PDA

View Full Version : Problemer med reinstall av XP

eivindb
30. september 2004, 12:46
Maskinen min rebootet helt plutselig forrige fredag og ville ikke starte igjen. Den bare rebootet når jeg fikk opp bootscreenen til XP.

Jeg prøver å legge inn Windows igjen, men får bare BSOD med *** STOP 0x000osv. pci.sys med vanlig Windows XP Corp. Dette er i det hele tatt før jeg får valgt hvilken partisjon jeg skal installere på. (Der den sier "Setup is starting Windows")

Med en Windows XP Corp. SP2 integrated kommer jeg lenger. Men akk, den klikker her og. Når den kommer til "Setup is copying files" kommer BSOD igjen. Denne gangen med *** STOP 0x00000024 ntfs.sys.

Meget frustrerende. Jeg har formatert sys-disken min (WD Raptor SATA 36.7GB 10000RPM), kjørt CHKDSK på den, testet den i andre maskiner og den funker fint.

Jeg har prøvd alt i boka, men det bare VIL IKKE. Kan det være en hardware feil noe sted? Jeg har lite lyst til å sende maskina på reparasjon, og jeg har mange viktige filer liggende på de to andre diskene mine som jeg ikke vil miste.

For øvrig så er resten av maskinen slik:

ASUS P4P800-E Deluxe
Intel P4 "Prescott" 3.0GHz
1024MB GEiL DDR-PC3200 @ Dual-Channel
ATi Radeon 9700PRO
NEC 4x DVD+/-RW
WD Raptor 36.7GB 10000RPM S-ATA (Sys)
WD Caviar 120.0GB 7200RPM S-ATA (Lagring #1)
WD Caviar 80.0GB 7200RPM ATA100 (Lagring #2)
WD Caviar 120.0GB 7200RPM ATA100 (Lagring #3)

Som dere sikkert forstår så er dette en rimelig ny PC, og problemet er j**lig irriterende. Noen som har en ide om hva jeg kan gjøre for å få den til å funke igjen? All hjelp tas imot med takk!

sir_anubis
30. september 2004, 12:56
Hmmm, har du ikke en annen XP cd liggende da. En med SP1 integrated?

Har du innstalert driverne til hovedkortet ditt da, før du innstalerer XP liksom?

meitemark
30. september 2004, 12:58
uhm, det virker som om at det enten er RAM som er gåen, eller varmeproblemer.

eivindb
30. september 2004, 12:59
Jeg har prøvd de fleste XP cdene jeg har. h\Hvis du tenker på S-ATA driverne trenger jeg ikke installere drivere siden det er NAtive kontroller på HK og Windows installasjonen finner disken automatisk.

En med SP1 integrated kan jeg kanskje få lånt 0_o

Ram som er gåen. Hmm, er litt rart. For pcen har kjørt helt fint i fire uker før det klikka ... ER det mulig å teste med DDR-PC2700 ram i den ?

AntiKrist
30. september 2004, 13:05
Chipsettet på Asus p4s støtter ikke sp2. Høres ut som om du kansje bør oppdatere biosen.

varians
30. september 2004, 13:05
Um. En fin måte å desinfisere systemet på:

Linux;)

eivindb
30. september 2004, 13:13
Det er litt vrient å oppdatere BIOS siden den versjonen jeg har nå er den eneste som er ute til det HK'et. Har jo kjørt SP2 på maskinen i ca. to uker før den krasjet.

Men canlig Windows XP Corp. uten noen form for SP'er inne burde da funke? Den klikker fortere enn den med SP2

sir_anubis
30. september 2004, 16:38
1. Last ned Ultimate Boot Cd.

2. Brenn den ut.

3. Ta en del ram tester, disk tester. Mens du holder på kan du jo alltids prøve full system scan. Jeg bruker ofte mange av programmene i Ultimate Boot Cd, når jeg fikser pc`er til folk.
Programmet finner alltid ut hva som er gåent med hardwaren. (dersom det er det som er problemet da:)

edit: det er bare å MP meg dersom du trenger en XP verson uten noen SP`er...

eivindb
30. september 2004, 20:37
Takker :) Får prøve det da .. Klikker det da så går skjermen ut vinduet :D

Hyllekjeks
30. september 2004, 20:46
Plukk av cpu og chipset vifter. Hadde samme problem med min p4 maskin. Er ikke windows men hardware. I allefall var det mitt problem. Støv kan ødelegge mye.

eivindb
30. september 2004, 22:43
Opprinnelig postet av Hyllekjeks
Plukk av cpu og chipset vifter. Hadde samme problem med min p4 maskin. Er ikke windows men hardware. I allefall var det mitt problem. Støv kan ødelegge mye.

Hvordan da mener du ? Plukke av CPU vifte og blåse av støvet? har ingen chipsetvifte på HK, så da er det bare CPU vifte igjen.

Får prøve litt forskjellig, bli gal av å ikke ha PC'en min :P

exyliz
30. september 2004, 22:56
hvor mange grader ligger prosessoren på?

eivindb
1. oktober 2004, 00:10
Den lå på 38C sist jeg sjekka, etter lang tid avslått i kaldt rom .. Den ligger vel rundt 50C når den er aktiv .

Magnus
1. oktober 2004, 01:18
Høres mest sansynlig ut som HW problem.
Har hatt samme problemet 2 ganger, den ene gangen var det cpu som var gåen. Andre gangen var det chipsettet på shuttle min som ikke taklet å ha ram på 400mhz og cpu på 266.

Prøvde sikkert 5 forskjellige xp cder, men tilta hver gang.
Merkelig nokk hadde jeg ingen problemer med å installere Mandrake 9.. ( :p )
Men man må jo ha Windows i tillegg.

Som regel bruker det å være cpu eller ram i disse tilfellene, men har opplevd alt fra cdrom til bois.

eivindb
1. oktober 2004, 01:42
Har lastet ned Ultimate Boot CD nå, skal teste i morgen. At CPU har tatt kvelden ser jeg som lite asnnsynlig .. Men vi får sjå ;) Vurderer om jeg skal få kjøpt meg et annet HK

sir_anubis
2. oktober 2004, 14:59
Gi tilbakemelding på hvordan det gikk da. Har ett og to tips angående Ultimate Boot CD, dersom du ikke allerede har løst problemet.

eivindb
2. oktober 2004, 23:28
Niks, ikke fiksa problemet... foreløpig sitter jeg på 800MHz'en min .... Server .. OFF treg.... noen tips tar jeg gjerne i mot ...

EDIT: Jeg mailet PSData som jeg kjøpte delene av, som sa det hørtes ut som et RAM problem. Skal prøve å ta ut en brikke og se om dette funker så snart jeg kommer hjem.

EDIT2: Den ene RAM-brikka var defekt.. Så nå må jeg sende av gårde begge brikkene for å få nytt sett. Uff.

sir_anubis
9. oktober 2004, 12:50
Se lyst på det, du fant ut hva problemet var + at du får ny ram.

Er det flere enn bare meg som får en sånn idiotisk feil-melding i XP pga dual-channel rammen sin? Blir gal av den!