View Full Version : Grunnleggende iBook spørsmål
thodahl
20. januar 2005, 17:26
Hei, vurderer sterkt å gå til anskaffelse av en iBook, men har noen spørsmål:
1. Har denne som standard et innebygget nettverkskort, som vil fungere mot mitt vanlige trådløse nettverk som allerede finnes i huset? Skjønte ikke helt denne AirPort greia, stod at den trengte en basestasjon osv.
2. Hva følger med av software? Ettersom den først og fremst skal brukes til skolearbeid er det nødvendig med noe à la word, excel o.l. (AppleWorks/OfficeX?)
3. Er det enkelt og greit med piratsoftware til Mac OS? Dette er jo veldig enkelt og greit med windows, slipper vanligvis å betale for noe om man ikke vil, og iom at alle penga går med til iBook hadde jo det vært en fordel =)
Takk for svar!
Loud
20. januar 2005, 17:43
1-3: Gusto forklarer bedre enn meg. :D
velkommen i klubben!
Gusto
20. januar 2005, 17:45
1. iBooken er har et innebygget Airport Extreme-kort (trådløst, 11g). Både vanlig BASE-T og trådløst kan kobles rett på alle mulige nettverkspunkt. Jeg har hatt en PowerBook siden 2003 og har ennå ikke møtt et nett jeg ikke kan koble meg på.
2. Alle modeller leveres med Mac OS X, Classic-miljøet, Mail, iChat AV, Safari, Sherlock, Adressebok, QuickTime, iLife (inneholder iTunes, iPhoto, iMovie, iDVD(2) og GarageBand ), iSync, iCal, DVD-spiller, AppleWorks, Mac OS X Chess, Microsoft Internet Explorer, Nanosaur 2, Marble Blast Gold, MS Office Test Drive, Zinio Reader, Apple Hardware Test
3. Ja, man kan f.eks skaffe seg en konto hos Torrents Kick Ass, avdeling Mac.
Alle punkt utenom nr. 3 er lett å finne svar på hos www.apple.no
thodahl
20. januar 2005, 18:04
Tusen takk, har lest på apple.no, men skjønte ikke helt om alt det fulgte med, eller om det var ting og tang man kunne kjøpe til senere!
Da blir det iBook
*bestille*
Skyfex
20. januar 2005, 20:59
Gusto: Det er forskjellige hva de blir levert med etter modell. Tror ihvertfall PowerBook og PowerMac kommer med noe Omni Group stuff, og ikke AppleWorks, Nanosaur og Marble Blast bla. a. Men jeg er ikke helt sikker akkurat hva. Det var ihvertfall sånn før.
For å utdype:
1: Det Gusto sa :p Jeg har opplevd en type tilgangspunkt som jeg fikk litt problemer med etter å ha oppdatert firmware på tilgangspunktet. Men det eneste jeg måtte gjøre var å koblet til manuelt hver gang istedenfor at den koblet til automatisk. Men trådløst er aldri et problem.
2: Foreslår at du bare sletter AppleWorks og Office testen hvis det følger med. Så laster du ned (eller kjøper?) iWork når det kommer ut. Spør på forumet etter en TKA (http://tracker.torrentskickass.com/) invite. Hvis du må ha excel kan du laste ned MS Office og installere bare Excel. Du kan jo bruke Word og hvis du føler deg mer komfortabel med det. Men jeg foreslår at du skjekker ut iWork når det kommer (22. Januar, sammen med iLife '05)
3: Som sagt: TKA. =)
Hvis du skulle få noen problemer er det bare å spørre. Begynner å bli skummelt mange mac brukere her ;)
Gusto
20. januar 2005, 21:08
SkyFex: Jeg dobbeltsjekket all iBook-informasjon ved å gå inn på www.apple.no. før jeg sendte inn posten. :)
Et fantastisk tips til alle nFFere ;)
ivioynar
20. januar 2005, 21:27
Opprinnelig postet av SkyFex
Gusto: Det er forskjellige hva de blir levert med etter modell. Tror ihvertfall PowerBook og PowerMac kommer med noe Omni Group stuff, og ikke AppleWorks, Nanosaur og Marble Blast bla. a. Men jeg er ikke helt sikker akkurat hva. Det var ihvertfall sånn før.
Jeg forstår godt at iBooks selger bedre enn powerbooks når man får med marble blast.
Loud
20. januar 2005, 21:30
Begynner å bli skummelt mange mac brukere her ;)
åhh, det er så deilig!
blir lett til sinns når jeg tenker på hvilke aha-opplevelser disse menneskene (trådstarter inkludert) vil få den nærmeste tiden.
once you mac, you're never going back! :D
hkh
20. januar 2005, 22:31
Begynner å bli skummelt mange mac brukere her ;)
Snart tar vi over verden!
Ibooken min er fantastisk! Problemfri. Absolutt å anbefale.
El-Zorro
20. januar 2005, 23:25
Jeg bestilte en iBook i går. Jeg gleder meg som en liten unge til den kommer!
Ser at OpenOffice.org finnes til mac. Noen som har erfaring med bruk av det til mac?
thodahl
20. januar 2005, 23:30
Da var den bestilt!
Kommer ikke til å få sove til den kommer, (kommer vel sikkert ikke til å få sove da heller men :P) sitter bare å trykker 'refresh' på 'order status' siden!
Ble en iBook 14" 1.33GHz Combo med Bluetoothdings og 512MB ram
Keep macin'
edit: WOHOO!
urbanjo
21. januar 2005, 11:40
Jeg har fått min fars gamle ibook(tror det er en ibook, en laptop med nogen lunde likt design som de gamle imac-ene.
MEn den har bare 9gig harddisk, er det enkelt å oppgradere denne da?
poe
21. januar 2005, 13:38
nei.. det er sinnsykt pes. men det går an. men med mindre du er fingernem og datakyndig tror jeg at jeg hadde droppet det..
atomet
10. mars 2005, 04:54
Selv om tråden er litt gammel, så tenkte jeg at jeg skulle bidra med det lille jeg har rukket å skaffe meg av kunnskaper i løpet av den siste uka (fikk eeeendelig 15"pb-en min på mandag! 512mb ram, 1,67ghz, scrollpad-greia, og myemyeMYE mer!! weee!!!):
Har ikke rukket å finne ut av så veldig mye enda, men ville bekrefte at det følger med noe greier fra omni-group,
Urbanjo: søk etter lowendmac, upgrade harddisk og litt sånt, mener bestemt at jeg har sett firmaer som tar seg av oppgradering for deg for en ikke alt for gal pris, har en gammel ibook selv også, er det den clamshell-greia du også har? Hos meg er det store problemet at endel vitale knapper på tastaturet og usb-porten er fucked, for meg ble det da litt mer enn jeg syns det var verdt for å fixe det, men da var det jo litt mer enn en harddisk!
maedhros
12. mai 2005, 21:32
Nettopp fått meg en liten iBook her. Småinteressert i invite til TKA, om noen hadde hatt en å avse?!
jepser
12. mai 2005, 21:37
Finnes ikke invites til TKA lengre, så vidt jeg vet...
thodahl
14. mai 2005, 09:20
har TKA virkelig så mye annet å tilby enn f.eks piratebay, torrentspy, unrealmac osv?
ble aldri så jeg kom meg inn på TKA før de "låste" systemet, og er vel håpløst nå, bare lurer på om jeg går glipp av veldig mye?
atomet
14. mai 2005, 16:55
ihvertfall **mye** mer enn piratebay, og det stemmer at det ikke er flere invites tilgjengelig for tida. De andre der har jeg faktisk ikke sjekka, men det skal vi få retta på asap...!