View Full Version : Logo
SpAwN-Xe^
12. oktober 2004, 16:51
hei
har en bedrift på gang her og skal til å lage logo.
hvilket program er godt til å bruke som logo-maker?
takker for alle svar
K0preit4n
12. oktober 2004, 16:53
Hva med photoshop?
SpAwN-Xe^
12. oktober 2004, 16:54
hmm, ja veit. men er det noen program som er spesielt utviklet for å lage en logo. men uanz ja, photoshop er et valg. andre?
s0rnes
12. oktober 2004, 16:55
Opprinnelig postet av K0preit4n
Hva med photoshop?
2nd that ;)
zwifty
12. oktober 2004, 16:57
Er vel greit å lage en vektorlogo, så da er det fint med et vektorprogram, som f.eks illustrator. Photoshop kan vel også brukes.
Loud
12. oktober 2004, 17:09
photoshop kan slett ikke brukes når du skal lage logo. photoshop er det beste programmet du kan kjøpe for penger når det kommer til rastergrafikk (med andre ord piksler),
men ingen som vet hva de driver med lager en logo som består av piksler (logoer er ikke bannere). hva gjør du den dagen klienten din vil ha logoen på en 15x15 meter plakat? da kommer den til å se mer enn jævlig ut.
du skal lage logoen din i vektor, slik at ikke trykkeriene ler av deg :D
bruk Adobe Illustrator.
Loud
12. oktober 2004, 17:12
igjen: en logo er ikke en animert gif! du kommer til å bli drept mens du sover av oppdragsgiveren din - i det minste fortjener du det ;)
El-Nino
12. oktober 2004, 17:29
Har du eksempel på gode vektorgrafikk program Loud?
niigu
12. oktober 2004, 17:32
Illustrator er egnet for bruk av logo.
Si at du har laget grafikken på 30x30 cm (kunne angitt i pixler, men man angir ikke måleenheter i det hele tatt i illustrator, men uansett), og vil blåse den opp til 10x4meter fordi arb. giver vil ha den på en lastebil; så går dette greit!
Arb. giver vil ha logoen på en kaffekopp! Hva så? Vi bruker Adobe Illustrator til å minske logoen, uten tap av kvalitet!
Programmet bruker som sagt ikke pixler; noe som Photoshop gjør. Photoshop er ikke egnet til å lage logo om ikke du har en nyere versjon og er en djevel med pentool. Enkelt og greit!
Bruk Illustrator (godt vektorprogram).
Edit: Loud kom meg antakeligvis laaaangt i forveien der ja :)
Nichotin
12. oktober 2004, 17:35
sodipodi eller inkscape. utmerkede frie vektorprogrammer. Jeg foretrekker dem personlig over Illustrator.
Noe jeg har laget med sodipodi:
http://home.no/nichotin/bolerlan.png
http://home.no/nichotin/doom.png
SpAwN-Xe^
12. oktober 2004, 17:41
Nichotin, kan du laste det programmet opp på min hnn konto ? :)
duap
12. oktober 2004, 17:50
SpAwN-Xe^: sodipodi er gratis og kan lastes ned her. (http://www.sodipodi.com)
ivioynar
12. oktober 2004, 17:50
http://sourceforge.net/projects/sodipodi
http://sourceforge.net/projects/inkscape
Det sier seg litt selv at fri programvare av den typen er gratis.
IronJudas
12. oktober 2004, 18:34
adobe indesign!
Nichotin
12. oktober 2004, 18:57
Opprinnelig postet av pHREAKy
adobe indesign!
Helt på jordet eller? Du snakker kanskje om Illustrator?
Forresten:
1. Tegn det du vil ha på ark
2. Scan, eller på en annen måte få det inn på datamaskinen
3. Åpne nytt dokument i sodipodi, inkscape whatever
4. Importer det du scannet
5. Lag figurene oppå
God eksempel på tegning:
http://home.no/nichotin/dscn1067.jpg
tobiaz
12. oktober 2004, 19:26
InDesign kan jo faktisk til en viss minimal grad brukes. Du kan lage former m.m. i noe av samme grad som i Illustrator, for å eksportere dette i et vektorformat (fortrinnsvis da PDF), men dette er alt annet enn optimalt.. Illustrator er det definitivt klareste førstevalget. Ellers er alle programmer som kan behandle vektorgrafikk iogforseg egnede, eks. Macromedia Flash / Freehand, Corel Draw e.l...
IronJudas
12. oktober 2004, 19:46
nichotin: ehh... illustrator er det jeg mener seff :)
Octavarium
12. oktober 2004, 19:53
Dette ble en fryktelig newbie-tråd. Adobe Illustrator PUNKTUM!
sagn_jdi
12. oktober 2004, 20:26
Opprinnelig postet av StylePower
Dette ble en fryktelig newbie-tråd. Adobe Illustrator PUNKTUM!
Fordi du ikke har prøvd et annet program?
Nichotin kommer med to forslag her som ihvertfall jeg kommer til å prøve.
For å sette det på spissen så er sikkert nesten alle vektorprogrammer bra, så lenge du klarer å beherske programmet..;)
SpAwN-Xe^
13. oktober 2004, 06:42
hva er det her "gtk+" ? når jeg skal instalere sodipodi..
hmf, jeg skal prøve å tegne :D men faen jeg tegner stygt :D hehe. men får prøve mitt beste og heller flere ganger og se :D
Nichotin
13. oktober 2004, 06:45
den sier ganske tydelig at du trenger gtk til windows. et to sekunders søk med google gir deg http://www.dropline.net/gtk/download.php .
mulig inkscape passer bedre, det er i bunn og grunn samme program med et interface som er satt opp litt annerledes.
stylepower: har du i det heletatt prøvde inkscape?
SpAwN-Xe^
13. oktober 2004, 07:03
Nichotin, sjekk pm :)
Octavarium
13. oktober 2004, 07:29
Opprinnelig postet av sagn_jdi
Fordi du ikke har prøvd et annet program?
Nichotin kommer med to forslag her som ihvertfall jeg kommer til å prøve.
For å sette det på spissen så er sikkert nesten alle vektorprogrammer bra, så lenge du klarer å beherske programmet..;)
Åltså, hvis du ikke skjønte det var det rettet mot alle de de dårlige forslagene om bruk av programmer basert på pixler og ikke vektor. Du trenger ikke bruke Illustrator vettu :D
SpAwN-Xe^
13. oktober 2004, 07:50
noen her som kunne tenke seg å lage en logo? eller et forslag til meg? trenger de litt fort
Lassis
13. oktober 2004, 08:58
Tror nok PS 7.0 er det beste du kan lage logo i, har aldri hørt om noen spesiele programmer som er beregnet på å lage logo egentli :)
SpAwN-Xe^
13. oktober 2004, 09:16
PS står for ? photoshop? eller? :D
Nettform
13. oktober 2004, 09:25
Illustartor og Freehand er de beste programmene for
vektor grafikk, og Illustrator er kongen av disse.
Du kan bruke Photoshop men da MÅ vektor funksjonene
brukes:
Type Tool
Path Selection Tool
Pen Tool
Shape Tool
Du lagrer dette i EPS, helst bør man exportere path
til Illustrator -> Man lagrer så i EPS eller AI.
Flash og CorelDraw kan også brukes, men usikker på
hvordan Flash genere EPS.
SpAwN-Xe^
13. oktober 2004, 09:35
takk. den var til hjelp :D hehe, men ser det er sprette meininger om photoshop og det her. så jeg får vell prøve det som er. og håpe på noe bra. noen som veit en plass der det er en slag opplæring i dissen programmene på internett? fatter jo ingen ting av de :D hehe. eller, har jo bare prøvd 1 program av de da :D men...
SpAwN-Xe^
13. oktober 2004, 11:33
lagte en sjapp her på jobb. tok meg 1 minutt :D hehe. bare en test. hva synest dere?
edit! skriveleif :)
SharQ
13. oktober 2004, 12:08
Helt sugent:
1) ikke bruk gradients
2) lær deg å stave.
skaarj
13. oktober 2004, 13:06
r'en og t'en ble ganske fucked, så ikke bra ut... Hva har de to pilene med sportmaks å gjøre?
Hadde hvert bedre om du brukte noe som det er lettere å asossiere med.
^ProXo^
13. oktober 2004, 13:09
Paintshop Pro Kanskje... :)
SpAwN-Xe^
13. oktober 2004, 13:23
takk for tipset skaarj, virka ikke så podden\sint som SharQ :)
2rB
14. oktober 2004, 09:50
OK...
Liten melding fra ein grafiker... (som har erfaring frå trykkerier og aviser)
Du vil så absolutt IKKJE lage logo i Photoshop, Paintshop Pro, eller liknande.
Tru meg på det...
Vær så snill, bruk eit program som er vektorbasert.
Eg har hatt kunder før som har laga logoer i f.eks. Photoshop, og ikkje har tenkt lengre enn at denne skal dei ha på nettsida, så begynner problemene når dei skal ha brevark/konvolutter. Løysinga blir somregel å trykke denne i gråtoner (4-farger (CMYK) brevark og konvulutter er "litt" råflott og dyrt)
Så går det ei lita stund, og dei skal ha logoen på bilen. Det einaste som eksisterer er ein versjon av logoen som er i str. 5x10 cm og JPG-format.
KJEKT!
Da er det ikkje mulig å utsette dette lengre... Å bruke denne på bilen vil væra som å lasta ned ein vilken som helst logo fra nettet og printe denne ut på eit fullt A4-ark. Prøv... ser ikkje bra ut.
Så, dess meir avansert den er, dess meir problem har kunden.
Eg har sotte i ca. 2 dager eg, med ein enkelt logo, for å få denne i Illustrator EPS. Jævli' dyrt for kunden, men når dei ser resultatet, så seier dei ingen ting.
For kvalitetsforskjellen er ENORM.
Når det gjelder problemer med graderinger, så begynner det å høyra fortida til. Eg fiksa opp logoen til ein av mine tidligare arb.givarar (eit trykkeri), og la gradering i denne logoen for å få litt 3D-effekt på denne. Vart enormt bra! Har heller ikkje hatt problemer med denne logoen hverken i eige hus, eller når me har brukt andre trykkerier. Og den har vært ein del plasser etter kvart.
(aviser og andre trykkeri - annonser, t-shirt, plakater... you name it...)
Cluet er egentlig bare å gjera det skikkelig første gangen.
Ellers eit lite tips er å gjera all tekst om til baner i Illustrator... Så slipper du font-problemer i logoen hos trykkeriene.
Jobba i avis ein gang, og da ringte trykkeriskjefen til meg på kvelden. Eg måtte komma på jobb igjen. Da hadde fonten i logoen på førstesida bytta seg ut med Curier. Slikt er ikkje bra, og dette var i vårt eige trykkeri...
Tenk deg når du sender den til andre.
Lykke til med logolaging, forresten...
Nettform
14. oktober 2004, 10:25
2rB har gitt et glimrende svar...
Men Photoshop kan faktisk brukes, men da må man
ha tungen rett i munnen. PS begynner å få en god
vektordel...
Når det gjelder Outline av tekst er dette viktig å passe
på når det er brukt TrueType-font, TT kan lage trøbbel
i rip.
Men på en logo er det forsåvidt greit å ha den outlinet uansett, da er man ikkje avhenging av at trykkeri må
ha fonten.
tep0sen
18. oktober 2004, 13:01
Tror du skal prøve med illustrator. Bedre vektor muligheter der
atomet
21. oktober 2004, 22:22
Som lazydemon er det klart det GÅR å bruke photoshop, hey, selv paintshop pro har faktisk hatt vektormuligheter en stund nå. Godt mulig at filene blir større enn nødvendig, men.... Det funker faktisk. Bare pass NØYE på at alt du gjør er VEKTOR (gjenta 20 ganger: VEKTOR VEKTOR VEKTOR...)basert. Det blir sikkert bedre, proffere, mindre filstørrelse (but who da fuck cares om fila er 2 mb eller 10? Selv fatter har jo cd-brenner og adsl nå, så med mindre du går helt bananas...) osv osv ved å bruke illustrator (eller freehand), men det er ikke NØDVENDIG. Dessuten har jeg en magefølelse (uten å ha sjekka/googlet) som sier at det finnes flere gode tutorials for photoshop der ute, enn for illustrator, og da er det gode sjanser for at resultatet blir bedre med ps enn ai dersom man ikke kan noe fra før.
Det finnes også programmer som er laget for å lage logoer... Riktignok alt annet enn BRA logoer spør du meg, siden de er helt og holdent basert på templates, men søk etter et prog som heter LOGO CREATOR, så tror jeg du skal finne noe. Titta egentlig ikke titta så nøye på det, men mener at det gir deg ting som vektorer til slutt.
Faan så irriterende når folk skal være så jævelig bastante og si at NEI DET GÅR IKKE DET ER UMULIG DU KAN IKKE GJØRE DET, bare fordi det ikke er den 100% proffe og aller beste måten å gjøre det på. Fyren er ikke proff, da er det bedre å forklare han hvordan han kan gjøre det med et prog han kanskje kjenner litt til en å skrike ILLUSTRATOR 1000 ganger i kor.
Er en annen post om dette her også nå, der det også står noen tips. Illustrator har et verktøy som kan gjøre det veldig enkelt, autotrace, eller så kan du gjøre det som jeg forklarer i den andre tråden i photoshop (funker best for enklere logoer, men på den andre siden er ofte en enkel logo best...)
osWald
22. oktober 2004, 00:04
Problemet er vel ikke at folk skriker Illustrator, men at de fleste som nevner Photoshop ikke sier at det bør lages som vektor.
Det er også en grei tommelfingerregel å bruke programmene til det de er "sterkest" på.
Photoshop: Pixel og bildebehandling
Illustrator: Vektor og illustrasjoner.
Det finnes endel Illustrator tutorials, men da de fleste slike er beregnet for trykk, vil selvfølgelig Photoshop tutorials være det du finner mest av, da dette kan benyttes og benyttes mer på skjerm / web.
Det er endel som uttaler seg i denne tråden som absolutt ikke burde gjøre det, og det er vel sånn det er med et forum, at alle kan poste svar og meninger som om det var sannheter?
Når det så gjelder den logoen du forsøkte deg på, SpAwN-Xe^, så er vel ikke programmet du skal lage den i det første jeg ville tatt tak i.
Noen tips for å komme i gang med en logo:
- Hva skal den formidle?
- Symbolikk
- Målgruppe
- Holdbarhet
- Firmaprofil
- Image
....endel punkter, noen overlapper hverandre, men en gjennomtenkt logo er ofte en god logo.
Tenk også på hva slags bruksområde den skal ha.
- Plakater
- Skilt
- Annonser
- Brevark
- Visittkort
...osv..
Vil et bredt eller høyt format være best, skal det lages flere versjoner, hvordan ser den ut i bare sort/hvitt etc.
Gjør et søk etter inspirasjonsguider og lignende, det er massevis å plukke opp før du går i gang med å lage selve designet. :)
Lykke til!
Post gjerne fremgang og videre forsøk her!
atomet
23. oktober 2004, 00:13
Godt sagt oswald... blir bare irritert når folk henger seg så fordømt opp i at folk MÅ gjøre noe på den og den måten, selv om en måte sikkert er bedre enn en annen er det viktig å huske på at man nesten alltid kan gjøre ting på flere måter, og for noen vil en annen måte fungere bedre enn den som fungerer best for deg selv. Jeg vet f.ex. at illustrator er bedre å mekke vektorgrafikk i, men jeg har blitt så vant til å jobbe i photoshop at jeg liker bedre å gjøre den slags også der.
Et lite tips ang. den logoen - behold teksten, ditch pilene, og prøv å erstatt dem med noe som hører mer naturlig sammen med navnet, jeg er også litt fan av å bygge symboler inn i teksten... og unngå SWOOOSH'er ;)
Loud
23. oktober 2004, 00:19
Opprinnelig postet av [Th33dge]
Tror nok PS 7.0 er det beste du kan lage logo i, har aldri hørt om noen spesiele programmer som er beregnet på å lage logo egentli :)
en bra start er hvis folk som *vet* at de ikke vet en dritt om temaet, prøver å la være å villede trådstarteren ytterligere.
man MÅ ikke på død og liv svare? :rolleyes:
niigu
23. oktober 2004, 01:03
atomet: Saken er at. Gutten visste ikke engang hva photoshop var før han fikk i oppdrag i å lage logo, noe som han heller ikke vetjack om. Det er vanskelig å lære seg pen-tool fullstendig i ps, og krever kompetanse og erfaring om man skal kunne mestre det på alle måter. Som du sier; det er om å holde tunga rett i munnen.
Edit: Du har et veldig god poeng, though. Jeg bruker Photoshop til vektorgrafikk ofte. Tro meg.
Kakcoo
23. oktober 2004, 01:15
Loud, vel.. Du som sier at adobe photoshop eruprofesjonelt for logo-design... Firefox-logoen er laget i fireworks. OG hvis du ikke viste det så er fireworks nesten akurat det samme som adobe photoshop. Pixelbasert vektorisering. Grunnen til dette er at personen som har laget logoen, liker å se utfallet i pixler siden det er slik det kommer til å se ut når den er eksportert. Så jeg regner med at det er snakk om smak og behag.
osWald
23. oktober 2004, 13:22
Opprinnelig postet av Kakcoo
Loud, vel.. Du som sier at adobe photoshop eruprofesjonelt for logo-design... Firefox-logoen er laget i fireworks. OG hvis du ikke viste det så er fireworks nesten akurat det samme som adobe photoshop. Pixelbasert vektorisering. Grunnen til dette er at personen som har laget logoen, liker å se utfallet i pixler siden det er slik det kommer til å se ut når den er eksportert. Så jeg regner med at det er snakk om smak og behag.
..og for andre er det mer effektivt å jobbe i Illustrator og lagre for web når man skal teste.
Det er massevis av metoder, det er et utall programmer, men som jeg sa over, har man mulighet, bør man vel jobbe med de programmene som har sin styrke innen det man skal lage?
Nå skal det også sies at alle kan ta feil, vi har alle våre preferanser, men når man tydeligvis har så lite informasjon om hva de forskjellige programmene er best på, fant jeg det greit å generalisere en forklaring basert på pixel / vektor.
http://www.strawberrylanedesign.com/logo.gif
Dette er logoen til et multimediadesign firma.
....som sagt, alle kan gjøre feil.