View Full Version : Hvorfor bruker du _ikke_ Linux?
enquiry
24. oktober 2004, 03:46
Fordelene med Linux-distribusjoner er diskutert til det kjedsommelige, de fleste bruker dog Windows. Hva er årsaken til at du _ikke_ har erstattet Windows med en Linux-distribusjon? Årsaken til at jeg spør, er at jeg ønsker å vite hva en Linux-distro må ha for å kunne være en erstatning for Windows, som folk flest kunne være villig til å bruke.
P4un
24. oktober 2004, 04:02
Jeg bruker det ikke fordi windows er standard, og jeg har ikke orket å prøve linux enda.
quick
24. oktober 2004, 04:18
Jeg bruker ikke linux fordi det er for avansert :P .. Vet egentlig ikke om det er avansert , fordi jeg har aldri prøvd det. Windows er enkelt og brukervenlig. Linux er teit.
etse
24. oktober 2004, 04:20
de fleste buker vel windows siden det er blitt så populært og alle kan bruke det. og i tillegg så har du jo alt du trenger til vanelig bruk bare ved å instlere den ene cd'n... linux derimot fører til mye arbeid... men er jo gratis...
GreyWanderer
24. oktober 2004, 05:57
Windows er "gratis". Jeg bruker Windows fordi det fungerer tilfredsstillende for mitt bruk, som er web, filmer, mp3 og spill.
Med Linux kan jeg få til det samme, men det vil ta tid og arbeid å sette meg inn i hvordan ting virker, og det med ingen åpenlys forbedring. I tillegg så vil jeg tape litt når det gjelder kompabilitet.
El-Zorro
24. oktober 2004, 06:31
Jeg bruker ikke GNU/Linux fordi jeg ikke får skjermkortet og lydkortet til å fungere i noen Linuxdistribusjon jeg har lagt inn. Det irriterer meg, jeg frustreres hver eneste dag over hvor vanskelig WinXP er å bruke, hvor klønete alt er lagt opp.
Etter man er blitt vant til GNU/Linux er det veldig tungt å måtte gå tilbake til MS Windows.
Trist at jeg ikke tenkte på å kjøpe maskinvare som jeg visste ville fungere da jeg kjøpte meg ny maskin nå i sommer.
Z
wicked
24. oktober 2004, 06:41
Jeg bruker windows fordi jeg har blitt så vant med det. Vet hvordan ting fungerer der, hurtigtaster o.l., samt at jeg ikke har hatt altfor store problemer med det hittil. Det å sette seg inn i et nytt operativsystem, som jeg også hører er nokså avansert, har jeg verken tid eller lyst til å gjøre..
Digital Hybrid
24. oktober 2004, 09:32
fordi jeg er en stor microsoft fan og elsker alt de lager! WINDOWZ 4 EVOR!!!!!
Goda
24. oktober 2004, 09:34
Bruker Windows, for til dags dato er alt så mye letter der. Som GreyWanderer nevnte, vil det ta tid å sette seg inn i, og det vil nok være mye mer arbeid også.
Jeg er ikke noe bigtime gamer, men synes det er gøy å spille iblant, og da vil jeg også faktisk kunne spille noen kule spill, ikke SpaceAstroids3D.
Fiks spillstøtte og brukerkompabilitet o.l, og jeg er med.
ivioynar
24. oktober 2004, 09:40
Jeg bruker linux, jeg. Har det på alle maskinene i tillegg til en eller annen utgave av Windows. Oh, det var ikke problemstillingen? :p
(Jeg ser det er et par-tre stykker her som uttaler seg om linux før de faktisk har prøvd det. For all del, uttalelsene kan godt være korrekte, men det blir litt som å si at man ikke liker russere fordi man ikke skjønner russisk ;))
rdxz
24. oktober 2004, 09:54
Jeg orker rett og slett ikke lenger. Har ikke den samme lidenskapen for dater lenger, så jeg gidder ikkje.
assassin
24. oktober 2004, 10:03
Bruker kun linux på servere. Er for lat til å innstalere det på PCn min :p
Digital Hybrid
24. oktober 2004, 10:11
seriously though. Bruker ikke linukz fordi jeg ikke har bruk for det. Jeg driver ikke med servere, jeg driver ikke med programmering, jeg driver ikke med noe Linux er "best" på. Jeg kjører OS X til vanlig og stortrives med det. Bruker Windows på PC-en min, fordi jeg ikke bruker den til annet enn spilling. THERE! I said it. Derfor bruker ikke jeg Linux, og derfor kommer jeg nok ikke til å bruke det heller. IvIoyner prakkker på meg en ny distro i skrivende stund, så det blir kanskje til at jeg tester det ut etter neste formatering av PC-en.
Tessa-
24. oktober 2004, 10:20
Linux er vel like vanskelig som windows hvis man aldri har vært borti data i det hele tatt.
Tar tid å lære seg, men vil man så kan man.
Linux virker mer stabilt og liker man en utfordring er jo det tingen.
Jeg føler at det er alltid et eller annet galt med windows og det samme har flere andre sagt.
Jeg bruker for øyeblikket XP men har planer i fremtiden om å gå over til Linux, etv red hat.
Den dagen jeg klarer å spare om til en ordentlig maskin.
Men gamer man mye er det vel kanskje like greit å holde seg til windows.
zeronz
24. oktober 2004, 10:30
jeg bruker windows og linux, nå bruker jeg egentlig linux bare fordi windows har sluttet å virke på pcen min...
linux er deilig, men windows er deiligere... enkelt å greit
- folk liker det de er vant med....
Skyfex
24. oktober 2004, 10:33
Digital Hybrid: Du kjører GNU ihvertfall da :p Yeay for FreeBSD.
Akkurat nå kjører jeg faktisk windows på servern min. Jeg tenker egentlig på å bytte til Linux, men det kommer litt ann på_hvordan harddiskene mine er formatert, og om det finnes en god DC++ klient til Linux jeg kan kjøre i kommandolinjen (hvis jeg må_bruke X er poenget med å_ha linux borte :p)
Delusional
24. oktober 2004, 10:42
Opprinnelig postet av IvIoyner
[...]
(Jeg ser det er et par-tre stykker her som uttaler seg om linux før de faktisk har prøvd det. For all del, uttalelsene kan godt være korrekte, men det blir litt som å si at man ikke liker russere fordi man ikke skjønner russisk ;)) Er vel mer som å ikke ville flytte til russland fordi man ikke skjønner russisk.
Uansett windows kjører stabilt som fan på min maskin. Har ikke noe imot prisen på windows. Hadde jeg hatt noe imot det, så hadde jeg kjørt piratkopiert versjon (noe jeg gjorde før). Uansett så har windows ypperlig støtte for programvaren jeg bruker. Windows OSet gir meg ingen problemer. Fordi om jeg ikke liker M$ som firma liker jeg fortsatt windows. Hvorfor skal jeg bytte fra et OS jeg er fornøyd med, til et OS jeg ikke vet om jeg kommer til å bli fornøyd med? Hvis det ikke er ødlagt, hvorfor prøve å fikse det?
Waffel
24. oktober 2004, 11:08
Det meste er tilrettelagt windows, så derfor..
charz0r
24. oktober 2004, 11:10
Jeg bruker Windows fordi jeg vil ha muligheten til å spille spill, selv om det aldri forekommer så altfor ofte. Hadde det ikke vært for at de forskjellige Linux-distroene ikke har støtte for spill (foruten om de spillene man kan installere med Wine), hadde jeg kjørt Mandrake eller Debian hjemme. På skolen derimot, bruker jeg Mandrake, i tillegg til Windows. (Lærerne har ikke étt gram Linux-kunnskap)
ivioynar
24. oktober 2004, 11:12
Opprinnelig postet av SkyFex
Digital Hybrid: Du kjører GNU ihvertfall da :p Yeay for FreeBSD.
FreeBSD != GNU. Du bannet nettopp i kirken :D
Oh, til topic. Linux er en sånn greie man må investere litt tid i. Litt avhengig av om man liker å fikle med datamaskiner, så kan det være ganske gøy å fikle med alle mulighetene. Det er en ganske annen verden, og jeg kan trygt si at jeg som bruker av både FreeBSD, Linux og Windows føler meg mest komfortabel i *nix, uten noen spesiell grunn. Jeg føler iallefall at kommandolinjen, alle fjernstyringsverktøyene og muligheten for å vekke til live eldgamle maskiner er verdt det å ikke kunne spille cs. Men for all del, valg av operativsystem er frivillig (såsant man ikke er dum nok til å kjøpe OEM med lisens med på kjøpet :p)
Digital Hybrid
24. oktober 2004, 11:12
Opprinnelig postet av Waffel
Det meste er tilrettelagt windows, så derfor..
Hva er det for noe tull å si? Eneste som er tilrettelagt windows er spill. Du finner gode alternativer til de fleste programmer som kun finnes til windows til både Linux og OS X. Ofte bedre alternativer også.
echo_
24. oktober 2004, 11:16
jeg har til dags dato 2 maskiner på rommet, en p4 2,6ghz, og en amd xp 2500+. Planen er å kjøre linux på AMD maskinen. Jeg er desverre avhengig av at ting som f.eks Photoshop og IE (som jeg desverre må teste av sidene mine fungerer i).
På AMD maskinen har jeg nå problemer med apt-get, og det resulterer i at jeg nå holder på å brenne ut Utuntu Linux http://www.ubuntulinux.org/ . Dette er en desktopversjon av Debian.
Men som sagt. Store problemet med Linux for min del er den manglende støtten for Photoshop og den fæle IE'en. (og nei, jeg ønsker _ikke_ at linux skal støtte IE). :)
TurboAciid
24. oktober 2004, 11:17
I gaar fant jeg ut at jeg ville proeve linux, saa jeg lastet ned knoppix. Knoppix var fett nok, men jeg bare lurer paa om det gaar an aa installere programmer i knoppix, og hvordan gjoer jeg det?
Send pm evt. hvis du har lyst aa besvare spoersmaalet mitt.
Var dette et veldig dumt spoersmaal?
ivioynar
24. oktober 2004, 11:18
xbyte: VMware er en fin bil. Uansett, det kommer snart en anmeldelse av Ubuntu på 16000 tegn her på nFF. Jeg kan absolutt si at det er en god mulighet for nybegynnere, hvis man ønsker å utforske systemet.
voldern
24. oktober 2004, 11:30
Jeg kjører windows på pc'n min pga jeg spiller av og til. Sitter på ventrilo og gidder ikke begyne og rote med wine osv osv.
vikingen
24. oktober 2004, 11:37
Skymap Pro virker ikke på Linux
HNSky virker ikke på Linux
Mapsource virker ikke på Linux
Oziexplorer virker ikke på Linux
Photoshop virker ikke på Linux
Kameraet mitt lager filer som Linux ikke skjønner (.CR2)
Scanneren min er ikke glad i Linux
Printeren min er ikke glad i Linux
Siden jeg bruker PC'n min til ovennevnte, så bruker jeg ikke Linux. Eller Mækk for den del..
stef
24. oktober 2004, 11:38
latskap :D
xnid
24. oktober 2004, 11:40
Opprinnelig postet av xbyte
[...]
Men som sagt. Store problemet med Linux for min del er den manglende støtten for Photoshop og den fæle IE'en. (og nei, jeg ønsker _ikke_ at linux skal støtte IE).
Correct me If I am wrong, men kjører ikke photoshop under crossoveroffice og IE funker med wine?
echo_
24. oktober 2004, 11:41
xnid: så vidt jeg vet tror jeg ikke Photoshop kjører _bra_nok. Det er vel problemet :)
Dessuten, da jeg ikke føler meg på langt nær god nok med linux blir det ofte til at jeg som regel ender opp med et utsabilt system, formaterer og legger inn på nytt. På windowsmaskinen min kjører jeg windows 2003 server som desktop, og det fungerer veldig fint. Og er veldig staibilt.
echo_
24. oktober 2004, 11:45
IvIoyner: ser frem til den. Holder på å installere ubuntu akkurat nå, og det ser lovende ut. Installasjonsprosessen var ikke akkurat vrien.
VMware kan jeg jo teste.
KaldBlod
24. oktober 2004, 11:46
Grunnen til at jeg ikke bruker Linux er at jeg er en 1337 h4x0r g4m3r!!!!11
Vel.. Nei. Men det hender at det kommer er artig spill som jeg finner ut at jeg skal spille litt, spesiellt når jeg sitter i LAN med venner.
Ellers så syns jeg at Linux har litt dårlig font-støtte. Får ofte rare fonter på websider. :\
Enda en ting, er at de gangene jeg har prøvd Linux på workstation, er at X har en tendens til å plutselig fryse. Da fryser hele maskina. Litt deiligere i Windows, der explorer kræsjer, og man kan kjøre den opp igjen via taskmgr.
Pluss for Linux er at det har vært lett å finne drivere (har ikke testet Linux etter jeg kjøpte nVidia-kort, men), i tillegg til at, iallefall Mandrake, har veldig mange drivere liggende. Skjermene mine måtte jeg laste ned drivere for på nett da jeg brukte Windows. I Linux lå de der allerede.
I tillegg er valgfrihet en god fordel med Linux. Det fins (nesten) ikke grenser på hvordan du kan utnytte desktopen. Mye stilig der, ja. :)
zpn*
24. oktober 2004, 12:02
Jeg har en linux distro og en windows versjon på alle pc'er jeg eier, all form for spilling foregår i windows, og all form for programmering, daffing(irc osv) foregår i linux.
Har ingen problemer med windows, jeg ønsket bare å utforske et nytt OS, og jeg følte meg litt tilbake til gode gamle dager som da jeg var 4 til 7 år og avanserte meg i DOS systemer.
zpn*
24. oktober 2004, 12:04
Opprinnelig postet av vikingen
Skymap Pro virker ikke på Linux
HNSky virker ikke på Linux
Mapsource virker ikke på Linux
Oziexplorer virker ikke på Linux
Photoshop virker ikke på Linux
Kameraet mitt lager filer som Linux ikke skjønner (.CR2)
Scanneren min er ikke glad i Linux
Printeren min er ikke glad i Linux
Siden jeg bruker PC'n min til ovennevnte, så bruker jeg ikke Linux. Eller Mækk for den del..
Det finnes et lite program som heter Wine som faktisk emulerer Windows programmer da.
KaldBlod
24. oktober 2004, 12:07
Opprinnelig postet av Zpawn
Jeg har en linux distro og en windows versjon på alle pc'er jeg eier, all form for spilling foregår i windows, og all form for programmering, daffing(irc osv) foregår i linux.
Har ingen problemer med windows, jeg ønsket bare å utforske et nytt OS, og jeg følte meg litt tilbake til gode gamle dager som da jeg var 4 til 7 år og avanserte meg i DOS systemer.
Hadde det vært så enkelt som å trykke alt-tab å bytte OS, så hadde jeg gjort det samme.
Men.. Det suger å måtte avslutte alt man har åpent og reboote hver gang man skal gjøre forskjellige ting. :\
LordPalo
24. oktober 2004, 12:26
Jeg bruker ennå windows pga at det ikke finns drivere som støtter hovedkortet mitt fullt ut, samt skjermkort.
Skal dog nå til å prøve Ubuntu Linux. Er rimelig spent på hvordan den er.............
salve
24. oktober 2004, 12:50
Kjører ikke linux da det er laget for og av faminister og andre personer med flass i brillene..
men seriøst, er avhengengig av win for .net utvikling (mono duger _nesten_, men ikke helt per dags dato). I tillgegg kjører jeg fbsd for mine "*nix behov" ;)
men merker at nå som jeg sitter og fikler med monad og dessuten roter endal med cygwin er det blitt lite *nix bruk utenom serverne...
men som sagt, hadde jeg ikke vert 100% avhengig av .NET hadde nok fbsd vert det enesten på desktopen her i huset.
edit: nei, fbsd er ikke gnu/linux, men tenker på de som samme sak når det kommer til desktop bruk. er vel en smaksak, men syns bsd er noe mer strukturert.
colamannen
24. oktober 2004, 12:54
Opprinnelig postet av Digital Hybrid
seriously though. Bruker ikke linukz fordi jeg ikke har bruk for det. Jeg driver ikke med servere, jeg driver ikke med programmering, jeg driver ikke med noe Linux er "best" på. Jeg kjører OS X til vanlig og stortrives med det. Bruker Windows på PC-en min, fordi jeg ikke bruker den til annet enn spilling. THERE! I said it. Derfor bruker ikke jeg Linux, og derfor kommer jeg nok ikke til å bruke det heller. IvIoyner prakkker på meg en ny distro i skrivende stund, så det blir kanskje til at jeg tester det ut etter neste formatering av PC-en.
PANG GNISTRE HYYL!
Her leser jeg "så det blir kanskje til at jeg tester det ut etter neste formatering av PC-en. " -- Betyr dette at windowsbrukere er vant til å formatere harddisken sin fordi operativsystemet deres ikke fungerer?
Jeg bruker linux, fordi det er en enkel og billig løsning for den litt mer erfarne brukeren, -- Pluss at jeg har bruk for stabiliteten og terminalen:)
Og leser om de som vil bruke alt-tab. Har dere hørt om vmware? eller pearpc? - www.google.com - Søk så kan du nok alt-tabbe mellom operativsystemene til slutt.
klumpen
24. oktober 2004, 13:00
Jeg bruker Linux!
Rett og slett fordi at det fungerer fett, samt dekker alle mine behov til alt!
Da snakker vi om spill (et og D3), programmering, desktop, film, musikk etc etc
Dere som sier at hardwaren deres ikke støttes, hva slags hardware er dette?
Kakcoo
24. oktober 2004, 13:00
3d Studio Max, Adobe Photoshop, Adobe Premiere, Avid, Macromedia Fireworks, Macromedia Flash, Macromedia Freehand osv osv osv. Hvis du nå sier Blender og Gimp så slår jeg deg :p
Blir kos den dagen jeg får meg Mac da. Da kan jeg bytte ut Avid med Final Cut og bruke PC-en kun til 3d-modellering.
Dodecha
24. oktober 2004, 14:33
Har windows til på pc'en for jeg har enda ikke funnet et redigeringsprogram jeg liker i linux enda.. (jeg vet det finnes).
Og Propellerhead Reason 2.5.., musikkprodusering
Delusional
24. oktober 2004, 14:36
Blir ikke mye av vitsen ved å kjøre linux borte om du skal emulere de programmene du liker best, og gjør at de yter dårligere enn i orginalOSet.
LordPalo
24. oktober 2004, 14:37
Wooops. har nå klart å legge inn Ubuntu Linux!!!
Den takler jo hovedkortet mitt fint, både Lan og lyd. Fett!!!
vidder
24. oktober 2004, 14:50
Opprinnelig postet av klumpen
Dere som sier at hardwaren deres ikke støttes, hva slags hardware er dette?
I mitt tilfelle det intrigerte nettverkskortet på serveren min. HK-et er ett nforce-150 basert hk av type ASUS.
Nichotin
24. oktober 2004, 14:54
Opprinnelig postet av Kakcoo
3d Studio Max, Adobe Photoshop, Adobe Premiere, Avid, Macromedia Fireworks, Macromedia Flash, Macromedia Freehand osv osv osv. Hvis du nå sier Blender og Gimp så slår jeg deg :p
Det er vel forsåvidt her jeg også ditcher Linux til fordel for Windows. Proprietære programmer man til tider er avhengig av for å få ting til å gå rundt. Samme situasjon gjelder forsåvidt når det er snakk om sær hardware med som kun funker i Windows.
Dette er en god grunn. Folk kan forsåvidt ha hvilken som helst grunn egentlig, men ikke forvent å få noe sympati hvis du sier "jeg er for lat", "prøvde linux en gang, og det sugde, lyd funka ikke" eller annet som vitner om latskap, ignoranse eller rein idioti.
Vidder: merke/chipset på det nettverkskortet?
Edit: Wine Is Not an Emulator, den bare oversetter diverse api-calls o.l (shoot me if I'm wrong, men det er iallefall ingen emulator per se). Wine kan være greit hvis det er snakk om et par applikasjoner, men å legge inn Linux for å utelukkende kjøre programmer i Wine er teit.
lynzh
24. oktober 2004, 15:08
Opprinnelig postet av KaldBlod
Enda en ting, er at de gangene jeg har prøvd Linux på workstation, er at X har en tendens til å plutselig fryse. Da fryser hele maskina. Litt deiligere i Windows, der explorer kræsjer, og man kan kjøre den opp igjen via taskmgr.
ctrl+backspace tar deg tilbake til consolen. Hvor du kan starte X igjen.
Jeg bruker win pga jeg bruker 3dsmax nesten hver dag. Opera tegnsettet i Linux var også tricky og få til. For meg var linux mitt server OS. Ikke workstation OS.
zpn*
24. oktober 2004, 15:08
Opprinnelig postet av KaldBlod
Hadde det vært så enkelt som å trykke alt-tab å bytte OS, så hadde jeg gjort det samme.
Men.. Det suger å måtte avslutte alt man har åpent og reboote hver gang man skal gjøre forskjellige ting. :\
Hørt om vmware?
Da kan du kjøre linux på windows desktoppen, sinnsykt enkelt, det lager en virtuell disk som du kan legge linux på, dog du ikke får tilgang til din windows HD gjennom denne virtuelle disken, så er det greit å bruke om du vil switche om liksom.
Dette kan brukes til å kjøre linux(el. andre OS) på Windows desktoppen, og omvendt, altså å kjøre windows gjennom linux.
Octavarium
24. oktober 2004, 15:17
Jeg bruker ikke Linux fordi jeg bruker OS X, i tillegg til at det er greit å ha en maskin med Windows i tillegg, slik at jeg kan spille en sjelden gang og generelt nyte kompatibiliteten til Windows, når jeg ikke kan bruke det på OS X.
Ond^Sofa
24. oktober 2004, 15:28
Jeg bruker Windows fordi det fungerer utmerket til min bruk. Dvs IRC, mail, musikk, surfing, og ett og annet spill innimellom.
Gusto
24. oktober 2004, 15:40
Veldig mange her nevner 3d Studio Max, Photoshop o.l programmer som årsak til at Linux ikke er aktuelt. Ettersom kun en flau promille av dere faktisk har lovlige versjoner av disse synes jeg at argumentet er latterlig.
Selv er jeg en lovlig bruker av mine proprietære programmer (som bl.a Photoshop og Office-pakker), og har aldri brukt Linux til noe fornuftig. Har brukt FreeBSD i noen år til server og desktop, og nå sitter jeg på Mac OS X.
zpn*
24. oktober 2004, 15:44
Gusto: ikke alle gidder å tørke seg i rompa med tusenlapper da, og noen har faktisk ikke råd, derfor må vi ty til "ulovlige utgaver", jeg kan stolt si at jeg aldri skal bruke noen penger på programmer, what so ever, det er prinsippsak.
lynzh
24. oktober 2004, 15:48
8556,- er mye for en 3dsmax pakke, som du må kjøpe hver 15mnd for å holde deg oppdatert.
Kakcoo
24. oktober 2004, 15:49
Gusto, mener du at jeg trenger å bruke maskinen komersielt for at jeg skal være en verdig bruker av slike programmer? Jeg kan si så meget som at 3d Studio Max koster drøye $3,495.00 for komerielt bruk. For min del er det for tiden ikke annet enn en hobby. Uten slike programmer ser jeg på maskinen min som verdiløs. Jeg bruker ikke maskinen til mye annet. Kansjke jeg en gang kjøper meg 3d Studio Max for å gjøre freelance-jobber eller kanskje jeg starter i et lite firma som gjør slike jobber... Hvem vet. Jeg ser uansett ikke hvor argumentet ditt er. Er det at vi ikke er verdig de programmene? Er det at vi ikke har komersielt bruk for dem? Kan du utdype deg?
Marjo
24. oktober 2004, 15:58
Jeg kjører linux på arbeidsstasjonen fordi det er gratis og åpent! Det jeg bruker arbeidsstasjonen til er irc, msn, surfing, film og musikk, også spiller jeg litt Unreal Tournament og Enemy Territory.
Men som mange her påpeker så kan man ikke kjøre Adobe-programmer uten å måtte emulere det.
Nå er jeg så heldig at jeg har en iBook med Adobe CS og diverse andre programmer som ikke kjører på linux. Jeg har også en G4 på skolen.
Jeg har forståelse med de som kjører windows fordi dem ikke vil knø med å få enkle ting til å fungere 100% og/eller har behov for spesifike programmer.
ProZhen
24. oktober 2004, 15:58
Jeg bruker ikke linux til vanlig, for det kreves ofte mye konfigurering, er langtekkelig, meste spill er lagd for windows(litt bøsj), krever ofte mer innsikt i litt abstrakte ting enn windows gjør, windows gjør bare hverdagen lettere (kjedeligere?) og mer funksjonell (linux er *MYE* mer allsidig enn windows, men er vanskelig å få til), windows gjør jobben, med minimalt ekstra arbeid, mens linux også kan gjøre jobben, gjerne bedre, men krever som sagt en del innsikt i f.eks hd'strukturen(det root-systemet).
Hvis jeg hadde hatt en unge, så ville jeg nok latt han se på linux først, for det gir mere "tilbake" enn windows.
ivioynar
24. oktober 2004, 16:04
Gusto: ikke alle gidder å tørke seg i rompa med tusenlapper da, og noen har faktisk ikke råd, derfor må vi ty til "ulovlige utgaver", jeg kan stolt si at jeg aldri skal bruke noen penger på programmer, what so ever, det er prinsippsak.
Det er en prinsippsak at du aldri skal støtte noen for det arbeidet de gjør?
Hilsen ivi som eier både XP og en rekke andre Windows-utgaver lovlig, enda jeg ikke bruker alle sammen. En ting er at folk piratkopierer når de ikke har råd til programmene (og fordi det ikke finnes alternativer), en annen ting er når de nekter å betale mens de faktisk har råd. Og ja, gusto TJENER penger, og derfor kan han faktisk BRUKE penger på ting han bruker til å TJENE penger. Ser du mønsteret?
Kakcoo
24. oktober 2004, 16:13
IvIoyner, så du mener altså nå at hvis jeg liker å leke meg med 3d Studio Max (et program som er ment for dem som jobber med professionell 3d) og tilfeldigvis sitter med 30000,- mellom fingrene, så er det galt å ikke kjøpe programmet. Jeg vet ikke med deg, men jeg ser ingen grunn i å betale for noe som ikke skal bruke til komersielt bruk. Jeg er ikke målgruppa til discreet/adobe/macromedia/whatever så jeg tror egentlig ikke de bryr seg, og hvis de gjør; fuck them.
Gusto
24. oktober 2004, 16:14
Gusto, mener du at jeg trenger å bruke maskinen komersielt for at jeg skal være en verdig bruker av slike programmer? Jeg kan si så meget som at 3d Studio Max koster drøye $3,495.00 for komerielt bruk. For min del er det for tiden ikke annet enn en hobby. Uten slike programmer ser jeg på maskinen min som verdiløs. Jeg bruker ikke maskinen til mye annet. Kansjke jeg en gang kjøper meg 3d Studio Max for å gjøre freelance-jobber eller kanskje jeg starter i et lite firma som gjør slike jobber... Hvem vet. Jeg ser uansett ikke hvor argumentet ditt er.
Maskinen din er ikke verdiløs om du ikke kan bruke 3d Studio Max ulovlig. Du kan f.eks bruke Maya Personal Learning Edition (http://www.alias.com/eng/products-services/maya/maya_ple/index.shtml) helt gratis.
Er det at vi ikke er verdig de programmene?
"Verdig" er et elitisk ord. Jeg ville aldri ha sagt eller ment det slik. Men jeg mener at du ikke har en godkjent handlingsplan for å bruke 3d Studio Max når det finnes et vel så bra gratis alternativ i Maya.
Håper det svarte på spørsmålene dine.
PS: Jeg er heller ingen riking med penger opp i ræva. Jeg har gått glipp av mang en tur på byn og/eller andre artige goder for å ha råd til å kjøpe programvare. I tillegg bruker jeg også mange open source-applikasjoner som f.eks Eclipse, FreeBSD og ymse prosjekter under Apache-paraplyen som PHP og Tomcat.
Kakcoo: Jeg ser absolutt hva du mener når tankegangen gjelder for en programvare der det ikke finnes likeverdige produkter til en rimeligere pris. 3d Studio Max faller ikke inn under den kategorien.
KaldBlod
24. oktober 2004, 16:15
Opprinnelig postet av vidder
I mitt tilfelle det intrigerte nettverkskortet på serveren min. HK-et er ett nforce-150 basert hk av type ASUS.
nVidia har nForce-drivere for linux liggende på nett. Fungerer helt fint med mitt hk.
nohope: VMWare har, i de tilfellene jeg har testet det, vært grådig tregt.
Waffel
24. oktober 2004, 16:18
Opprinnelig postet av Digital Hybrid
Hva er det for noe tull å si? Eneste som er tilrettelagt windows er spill. Du finner gode alternativer til de fleste programmer som kun finnes til windows til både Linux og OS X. Ofte bedre alternativer også.
Nå beveger jeg meg på tynn is. I fare for å gjenta meg selv; Det meste er tilrettelagt Windows. De fleste programene jeg bruker (photoshop, premiere(ja disse adobeprogrammene er lovlige, far med høy moral), return to castle wolfenstein og enemy territory) er tilrettelagt Windows. De er windows executable filer, ikke linux. Og da syns jeg det ser ut til å være ganske rett det jeg sier om at det meste er tilrettelagt Windows.
Som du sier, det finnes haugevis av programmer som det finnes linux-alternativer for eller er portet til Linux. Så vi får se hvordan linuxverdenen utvikler seg. Akkurat nå har jeg ingen konkrete planer om å gå over til Linux, jeg holder meg til windowsen som holder seg stabil så lenge man har hjerne.
Stakkars deg "Zpawn", det er synd på deg. Juarezmoralen har gått i hodet på deg. Du syns det er greit å stjele programmer som flere hundre utviklere har jobbet med i flere måneder, om ikke år. En prinsippsak? Vel, jeg har også mine prinsippsaker, f.eks å drepe folk på gaten. Det er jo selvfølgelig helt greit, det er jo en prinsippsak. Banditt.
ivioynar
24. oktober 2004, 16:22
RTCW og RTCW:ET har binærfiler til linux.
Kakcoo
24. oktober 2004, 16:24
Gusto, Maya er ikke noe alternativ til 3dsmax. Det fungerer sikkert til modellering, men jeg bruker plugginer (som også er wares) som afterburn, shag:hair, dreamscape, illustrate osv .(disse koster gjerne fra 1-5000 kroner pr. stk.) Og så har man innebygde funksjoner som particleflow, reactor, character studio osv. 3dsmax tilbyr noe helt annet en maya. 3dsmax er så utenkelig mye mer utbredt og avansert enn Maya. Det finnes en masse gratise helt greie modelleringsverktøy, men disse kan ikke sammenlignes.
ivioynar
24. oktober 2004, 16:25
IvIoyner, så du mener altså nå at hvis jeg liker å leke meg med 3d Studio Max (et program som er ment for dem som jobber med professionell 3d) og tilfeldigvis sitter med 30000,- mellom fingrene, så er det galt å ikke kjøpe programmet. Jeg vet ikke med deg, men jeg ser ingen grunn i å betale for noe som ikke skal bruke til komersielt bruk. Jeg er ikke målgruppa til discreet/adobe/macromedia/whatever så jeg tror egentlig ikke de bryr seg, og hvis de gjør; fuck them.
Det er en stor forskjell på å ha pengene man trenger for å kjøpe noe, og å ha råd til noe. Når man har råd til et produkt betyr det at man kan kjøpe det uten at man vil få en stor smell i økonomien. Som det gusto sa; Når det finnes gratis alternativer, så duger ikke det argumentet med at man "må piratkopiere". En annen ting er at Macromedia og co absolutt bryr seg om piratkopiering - hvorfor tror du de fleste programmer påtvinger registrering via internett for tiden?
Kackoo: Så det du sier er at programmene som koster 30000 er bedre enn de som er gratis? Go figure. De er såpass bra fordi de får betalt for arbeidet.
Gusto
24. oktober 2004, 16:35
Kackoo: Jeg er ingen 3d-animatørekspert, og har heller ingen planer om å google meg fram til plugins for Maya som gjør samme jobben. Men jeg kan nevne at Pixar, et av verdens største og beste selskap innenfor 3d-animasjon, lager sine filmer i Maya (også litt bruk av Renderman har jeg hørt). Ja, Maya er noe dritt dere.
Kakcoo
24. oktober 2004, 16:36
IVIoyner, Ja. Men som jeg sa. Det er ikke meg eller deg som er kjøpere av disse produktene! Det er store firamer og grupper som fks. digital dimension, disney, blur studios osv osv som kjøper disse produktene. Og som jeg også sa: Jeg blir nok å kjøpe noen disse produktene en gang. Men ikke før de blir brukt til komersielt bruk. Det er en prinsippsak å ikke kjøpe noe for haugevis med penger når jeg ikke får noe tilbake for det. Jeg synes du skal respektere mine prinsipper som jeg respekterer dine.
Gusto. Som jeg sa. 3dsmax tilbyr helt andre verktøy en Maya. Maya brukes til slike cartoon-style-filmer. Men ikke noe realistisk. Pixar lager filmer som toy-story, bugs life, finding Nemo osv. #dsmax brukes til filmer som LOTR, The day after tomorrow, Matrix, Final Destination 2 osv osv osv. Røyk, Explosjoner osv. Ser du hvor jeg vil?
Gusto
24. oktober 2004, 16:39
Jeg blir nok å kjøpe noen disse produktene en gang. Men ikke før de blir brukt til komersielt bruk. Det er en prinsippsak å ikke kjøpe noe for haugevis med penger når jeg ikke får noe tilbake for det. Jeg synes du skal respektere mine prinsipper som jeg respekterer dine.
Men der sprakk jo ditt argument. Du sier at du ikke får noe tilbake for det. Bruker du ikke mangfoldige timer på å realisere tankeprosjektene dine gjennom 3d Studio Max?
Loeve
24. oktober 2004, 16:44
[B]IVIoyner. Det er ikke meg eller deg som er kjøpere av disse produktene!
Så du mener at Gusto ikke er en kjøper? Han er da vitterlig ikke å sammenlikne med verken Disney eller Pixar.
Selv så gir jeg faen. Open Source-løsningene til Linux er i 95% av tilfellene helt fantastiske løsninger i mine øyne, selv Gimp, som kan være litt ekkelt å bruke i starten.
Kakcoo
24. oktober 2004, 16:44
Synes du det er verdt 30000. Da tegner jeg det heller på papir.
Edit: Loeve, Gusto er en komersiell bruker. Han er ikke Som meg eller deg.
ivioynar
24. oktober 2004, 16:51
Det er sånn markedet fungerer - etterspørsel og behov. Er noen villige til å betale 30000 for et produkt, så er det verdt 30000. Hvis du ikke er villig til å betale det de krever for arbeidet sitt, hvorfor ikke bruke gratisalternativet?
Loeve
24. oktober 2004, 16:53
Edit: Loeve, Gusto er en komersiell bruker. Han er ikke Som meg eller deg.
Men i forhold til de store selskapene er han jo bare en dråpe i havet. 30 000 er mye penger. Hver gang en person piratkopierer 3dsmax, mister utgiverne 30 000. Så kan du regne ut hvor mange brukere som har det ulovlig.
Kakcoo
24. oktober 2004, 16:53
Fordi gratisalternativet ikke holder mål.
dword
24. oktober 2004, 17:29
Dette kommer til å bli en evig diskusjon mellom idiotene som sier at Linux/*BSD er teit og dårlig og de som faktisk har prøvd noen av de os'ene og vet hva de snakker om.
klumpen
24. oktober 2004, 17:34
Fordi gratisalternativet ikke holder mål.
Men du reklamerer jo for firefox...
Kakcoo
24. oktober 2004, 17:35
dword, jeg håper ikke den komentaren var rettet mot meg.
Klumpen, ja..? Hvordan det? Her snakker vi om 3dsmax. Ikke en nettleser. Gratis programvare kan være best. Men ikke i dette tilfellet.
SilverKhan
24. oktober 2004, 17:40
Opprinnelig postet av Loeve
Men i forhold til de store selskapene er han jo bare en dråpe i havet. 30 000 er mye penger. Hver gang en person piratkopierer 3dsmax, mister utgiverne 30 000. Så kan du regne ut hvor mange brukere som har det ulovlig.
Du går utifra at alle som bruker en piratkopi hadde kjøpt programmet dersom de ikke hadde hatt tilgang til den piratkopierte utgaven. Jeg mener at det er råtten MPAA/RIAA retorikk, menmen...
Loeve
24. oktober 2004, 17:44
Opprinnelig postet av SilverKhan
Du går utifra at alle som bruker en piratkopi hadde kjøpt programmet dersom de ikke hadde hatt tilgang til den piratkopierte utgaven. Jeg mener at det er råtten MPAA/RIAA retorikk, menmen...
Det sier jeg ikke. Det jeg sier er at hvis en promille av de som faktisk har lastet ned programmet hadde kjøpt det i stedet, så hadde det vært snakk om masse penger å tjene.
Nå skal det likevel ikke snikes bort at de som faktisk har bruk for et 3D-program på denne størrelsen i en mer seriøs sammenheng kjøper det.
Kakcoo
24. oktober 2004, 17:51
Når discreet utga 3dsmax, så regnet de nok ikke med at vi vanlige brukere kom til å kjøpe porgrammet uansett. Programmet er laget for professionelle brukere og det er kjøpt av professionelle brukere. Som SilverKhan sier: Hvis vi ikke har tilgang til piratversjoner så hadde vi ikke kjøpt det uansett.
dword
24. oktober 2004, 17:51
dword, jeg håper ikke den komentaren var rettet mot meg.
Klumpen, ja..? Hvordan det? Her snakker vi om 3dsmax. Ikke en nettleser. Gratis programvare kan være best. Men ikke i dette tilfellet.
Kommentaren var rettet mot de som ikke har peiling på hva de snakker om og de som ikke vil høre på de andre som faktisk har peiling. Hvis du føler deg truffet, så var den bla. rettet mot deg..
Kakcoo
24. oktober 2004, 17:53
Da var den vel ikke rettet mot meg da.
JRP
24. oktober 2004, 20:38
Helt ærlig så er denne "legaliseringen/rettferdiggjøringen" av piratkopiering latterlig. Jeg unnskylder ikke det faktum at jeg noen ganger bruker piratkopiert programvare med at jeg ikke har råd til å kjøpe det, eller at det er for dyrt. Ja, jeg har en mengde lovlige versjoner av windows, det samme gjelder diverse office pakker.
Sleepless
24. oktober 2004, 21:34
Men som sagt. Store problemet med Linux for min del er den manglende støtten for Photoshop og den fæle IE'en. (og nei, jeg ønsker _ikke_ at linux skal støtte IE). :)
Til det har du Gimp, noe jeg finner mye lettere og brukervennlig, samtidig til noen andre funksjoner som er greie i web-design ;D
SilverKhan
24. oktober 2004, 22:17
Gimp mangler jo masse funksjoner som photoshop har, jobber du med photoshop på proff-nivå er ikke gimp noen fullgod erstatning.
Det er ikke dermed sagt at gimp er et dårlig program :)
Det sier jeg ikke. Det jeg sier er at hvis en promille av de som faktisk har lastet ned programmet hadde kjøpt det i stedet, så hadde det vært snakk om masse penger å tjene.
Den gjennomsnittlige ungdom idag har ikke 30 000 å kjøpe software for. Tankegangen din er helt riktig, men samtidig helt urealistisk.
Hadde alle blitt glade i hverandre så hadde det ikke vært krig.
Riktig, men slik ser ikke verden ut idag. Alle er ikke glade i hverandre og ungdommer har ikke 30 000 å bruke på software. De som faktisk har 30 000 å bruke på software har sikkert foreldre i i næringslivet og som ser på piratkopiering som verre enn å banne i kjerka uansett...
Pantheon
24. oktober 2004, 22:19
Grunnen til at jeg ikke bruker linux er at jeg har det ikke, og jeg gidder ikke laste ned. Hvis noen hadde kommet til meg med cd'er og satt opp for meg skulle jeg gjerne brukt.
Loeve
24. oktober 2004, 22:22
Opprinnelig postet av SilverKhan
Gimp mangler jo masse funksjoner som photoshop har, jobber du med photoshop på proff-nivå er ikke gimp noen fullgod erstatning.
Det er ikke dermed sagt at gimp er et dårlig program :)
Den gjennomsnittlige ungdom idag har ikke 30 000 å kjøpe software for. Tankegangen din er helt riktig, men samtidig helt urealistisk.
Hadde alle blitt glade i hverandre så hadde det ikke vært krig.
Riktig, men slik ser ikke verden ut idag. Alle er ikke glade i hverandre og ungdommer har ikke 30 000 å bruke på software. De som faktisk har 30 000 å bruke på software har sikkert foreldre i i næringslivet og som ser på piratkopiering som verre enn å banne i kjerka uansett...
Jojojo, men det er likevel ikke å utelukke at det er masse kommersielle brukere der ute som også sitter på piratversjoner.
Men jeg tror vi begge to vet hva den andre tenker, så jeg akter ikke å dra den noe lenger.
A_O-MoP
24. oktober 2004, 22:31
Bruker ikke Linux fordi jeg forstår ikke installeringen. Funker aldri når jeg er ferdig. Gidder ikke prøve mer.
Loeve
24. oktober 2004, 22:32
Opprinnelig postet av A_O-MoP
Bruker ikke Linux fordi jeg forstår ikke installeringen. Funker aldri når jeg er ferdig. Gidder ikke prøve mer.
Da er det på tide å prøve den nye distroen Moyner har anmeldt. den funker som bare faen for meg, selv om jeg knapt kan annet enn rm, ls og man.
A_O-MoP
24. oktober 2004, 22:36
K, skal se på det. Men må jeg ikke ha annet en "distroen"? Bare laste ned image og brenne det + install?
Sorry, men er totalt brød på det området.
Loeve
24. oktober 2004, 22:37
Du laster bare ned .iso-fila og brenner den som et image på en CD, ja, så booter du med CD-en inni. da starter installasjonen av seg selv, og alt går omtrent av seg selv etter det.
kujeger
24. oktober 2004, 22:40
Jeg bruker ikke noe særlig linux fordi jeg spiller mye på PC, og da funker det desverre ikke så veldig bra med linux :)
adrixx
24. oktober 2004, 22:43
jeg bruker ikke Linux. fordi windovs XP fulgte med maskinen når jeg kjøpte den...
windovs dekker mine behov...media avspilling, surfing og spill
A_O-MoP
24. oktober 2004, 22:43
Loeve: K, høres enkelt ut, men må vel ha upartisjonert plass til installasjonen. Hvordan Gjør jeg hele hardisken min upartisjonert?
Nichotin
24. oktober 2004, 22:52
Det er et eget steg i installasjonen for partisjonering.
Loeve
24. oktober 2004, 22:54
Du får partisjonere som du vil under installasjonen. Det er veldig lett.
BakkiZ
24. oktober 2004, 23:13
Jeg bruker det ikke fordi jeg har noen harddisker som ikke er i bruk.
Kan kanskje bruke harddisken med filmene innpå. partisjon 1 av 2 er tom
Kan jeg bruke den hardisken da uten at filmene blir berørt? Ja selvsagt kan jeg det , men kan jeg gjøre det fra CDen også?
Nero status: 80% writing to disk (mandrakelinux10 CD2) :D Blir en lang natt;)
Edit: Jeg kjører XP på C:, kan jeg kanskje da legge inn linux på det som nå er G:?
DISK1
part1 C
part2 D
part3 E
DISK2
part1 G (tom)
part2 H (filmer)
Dumt og ta det opp i denne posten, men ble så revet med, nå er alle 3 CDene ferdig. woohoo =)
A_O-MoP
24. oktober 2004, 23:20
Nichotin: Takker så mye.
Loeve: Takke så mye.
Skal prøve det ut straks jeg får låne en midlertidig lagringplass for filmene og musikken min osv. Gidder ikke ha både xp og Linux. ;)
Alphanio
24. oktober 2004, 23:54
Jeg bruker egnetlig kun linux.
Men var på lan så jeg måtte nesten installere Windows på en gammel 20gig for å få spilt en runde CS:p
jeg orket ikke å ordne winex, men det funker faktisk der også:)
modsuck
25. oktober 2004, 00:47
hvorfor kjøre linux nor vi har windows, beste software etter min smak finnes til windows og ikke linux
sugx
25. oktober 2004, 03:03
Jeg brukte Linux ett år (Debian og gentoo), det at det skal være så vanskelig installere hardware i linux er jo bare tull. Lett som bare det! Men å installere ting i Gentoo var en tålmodighetsprøve, men etter hva jeg skjønner har de også kommet med noe precompila versjoner av pakkene sine.
Hva software angår var jeg stort sett fornøyd med de programmene linux hadde å by på. Og var det noen programmer fra win. jeg måtte ha kjørt fikke jeg stort sett fram disse på en brukbar måte med wine/winex. Photoshop funker jo helt fint det, og bra er det siden Gimp ikke akkurat er noen fin erstatning. Nå er ikke jeg den store grafikern så det gjør ikke så mye. Men det som er kjipt med linux er de crappy IDE'ene.
Visual Studio er 200 ganger bedre enn det beste Linux har å by på(KDevelop, Anjuta, Eclipse(win versjon også, men aghh java is teh slow), på den fronten. IDE'ene til Linux er utrolig rotete og mangler funksjonalitet som jeg tar som en selvfølge etter å ha brukt VS en stund. Siden det er VS som er viktig for meg bruker jeg Win.
Men om Linux hadde fått seg en dugandes IDE, hadde nok ikke valget vært vanskelig, Linux har så sinnsykt mye mer å by på enn windows.
NoRemorse
25. oktober 2004, 06:28
Jeg la inn debian linux (sarge) på server pcen min for et par uker siden, og må si at det for det meste var en veldig brukervennlig opplevelse. Allerede nå kjører serveren fullt konfigurerte musikk- og ftp-servere, mye mer stabilt enn det gjorde under windows.
Grunnen til at jeg har valgt å ikke legge inn linux på den pcen jeg bruker til daglig er kompitabilitet. Jeg må ha en pcen som kjører alle adobe programmene og diverse 3d-apps uten å protestere. Den dagen photoshop kommer ut i linux versjon derimot, er jeg klar ;)
ivioynar
25. oktober 2004, 17:18
Opprinnelig postet av modsuck
hvorfor kjøre linux nor vi har windows, beste software etter min smak finnes til windows og ikke linux
Har du brukt linux da?
mongeland
25. oktober 2004, 17:23
Jeg kjører ikke Linux fordi jeg simpelthen er for lat. Jeg tror jeg skal prøve meg på Ubuntu snart, om jeg får fiksa jumperinnstillingene på den gamle HDDn min.
Nichotin
25. oktober 2004, 17:27
Ok, for å hijacke tråden, scenarioet er som følger:
Du får ikke piratkopiert, hverken musikk, film eller programvare. Ergo, du må faktisk kjøpe Windows, Photoshop osv. hvis du faktisk skal bruke det. Ville du da brukt åpne alternativer (Linux)?
Selvfølgelig er det vanskelig, om ikke umulig å stoppe piratkopiering, men dette er et tenkt scenario.
dword
25. oktober 2004, 17:29
Opprinnelig postet av sugx
Jeg brukte Linux ett år (Debian og gentoo), det at det skal være så vanskelig installere hardware i linux er jo bare tull. Lett som bare det! Men å installere ting i Gentoo var en tålmodighetsprøve, men etter hva jeg skjønner har de også kommet med noe precompila versjoner av pakkene sine.
Hva software angår var jeg stort sett fornøyd med de programmene linux hadde å by på. Og var det noen programmer fra win. jeg måtte ha kjørt fikke jeg stort sett fram disse på en brukbar måte med wine/winex. Photoshop funker jo helt fint det, og bra er det siden Gimp ikke akkurat er noen fin erstatning. Nå er ikke jeg den store grafikern så det gjør ikke så mye. Men det som er kjipt med linux er de crappy IDE'ene.
Visual Studio er 200 ganger bedre enn det beste Linux har å by på(KDevelop, Anjuta, Eclipse(win versjon også, men aghh java is teh slow), på den fronten. IDE'ene til Linux er utrolig rotete og mangler funksjonalitet som jeg tar som en selvfølge etter å ha brukt VS en stund. Siden det er VS som er viktig for meg bruker jeg Win.
Men om Linux hadde fått seg en dugandes IDE, hadde nok ikke valget vært vanskelig, Linux har så sinnsykt mye mer å by på enn windows.
Hva er vitsen med IDE's når man har vi og emacs?
Kakcoo
25. oktober 2004, 17:38
Nichotin, nei. For man får fortsatt alternativ nr. 2 til windows, mens det man får til Linux for min del er alternativ nr 3.
Forstår du hva jeg mener?
Altså: Til widows bruker jeg 3dsmax som er piratkopi. Hvis jeg ikke kan bruke 3dsmax, bruker jeg heller Maya eller kjøper et annet 3d-program. Lunix har ikke noe program som tilfredsstiller mine behov. Sorry. Slik er det bare.
Man får også program som open office, gimp, inkscape osv osv til widows, så jeg ser ingen grunn til å la dette være grunnen til å gå over til Lunix. Har ingen tvil på at Linux er godt og fint og bare idyllisk hvis man får det til å fungere, men jeg vil ha muligheten til å kunne utnytte det meste av annen gratis programmvare på nettet.
sugx
25. oktober 2004, 18:21
Opprinnelig postet av dword
Hva er vitsen med IDE's når man har vi og emacs?
hehe, visste en eller annen tulling kom til å skrive noe sånt.
Joda, har brukt Vim mye jeg, det er en bra editor, men jeg liker bra GUI og god oversiktlighet, begge deler er svært begrenset i Vim, og du, emacs pfffft! :)
Nichotin
25. oktober 2004, 18:31
Nichotin, nei. For man får fortsatt alternativ nr. 2 til windows, mens det man får til Linux for min del er alternativ nr 3.
Forstår du hva jeg mener?
Altså: Til widows bruker jeg 3dsmax som er piratkopi. Hvis jeg ikke kan bruke 3dsmax, bruker jeg heller Maya eller kjøper et annet 3d-program. Lunix har ikke noe program som tilfredsstiller mine behov. Sorry. Slik er det bare.
Man får også program som open office, gimp, inkscape osv osv til widows, så jeg ser ingen grunn til å la dette være grunnen til å gå over til Lunix. Har ingen tvil på at Linux er godt og fint og bare idyllisk hvis man får det til å fungere, men jeg vil ha muligheten til å kunne utnytte det meste av annen gratis programmvare på nettet.
Maya finnes til Linux.
Men det du prøver å si er at du altså ville ha kjøpt Windows, men brukt billigere (lavere pris, fritt, gratis) alternativer til de programmene du ikke har råd til?
Kakcoo
25. oktober 2004, 18:38
Det jeg sier et at jeg ville ha kjøpt windows sånn at jeg har muligheten til å utnytte kompatibiliteten til widows og kjøpe andre programmer etterhvert. For det er noe jeg blir å gjøre. Men dette er bare tanker man kan leke seg med siden jeg aldri kommer til å kjøpe Windows. Kommer til å kjøpe meg Mac OS X.
MosterMan
25. oktober 2004, 18:43
Bruker Windows fordi jeg ikke har behov for noe annet.
Psych|Com
25. oktober 2004, 19:06
kjører primært win pga jobben min krever at jeg er oppdatert på win. den dagen jeg kan konsentrere meg 100% om nix pga feks skolelinux har tatt over norge så skal jeg med glede bytte..
men foreløbig har jeg ikke tid til å sette meg så godt inni nix som jeg vil. i tilleg funker win til det jeg bruker det til ( bruker det til alt untatt programering)
har forresten "universal" licens på office pakken og win. så jeg er vel ganske så "kjøpt" av MS siden jeg ikke har betalt en krone (foruten skatt) til de.
Og nei det er ikke warez
overasket over at ikke ivi eller nico har ramset opp de rent etiske grunnene til å ikke bruke win (dere vet hva jeg tenker på)
edit:
fanskap nu bryt helvette laus. dere har fan meg klart å fått meg til å laste dette ned og teste det som eneste os på laptopen min.
helk
25. oktober 2004, 21:10
Jeg prøvde Linux for en stund tilbake, Mandrake.
Men jeg er så lite tålmodig, gir opp veldig fort. Er blitt så vant til Windows nå, programmene, hvordan ting er oppbygd osv.
Så det ble til at jeg installerte windows igjen.
+ at jeg ville lage musikk, og der kan jeg å bruke Reason.
Jeg vet det finnes gode alternativer til Windowsprogrammene, og, som tidligere nevt, noen ganger bedre alternativer.
Men vet dere om noen skikkelig gode musikkprogram til linux? På nivå med Reason/CuBase o.l..
Det er en av grunnene til at jeg ikke bruker Linux nå.
(Og litt pga. at brodern bruker den til å spille på, men det skal det nok bli slutt på snart.)
Har egentlig veldig lyst til å prøve igjen.. :\
dword
25. oktober 2004, 21:15
Opprinnelig postet av sugx
hehe, visste en eller annen tulling kom til å skrive noe sånt.
Joda, har brukt Vim mye jeg, det er en bra editor, men jeg liker bra GUI og god oversiktlighet, begge deler er svært begrenset i Vim, og du, emacs pfffft! :)
Og jeg visste at du kom til å skrive en idiotisk kommentar tilbake.
visste en eller annen tulling kom til å skrive noe sånt.
Cikey
25. oktober 2004, 21:18
Det enkle faktum som alle dere Linux fanatikere ikke forstår, er at "den meninge mann" ikke har bruk for LINUX!
Det er et uttrykk på engelsk som går på noe slikt som "Dersom det ikke er ødelagt, så ikke fiks det!"
Problemet med LINUX kjenner alle. Det er for vanskelig, for lite kompitabelt og ikke minst for lite utbredt. Den dagen bestemor kan sette seg ned og bruke/forstå LINUX, da kan vi snakkes igjen, men pr. dags dato, så er LINUX et alternativ for avanserte brukere.
Nå kommer jeg sikkert til å bli flamet av fanatikere som vil motbevise alt dette, men det er rett og slett et faktum. Windows er ENKELT! ALLE kan bruke det, ALLE kan installere drivere / programmer. ALLE kan spille osv.
Så lenge LINUX ligger så langt etter på alle punktene, så hjelper det lite hvor stabilt det er, eller hvor gode servre det utgjør.
LINUX har en lang vei igjen å gå, men jeg tviler ikke på at den (det?) faktisk vil gå så langt som til å bli et fullverdig motstykke til windows, men det er LANGT igjen enda!
Lykke til videre med linux!
A_O-MoP
25. oktober 2004, 21:25
Kan tenke meg ganske mange grunner til at jeg ikke kommer til å bruke Linux.
nr. 1: Jeg får ikke installert Linux har prøvd 2 forskjellige versjoner ørten ganger, men det er alltid noe feil. Har aldri vært i nærheten av å kommme inn i operativsystemet.
Muig det er bare meg og maskinen min, men det er grunlaget jeg har. Windows fungerer i det misnte på maskinen min. Ikke at jeg er fornøyd med det..
ivioynar
25. oktober 2004, 21:43
Opprinnelig postet av Cikey
Det enkle faktum som alle dere Linux fanatikere ikke forstår, er at "den meninge mann" ikke har bruk for LINUX!
Den "meninge mann" (antar du mener den mannen i gata) skriver ikke innlegg på it-forumer. Forøvrig, så kan du like godt glemme å kalle folk fanatikere uten å begrunne påstanden - det dreper all saklig debatt. Jeg kan gjerne kalle deg ignorant fordi du åpenbart uttaler deg om 'problemet med linux' enda du åpenbart ikke har så dyptgående innsikt at det gjør noe, men jeg gjør like godt ikke det.
Det er et uttrykk på engelsk som går på noe slikt som "Dersom det ikke er ødelagt, så ikke fiks det!"
Med den logikken, så hadde vi aldri funnet opp verken elektrisitet eller nyere datamaskiner. Markedet krever utvikling for at markedet skal kunne utvikle seg, og jeg ser mange problemområder med både Windows, *nix og OS X hvor det er rom for forbedring. At man ikke skal prøve noe nytt når det gamle fungerer er vel ikke akkurat noe man kan støtte seg bak hvis man omtaler seg selv som dataentusiast slik jeg vet mange gjør her.
Problemet med LINUX kjenner alle. Det er for vanskelig, for lite kompitabelt og ikke minst for lite utbredt. Den dagen bestemor kan sette seg ned og bruke/forstå LINUX, da kan vi snakkes igjen, men pr. dags dato, så er LINUX et alternativ for avanserte brukere.
Du må gjerne begrunne "for vanskelig" og "for lite kompatibelt". Ellers har Linux en stor markedsandel i server-markedet, og du bruker det at det er et alternativ for avanserte brukere som et motargument? Husk, det er ingen bestemødre som surfer nFF.
Nå kommer jeg sikkert til å bli flamet av fanatikere som vil motbevise alt dette, men det er rett og slett et faktum. Windows er ENKELT! ALLE kan bruke det, ALLE kan installere drivere / programmer. ALLE kan spille osv.
Ikke minst, alle kan få både msblaster, nimda og spyware. Jeg driver en del med support for mindre datakyndige mennesker, og dette er enorme problemer, men dette er ikke det vi diskuterer her. Dette handler om hvorfor brukerene på nFF ikke bruker linux, og ingen prøver å overbevise deg til å tvinge linux på kattepusen din.
Så lenge LINUX ligger så langt etter på alle punktene, så hjelper det lite hvor stabilt det er, eller hvor gode servre det utgjør.
Igjen, bevisbyrden er så absolutt på din side her.
gaucho
25. oktober 2004, 22:52
Jeg forstår ikke helt poenget med å prøve å omvende Windows-brukere. Ja ja, det er irriterende med hijackede Windows-maskiner som fyller inboxene til oss Linux-brukere med spam og bruker av båndbredden vår, men så lenge det er alt jeg ser av Windows-problemer kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva de som nekter å switche til Linux sliter med.
At den jevne nFF-bruker synes det er vanskelig å bruke Linux har jeg vanskelig for å forstå. Jeg har ikke hatt noen større problemer med Linux siden jeg så vidt begynte å snuse på det en gang i forrige årtusen. Og de problemer man har kan som regel løses ved vha dokumentasjon, google eller nettfora.
mongeland
25. oktober 2004, 22:54
Hovedårsaken til at så mange her på forumet ikke bruker Linux, tror jeg hovedsaklig er spill. De er få veldig populære spill som finnes til Linux. Hadde Linux vært mer gamer-vennlig, hadde det nok vært flere Linux-brukere.
commie
25. oktober 2004, 22:59
Jeg synes synd i Windows-brukere der de sitter på sine overvåkede maskiner.
Og å kalle Windows for brukervennlig er galskap. Windows er ikke brukervennlig, heller ubrukervennlig. Brukerne har ikke mulighet til å melde tilbake om hva de ønsker og hva som er dårlig. Alt blir utviklet av Microsoft på eget initiativ, og kastet i ansiktet på brukerne som blir tvunget til å tilpasse seg.
"Data er pol'tikk og linux er kommunisme"
-Tron Øgrim
salve
25. oktober 2004, 23:12
mongeland: er det linux som må være merr spill vennlig eller spill som må bli mer linuxvennlige?
dword
25. oktober 2004, 23:21
Opprinnelig postet av salve
mongeland: er det linux som må være merr spill vennlig eller spill som må bli mer linuxvennlige?
Helt klart spill som må bli mer Linux vennlige..
djemb
25. oktober 2004, 23:38
Tenkte jeg skulle svare direkte på første posten:
1. Av ren latskap har jeg ikke giddet eller orket å prøve noe annet enn Windows
2. Jeg er strålende fornøyd med hva jeg kan med maskinen som den er i dag, og ser derfor ikke noe grunn til å bytte ut.
3. Spillutvalget til linux er vel heller labert i forhold til XP.
4. Jeg aner ikke hvilken linux-versjon jeg skulle brukt, det er vel endel å velge mellom.
5. Vanskeligere å finne drivere til masse ulikt når man bruker linux, og jeg tror nok at kompabiliteten for hardware er dårligere..?
Rett gjerne på meg om punktene er feil. Jeg har liten peil på dette.
Cikey
25. oktober 2004, 23:40
IvIoyner; Den menige mann er slike som meg. Som bare har moderate pc kunnskaper, og som derfor ikke har glede av Linux.
Med "for vanskelig mener jeg rett og slett at det er "for vanskelig" å innstallere ny programvare / drivere i linux, sammenlingnet med windows (dette er tross alt en tråd hvor jeg forklarer hvorfor jeg ikke bruker LINUX)
Jeg antar du vet hva jeg mener med for lite kompitabel. At linux rett og slett ikke støtter hardware godt nok. (igjen, i motsetning til windows)
Selvsagt er det mye krøll med windows også, virus osv, det er da ingen som benekter der (så langt som jeg kan se, så er det vel ingen av dem som ikke bruker linux i denne tråden som er uenige i det heller) men det blir litt som å velge mellom to onder. Selv velger jeg Windows fordi det er noe jeg får til å fungere. Linux blir rett og slett for vanskelig for meg. Linux er rett og slett for mer avanserte brukere. Derfor bruker jeg linux.
Jeg må bare beklage om du tok dette med "linux fanatiker" ille opp, men du forstår da hvor den antydningen kommer fra antar jeg. Jeg ser helt klart fordelene med linux, jeg synes bare ikke de veier opp for ulempene. Men det blir mye en smakssak.
Til hvilket bruk / formål man skal ha maskinen sin. Det var derfor jeg tok med dette med servere. Skulle jeg drevet med slikt ville jeg nok kanskje velge linux jeg også.
Men dersom LINUX skal komme inn på markedet for slike enkle brukere som meg, så har den et stykke igjen hva brukervennlighet angår.
For ordens skyld, så har jeg linux installert på den ene maskinen min, jeg forsøker da i alle fall ;)
dword
26. oktober 2004, 00:00
En liten kommentar til dette:
5. Vanskeligere å finne drivere til masse ulikt når man bruker linux, og jeg tror nok at kompabiliteten for hardware er dårligere..?
Linux er kjernen i distribusjonene som bygger på GNU/Linux.. Linux (kjernen) består av drivere som er stabile nok og open source.. De driverene du eventuelt trenger å laste ned, er enten ikke stabile nok eller så er de ikke gitt ut som open source. feks. nVidia skjermdriveren.. Så derfor er det ikke vanskeligere og finne drivere til Linux, for driverene er allerede på systemet når du legger inn en GNU/Linux distribusjon. Det eneste du trenger å gjøre er å kompilere dem.
Gusto
26. oktober 2004, 07:00
Opprinnelig postet av dword
Og jeg visste at du kom til å skrive en idiotisk kommentar tilbake.
Heheh, vi eller emacs er gode valg de, men du kan vel ikke mene at de to valgene er for alle? :)
Jeg har ikke noe imot en konsoll, men takler ikke å programmere hele prosjekter uten en skikkelig IDE. Javisst, vi/vim og emacs kan boostes ganske bra opp ved hjelp av plugins, men jeg takker aldri nei til Eclipse 3.0 med vim-plugin. :) Eclipses Navigator, Outline, Tasks, Debugger, Compiler, Properties, Error Log, Ant og ikke minst tabstruktur sammen med vim sine hurtigtaster er i mine øyne en uslåelig kombo. Men det er bare meg. Så har man de som klarer seg fint med å kun bruke enkle editorer som f.eks EditPlus, Kate eller Glimmer. Whatever floats your boat. Har selv brukt slike "enkle og kvikke" editorer i årevis, men jeg kom til et punkt der jeg trengte mer kontroll for mindre arbeid.
edit: Jeg er glad for at IvIs omtale har økt interessen for alternative operativsystemer på forumet.
commie
26. oktober 2004, 08:53
Ikke alle vil ha glede av linux fra dag en, noen vil aldri få noen glede ut av linux. De som vil få glede fra linux fra dag en, er to grupper brukere. De veldig avanserte, og nybegynnere.
-De veldig avanserte vil elske mulighetene linux kan tilby de.
-Nybegynnerne vil synes det er enkelt å surfe på internett, sende e-post og skrive brev.
Også har du de midt i mellom, som klarer å installere programmer og spill og drivere på windows, og kjenner litt til windows. Disse vil få problemer fordi de vil begynne å installere programmer, spill og drivere med en gang, og vil fort finne ut at linuxer anerledes, og derfor vanskligere. De må lære noe nytt.
A_O-MoP
26. oktober 2004, 09:58
Installerte Ubuntu i går kveld. Kjenner meg mye igjenn i hva commie beskriver her. Jeg er en mellomklasse bruker og heavy all around gamer. Når jeg kommer inn har jeg lyst til å installere drivere, programmer og spill.
Får ikke telenor pluss CDen til å funke (bruker programmet til å koble til internett med). Siden jeg ikke kommer på nett kan jeg ikke laste ned codek så jeg kan spille av filmene jeg så gjerne vil se, og ikke får jeg min daglige dose CS WC3. CoD og DAoC vil jo sef heller ikke funke.
Jeg tror jeg hopper tilbake til xp
Gusto
26. oktober 2004, 10:51
A_O-MoP: Du trenger ikke Telenors programvare for å koble deg opp mot internett. Jeg har aldri brukt Ubuntu, men sjekk etter et nettverkskonfigureringsverktøy i systeminnstillingene der du kan skrive inn brukernavn og passord under PPPoE-innstillingene.
Pumpkin
26. oktober 2004, 13:00
Jeg bruker IKKE linux forde jeg aldrig har orka og sette meg inn i det :P
Og forde jeg trives godt med Windows :)
andjoha
26. oktober 2004, 20:17
har brukt linux i nermere 1 år nå.. og for noen dager siden gikk jeg tilbake til windows
Det har vel egentlig bare med at jeg ikke lengre har tålmodighet til alt man må sette seg inn i for å få linux til å kjøre nogenlunde som man vil.. at jeg rett&slett ikke orker å måtte lese side opp og side med i dokumentasjonen hver gang jeg skal installere et program av visse størrelser, og lese enda mer når det viser seg at programmet ikke vil installere seg fordi det avhenger av ditt og datt eller virker som ventet pga blah blah blah..
Jeg har vel kommet til et punkt der jeg ønsker å bruke den tiden jeg satt meg foran pc'en nettopp til det jeg satte meg der for, ikke til å ordne opp i drøssevis av konfigurasjoner osv.. og nettopp dette føler jeg windows lar meg gjøre på en mye bedre måte enn linux..
Og det er vel hovedgrunnen..
gæærn
31. oktober 2004, 20:29
Jeg bruker linux fordi at jeg får gjort
alt jeg gjør i windows i linux.
Så hva er vitsen min windows når
linux er mer stabilt, når jeg bruker linux
kan jeg bruke kildekode filer som
påbygger et prinnsipp om gratis
programvare.
Det eneste spillet jeg spiller er jo
ut2004, som er native i linux.
commie
31. oktober 2004, 22:16
Opprinnelig postet av andjoha
har brukt linux i nermere 1 år nå.. og for noen dager siden gikk jeg tilbake til windows
Det har vel egentlig bare med at jeg ikke lengre har tålmodighet til alt man må sette seg inn i for å få linux til å kjøre nogenlunde som man vil.. at jeg rett&slett ikke orker å måtte lese side opp og side med i dokumentasjonen hver gang jeg skal installere et program av visse størrelser, og lese enda mer når det viser seg at programmet ikke vil installere seg fordi det avhenger av ditt og datt eller virker som ventet pga blah blah blah..
Jeg har vel kommet til et punkt der jeg ønsker å bruke den tiden jeg satt meg foran pc'en nettopp til det jeg satte meg der for, ikke til å ordne opp i drøssevis av konfigurasjoner osv.. og nettopp dette føler jeg windows lar meg gjøre på en mye bedre måte enn linux..
Og det er vel hovedgrunnen..
Kjenne meg ikke igjen. Tror jeg har kjørt GNU/Linux i ett par år nå og jeg har aldri hatt problem med å installere noe programmer, bortsett fra ett og annet sært alpha-versjon programm som jeg egentlig ikke har bruk for.
heia apt :D
kenord
31. mars 2005, 11:54
Jeg bruker ikke linux fordi jeg er "avhengig" av baade ventrilo, wow og steam... Naar jeg gir slipp paa dette gaar jeg nok over paa linux. :)
niigu
31. mars 2005, 12:04
To ord: Publisitet og brukervennlighet.
SilverKhan
31. mars 2005, 16:08
Jeg bruker ikke linux fordi jeg ikke har noe sted å gjøre det :p
Skolelaptopen min bør holdes til windows.
Husets hovedmaskin har RH9 ved siden av XP, men mangler grub og jeg gidder ikke styre med oppstartsdiskett.
Min skralle gamle maskin kjører Ubuntu, men så er den så skrall at jeg ikke orker å bruke den til noe særlig:p
phyle
5. april 2005, 20:34
damn it dudes!
Den eneste grunnen til att ikke flere bruker linux er monopolet til Micro$oft.
dem sier, att hvis deres underleverandører selger/distrubuerer *NIX-basert software i tillegg til deres løsninger, så vil ikke dem deale mer.
hadde det ikke vært slikt hadde markedet vært mye flatere.
personlig bruker jeg hovedsaklig Gentoo GNU/Linux, men dualbooter med WinXP fordi cedega ikke liker alskens applikasjoner.
araziel
5. april 2005, 20:55
DirectX/Spill. Og det er det hele. Dualbooter på spillmaskina og kjører en linuxserver, samt linux på laptoppen. Om flere hadde utvikla til OpenGL, evt om noen hadde fiksa microsofts DirectX monopol, hadde jeg ikke nølt et sekund med å bytte over.
Og forøvrig, det å snakke om manglende brukervennlighet på distroene i dag synes jeg er rent sludder. Selv modern kunne installert og brukt de "store" distroene uten problemer.
Deezire
5. april 2005, 21:01
Kjører windows som workstation fordi ATI er så inni hampen dårlig støttet under linux og fordi brorparten av programmene jeg bruker kjører bedre under windows. Som server er linux deilig, men jeg skjønner ikke helt all hetsen rundt "olol windows, plz". Selv kjører jeg en piratversjon av windows, noe jeg regner med de fleste her faktisk gjør, noe som gjør at jeg på inget grunnlag kan kladre windows for virus og kræsj.
Som workstation er windows mer en stabilt nok, og de fleste problemene er faktisk brukerrelaterte. Jeg har heller, som gusto sa, aldri brukt linux til noe serlig fornuftig heller. Det krever rett og slett for mye stell for at det skal kunne brukes til noe fornuftig.
phyle
5. april 2005, 21:03
nå har jo ATI hyret assemblere for linux da. kan tyde på att det er bedre tider i vente for ATI'ere
Vangen
5. april 2005, 21:35
Hør hør!
Jeg har prøvd Red Hat Linux èn gang på min laptop (ca. to år siden), og resultatet ble lydløst og i formatet 320x240. Men jeg har lyst til å prøve å få igang Linux på min stasjonere maskin, og siden det ropes i øst og vest at det funker gull på nyere maskiner med Creative lydkort, GeForce skjermkort osv, og siden jeg ikke har noe annet stilig stasj på dataen som krever "spesielle" drivere å kompatiblitet med Win9x+, så hadde det vært greit å blitt "hook'et" med en utgave som har en relativ lik GUI som Windows, og ikke er for avansert, så man kan komme seg inn i Linux fra et begynner stadiet. Bruker dataen relativt lite til spill, annet en CS og andre spill fra EA Games, som jeg godt kan legge på hyllen for en god tid fremover. Kravene jeg stiller er kan komme igang med internett uten å må lese en 200 siders bok over kommandoer ol. for å få det til å virke. Ellers er jeg en helt vanlig bruker som sysler litt med Adobe programmer som Photoshop og Premiere. Maskinen brukes ikke som server, og skal ikke brukes til det heller, men bare brukes til helt vanlige oppgaver som skriving surfing og overnevte.
Så da er mitt spørsmål:
Er det noen med erfaring som vet om en utgave som fyller disse kravene og mener at denne kan være tingen for meg, og supplere med en url, torrent, ftp eller lignende hvor jeg kan laste ned ifra helt gratis.
Isåfall så skal jeg være meget takknemlig, og kansje trå inn bak de andre i Linux-brukerene sine rekker. :)
Matthiesen
5. april 2005, 21:38
Jeg bruker det ikke fordi jeg ikke vet noe som helst om det. Jeg har ikke sett det engang.
Lise13
5. april 2005, 22:20
Matthiesen: Kanskje på tide å finne ut det da.
Jeg dualbooter med Windows XP og Unbuntu linux.
Bruker det når jeg arbeider, mest på grunn av at jeg vil teste ut noe nytt.
Har ikke brukt det mer en noen uker men det have vært en glatt overgang til nå.
hakkon
5. april 2005, 22:27
jeg installerte red hat 8 eller no, så prøvde jeg å installere firefox. fikk det ikke til, leste i en bok, der var det masse kommandoer og lignede, og det var for slitsomt for meg. så jeg ga opp. men skal prøve ubuntu nå da, har noen som kan det og kan hjelpe meg. men mangelen på støtte av f.eks spill er slitsomt. og alle duppeditter som memory stick. sikkert forskjellig på alle distroer da. men jeg prøver av den enkle grunn at jeg liker tanken, og hater microsoft (og hater tanken bak apple da, men de er så fine)
Psych|Com
6. april 2005, 12:32
mrvangen vist laptopen fortsatt er i drift så legger du inn ubuntu.
enklere blir det ikke.
men du får ikke kjørt adobe programmene. men funker fett til surf,chat,skriving.
til foto kan man jo til nøds bruke gimp da
Sjakaa
6. april 2005, 12:35
Psych|Com: Jeg har kjørt Adobe Photoshop 6.0 i Wine før. Og med WMware kan du jo kjøre alle Adobe programmer.
okaminaru
6. april 2005, 20:17
Kjører dualboot(gjort det nesten en uke), men bruker win mest siden spill kjører som de skal og fordi da jeg mounta ntfs partisjonene glemte jeg å legge det til i fstab så de forsvant igjen og nå har jeg ikke tid og er for lat til å gjøre det på nytt^^(ikke at det tok så lang tid, men som sagt, jeg er lat)(gjør det sikkert en vakker dag i mai).
margido
6. april 2005, 20:21
Kjørte Suse 9,1 for en stund siden, men slutta etter at jeg måtte formatere.
Grunnen til at jeg ikke bruker linux nå, er så enkel at jeg orker ikke å installere det :)
Bruker Ubuntu på en annen pc som hovedsaklig er som en kino/kontor pc.
Vangen
6. april 2005, 20:34
mrvangen vist laptopen fortsatt er i drift så legger du inn ubuntu.
enklere blir det ikke.
men du får ikke kjørt adobe programmene. men funker fett til surf,chat,skriving.
til foto kan man jo til nøds bruke gimp da
Du vet at dama til Fase^ avlivet den ;)
Men jeg tenkte på "my main frame"
Og du har jo fikset Ubuntu til meg nå
/me gleder seg
classic_war
6. april 2005, 21:07
Har SuSE 9.1 på laptopen, og den har genial batteri styring (ca 3 timer i winxp mot ca 5 timer i linux), er litt mye tull og legge inn noen programmer, da de er avhengige av adre programmer/pakker osv.
Bruker WinXP på denne pcen fordi den brukes til spill (forsåvit også til daff , og musikk/film men dette er like greit eller bedre med linux)
Konklusjon: Linux er mye bedre til alt uten om spill med DirectX og Ati skjermkort, men det krver at man setter seg litt inn i det, og ikke er redd for en konsoll.
### off - topic ###
Foresten leste i lokal avisa at skole linux kan bli forbudt pga at det inne holder programvare til og avspille cder/dvder som har kopibesyttelse (les åndsvaklåven).
Mith
6. april 2005, 21:20
Bruker ikke linux så ofte forde alle diskene mine er formatert til ntfs. Dualbooter win2k og Debian sarge. Ellers bruker jeg Debian på skola. Kaster ut windows den dagen diskene min ryker, noe som ikke er veldig lenge til, hvis jeg tolker symtomene på pc'n rett :)
TurboAciid
6. april 2005, 21:29
Jeg bruker ikke Linux fordi kombinasjonen av brikkesettet mitt(nForce3) og sata diskene mine fucker seg totalt, da brikkesettet "later" som om diskene er IDE. Jeg får derfor installert hverken IDE eller S-ATA(sata_nv) drivere, og installasjonen finner ingen disker.
But hey! Whatta ya know? I don't give a shit.
<3 Windows XP <3
Får bare håpe at 64-bit versjonen av Windows blir ferdig snart(Gidder ikke engang å prøve beta-tingen), så jeg kan få maksimal ytelse på amd 64 cpuen min.
Denethor
6. april 2005, 21:33
Ein grunn til å ikkje bruke linux er jo spel da. Men da eg bruker linux og speler faktisk ganske mykje er kanskje det og ein myte(?), dog speler eg berre Texas Hold'em og Tux racers.
voldern
6. april 2005, 21:52
Jeg måtte bare skryte, siden sist jeg postet i denne tråden har jeg gått helt over til Linux og elsker det, jeg bruker Debian Sarge hvis noen skulle lure.
sptz
9. april 2005, 14:12
Er det noen med erfaring som vet om en utgave som fyller disse kravene og mener at denne kan være tingen for meg, og supplere med en url, torrent, ftp eller lignende hvor jeg kan laste ned ifra helt gratis.
Isåfall så skal jeg være meget takknemlig, og kansje trå inn bak de andre i Linux-brukerene sine rekker. :)
Vel ingen linux distro vil la deg bruke premiere og photoshop. Du får kanskje til og emulere photoshop eller kjøre det i vmware. Premiere kan du glemme med en gang. Men du kan kanskje bruke noen av de gratis alternativene. (kino ol.) Jeg har ikke testet dem så jeg skal ikke si om de passer til dine krav eller ikke.
Har du vanilla hardware så vil nesten alle distroer med en grafisk installasjon passe dine krav. Jeg kan anbefale suse, ubuntu eller fedora.
Suse har generelt ikke vært tilgjengelig for nedlastig på suse servere. Men du kan få tak i en evalueringsversjon her (http://download.novell.com/Download?buildid=6FTuzaANrpE~) du får bruke litt google power om du vil ha fullversjon.
Ubuntu linux får du: her (ftp://ftp.uninett.no/linux/ubuntu-iso/hoary/HEADER.html)
Fedora får du her (ftp://ftp.uninett.no/linux/Fedora/core/3/i386/iso/)
Har aldri brukt Linux av to grunner: Jeg gamer mye, linux er ikke optimalt for gaming
2. Har sett en kompis drive å laxe i terminal, ser så hightech ut, men har bestemt me, ska prøve linux no, sjekke om d funka for gaming å, for ser jo 100x råere ut åå er jo mer digg enn windows, windows er så lukka, vil ha frihet til å kunne gjøre va fan jeg vil liksom :)
Vangen
10. mai 2005, 00:41
spetznaz: prøvde ubuntu.. La meg si det slik at det ble for mye pes å lære seg isteden for å holde ut med Windows.. Men den ligger på maskina, så det kan hende jeg gidde å sette meg inn i Linux en dag ;)
Fawkes
10. mai 2005, 02:38
Fordelene med Linux-distribusjoner er diskutert til det kjedsommelige, de fleste bruker dog Windows. Hva er årsaken til at du _ikke_ har erstattet Windows med en Linux-distribusjon? Årsaken til at jeg spør, er at jeg ønsker å vite hva en Linux-distro må ha for å kunne være en erstatning for Windows, som folk flest kunne være villig til å bruke.
Jeg liker ikke pingviner. Derfor.
Det finnes et lite program som heter Wine som faktisk emulerer Windows programmer da.
Tihi?!?
Wine = Wine Is Not an Emulator
Den eneste grunnen, som jeg ser, til ikke å kjøre Linux er at noen bransje spesifikke applikasjoner IKKE er porta til Linux :-(
Jeg bruker i Linux pga at jeg er fornøyd med windows og holder meg til det. Kall meg gjerne gammeldags men etter min mening så er Windows mye bedre enn Linux.
InTrance
10. mai 2005, 06:43
Jeg er bare redd for noe nytt. Ser for meg masse problemer som jeg overhodet ikke har clue på hvordan jeg skulle klart og fikse.
Lundern
10. mai 2005, 08:01
Windows; fordi det er enkelt å bruke, jeg har brukt det hele livet. Har prøvd linux (mandrake), men fikk ikke nettverket til å funke så da ga jeg opp :P
Cenomorph
10. mai 2005, 08:14
Windows; fordi det er enkelt å bruke, jeg har brukt det hele livet. Har prøvd linux (mandrake), men fikk ikke nettverket til å funke så da ga jeg opp :P
Fikk ikke installert nettverks kort drivere :P
Windows xp bruker jeg btw, pga jeg spiller litt, og til musikk, film osv..
dr_dick
10. mai 2005, 09:34
fordi windows er bedre på det jeg bruker datamaskinen min til. jeg liker å drive med programmering, spesielt grafikkprogrammering og favoritt APIet mitt er direct3d. som IDE foretrekker jeg visual studio og jeg har ennå ikke sett noe som kjører på linux som kan stille opp med det. jeg liker også å spille spill av og til og spillene jeg vil spille har veeeeldig sjelden linuxutgaver. den dagen linux kan gi meg dette, eller bedre alternativer vil jeg bruke det. burde kanskje også nevne at jeg har fire års erfaring med linux som eneste OS på desktop bak meg, gikk over helt til windows for litt over 1 år siden.
FAEN!!!
10. mai 2005, 14:20
grunnen til at jeg ikke bruker linux er at jeg ikke har bygget ferdig den maskinen jeg skal ha linux på.
når maskinen er ferdig er planen å installere gentoo og prøve å finne ut av denne linuxgreien alle snakker om. hva jeg skal bruke gentoo til når jeg da har lært meg det mest grunnleggende har jeg absolutt ingen som helst peiling på. forslag?
Dionysos
10. mai 2005, 14:49
grunnen til at jeg ikke bruker linux er at jeg ikke har bygget ferdig den maskinen jeg skal ha linux på.
når maskinen er ferdig er planen å installere gentoo og prøve å finne ut av denne linuxgreien alle snakker om. hva jeg skal bruke gentoo til når jeg da har lært meg det mest grunnleggende har jeg absolutt ingen som helst peiling på. forslag?
Tja, det du bruker en datamaskin til ellers? Surfe, høre på musikk, se filmer?