PDA

View Full Version : Maskinen min aksepterer ikke RAM-en

H3XV3CT0R
12. desember 2004, 17:12
Først; Jeg har søkt gjennom forumet uten å ha fått noe hjelp til å løse dette problemet.

I dag fikk jeg min sårt etterlengtede RAM-brikke a la 1 GB TwinMOS, PC3200(CL3), og denne skulle passe godt inn i den ledige slot-en på hovedkortet (Abit NF7).

Fra før av har jeg 2 stk 256 RAM-brikker i DIMM1 og DIMM3, så hvorfor ikke sette denne nye i DIMM2? Men etter jeg har gjort det, og skrur på maskinen, kommer det disse pipelydene, som er omtalt så mange andre steder, og maskinen starter ikke. Jeg skruer av tar ut den nye RAM-brikken, alt funker som normalt.

Så prøver jeg å ta ut en av de 256 RAM-brikkene og erstatte den med den nye (dvs jeg lar DIMM2 være ledig som den alltid har vært), men pipelydene er det eneste livstegn maskinen gir fra seg.

Den RAM-en som sitter i ifra før er NØYAKTIG lik den typen som denne nye jeg kjøpte, bare de er på 256 RAM hver...

Kan dere hjelpe meg?

voktern
12. desember 2004, 17:19
Sjekk manualen for hovedkortet der står det hva de forskjellige lydene betyr. Antagelig har du kjøpt feil RAM, shit happens.

H3XV3CT0R
12. desember 2004, 17:24
Jeg har IKKE kjøpt feil RAM! Alt er TwinMOS, alt er PC3200, alt er CL3... etter å ha konsultert med altvitende data-orakler på skolen fant vi ut at dette var den riktige RAM-en. Det kan IKKE være feil RAM...

men takk for svar:)

noen andre?

madbertha
12. desember 2004, 17:56
hvor mye ram støtter hovedkortet ditt ?

H3XV3CT0R
12. desember 2004, 18:02
Opprinnelig postet av madbertha
hvor mye ram støtter hovedkortet ditt ?

Joda, hovedkortet mitt støtter opptil 3 Giga-RAM...
Maskinen er knapt ett år gammelt...

margido
12. desember 2004, 18:14
Mulig det ikke blir å forandre noen ting, men du kan jo prøve å flashe bios å se hva som skjer da. :)

DonTomaso
12. desember 2004, 18:22
Veit du at RAM-en fungerer da? Har du prøvd den på andre maskiner? Mest sannsynlig så er den den det er feil med og ikke maskina di.

Hawk
12. desember 2004, 18:51
har du sjekket om HK krever parvise ram-brikker?

JvP
12. desember 2004, 18:54
les i manualen 2 av portene er i dual channel altså det bør/må stå to like brikker i de 2 slotene og den største i den gjenverene slot en

H3XV3CT0R
12. desember 2004, 19:01
takk for hjelpen folks, men vi var alle på villspor...

min gode venn asle, tipset meg om å prøve den nye RAM-brikken alene i DIMM1... det funka... dermed satte jeg i de resterende brikkene i de to andre slot-ene...

takk for hjelpen Asle :D