PDA

View Full Version : Java kompilator

TheSec0nD
20. november 2003, 15:38
Lastet ned Java kompilatoren og skulle kjøre Test.java, men noe går galt. Jeg går til dir'n hvor fila ligger og skriver 'javac Test.java' i cmd men det går ikke, får bare at det er gal kommando. Så prøvde jeg C:\j2sdk1.4.2_02\bin\javac Test.java men da får jeg feilen:

'error: cannot read: Test.java
error 1'

Kjører XP.
Koden jeg lagde var:

public class HelloWorldApp {
public static void main(String[] args) {
// Display "Hello World!"
System.out.println("Hello World!");
}
}

Takk på forhånd!

gaucho
20. november 2003, 17:57
Klassenavn og filnavn bør alltid være likt. Klassen HelloWorldApp bør altså ligge i en fil ved navn HelloWorldApp.java. Pass også på at du står i riktig katalog når du kjører kommandoen, dvs katalogen java-filen ligger i. For å slippe å skrive hele stien til javac.exe hver gang kan du legge inn en miljøvariabel. RTFM! (http://java.sun.com/j2se/1.4.2/install-windows.html)

Et godt alternativ, for de som liker den slags, er å installere et IDE (integrated development environment). Et IDE gir deg et grafisk front-end for å kompilere, debugge og kode i et og samme program. Noen eksempler: JBuilder, JDeveloper, Eclipse, Sun One Studio, osv, osv...

moridin
20. november 2003, 18:00
til småting som det der finner jeg faktisk textpad best, men til litt større foretrekker jeg eclipse

TheSec0nD
20. november 2003, 18:29
Ok, takker for hjelpen gutter :)