View Full Version : Maskinen liker ikke ram-brikker?
Kalakov
6. mai 2005, 00:52
Jeg har lenge brukt familiemaskinen vår til spilling men etter mye ergelse bestemte jeg meg for å putte inn litt mer RAM i lag med de 256MB jeg hadde fra før. Jeg plasserte en ny 256MB-brikke i maskinen og startet opp maskinen og det meste funket som før. Men mange programmer har begynt å uten videre lukke seg og maskinen har en tendens til å spontant restarte i ny og ned.
Må man fikse noen innstillinger når en legger til mer RAM?
Maskinen:
ADM Athlon XP 2200+
1.80 GHz, 256RAM+256RAM
Er ram-brikkene nøyaktig samme type da?
Kalakov
6. mai 2005, 01:04
Nei, begge er 256MB DDR, men den som sto i maskinen fra før er en betydelig eldre brikke.
Kalakov
6. mai 2005, 13:14
Jeg spør igjen: Er det noen innstillinger som kan gjøre at RAM-brikkene fungerer i lag?
Skulle patche WoW i dag og fikk en checksum-error. Dernest avinstallerte jeg spillet men da jeg skulle installere på nytt går det ikke. Installeringsprossen blir bare stående på en MPQ-fil uten noe tegn til framgang.
Jeg vil ikke gå tilbake til 256MB =(
trur du bør kjøpe en 256 brikke som er indentisk med den siste du kjøpte. og bytte den med den orginale brikken.
meitemark
6. mai 2005, 14:04
All oppførsel du viser til tyder på at den "nye" brikken du satte i er skadet. Anbefaler at du tar kontkat med de du kjøpte den hos og skaffer en ny.
Kalakov
6. mai 2005, 14:08
Jeg fikk den andre brikken av min bror. Har fjernet den nå og har bare 256MB. Men lurer på hvorfor maskinen skal begynne å klikke så bare pga. jeg får 256MB ekstra ram?
Litt info om brikkene:
Samsung PC2100 CL 2.5 256 DDR (Den fulgte med maskinen)
TwinMOS PC3200 CL 2.5 256 DDR-DIMM
Og kjøre ram med forskjellig klokkehastighet har vel aldri vært noe sjakktrekk.
Kalakov
6. mai 2005, 14:32
Har hverken peiling på hardware eller sjakk så kan nok hende :)
TurboAciid
6. mai 2005, 14:33
Du burde kjøbe en ny PC3200 brikke, og erstatte den med den eldste brikken din.
Petterucci
8. mai 2005, 16:01
Først kan du kontrollere med memtest! Søk på www.google.no
Vangen
8. mai 2005, 16:28
spetznaz: Som regel funker det greit, men man kan jo alldri vite ;)
Må vel ha samme klokkehastighet ja.....PC3200 eller PC2100 (helst 3200)
vidder
10. mai 2005, 17:19
Forskjellig klokkehastighet har null å si ettersom det er bakoverkompatibelt. Det vil si, en 3200-brikke har null problemer med å kjøre på 2100-hastighet, som er tilfellet her.
Jeg vil si at brikken du har satt i er defekt. Det skal lite til for å ødelegge en ram-brikke, at du tar på chipene er mer en nok.
For sikkerhets skyld har jeg villet testet brikken med memtest86, som er ett freeware-program du lett finner på google. Brenn ut på cd og boot så opp med denne og la den stå en times tid. Finner den feil, kan du antakeligvis kaste brikken.
Kalakov
10. mai 2005, 17:26
Har prøvd å hatt en 512MB brikke sammen med den gamle brikken min før og det funktet dårlig så jeg ble bedt om å ta en brikke på samme størrelse med den gamle. Det funket som sagt ikke. Tror ikke det er noe feil med den nye brikken iallefall.
Men vurderer å kaste den gammle drittbrikken og kjøpe en ny på 512MB eller mer og bare bruke den. :)
banankrem
10. mai 2005, 17:29
Du burde kjøbe en ny PC3200 brikke, og erstatte den med den eldste brikken din.
Man burde først sjekke om PC'n faktisk støtter PC3200, noe som er langt fra sikkert. Er ikke vits å kjøpe en brikke som uansett må klokkes ned...
vidder
10. mai 2005, 17:31
Man burde først sjekke om PC'n faktisk støtter PC3200, noe som er langt fra sikkert. Er ikke vits å kjøpe en brikke som uansett må klokkes ned...
XP 2200 kjører kun på 133MHz fsb, så det er ingen vits i da brikken som står i også fungerer som den skal. På en annen side er det jo ikke akkurat lønnsomt å kjøpe noe annet en 3200 for tiden..