View Full Version : Green/bluescreen?
eLto
3. november 2005, 13:01
fant ikke noen annen plass å legge dette i, så får bare håpe jeg får svar her.
driver på med et filmprosjekt på privaten. mest effekter. derfor lurer jeg på om noen vet hvor man kan anskaffe en greenscreen eller en bluescreen? billig.
eller om noen kanskje har et tips om hvordan man kan lage en selv. hvilke farger man skal bruke osv.
green/bluescreen'en må være stor.
nso
3. november 2005, 13:06
Faktum er at du kan bruke hvilken farge du vil.
Blå og grønn er vanligvis brukt fordi det gir best kontrast i forhold til hud på mennesker.
Man vil da ikke kunne ha på seg blå/grønne klær eller sminke.
Hvis man f.eks. skal ha på seg blå klær er det vanlig å bruke orange, om jeg ikke husker feil.
Enhver flate vil duge - sålenge den er av jevn farge og jevn lyssetting (!).
F.eks. et strukket laken eller en malt vegg.
Dodecha
3. november 2005, 14:05
Det finnes emner om dette fra før her på forumet tror jeg, det du også kan søke på er vel "chroma keying" som det skal hete på profft..
ztaale
3. november 2005, 14:08
Mener å huske at Greenscreen er best om man sammenligner blue/greenscreen.. ikke helt sikker tho..
Storedyret forumet burde kunne komme med en god del tips btw ;)
Bad|Arne
3. november 2005, 14:27
Evetuelt http://www.norskfilmforum.com/
Marken
4. november 2005, 08:01
Som nso er inne på er det ytterst viktig at flaten er jevn, samt at du har samme lyssettinger over hele. Brente meg litt i begynnelsen på dette selv. Det jeg endte opp med til slutt var et par arbeidslamper og et par sammensatte "gulv-sponplater" fra Byggmakker. Slike som gjerne brukes som bord i LAN-sammenheng. Funket gull med et par lag grønnmaling.
eLto
7. november 2005, 07:38
meste her høres greit ut, men et prisanslag på en 3x5 meter vegg?
Mr-ISO
7. november 2005, 08:52
Vet Pinnacle har en pakke med redigeringsprogram og en stor grønnskjerm til ca 1200 kr. Ikke alt for billig, men med tanke på all programvaren du får med, så er det ikke så værst.
eLto
14. november 2005, 08:43
takker og bukker, Mr-ISO, fant en chromakey skjerm på pinnacle's sider for en pris under 200 kroner. problemet derimot er at det ikke står dimensjoner på den, så jeg aner ikke hva jeg betaler for :P men kan godt skrive størrelsen her når jeg mottar den.
2rs1
14. november 2005, 09:14
meste her høres greit ut, men et prisanslag på en 3x5 meter vegg?
Hørt rykter om at malinga ikke akkurat er veldig billig. Vi har en bluescreen på skolen, den er 8x5x6 meter og visstnok bygget av nrk. Kosta flesk og dem sa at malinga var svindyr. Fant på internett, en 9 liters kanne til ca. 1000 kroner. Kommer helt ann på hva du skal bruke det til, så vil annta at det er lettere å bare skaffe noe blåmaling og klæske på.
reagol
16. november 2005, 21:18
Ikke forvent et superbra resultat siden dv-kamera blander alle fargene i en (RGB) som gjør det vanskelig å fjerne blå-/grønnfargen skikkelig. Selv med et proft program er det vanskelig (snakker av erfaring). Det kan gå an å fjerne, ja, men man vil alltid se litt blå på kantene.
Forresten, greenscreen pleier å brukes når det er bare et par personer på scenen, mens bluescreen brukes i et stort rom med masse rart. Det avhenger også hvilken farge på klær du skal bruke. Blå genser => bruk greenscreen. Grønn genser => bruk bluescreen. Enkelt, hehe. Ikke vær redd for at øyefargen skal forsvinne, for kameraet har så lav oppløsning (PAL: 720x576) at det ikke merkes ;)