PDA

View Full Version : Besvime med et trykk

connubialis
29. mai 2006, 14:42
Heisann. Naturfag læreren vår fortalte at man ved å trykke et enkelt sted på kroppen kunne man besvime, men han ville ikke fortelle oss hvor\hvordan fordi det var farlig. Jeg lurer fortsatt. Er det mulig, og hvor?

Btw: Visste ikke hvor jeg skulle legge tråden, så mulig litt feilpost.

Goophy
29. mai 2006, 14:44
Det er bare tull og tøys.
Går an å få folk til å besvime på noen sekunder ved å stoppe blodet til hjernen, men det skal en goood del mer en bare et trykk til for å gjøre det.
*finne video*

Edit: http://clips1.vimeo.com/video_files/2006/03/29/vimeo.78538.93e16c.wmv <-- Rear naked choke ftw.

Går an å klemme på nervepunkter, men du besvimer ikke av det, bare blir litt vel slapp i den delen av kroppen, ulidelig vanskelig å komme til though.

MaFinsta
29. mai 2006, 14:45
Jeg vet det:P det kan være livs farligt viss du klemmer for hard. det er på halsen et sted ;) vanskeli å forklare

grandis
29. mai 2006, 14:50
Jeg tror ikke det er umulig. Men tror det er mest sannsynlig at man da besvimer av smertene. Dvs at det er et punkt som er så fyllt med nerver at kroppen får et smertesjokk, om det kan kalles det, og det resulterer i at man tar kvelden.

Jeg vet det:P det kan være livs farligt viss du klemmer for hard. det er på halsen et sted ;) vanskeli å forklare

Hva kalles det og hvordan utføres det? ô_o Må ærlig innrømme jeg stiller meg temmelig kritisk til noe punktpress-metoder. Vet det er blitt gjort no sånt på film (kill bill muligens?), men det er altså film.

connubialis
29. mai 2006, 14:54

Finn et bilde og tegn på en prikk der du skal gjøre det.

Og goophy, det der var da vel heller kveling.

Popp
29. mai 2006, 14:54
ikke sikkert det er dette du leter etter, men Jay Lee slår en person på et visst sted på halsen slik an han ramler sammen. Han besvimer ikke, men det gjør ham "fotløs" iallefall.
http://my.break.com/Content/ViewContentPublic.aspx?ContentID=XmvuiCiLNk9j20wB70Gf0A%3d%3 d&ContentTitle=Pimp+gets+slapped&ContentURL=http%3a%2f%2fview.break.com%2f96795

St.Vitus
29. mai 2006, 14:57
Husker at jeg så på discovery en dokumentar om kampsport der det var en fra kina aller japan som påsto at han kunne drepe med ett trykk. Var noe med de trykkpunktene eller no.
Ihvertfall han kunne få deler av kroppen til og bli lammet og slike ting. Han testa en av greiene på en elev og han så helt borte ut etter han hadde fått ett lett slag av læremesteren.

Goophy
29. mai 2006, 14:58
Og goophy, det der var da vel heller kveling.
Joa', men besvimer pga. mangel på blod til hjernen, ikke luft.
Du kommer ikke nærmere det du spurte om i første post enn det ihvertfall. :)

St.Vitus, det jeg synes er merkelig med sånne ting er at de bare funker på 'elevene', aldri på utenforstående som skal få bevist at dette funker.

connubialis
29. mai 2006, 14:59

MaFinsta sa at han visste hvordan da, men han svarer visst ikke.

Keyser Söze
29. mai 2006, 15:00
Smertepunktene som er såpass kraftige kan få folk til å besvime, men vi snakker bare om et sjokk i maks 5 sekunder. Det er ikke styrken, men lengden som teller. Altså, om du trykker på et smertepunkt, så må du holde i 1 sek, ikke trekke til deg hånden med en gang igjen. Det kalles "time on target". Tinningen er også veldig utsatt, men der må du ha et hardere trykk enn på f.eks trykkpunkt i halsen.

Goophy, blodkveling er ikke det samme, men faen det er jævlig det òg ;)

connubialis
29. mai 2006, 15:03
Spertepunktene som er såpass kraftige kan få folk til å besvime, men vi snakker bare om et sjokk i maks 5 sekunder. Det er ikke styrken, men lengden som teller. Altså, om du trykker på et smertepunkt, så må du holde i 1 sek, ikke trekke til deg hånden med en gang igjen. Det kalles "time on target". Tinningen er også veldig utsatt, men der må du ha et hardere trykk enn på f.eks trykkpunkt i halsen.

Og hvor er disse smertepunktene?

Goophy
29. mai 2006, 15:03
Det vet jeg ihvertfall at funker. ^^

St.Vitus
29. mai 2006, 15:04

St.Vitus, det jeg synes er merkelig med sånne ting er at de bare funker på 'elevene', aldri på utenforstående som skal få bevist at dette funker.

Joa jeg å egentlig. Virker jo som du trenger bare en litt gammel asiat med skjegg og noen skriftruller og så ha en farlig kampsport som baserer seg på akupunktur.

Skal vel egentlig ikke ta stilling om det stemmer eller ikke, men på programmet aner jeg ikke om program-lederen hadde så lyst til å prøve så.

Psych|Com
29. mai 2006, 15:09

det du gjør er å klemme på følerne som sier fra til hjernen hvor mye o2 det er i blodet.
det er på forsiden i halsen.
resultatet blir da at du besvimer uten forsvarsel. men det skjer ikke på et trykk.
kan ivertfall være det han tenkte på.
Det er en fare ved å dykke med fortett halstetning.. kroppen kjenner ikke hvor lite o2 den får å du faller om når du holder pusten

Keyser Söze
29. mai 2006, 15:12
Og hvor er disse smertepunktene?
Det er vel det siste noen vil fortelle om på et forum, men jeg kan gi deg denne oversikten:
http://www.tpub.com/content/medical/14274/img/14274_195_1.jpg Trykkpunket jeg viser til i innlegget over, er det de her refererer til som "Common Carotid A"

Et trykkpunkt oppstår der hvor en blodåre krysser bein, i nærheten av hudoverflaten. Det er ikke alle trykkpunkert som skaper samme effekten, men alle lammer den muskelen de er i kontakt med. Så et spark på et trykkpunkt bak leggen, vil få personen til å falle sammen, fordi trykket går gjennom alle nervene i kroppen. Det vil da føles som om beina forsvant under deg.

Edit: Psych|Com her her en fin forklaring på hva som skjer med informasjonen som reiser gjennom nervene.

kinaputt
29. mai 2006, 15:14
Såg et program på discovery selv, for ei sund siden nå da men. om kampsport. Der var det en mann som kunne hoppe mot eleven sin å skrike så datt eleven i bakken. Men da denne mannen skulle prøve det på reporteren funket det ikke. Da på stod læren at man måtyte være fokusert på å falle?. noe som ikke dei fleste gjør midt i en kamp.

Berre
29. mai 2006, 16:00
Vet ikke om dette blir helt rett, men om du puster skikkelig dypt og noen presser i mot hjertet ditt vil du besvime i noen få sekunder. Kanskje ikke helt det du leter etter ;)

Reisekjekken
29. mai 2006, 17:56
Vet ikke om dette blir helt rett, men om du puster skikkelig dypt og noen presser i mot hjertet ditt vil du besvime i noen få sekunder. Kanskje ikke helt det du leter etter ;)

Dette har jeg sett blitt gjort i praksis, og ja, det fungerer. Et par skikkelige pust og en trykker på brystet, da er det natta... Ei jente i klassen min på ungdomskolen viste oss dette på andre i klassen... tre av fire hun testa på besvimte. Et par gode slag i ansiktet så våknet de opp igjen.

Up
30. mai 2006, 00:20
jeg såvna nesten på en skolebenk i ett friminutt en gang... da jeg reiste meg holdt jeg pusten av en eller anna grunn og gikk med klassekameratene ned en trapp og der svima jeg av i trappa.

Xelerator
30. mai 2006, 00:39
Vi prøvde dette på søskenbarnet mitt .
Han forklarte det og sa at vi skulle jer det var kansje dumt men .
trykte på brystet en eller annen plass husker ikke helt
så besvimte han putslitg datt rett ned i hendene på oss :p optil flere sekunder

connubialis
30. mai 2006, 08:46
det du gjør er å klemme på følerne som sier fra til hjernen hvor mye o2 det er i blodet.
det er på forsiden i halsen.
resultatet blir da at du besvimer uten forsvarsel. men det skjer ikke på et trykk.
kan ivertfall være det han tenkte på.
Det er en fare ved å dykke med fortett halstetning.. kroppen kjenner ikke hvor lite o2 den får å du faller om når du holder pusten

Kunne du vist med et bilde? :D

Keyser Söze
30. mai 2006, 09:13
så skal du gjøre dette på vennene dine? neppe.

Psych|Com
30. mai 2006, 09:58
Kunne du vist med et bilde? :D

siden du spør så pent. nei.

finn hovedpulsåra di. klem ved/rundt hovedpulsåra di i halsen.
hold det slik og hold pusten. take care bye bye.
vær oppmerksom på at folk har død av slikt før.

connubialis
30. mai 2006, 19:08
Herre.. Skal ikke gjøre det på verken meg selv eller andre. Er bare vanvittig nysgjerrig. Kan være kjekt å kunne en dag :P

mariush
30. mai 2006, 19:36
Kunne sikkert være kjekt å kunne ja, men jeg tviler på at du hadde klart å annvende det i en praktisk sammenheng (overfall etc) uten trening, og du får jo ikke trening hvis du ikke prøver det på noen.

Kaptein Snus
30. mai 2006, 19:44
blodkveling e et syyyykt kick..en stygg dørvakt utført det på mæ på nachspiel..damn for en opplevelse..kan itj beskrives

Caesar
1. juni 2006, 01:54

Det funker... Hyperventiler i ca 20-30 sek, hold pusten og still deg med ryggen mot en vegg, og deretter få noen til å presse med begge hender rimelig hardt(ikke så man knekker ribben) mot hjerteområdet...

Deretter vil du bynne å se ting i gråtoner, for så å våkne 5-10 sek senere uten å skjønne et kvekk av hva som skjer rundt deg... Ganske moro i grunn, har prøvd et par ganger...
Men ikke gjør det til daglig:p

atomet
1. juni 2006, 10:34
Jeg sovna på bussen en gang og våkna ikke opp før en stasjon for seint OMG!!

Rejolo
1. juni 2006, 11:36
Det funker... Hyperventiler i ca 20-30 sek, hold pusten og still deg med ryggen mot en vegg, og deretter få noen til å presse med begge hender rimelig hardt(ikke så man knekker ribben) mot hjerteområdet...

Deretter vil du bynne å se ting i gråtoner, for så å våkne 5-10 sek senere uten å skjønne et kvekk av hva som skjer rundt deg... Ganske moro i grunn, har prøvd et par ganger...
Men ikke gjør det til daglig:p

1. Gjør du det ofte kan du falle sammen midt på lyse dagen.
2. Du glemte å ta med at du ligger å spreller å kan slå deg...
3. Fy fan det er digg :D

wkL
1. juni 2006, 11:40
http://www.cbn.com/cbnnews/usnews/060406a.asp

Farlig.

simdal
1. juni 2006, 11:49
Har lyst til å prøve å besvime en dag ja :p har aldri svimt av før jeg :( hørt at det er så deilig at det er dritt å våkne igjen :D

Goophy
1. juni 2006, 12:12
Det er ikke deilig, man bare blacker ut og får vondt i hodet etterpå.

Caesar
1. juni 2006, 20:50
1. Gjør du det ofte kan du falle sammen midt på lyse dagen.
2. Du glemte å ta med at du ligger å spreller å kan slå deg...
3. Fy fan det er digg :D

2. Det er derfor kompisen(e) som hjelper deg med det skal passe på at du ikke faller i bakken med et brak, og ikke dunker hodet borti forskjellige ting;)