PDA

View Full Version : kaffedoktor og alkoholfordamping

3nity
14. januar 2012, 17:11
Sitter her og drikker kaffedoktor, og kom jo til å tenke på at det er en "dårlig" måte å drikke sprit på, da en del av alkoholen må jo fordampe.
Er det noen som har en ide om hvor mye som kan fordampe?

Ignifer
14. januar 2012, 17:17
Kaffedoktor? Du mener kark?
Du bruker jo ikke hele kvelden på en kopp, så det er forsvinnende lite som fordamper!
Man blir iallefall full av kark! :)

Pledrik
14. januar 2012, 17:17
Alkohol fordamper ved 78 grader. You do the math.

3nity
14. januar 2012, 17:22
vodka, kaffe og sukker mener jeg, er muligens ikke kaffedoktor nei :p
Bruker ca 10 minutt på en kopp , og temperaturen er vell nedenfor 78 grader kanskje bare et minutt etter at koppen er fyllt.
Matten er jeg usikker på hvordan jeg gjør her :( Kjemikunnskapene er noen år gamle desverre.

Ignifer
14. januar 2012, 17:23
Svaret ditt hjelper jo ikke noe..
Han lurer på HVOR MYE som fordamper...
Du vil jo få foramping av alkohol lenge før 78 grader, hvertfall ned til 0 grader..
Men hvor mye aner jeg ikke..

PS:
Kark med vodla er ikke godt, skal det vere god kark må du bruke fin hjemmebrent..

BomberMan
14. januar 2012, 17:28

Etanol, i likhet med alle andre stoffer, har et betydelig damptrykk lenge før det når kokepunktet, og en kopp kaffe kan godt være på 50-70 grader. Du vet jo at mye av vannet fordamper når du lager tevann, selv om det ikke koker ennå. Denne grafen (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/79/EtOHvaporpressureL.png) viser damptrykket som en funksjon av temperaturen. Når damptrykket er like høyt som trykket rundt (som oftest atmosfærisk trykk) koker væsken. Det er det prinsippet vakuumdestillasjon benytter seg av.

3nity
14. januar 2012, 17:31
Fin hjemmebrent er en mangelvare i disse dager dersom en studerer i en by :p
Har også smakt mye dårlig hjemmebrent, og jeg holder meg på den sikre siden med polvodka :)
Men er det noen som da vet slik ca hvor mye som vil fordampe ? ved ca 4 ml vodka på 40% og 16ml kaffe som holder omtrent 80-90 grader kanskje?

Skille(D)
14. januar 2012, 17:38
Vodka og god hjemmebrent er dårlig egnet til karsk, er jo den dårlige hjemmebrenten som blir god med kaffe,
skall smake litt gjær :)

woff
14. januar 2012, 17:39
:confused: Behovet for å regne ut svinnet er vel ikke tilstede? Hvis du vil vite hvor forsvinnende SMÅ mengder alkohol som blir borte så gjør følgende: Fyll opp et par desiliter med KARSK i et desilitermål, la det stå et kvarter og SE hvor lite som mangler! (Du kan gå ut fra at det som er borte er (100%) ren alkohol, men mengden vil nok fortelle deg at tapet er ubetydelig!)

SKÅL! :bergenser:

Turelli
14. januar 2012, 17:40
Det er temmelig eksotisk for meg at du sitter hjemme og har valgt å blande kaffe og sprit (karsk?) Er det slik at du nyter dette som andre nyter en whiskey, eller er det ett formål, du må bli full og våken, fort!
Jeg mener ikke å være blærete, bare syntes som sagt at dette er veldig underlig.

Har du prøvd med iskaffe?

3nity
14. januar 2012, 17:43
Skal på vors snart, og deretter ut på byen. Begynner dog å drikke litt her og vodka og kaffe er ikke det verste en kan drikke da en venter på at madammen skal bli ferdig på badet :p Foretrekker dog irish coffee.
Er også litt for å bli våken for å holde formen ute på byen med tanke på døgnrytmen jeg har om dagen :)
Iskaffe har jeg ikke prøvd nei.

Ignifer
14. januar 2012, 17:43
Det er temmelig eksotisk for meg at du sitter hjemme og har valgt å blande kaffe og sprit (karsk?) Er det slik at du nyter dette som andre nyter en whiskey, eller er det ett formål, du må bli full og våken, fort!
Jeg mener ikke å være blærete, bare syntes som sagt at dette er veldig underlig.

Har du prøvd med iskaffe?

Ikke alle har samme drikkevanene som deg!
Er jo mulig han er på forspill?
Eller bare liker karsk?
Ikke alle må ut på disco for å drikke vettu! ;)

BomberMan
14. januar 2012, 17:51
(Du kan gå ut fra at det som er borte er (100%) ren alkohol, men mengden vil nok fortelle deg at tapet er ubetydelig!)

Nei, det blir dumt å gå ut ifra at tapet er 100% alkohol, først og fremst fordi etanol danner en azeotrop med vann som ligger på 95,6% men også fordi vann også har et betydelig damptrykk ved den temperaturen - dampen vil mao. være en blanding. Når man destillerer heimbrent uten kolonne er alkoholen som kommer over på overkant av 60%.

Både ja og nei - karsk er godt hvis råvarene er gode og man har lært seg å like det. I likhet med kaffe, øl, sprit osv. tar det jo en stund. :) Men problemet er at kald karsk er ubegripelig fælt, så koppen må tømmes forholdsvis raskt - og da er det kanskje ikke så mye "kos" inni bildet. Selv synes jeg karsk er ypperlig til desserten, men det er egentlig ikke noe man drikker hvis man ikke har tenkt å bli dritings litt senere... :)

Turelli
14. januar 2012, 18:05
Skal på vors snart, og deretter ut på byen. Begynner dog å drikke litt her og vodka og kaffe er ikke det verste en kan drikke da en venter på at madammen skal bli ferdig på badet Foretrekker dog irish coffee.
Er også litt for å bli våken for å holde formen ute på byen med tanke på døgnrytmen jeg har om dagen
Iskaffe har jeg ikke prøvd nei.

Ok. Som sagt var jeg kun nyskjerrig, prøver ikke å disse deg. Hva er blandeforholdene i denne gærningen?

Ikke alle har samme drikkevanene som deg!
Er jo mulig han er på forspill?
Eller bare liker karsk?
Ikke alle må ut på disco for å drikke vettu!

Jeg er så lei av sånn retorikk på nettet. Nei, ikke alle må ut på disco for å drikke lyserosa drinker slik jeg i utgangspunktet trodde det vár, takk for att du opplyste meg.

3nity
14. januar 2012, 18:11
Ok. Som sagt var jeg kun nyskjerrig, prøver ikke å disse deg. Hva er blandeforholdene i denne gærningen?

Jeg er så lei av sånn retorikk på nettet. Nei, ikke alle må ut på disco for å drikke lyserosa drinker slik jeg i utgangspunktet trodde det vár, takk for att du opplyste meg.

Ingen dissing mottatt :p
Blandeforholdene var vell 1/8 vodka, og resten varmt vann med litt sukker.

Turelli
14. januar 2012, 18:16
Ok. Sukker selvom man ikke bruker sukker i kaffen sin til vanlig også? Er pulverkaffe bedre enn trakterkaffe i slik sammenheng?

Ignifer
14. januar 2012, 18:32
Det er såklart best med trakterkaffe ja..
Jeg har aldri brukt sukker, men det er mulig det er godt det og..

3nity
14. januar 2012, 18:50
Ok. Sukker selvom man ikke bruker sukker i kaffen sin til vanlig også? Er pulverkaffe bedre enn trakterkaffe i slik sammenheng?

Bruker ikke sukker i vanelig kaffe;)
Bruker nespresso kaffe :D

Mr Smoch
14. januar 2012, 19:42
'Hold brillan' lever:
http://www.dagbladet.no/2011/12/27/nyheter/vold/innenriks/fest/19571670/