takker for svar! ;)
slashdot
17. juli 2006, 22:20
Ekstern er lett å flytte med. Hastighet er omtrent som for interne (i praksis lik med mindre det er high-end disker), dei støyer litt meir viss det er vifte i (og det bør der vere viss du bruker disken meir enn en time i slengen...)
mistenkt
17. juli 2006, 22:25
ok.. takker for innspill.. en annen ting jeg kom til å lure på er hvilket merke jeg burde går for.. WC, SEGATE, osv...
en annen ting.. burde jeg gå for USB eller FIREWIRE ?
Haaknes
17. juli 2006, 22:30
LaCie!
Selv har jeg en LaCie 250GB Ekstern disk!
Merket er supert!
Vifta bråker minimalt! Står maskina på hører du den garantert ikke!
Den kan stå på flere dager uten å bli overdrevet varm! Og prisen er ikke så verst!
USB 2.0 er mer enn nok! Men har du råd og lyst så kan du gå for Firewire!
Spørs hva du skal bruke den til. Plug 'n play eller lagringsplass...
Pris: 1086,- NOK, betalt med VISA på MPX.no (http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=33193)
boblehest
17. juli 2006, 22:35
Takk for at du tok opp dette.
Jeg har hele tiden holdt på lagre backup på DVD-RW plater, som kun blir 4,7 GB på hver.
Skal nok kjøpe meg en ekstern harddisk jeg også.
Kjenner kun 1 person som har det, han hadde masse filmer på, men så datt den eksterne harddisken i gulvet, og alt han hadde på den gikk da tapt. :D
mistenkt
17. juli 2006, 22:36
hardisken hadde sikkert kommet til å stått på 24/7, utenom når jeg flytter den til en annen pc for å så la den stå på 24/7 der.. så om varme er ett problem med eksterne så er jeg ikke helt sikker lenger
LordPalo
17. juli 2006, 22:46
btz
Jeg har en Lacie ekstern disk på 250 Gb. Den har stått på 24/7 i et halvt år nå. Funker fint ennå. Temperaturen er ikke det du skal bekymre deg for:) De selger nok varer som tåler å kunne brukes.
slashdot
17. juli 2006, 22:53
hardisken hadde sikkert kommet til å stått på 24/7, utenom når jeg flytter den til en annen pc for å så la den stå på 24/7 der.. så om varme er ett problem med eksterne så er jeg ikke helt sikker lenger
Få disker er laga for 24/7-bruk. Dei fleste er laga for mellom 8 og 15 timar i døgnet. Skal du ha 24/7-disker må du over på scsi eller high-end sata-disker.
mistenkt
17. juli 2006, 23:09
vel.. når jeg tenker meg om så blir den vel kanskje ikke stående på 24/7.. siden det er bare å plugge den inn og ut når jeg vil så ser jeg ikke noe grunn til det.. kan bare la nedlastning osv gå til en annen disk
de Lacie diskene som 2 av dere snakket om.. hvor finner dere de? er ikke på komplett eller psdata
|fatman|
18. juli 2006, 07:28
de Lacie diskene som 2 av dere snakket om.. hvor finner dere de? er ikke på komplett eller psdata
Vet at datakjeden fører slike disker. Et tilsvarende produkt MyBook blir ført av expert kjeden, men jeg skal overhode ikke uttale meg på kvaliteten på diskene. Dem ser derimot rimelig pen ut; utformet som en bok derav navnet.
righton
18. juli 2006, 08:16
maxtor 300gb disken min har funka optimalt. lite støy, blir ikke varm og crasher aldri. også en av de beste på pris. du finnern på komplett
Redstorm
18. juli 2006, 09:06
Vi har LaCie disker på Clas Ohlson der jeg jobber, hehehe. Er kanskje litt smådyrt iforhold til vanlige databutikker thó.
|fatman|
18. juli 2006, 09:10
Vi har LaCie disker på Clas Ohlson der jeg jobber, hehehe. Er kanskje litt smådyrt iforhold til vanlige databutikker thó.
Helt vannvitig OT, men hva skal dere ha for disken hos dere da ?
Psych|Com
18. juli 2006, 09:29
mpx.no har som nevnt ovenfor ? LaCie
Dersom du bor i Oslo eller omegn, er det bare å tusle innom Digital Impuls (http://digitalimpuls.no/aspx/produkter.aspx?l=2&t=609&g0=5&g1=16&g2=43). De holder til i Møllergata, ut mot Stortorget. De har bra utvalg i Maxtor, Seagate, Western Digital og LaCie.
Hvilken eksterne harddiske du bør kjøpe avhenger helt av bruken. Dersom du skal ha den mye med deg, og bruke den mye, og ikke liker støy bør du kjøpe en LaCie. Skal du derimot bare la den stå hjemme, og ta backup av dokumenter, kanskje filmer, så holder en Western Digital MyBook.
Årsaken til dette er at du får mer lagringsplass for pengene dersom du f.eks kjøper Western Digital ekstern disk, enn LaCie.
Noe du også bør tenke på er om du trenger FireWire, trenger du ikke FireWire, så blir diskene automatisk litt billigere.
Mitt personlige valg, for lagrings av filmer og andre ting, til hjemmebruk er Seagate. De ligger litt i mellom, dvs du får greit med lagringsplass for pengene (spesielt om du ønsker FireWire), diskene deres er ikke så små, men de har et stilfullt design og veldig god ytelse, tross litt støy.
Redstorm
18. juli 2006, 10:06
Helt vannvitig OT, men hva skal dere ha for disken hos dere da ?
1498,- koster den. Samme koster 1295,- på Digital Impuls :)
(ja, det er dyrt, men folk kjøper det... hehe)
Ast3rix
18. juli 2006, 10:11
USB 2.0 er vel faktisk raskere enn FireWire? 400 mbits vs 320 mbits? Eller er jeg helt på jordet?
Personlig har jeg en Maxtor 300 gb ekstern med begge deler, men har få USB-kontakter på pcen så jeg bruker FireWire-kontakten.
Maxtor OneTouh Anbefales hvis du ikke skal ha den på hele tiden, min begynner å bråke noe grusomt om dagen, har hatt den siden i fjor høst, når den først har vært brukt har den vært brukt i lengre perioder, og den har blitt fraktet mye rundt i pc-bagen. Så det er ubalanse i vifta, og den bråker og rister ganske så bra om dagen.
Så hvis du skal flytte disken mye, og bruke disken mye vil jeg anbefale deg å ikke kjøpe Maxtor.
nPulz
18. juli 2006, 10:41
Den hastigheten stemmer ikke i teorien. USB 2.0 har 60 MB/s og Firewire har 50 MB/s. Men ytelsen på USB 2.0 er ikke like god som FireWire. USB 2.0 pakker også ned data ved sending noe ikke FireWire gjør.
Har selv en WD Digital 250 GB med 8-1 kortleser. Fungerer krute godt den, designet er ikke ille heller, nå får du jo selvsagt en nyere versjon av eksterne HDD ifra WD som ser bedre ut om du er ute etter design. Den blir noe varm om den står på 24/7 hele tiden, men sålenge det ikke ligger noe og dekker til den, så skal det ikke være noe problem. Den bråker ikke så mye heller.
Psych|Com
18. juli 2006, 11:15
usb2 har 480 mb/s
firewire 1 har 400 mb/s
firewire800 har 800mb/s
men som sagt så sender firewire "raw" data ukromprimert.
Dette gjør den spesielt egnet til bruk mellom feks kamera og pc da man slipper å bruke prosessoren for å pakke sammen/opp dataen.
Derfor er ikke nødvendig sånnsett til å flytte litt filer atå fram i ny og ned.
firewire er også mere omfinintlig for støt.
Det heter seg også fra produsentenes side at selv om diskene skal være "plug and play/hot swap"
så bør man unmounte disken i windows før du tar kontakten ut for at det ikke skal oppstå et gnist som slår ut porten..