PDA

View Full Version : Mounte iso-filer.

Xtrax
15. april 2002, 11:17
Jeg har en del iso-filer jeg gjerne skulle ha mountet uten å måtte brenne dem, men jeg har følgende problem;

#mount -t iso9660 office2kpremium.iso /cd-loop/ -o loop
mount: Could not find any loop device, and, according to /proc/devices,
this kernel does not know about the loop device.
(If so, then recompile or `insmod loop.o'.)

Den feilen får jeg hver gang, har også prøvd andre mount-options uten hell. Og jeg har lagt inn støtte for loop-devices i kernelen, som for øvrig er 2.4.17.

#grep -i "loop" .config
CONFIG_BLK_DEV_LOOP=y

Noen som har peiling på hva som kan være feil?

[kOnGeN]
17. april 2002, 10:43
har gjort det noen ganger, har brukt win2000 til det før.. tror jeg tok mount -t -o loop osv.
ellerså var det mount -o loop
skal skjekke når jeg kommer hjem!

Xtrax
17. april 2002, 10:46
Kommandoen vet jeg, men jeg får en feilmelding jeg ikke forstår. skal jo være støttet i kernelen, hvis det ikke er noe mer som må legges inn, men jeg kan ikke finne ut hva det kunne være.

proXima
17. april 2002, 23:38
Skriv heller detta :
mount fil.iso /mnt -t iso9660 -o loop=/dev/loop1
du må jo angi loop devicen.
allt står forresten i man mount ;)

Xtrax
18. april 2002, 08:17
Har prøvd alle de riktige mount-kommandoene, og sikker noen som er feil også, inklusiv den du foreslår, proxima. Har lest man og HOWTO's, så jeg vet ikke hva mer jeg skal lese

#mount officexpno.iso /cd-loop/ -t iso9660 -o loop=/dev/loop1
/dev/loop1: No such device or address

Kjører forresten Slackware.

proXima
18. april 2002, 14:43
Sjekk om du har /dev/loopx devicer, hvis du ikke har det så er det ikke no loopback på boxen din.
test detta da, gjør akkurat det samme :
# losetup /dev/loop0 fil.iso
# mount /dev/loop0 -o loop /mnt

Hvis det ikke funker er det noe galt med boxen din, fungere perfekt her i slack og gentoo.

Xtrax
18. april 2002, 14:54
Får bare beskjed om at
#losetup /dev/loop0 officexpno.iso
/dev/loop0: No such device or address

Og jeg har alle /dev/loopX jeg trenger. Og jeg har som sagt lagt inn støtte for loopback i kernelen, så jeg skjønner faen ikke hva som er feil.
Det funker som faen hjemme, og jeg har samme kernel'n der. Så jeg lurer på om det er noe mer som må legges inn i kernel'en enn bare loopback device støtte.
Kan det ha noe med proc å gjøre? finner ikke loop i /proc/devices, og jeg mener å ha lest en plass at det må finnes der. Men hvordan legger jeg i tilfelle loop inn der? Er det bare å editere fila manuelt?

proXima
18. april 2002, 15:38
Trukke du kan editere den, det er jo bare info fra kjerna.
Du må ha den i /proc/devices ja.
Kikke på MAKEDEV

Har aldri hatt dette problemet så jeg veit ikke.