View Full Version : hvordan formatere hardisk med sp2 innlagt?
gulp
7. november 2004, 17:18
På grunn av ustrukturert oppbygging av hardisken min ønsker jeg å formatere for så bygge opp igjen fra grunnen av på nytt. Har etter mye om og men (ja jeg HAR brukt søkefunksjonen) forstått at formatering kan gjøres ved å forsøke å legge inn xp på nytt. Problemet er bare det at maskina nekter og la xp innstaleres siden versjonen som allerede ligger inne (med sp 2) er nyere enn versjonen jeg forsøker å legge inn..
Hvordan kan jeg da få formater hd? like greit å kjøpe en ny?
IronJudas
7. november 2004, 17:21
du kan avvinnstalere sp2.. eller kjøre kommandolinjen og så trykke"format C:\"
B3ndx
7. november 2004, 17:21
Du må starte opp med en bootable cd inni maskina di, og formatere på den måten, hvis jeg ikke missforstår deg ?
Dweep
7. november 2004, 17:22
last ned win98 bootdisk og ta og formater disken helt fra DOS (der kan du dra en fdisk, slik at du kan partisjonere slik du vil)
Opprinnelig postet av IronJudas
du kan avvinnstalere sp2.. eller kjøre kommandolinjen og så trykke"format C:\"
Det sier jo seg selv at det ikke går ann å bruke windows til å slette windows ;)
Du kan ikke være inne på et program mens du slette det, så du må nok ut av windows ved å boote fra cd eller diskett
gulp
7. november 2004, 21:08
okay, fikk omsider formatert ved og bruke cd og partisjonere c, så da er ting i orden.
devotio
8. november 2004, 09:08
Dersom du setter inn CD'en mens Windows kjører ville du vel uansett bare oppgradert Windows versjonen og ikke formatert og lagt inn på nytt. Dersom du skal slette må du boote fra DOS. Enten med Booteble CD eller Bootdisker...
Hawk
8. november 2004, 09:55
du kan også boote med winXP CDen og velge ny installasjon-slette partisjon-lage en ny partisjon-formatere-instalere (jeg husker ikke om det var nødvendig å slette og lage ny partisjon, men det er bare å prøve seg fram)
Matthiesen
8. november 2004, 10:02
Noe som anbefales varmt fra meg er de 2 bootable diskettene som man får fra "Partition Magic 8".. Funker ypperlig!