PDA

View Full Version : ny datamaskin

tilter
13. juni 2004, 10:56
Heisann! min første post på freakfoum *jippi*:p

Nå har jeg bestemt meg for å bytte delvis til Linux (har en annen med windows på)
Så hvis jeg skal kjøre Linux må jeg kjøpe meg en ny data,jeg vet jo at Linux er utrolig lite krevende av ditt hardware,derfor søkte jeg litt rundt om i forskjellige data butikker osv. plutselig kom jeg over noe som virket fantastisk kult...;)

http://lira.no/AMD%20stue%20pc.htm

Dette virker som en data for meg.Men har noen spørsmål.
Er det noen som har erfaring med slike pc'er?(shuttle) er det høyt støynivå på pc'en?det skal helst være så lite som mulig så klart...
Det er jo en veldig billig pc,men er det noen som kan matche den?
Er jo litt skeptisk til den fordi at den er så billig,kan ikke så mye om hardwar,e så noen av dere hardware freaks kan vell svare på noen av de spørsmålene?
;)

n5k
13. juni 2004, 11:23
Du må ikke kjøpe ny maskin for å kjøre Linux. Du kan kjøre dualboot på Win-maskinen din.

Har sett i diverse tester at Shuttle-maskiner sliter med noe høyt støynivå, ja...

ivioynar
13. juni 2004, 11:29
Vel, en duron-prosessor er absolutt møkk. Ikke vits å spare på til noe særlig annet enn kontormaskiner, samtidig har den innebygget skjermkort, så det er ikke noe særlig spillglede med en sånn pc. Harddisken er jo også en hel del mindre enn hva man forventer av en moderne pc i dag (120gb pleier å være normen for ferdigpc'er per 13 juni :p).

Når det er sagt, så lurer jeg litt på hvorfor du kjøper en ny pc for å teste Linux. Linux krever ikke utrolig mye av hardware (tvert om, jeg kjører det på en del eldre maskiner, og det går fint), og så lenge du har en del ram (over 128) så går ting utmerket. Hvis du lister opp hva du har av nåværende hardware (i.e. den andre dataen din), så skal vi få se om vi ikke kan sjekke hva som fungerer med linux der, og hva som ikke gjør det. ;) Du kan forresten dualboote med linux hvis du bare vil skifte delvis. Da vil du få en meny når du starter opp maskinen som lar deg velge mellom Windows og Linux.

erty_
13. juni 2004, 13:03
Du må jo ikke kjøpe ny pc, det beste er vel å kjøre det på den maskinen du allerede har slik de andre sier, og se om du liker det. BTW: Han skrev jo at han visste at det ikke krevde så mye.....