View Full Version : trenger noen gode argumenter her
FEARme
12. juli 2006, 14:28
saken er den. Jeg har en konto som er sperra til jeg fyller 21, og trenger penger kjappt.
mora mi er den eneste som har tilgang på kontoen.
noen som har noen gode argumenter som kan hjelpe meg å få henne til å åpne den?
det nytter ikke med det dær jeg er myndig tullet. kanskje det er ett sted jeg kan gå for å få åpna den? trossalt står den jo i mitt navn.
slashdot
12. juli 2006, 14:57
Viss den faktisk står i ditt namn, og du er myndig, ville eg gått i banken og krevd å få pengane.
Viss den faktisk står i ditt namn, og du er myndig, ville eg gått i banken og krevd å få pengane.
Men er dette mulig hvis kontoen er sperra til han er 21..?
Lille My
12. juli 2006, 15:45
Er enig med Slashdot der, er man myndig så er man myndig? Har aldri hørt om noe spesialopplegg slik som det der, at man må være 21 år. Men det verste som skjer er at du får et nei, er vel neppe slik at banken ringer mamma og sladrer hvis du har spurt.
Personen som har åpnet kontoen kan vel velge når en annen skal kunne få tilgang til den?
Åpner jeg en konto som jeg sier min mor ikke kan bruke før hun er 80, hjelper det vel lite om hun er myndig?
slashdot: hjelper ingenting, hvis den er stengt til han er 21 kan han være så myndig han bare ville, banken er strenge på det der. Jeg har penger som står til jeg er 22 eller noe sånt som står i navnet til onkelen min. Jeg skulle gjerne hatt dem nå til sertifikatet, men det er ikke mulig fordi han døde for 6 år siden -_-
Fearme: Argumenter du trenger kommer vel helt ann på hva du skal bruke pengene på. Og hvis det faktisk er noe som du trenger så veldig mye så skulle det jo ikke være noe problem å bare fortelle henne det? ;)
edit: lillemy: er helt vanlig at foreldre, onkler, besteforeldre, etc. setter inn penger på en konto som står i deres navn men som du får tilgang til når du blir så så gammel. De vanligste aldrene er vel 18 og 21 men hvilken som helst alder kan settes på det.
slashdot
12. juli 2006, 16:00
slashdot: hjelper ingenting, hvis den er stengt til han er 21 kan han være så myndig han bare ville, banken er strenge på det der. Jeg har penger som står til jeg er 22 eller noe sånt som står i navnet til onkelen min. Jeg skulle gjerne hatt dem nå til sertifikatet, men det er ikke mulig fordi han døde for 6 år siden -_-
Du snakker om en konto i onkelen sitt namn. OP skriv:
det nytter ikke med det dær jeg er myndig tullet. kanskje det er ett sted jeg kan gå for å få åpna den? trossalt står den jo i mitt navn.
Einig med at om kontoen står i andre sitt navn, har du ikkje tilgang til den, men OP seier altså at kontoen står i has namn, og då meiner eg han skal ha rett til den når han er myndig.
Grimdoc
12. juli 2006, 16:03
Som sagt over, så tror jeg de kan hinde deg om mora di har satt grense ved 21 år.. Da er jo ikke kontoen "din", da er den vel mora di sin helt til du er 21. Da er det jo ikke noe rart du ikke får ut noe.
slashdot: Tror ikke kontoen står i hans navn før han blir 21. Hvis den gjorde (gjør) det kunne (kan) ikke banken nekte han å ta ut penger. Just a wild guess.
slashdot
12. juli 2006, 16:53
1000-kronersspørsmålet da blir: Har du faktisk snakka med banken? Eller har du bare hørt på mordi? Gå og snakk med banken, det kan garantert ikkje skade, sidan dei har taushestplikt, og det verste som skjer er at du får nei.
Slashdot: Slike kontoer står i begge sitt navn, men det er kontostarter som har rett til å sette grenser på den. Begge personer må derimot godkjenne forandringer der etter den andre er fylt 18. Det betyr at moren hans ikke kan forandre på kontoen nå som han er fylt 18 uten hans godkjenning, men han kan heller ikke gjøre noe uten hennes godkjenning før han er fylt det antal år hun har satt. Så når jeg skrev at den sto i onkelen min sitt navn, mente jeg at den sto i hans navn også siden han startet kontoen og satte de begrensingne, akkurat som som moren til OP tydeligvis har gjort.
edit: jeg trodde da slikt var allmennkunnskap :confused:
slashdot
12. juli 2006, 18:01
Slashdot: Slike kontoer står i begge sitt navn, men det er kontostarter som har rett til å sette grenser på den. Begge personer må derimot godkjenne forandringer der etter den andre er fylt 18. Det betyr at moren hans ikke kan forandre på kontoen nå som han er fylt 18 uten hans godkjenning, men han kan heller ikke gjøre noe uten hennes godkjenning før han er fylt det antal år hun har satt. Så når jeg skrev at den sto i onkelen min sitt navn, mente jeg at den sto i hans navn også siden han startet kontoen og satte de begrensingne, akkurat som som moren til OP tydeligvis har gjort.
edit: jeg trodde da slikt var allmennkunnskap :confused:
*SUKK*
Eg har sagt at OP seier konto står i has namn. Eg veit du kan få konto slik som du seier, det heiter sperra konto om eg ikkje tar heilt feil.
Men poenget mitt er at OP seier kontoen står i has namn. Han har ikkje gitt info om kontotype eller noko, og han har heller ikkje snakka med banken sin. Kan du nan vere så vennleg å lese gjennom og faktisk forstå det eg skriv før du svarar, og ikkje bare komme med "God dag mann. Økseskaft"-svar?
Poenget mitt er at det kan vere verd å høre med banken korleis kontoen reint juridisk er sett opp. Kan tenkast han har tilgang til den, bare at han ikkje har spurt banken.
Jeg har en konto som er sperra til jeg fyller 21
Jeg vet ikke hva du betegner som sperra konto, men, men. :rolleyes:
Er såklart mulig at den bare står i hans navn men det har han ikke sagt og er ikke logisk å gå ut i fra heller siden han sier den står i hans navn.
haugerun
12. juli 2006, 21:42
Hvorfor kan du ikke spørre mordi om du kan få ta ut penger. Også finner du på en god grunn til å gjøre det, ellers så sier du hva du trenger dem til.
Hva skal du egentlig kjøpe ?
bobdane
15. juli 2006, 02:13
Min konto var også sperra av Mamma.. Jeg gikk til en minibank, ingen respons.. Men derimot om jeg gikk på en kiosk, kjøpte tyggis, og sporte om å ta ut 400kr.. GODKJENT ;)