PDA

View Full Version : Stort budsjett - Ingen peiling (Ny pc).

Saint123
28. oktober 2011, 22:46
Sitter for tiden med en asus eee px1001 bærbar og begynner å bli drittlei.
Har nå spart opp ca 32 tusen kr og tanken slo meg at jeg mest sannsynlig trenger en ny pc. Jeg er litt usikker på om jeg skal gå for en bærbar pc eller en stasjonær (Heller mer mot stasjonær ettersom det er billigere? når det kommer til hvor mye jeg får får pengene.)

Selv om jeg har 32 tusen budsjett betyr det ikke at jeg vil ha en til 32 tusen med mindre det er nødvendig for bruken.

OPS : Har forresten ikke PEILING i det hele tatt på hardware så ja trenger ingen flaming. Vet liksom hva en cd-rom er, ram osv men mer enn det kan du bare glemme. Prøv og skriv så enkelt som mulig om du skal forklare deg.

Trenger en pc jeg kan spille de mest "avanserte" spillene. Da tenker jeg battlefield 3 med bra grafikk, ytelse osv + andre "Bra" spill.

Greit om den passer til bilde/video redigering dog er ikke video redigering et must.

Den må ha et nettverkskort som støtter å gå inn i monitor mode (Da tenker jeg til f.eks backtrack distro).

Vet ikke hvilket os jeg burde kjøpe med meg heller, eller om det er bedre og bare laste ned?

I tilleg trenger jeg en mus (Driter egentlig i hvor avansert denne er, men anbefal en grei en som er behaglig i lengden, funker til spill og ikke trengs og byttes ut på LENGE) + Samme med tastatur.

Itilleg trenger jeg en pc skjerm.

Helst så billig som mulig (alt sammen liksom), gjerne under 10 k om det er mulig, men ja... har som sagt 32 tusen ca.

Vil forresten ligge til at jeg aner ikke åssen jeg skal bygge pcen fra bunnen.
så er det mulig og få den ferdig innstalert?

Beklager skriveleifer osv.

Spelly
28. oktober 2011, 22:49
Du trenger ikke å gjøre det vanskelgiere enn nødvendig: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10502

sh0rtie
28. oktober 2011, 22:53
Vil også anbefale å gå på "konfigurer selv", og oppgradere fra GTX 570 til GTX 580. Litt over 10k, men du vil nok ikke angre :)

Sinken
28. oktober 2011, 22:54
Denne (http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1000432&su=C3080913-7FCE-4C7D-AAB4-76C122DC63EB) fungerer greit, og drar BF3 på max. Den er også god til redigering, og du kan overklokke den. Du må bygge selv, men det er null problem. Ville lagt til en harddisk og SSD. Den går vell litt over budsjettet ditt, men er verdt det. Til skjerm anbefaler jeg deg bare å gå på Elkjøp å høre med de.

Viftene på opsettet var kansje litt unødvendig, men jeg bare kopierte oppsettet fra en venn.

Saint123
28. oktober 2011, 23:00
Vil også anbefale å gå på "konfigurer selv", og oppgradere fra GTX 570 til GTX 580. Litt over 10k, men du vil nok ikke angre

Hva vil det si om jeg oppgraderer fra GTX 570 til GTX 580 (som sagt har ingen peiling).

Denne fungerer greit, og drar BF3 på max. Den er også god til redigering, og du kan overklokke den. Du må bygge selv, men det er null problem. Ville lagt til en harddisk og SSD. Den går vell litt over budsjettet ditt, men er verdt det. Til skjerm anbefaler jeg deg bare å gå på Elkjøp å høre med de.

Viftene på opsettet var kansje litt unødvendig, men jeg bare kopierte oppsettet fra en venn.

Får finne ut hva overklokke er selv regner jeg med. Eller kanskje du kan forklare det kjapt. :) Og at det er null problem for deg gjør det vel ikke like lett for meg. Har aldri bygd en pc fra bunn - Ser for meg at det er ganske vanskelig? (Eller er det liksom Ikea instruksjoner? Yes, enda et problem. Viftene i pcen, hva gjør de? Og hvilke burde jeg velge.

Som dere sikkert har skjønt. Jeg har ingen peiling. Takk for hjelpen anyways. (Og foretrekker faktisk at komplett eventuelt et annet selskap får bygge pcen for meg / selv om det skulle koste meg en 100 lapp mer.)

http://www.hardware.no/artikler/overklokking_for_nybegynnere_-_del_1/15352 <--- Fant ut hva overklokking var nå.

Zumqlex
28. oktober 2011, 23:02
Til tastatur og mus kan du ta en titt her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=202281
Noen få anbefalinger :)

Sinken
28. oktober 2011, 23:03
Jeg satt sammen den pcen i går, har aldri bygd før heller. Dritt i PC viftene, de var det bare en venn av meg som villa ha for LEDen.

Overklokking: Få komponentene til å gå raskere en de egentlig skal. Eneste nedsiget er at de blir varmere, men derfor er CPU viften der.

Frazzy
28. oktober 2011, 23:04
Du kan jo kjøpe en grei pc til 12.000 hvert 2. år, og ha en rå maskin i flere år fremmover, enn å bruke en stor sum på en gang..

Saint123
28. oktober 2011, 23:06
Tenkte jeg likegreit kunne spørre om dette her også ettersom det går innenfor samme tråden.

I leiligheten som jeg bor i er det ingen "Greie" i veggen som jeg kan koble ruter til og regner med jeg trenger dette da jeg kjøper en eventuelt stasjonær maskin. Da tenker jeg på denne ethernett tilkoblingen (Håper jeg skriver riktig navn på riktig ting nå) og lurer på hvordan jeg kan få laget dette. Hvem må jeg kontakte og hvor mye vil dette koste meg å få bygd inn i veggen. I tilleg lurer jeg litt på det med internett. Hvilken ruter / eller osv anbefales til denne pcen. Kan liksom ikke koble meg opp mot naboens nett (Som jeg har lov til) når jeg skal game osv (Med hensyn til at gamingen vil sløves)?

Håper det kunne forståes, if not. Ask!

sh0rtie
28. oktober 2011, 23:07
Hva vil det si om jeg oppgraderer fra GTX 570 til GTX 580 (som sagt har ingen peiling).

Et mye bedre skjermkort, gir bedre spillytelse. Du vil også kunne kjøre spillet med mye bedre grafikk.

Sinken
28. oktober 2011, 23:09
Vi ringte elektriker for å fikse nettverksinntaket, og de sa det kom på 2k :/. Gaming tar ikke så mye nett vill jeg tro.

Her (http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1000432&su=C3080913-7FCE-4C7D-AAB4-76C122DC63EB) er et ferdig oppsett, som funker ypperlig til ditt formål. Hvis du absolutt ikke har lyst til å bygge selv, vill jeg tro du kan få komplett til å gjøre det.

Saint123
28. oktober 2011, 23:14
Et mye bedre skjermkort, gir bedre spillytelse. Du vil også kunne kjøre spillet med mye bedre grafikk.

Ah Okey. Takk for tipset. Da blir det vel GTX 580.

Til tastatur og mus kan du ta en titt her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=202281
Noen få anbefalinger

Vel, Utifra spesifikasjonene er det ingen av musene listet som jeg ville kjøpt, ettersom alle musene har et eller annet ved seg de mangler / eventuelt har som jeg ikke "Trenger" - Vil egentlig bare ha en mus med

kort reaksjonstid som anbefalt / ha en mus med USB-tilkobling / og en mus som passer høyrehendt
Trenger jeg virkelig disse programmeringsmusene som jeg kan programmere...?

Kom gjerne med forslag til en billig bra mus :

Trenger et tastatur med usb tilkobling / mekanisk tastatur / Kanskje noen programmeringstaster - I dont know - Hva syns dere?

Overklokking: Få komponentene til å gå raskere en de egentlig skal. Eneste nedsiget er at de blir varmere, men derfor er CPU viften der. <--- Men er det ikke like greit og da kjøpe seg et komponent som ikke trenger å gå raskere ettersom det funker helt fint til det du skal bruke det til.

sh0rtie
28. oktober 2011, 23:15
Tenkte jeg likegreit kunne spørre om dette her også ettersom det går innenfor samme tråden.

I leiligheten som jeg bor i er det ingen "Greie" i veggen som jeg kan koble ruter til og regner med jeg trenger dette da jeg kjøper en eventuelt stasjonær maskin. Da tenker jeg på denne ethernett tilkoblingen (Håper jeg skriver riktig navn på riktig ting nå) og lurer på hvordan jeg kan få laget dette. Hvem må jeg kontakte og hvor mye vil dette koste meg å få bygd inn i veggen. I tilleg lurer jeg litt på det med internett. Hvilken ruter / eller osv anbefales til denne pcen. Kan liksom ikke koble meg opp mot naboens nett (Som jeg har lov til) når jeg skal game osv (Med hensyn til at gamingen vil sløves)?

Håper det kunne forståes, if not. Ask!

http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Datamaskin/Kabler/RJ45-kontakt/
http://www.jula.no/kroneverktoy-til-nettverkskabel-924229

Dersom du vil splitte signalet mellom flere maskiner/opprette trådløsnett, så er dette et alternativ

http://www.jula.no/tradlos-ruter-tl-wr741nd-924616

Sinken
28. oktober 2011, 23:16
Det blir nok billigere, og i7 er noe av det beste du får. Har en Flatron IPS235 23" skjerm her som jeg kan anbefale.

Saint123
28. oktober 2011, 23:18
Vi ringte elektriker for å fikse nettverksinntaket, og de sa det kom på 2k :/. Gaming tar ikke så mye nett vill jeg tro.

Så jeg kan ringe hvilken som helst elektriker og få fikset det til sånn at det er mulig og koble en ruter til min vegg, eller trenger jeg en spesifikk elektriker som It-elektriker eller lignende. Haha?

Prisen er ikke så nøye så lenge det blir lagd, men om det er mulig å få gjort det billigere vil jeg jo heller det.

Okey, Nett har ikke så mye og si. Men stabiliteten har vel noe og si? har du dårlig nett er det større sjans for at du blir kastet av en server er det ikke, og har ikke latency noe med nettet å gjøre eller tar jeg feil her? :P

Kan sikkert bygge, dog er det vel enklere om komplett kan gjøre det for meg. (Dagene det tar for komplett er ca 5 dager står det på komplett sine sider) for meg ville det da tatt ca 10 dager vill jeg tro (Har ingen aning). :P

Sinken
28. oktober 2011, 23:20
For deg vill det ta 4-5 timer å bygge, samt du lærer mer om PC`en. Hvis du har problemer, så kan du bare ringe komplett. Du trenger ingen spesiell elektriker nei.

sh0rtie
28. oktober 2011, 23:20
Du kan ta kontakt med et elektrikerfirma, så spesifiserer du at du vil ha akkuratt dette gjort, så sender de noen som kan det/henviser deg til et annet firma :)

Zumqlex
28. oktober 2011, 23:21
Å bygge en pc er ikke så vanskelig, det finnes en mengde guider og som mange andre har sagt før meg; "You can't put the square into the circle". Med andre ord, den passer bare der den skal.
Anbefaler deg også å ikke bruke så mye med en gang. Du burde heller oppgradere hardware med tiden når det kommer spill og programmer som krever det.

Når det kommer til å velge pc, anbefaler jeg deg en Komplett Gamer i30 fra komplett, denne er ferdigbygd, om du skal drive med bilde og video redigering burde du også kanskje oppgradere til en Intel i7 prosessor og muligens et bedre skjermkort. Du kan også bestille et ekstra skjermkort om ønsket å kjøre dem i bridge, dvs. at du bruker ytelsen fra begge kortene på en skjerm, ytelsen vil da økes.

Om du bestemmer deg for å prøve å bygge pc selv, så burde du gå på noen andres tråder å titte litt, der finner du nok mange gode tips til hva slags oppsett du burde ha.

Til syvende og sist, lykke til!

Saint123
28. oktober 2011, 23:21
http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Datamaskin/Kabler/RJ45-kontakt/
http://www.jula.no/kroneverktoy-til-nettverkskabel-924229

Dersom du vil splitte signalet mellom flere maskiner/opprette trådløsnett, så er dette et alternativ

http://www.jula.no/tradlos-ruter-tl-wr741nd-924616

Og hvordan installeres dette. Regner med dette bare er deler som jeg får kjøpt men hvordan montere det i vegg etc / Kanskje anbefale meg noen som kan gjøre dette.

Og vil jo kunne gjøre sånn at flere kan bruke samme nett som meg også ja dog uten kabel.

sh0rtie
28. oktober 2011, 23:25
Du finner patch-skjema på nett, der du finner ut hvor de forskjellige kablene skal. Kroneverktøyet skal brukes til å presse kablene på plass, og når du har fått det opp, så monterer du den på veggen med de vedlagte skruene.

Når du setter denne på veggen, så kobler du en ethernet-kabel fra vegguttaket til ruteren jeg la ved en link til, så setter du den opp med vedlagt bruksanvisning.

Saint123
28. oktober 2011, 23:29
Du kan ta kontakt med et elektrikerfirma, så spesifiserer du at du vil ha akkuratt dette gjort, så sender de noen som kan det/henviser deg til et annet firma

Ah, skjønner ;) Thanks.

Å bygge en pc er ikke så vanskelig, det finnes en mengde guider og som mange andre har sagt før meg; "You can't put the square into the circle". Med andre ord, den passer bare der den skal.
Anbefaler deg også å ikke bruke så mye med en gang. Du burde heller oppgradere hardware med tiden når det kommer spill og programmer som krever det.

Når det kommer til å velge pc, anbefaler jeg deg en Komplett Gamer i30 fra komplett, denne er ferdigbygd, om du skal drive med bilde og video redigering burde du også kanskje oppgradere til en Intel i7 prosessor og muligens et bedre skjermkort. Du kan også bestille et ekstra skjermkort om ønsket å kjøre dem i bridge, dvs. at du bruker ytelsen fra begge kortene på en skjerm, ytelsen vil da økes.

Om du bestemmer deg for å prøve å bygge pc selv, så burde du gå på noen andres tråder å titte litt, der finner du nok mange gode tips til hva slags oppsett du burde ha.

Til syvende og sist, lykke til!

Okey, virket mye lettere når du forklarte det slik. At det er umulig å gjøre noe feil liksom ettersom "A passer til A" og B passer bare til B. (Følger det forresten med en manual på hvordan bygge pc fra bunn når du bestiller?)

--- Dette er spesifikasjonene på - den du snakket om:

Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
Silver Power SP-SS500 500W PSU
ASUS P8P67 LE, Socket-1155
Intel® Core™ i5-2400 Processor <--- byttes med intel 7 processor?
Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9,
Gainward GeForce GTX 550Ti 1GB PhysX <--- dette som skal byttes ut med GTX 580?
Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
Seagate Barracuda® 7200.12 1TB
Microsoft OEM Wired Desktop 400
Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler
Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit
Garanti 3 år - Sende inn

Hva med rammen? ser at rammen er på 4gb / er det ikke vesentlig bedre med 8GB for mitt bruk (Bf3) og spill som trenger / krever rask reaksjonstid..

Du finner patch-skjema på nett, der du finner ut hvor de forskjellige kablene skal. Kroneverktøyet skal brukes til å presse kablene på plass, og når du har fått det opp, så monterer du den på veggen med de vedlagte skruene.

Når du setter denne på veggen, så kobler du en ethernet-kabel fra vegguttaket til ruteren jeg la ved en link til, så setter du den opp med vedlagt bruksanvisning.

Er det dette jeg betaler en elektriker for å gjøre eventuelt?

Sinken
28. oktober 2011, 23:31
Vill tatt 8GB ram, hvis du skal redigere, og en SSD, hvis det er mulig. Resten er rett. Angående bygging, så passer ingenting 2 steder, utenom harddisken, men det finner du ut av. Det følger med instrukser til vær enkelt komponent.

sh0rtie
28. oktober 2011, 23:31
Ah, skjønner ;) Thanks.

Okey, virket mye lettere når du forklarte det slik. At det er umulig å gjøre noe feil liksom ettersom "A passer til A" og B passer bare til B. (Følger det forresten med en manual på hvordan bygge pc fra bunn når du bestiller?)

Garanti 3 år - Sende inn

Hva med rammen? ser at rammen er på 4gb / er det ikke vesentlig bedre med 8GB for mitt bruk (Bf3) og spill som trenger / krever rask reaksjonstid..

Er det dette jeg betaler en elektriker for å gjøre eventuelt?

Du betaler en elektriker for oppsett av kabler, oppsett av ruter gjør du selv :)

Tviler på at du får regning på 2k, da det handler om å kutte opp en kabel, og putte 6-8 forskjellige kabler inn i et vegguttak. Kablen er jo der fra før.

Sinken
28. oktober 2011, 23:32
Det samme trodde jeg, men elektrikeren skulle ha 2k. Dette var fra et seriøst firma.

sh0rtie
28. oktober 2011, 23:33
Ang pc, så vil jeg anbefale denne
(http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10502).

Bytt ut grafikkortet, en i7 prosessor vil være bortkastet for ditt bruk.

@killkalle, var dette snakk om en kabel som lå akkuratt der veggpanelet skulle opp? Unødvendig høy pris.

Sinken
28. oktober 2011, 23:34
Han skulle redigere, og når han har et så stort budsjett, er det like greit.

Saint123
28. oktober 2011, 23:36
Du betaler en elektriker for oppsett av kabler, oppsett av ruter gjør du selv :)

Tviler på at du får regning på 2k, da det handler om å kutte opp en kabel, og putte 6-8 forskjellige kabler inn i et vegguttak. Kablen er jo der fra før.

Ganske sikker på at jeg klarer og sette opp en ruter og få denne til å fungere.
Dog trenger jeg jo at en elektriker kommer og setter opp kabler / inntaket i veggen først. :)

Men om jeg f.eks ringer telenor og spør om en ruter fra dem. Hiver de med seg en elektriker av noe slag om jeg sier jeg ikke har dette intakket i veggen eller kommer de bare for sette opp en ruter (Noe jeg klarer selv)....

Han skulle redigere, og når han har et så stort budsjett, er det like greit.

Redigering er ikke et must som jeg sa, og som sagt helst så billig som mulig så det er ikke "Like greit" bare fordi jeg har penger nok til det. Men er det virkelig å ANBEFALE så kanskje. Men som sagt, videoredigering kommer i siste ende / Men da trenger det ikke fungere sinnsykt bra... :)

sh0rtie
28. oktober 2011, 23:41
Ganske sikker på at jeg klarer og sette opp en ruter og få denne til å fungere.
Dog trenger jeg jo at en elektriker kommer og setter opp kabler / inntaket i veggen først. :)

Men om jeg f.eks ringer telenor og spør om en ruter fra dem. Hiver de med seg en elektriker av noe slag om jeg sier jeg ikke har dette intakket i veggen eller kommer de bare for sette opp en ruter (Noe jeg klarer selv)....

Redigering er ikke et must som jeg sa, og som sagt helst så billig som mulig så det er ikke "Like greit" bare fordi jeg har penger nok til det. Men er det virkelig å ANBEFALE så kanskje. Men som sagt, videoredigering kommer i siste ende / Men da trenger det ikke fungere sinnsykt bra... :)

i7 vs i5 er snakk om en tusenlapp i prisforskjell, så det er isåfall en unødvendig utgift..

Telenor sender support i hovedsak for å sette opp en ruter, og å legge opp vegguttak vil være en ekstrautgift for din del. Ville heller satt opp ruteren selv, og leid inn/spurt om kostnad for å legge opp kabel også. Gjerne ring telenor og høre hvor mye det kommer på totalt.

Spelly
28. oktober 2011, 23:42
Vil fraråde deg å bygge PCen selv, når du ikke har holdt på med dette før. Få firmaet du kjøper delene av til å bygge den for deg. Da slipper du å måtet kjøpe nye komponenter som du eventuetl har ødelagt.

Ellers så er det verdt å nevne at dersom du skal ha 8 gig ram må du ha 64 bit os for å få utnyttet alt.

du burde også ha større enn 500w PSU.

Zumqlex
28. oktober 2011, 23:43

Garanti 3 år - Sende inn

Om det ikke stemmer 100%, stemmer det vesentlig mye. Det er så og si umulig. Og når du kjøper komponenter(deler) vil det alltid følge med instruksjonsbok og nødvendig utstyr for å montere den. Jeg kjøpte meg nylig et nytt hovedkort, der står det hva hver bidige kontakt er til og hva som skal kobles til denne. Så. Om du leser manualene vil du fort forstå hvor hva skal. Det krever at du kan en del Engelsk, men du har jo alltid Google translate i tilfelle! ;)

Ja, ram burde oppgraderes til 8GB! Velg Corsair Ram, de er veldig gode. Om du skal ha rask reaksjonstid anbefaler jeg deg å oppgradere SSD disken til en 120GB, isteden for standard 60GB, da du vil få mer plass til programmer du ofte bruker, samt operativsystem. Der vil jeg anbefale en Corsair SSD Force Series GT 120GB, den har gode skrive og lese hastigheter.

Edit: Endre strømforsyning til Corsair HX 750W. :)

H3nning94
28. oktober 2011, 23:44
ta en ferdigbygd fra www.komplett.no. Jeg gjorde det for 3 år siden. betalte 12k og er strålende fornøyd.

Sinken
28. oktober 2011, 23:45
Da så, da er det nok greit med en i5.

Zaprimus: Han skulle ha 2k for å skjøte 2 nettverksledninger og koble de til, en jobb som umulig kan ta mer en 20 minutter.

sh0rtie
28. oktober 2011, 23:48
Da så, da er det nok greit med en i5.

Zaprimus: Han skulle ha 2k for å skjøte 2 nettverksledninger og koble de til, en jobb som umulig kan ta mer en 20 minutter.

En usynlig skjøt vil nok være vanskelig, men å installere en synlig boks for skjøting gjør du selv, skjøteboksen koster 30 kroner på din nærmeste elektrikerbutikk :)

Saint123
28. oktober 2011, 23:48
Vil fraråde deg å bygge PCen selv, når du ikke har holdt på med dette før. Få firmaet du kjøper delene av til å bygge den for deg. Da slipper du å måtet kjøpe nye komponenter som du eventuetl har ødelagt.

Ellers så er det verdt å nevne at dersom du skal ha 8 gig ram må du ha 64 bit os for å få utnyttet alt.

du burde også ha større enn 500w PSU.

Må jo starte et sted, men takk for anbefalingen. (Tror jeg lar firmaet bygge dette for meg ettersom jeg faktisk tror det ville være en sjanse for at jeg hadde ødelagt en av delene. )

Okey. Noen positive / Negative fordeler mot å ha et 64bit system kontra det å kjøre 32bit (Som pcen min f.eks kjører nå)?

500w Psu <--- er dette prossesor, og hvorfor burde jeg det? <--- Hvordan vil dette merkes (Kort fortalt).

Sinken
28. oktober 2011, 23:49
Den skulle ikke være usynlig nei.

Må jo starte et sted, men takk for anbefalingen. (Tror jeg lar firmaet bygge dette for meg ettersom jeg faktisk tror det ville være en sjanse for at jeg hadde ødelagt en av delene. )

Okey. Noen positive / Negative fordeler mot å ha et 64bit system kontra det å kjøre 32bit (Som pcen min f.eks kjører nå)?

500w Psu <--- er dette prossesor, og hvorfor burde jeg det? <--- Hvordan vil dette merkes (Kort fortalt).

GTX580 trenger ihvertfall mer en 500w. Det er PSU, altså strømforsyning.

Saint123
28. oktober 2011, 23:51
ta en ferdigbygd fra www.komplett.no. Jeg gjorde det for 3 år siden. betalte 12k og er strålende fornøyd.

Velkommen til forumet.
Dette har dog blitt anbefalt før - Da BF3 ferdigbygd pc, men er alltids greit å få råd om oppgradering på disse pc'ene ettersom jeg faktisk skal bruke denne pcen noen år.

Okey, så GTX580 hadde ikke fungert med 500w psu? (hehe)

Zumqlex
28. oktober 2011, 23:53
Vet ikke om du la merke til det, men jeg svarte litt lengre oppe på denne siden, kan anbefale deg å lese det. Hehe.

Spelly
28. oktober 2011, 23:54

Da burde du såfall ikke starte med helt nye PC deler, du starter selvsagt med et gammelt vrak som du demonterer og monterer igjen.
500W PSU er strømforsyningen. Du burde ha litt å gå på, komponentene du har no, bruker sikkert bortimot 500w. Gå får 5-800w, så kan du oppgradere med flere HDD/GPU/Vifter når du måtte ønske.
Du burde gå for 64 bit.
Du har litt mer ytelse å hente, men den største fordelen er mer ram. Enkelte spill i dag bruker sikkert en del ram (jeg spiller ikke nye spille så kan ikke uttale meg)

Zumqlex
28. oktober 2011, 23:56
Velkommen til forumet.
Dette har dog blitt anbefalt før - Da BF3 ferdigbygd pc, men er alltids greit å få råd om oppgradering på disse pc'ene ettersom jeg faktisk skal bruke denne pcen noen år.

Okey, så GTX580 hadde ikke fungert med 500w psu? (hehe)

PSU står for Power supply unit. Sånn btw ;)

Poenget er at strømforsyningen leverer litt strøm her og litt der. Med en PSU på 500W, vil du ikke klare å forsyne alle delene med nok strøm. ;)

Saint123
29. oktober 2011, 00:04
Ser dette bra ut? :
Ahead Nero 10 Essentials OEM
CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD
PC BOX LARGE
Corsair Obsidian 650D Midi Tower Sort
Corsair TX V2 850W PSU
MSI P67A-G45 B3, Socket-1155
Intel® Core™ i7-2600K Processor
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9
ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA
Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB
Lite-On DVD/Blu-Ray Reader, iHOS104-37
Microsoft SideWinder X4 Keyboard USB
Logitech OEM Opt. B110 Optical USB Mouse
MS COA Label Windows Home Premium 7
MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit
MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic
Battlefield 3

Noe som burde forandres?

Zumqlex
29. oktober 2011, 00:09
Ser dette bra ut? :

Noe som burde forandres?

Bytt ut Ram med Corsair Vengeance 8GB, det er bedre. Ellers bra oppsett. ;)

Se også om du finner et Hovedkort med Z68 brikkesett også, da vil du være forberedt på komponenter som vil komme i fremtiden ;) f. Eks. Gigabyte Hovedkortene. ;)

Saint123
29. oktober 2011, 00:13
Ahead Nero 10 Essentials OEM
PC BOX LARGE
Corsair TX V2 850W PSU
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9
ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA
Battlefield 3

Sånn? :) ti tegn

Sinken
29. oktober 2011, 00:15
Skjermkort?

Zumqlex
29. oktober 2011, 00:15
Sånn? :) ti tegn

Hovedkortet også :D

Skjermkort?

Det er et GTX 570 der.

Saint123
29. oktober 2011, 00:16
Se også om du finner et Hovedkort med Z68 brikkesett også, da vil du være forberedt på komponenter som vil komme i fremtiden f. Eks. Gigabyte Hovedkortene.

Kunne du pekt ut et... hehe... Uhmmm

så med andre ord : Ahead Nero 10 Essentials OEM
PC BOX LARGE
Corsair TX V2 850W PSU
ZOTAC GeForce GTX 580 3072MB PhysX CUDA
Battlefield 3

Zumqlex
29. oktober 2011, 00:20
Kunne du pekt ut et... hehe... Uhmmm

ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155ATX, Z68, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s,USB3.0,FW, VGA,DVI,HDMI, EFI

Det f.eks, om du tar utgangspunkt i den BF3 pcen fra Komplett da, no jeg regner med du gjør. ;p

Saint123
29. oktober 2011, 00:24
ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155ATX, Z68, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s,USB3.0,FW, VGA,DVI,HDMI, EFI

Det f.eks, om du tar utgangspunkt i den BF3 pcen fra Komplett da, no jeg regner med du gjør. ;p

Okey... Enten er jeg for trøtt og burde legge meg eller så burde du forklare alt dette her. Mulig for en av dere og sette opp en liste med alt jeg trenger, endre på f.eks bf3 pcen som ligger på komplett.

Zumqlex
29. oktober 2011, 00:29
Okey... Enten er jeg for trøtt og burde legge meg eller så burde du forklare alt dette her. Mulig for en av dere og sette opp en liste med alt jeg trenger, endre på f.eks bf3 pcen som ligger på komplett.

Tror ikke at du kan se det om jeg gjør endringer. Men jeg skal fikse en liste i morgen. Det er sengetid for meg nå skjønner du. ;)

Saint123
29. oktober 2011, 00:32
Yes, tror jeg tar kvelden jeg også ;) så får eventuelle andre eller dere som allerede har vært her inne ta tiden til å besvare det som ikke allerede er besvart. Eventuelt være så snill og sette opp en liste for meg (Ville vært ganske så takknemlig).

Takk for alle svarene, da tror jeg at jeg har lært noe nytt idag også. (Kommer vel til og drømme om denne nye pc'en min nå).

Zumqlex
29. oktober 2011, 09:58
Cooler Master HAF X Big Tower Sort
Corsair HX 850W PSU
ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155
ZOTAC GeForce GTX 580 3072MB PhysX CUDA
Corsair SSD Force Series™ GT 120GB
OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA
Razer BlackWidow Mechanical Keyboard
Razer Mamba Wireless Gaming mouse
Battlefield 3
Garanti 3 år - Sende inn

Her har du et ganske heftig oppsett basert på BF3 pcen til komplett.

83leo
29. oktober 2011, 11:46
Bytt ut skjermkortet med dette (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=634900&CKS=PCW). Det er både billigere, bedre og byr på et betydelig lavere støynivå enn Zotac-kortet. Sistnevnte kommer ifølge komplett heller ikke på lager før tidligst 30nov. Bytt ut SSD med Crucial M4 128GB (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630675&CKS=PCW) som er en ekstremt god og pålitelig disk. I tillegg bruker den ikke den etterhvert så beryktede Sandforce-kontrolleren.

Med mindre du skal kjøre to skjermkort behøver du ikke 850W til dette oppsettet. En god PSU på 650W holder lenge, f.eks Corsair HX eller AX650W. Hvis du likevel vil gå for 850W ville jeg spyttet i noen ekstra kroner i Corsair AX850W som er noe av det beste man får. I forhold til sine søsken er Corsair HX850W HX-seriens sorte får da den ikke er fullt så god som resten.

Sist, men ikke minst bør du vurdere en CPU-kjøler. Når du allerede skal kjøpe en ferdigbygd maskin vil det være småskummelt å dytte inn en kjøler på egenhånd i etterkant.