PDA

View Full Version : Skal ha et lite lan, spørsmål om en hub

beetleflux
4. november 2005, 17:33
Oppe i stua vår kommer det en internett ledning ut fra veggen, ledningen går til en liten boks. Tror det er en router, ut fra routeren er det en ledning som går til en annen boks, en hub tror jeg. Ut fra huben går det to internett ledninger som går til to pc'er. Mitt spørsmål:
Jeg skal ha et 3 persons lan , er det da mulig å bruker den internett ledningen som er koblet til min pc, til å stikke inn i en annen hub som det er 4 kontakter på slik at alle pc'ene kan koble til den?

voldern
4. november 2005, 17:34
Ja det er fulltmulig, men jeg vil anbefale å koble på en switch i stedet for en hub. Det andre du har er garantert en switch.

Croyfer
4. november 2005, 17:34
Jeg er nesten helt sikker på at den siste boksen dere har er en _switch_. Hubber blir vel ikke brukt lengre om jeg ikke tar helt feil. Du kan strekke en kabel fra switchen inn i en annen switch - ikke noe problem.

Pantheon
4. november 2005, 17:35
Hvis du høyreklikker på tilkoplingen du har internett fra og velger "del tilkopling" vil din maskin fungere som DHCP server og også dele ut internett. Det som er viktig da er at de andre setter IP og DNS settings til "automatisk", hvis ikke vil de ikke komme på nettverk med deg.

Edit: Oh, trodde du skulle sette det opp via din pc jeg...

thomaseh
4. november 2005, 17:38
det JEG tror han har er et bredbåndsmodem og en router!

Croyfer
4. november 2005, 17:43
det JEG tror han har er et bredbåndsmodem og en router!

Det vil fremdeles fungere om han trekker kabel fra routeren og inn i en switch, så det spiller ingen rolle =)