PDA

View Full Version : Medias oppførsel mot Michael Jackson. Rett eller galt?

Shappert
13. april 2011, 01:09
Kan først starte med at jeg er ikke noen storfan av Michael Jackson, han lager god kvalitetsmusikk, men har ikke noen form for interesse om hans privatliv o.l

Men jeg tok meg tiden til å se dokumentaren av Michael Jackson når han intervjues av Oprah.
Det overrasket meg litt hvor sårbar og utsatt denne mannen egentlig var.

Derfor begynner jeg å lure angående medias oppførsel mot han. La meg starte:

Jackson var en svart amerikaner som laget musikk. Han ble fort verdenskjent, og det tok ikke så lang tid før denne mannen var histories største entertainer (dette kan alltids diskuteres, men alle kan innrømme at musikkbransjen ikke har vært det samme uten han. Han slo ned raseskillen mellom svart og hvit muskk, gjorde musikkvideosjangeren til noe den er i dag, klarte å få svarte artister på MTV osv)

Mannen hadde ingen barndom som deg og meg ettersom han var verdensstjerne som 5 åring. Dette førte til at han, i voksen alder, begynte å ta igjen barndommen. Med tivoli i hagen, blabla dere vet resten.

Så kommer dette med media
De har åpenlyst prøvd å få Jackson ned i lyset. Han var litt forskjellig enn andre kjendiser, han festet ikke, røyket seg fjern og slike ting som media kan skrive om. Derfor begynte de å utnytte hans levestil med å gjøre det bizarr (ja, han var bizarr på mange måter, men trur nok han var mer normal enn det vi fleste trur, men rarere enn det han trur)

Media begynte å komme med påstander som:
Hatet sin egen rase, gjorde seg til hvit. Han sa han led av hudsykdommen Vitiligo, som ble bekreftet av obduksjonsrapporten.
Hadde implantert beinene til Elefantmannen i sin egen kropp
Hadde en underjordisk lab der han opererte seg
Var født som kvinne
Var homofil, pedofil dette kan diskuteres også, men i mitt synspunkt var dette snakk om penger.
Brukte falsk nese noe som også ble avkreftet under obduksjonsrapporten.

Nå kommer jeg til spørsmålet mitt:
Hvor er personvernet? Han er kanskje verdens mest kjente mann, men jeg lurer på om dette egentlig var lov å drive på med slikt? Britiske medier lo av at han hadde adoptive barn, jeg ser ikke noe feil med det egentlig ettersom mange foreldre har adoptert.
Etter hans død begynte flere aviser å unnskylde seg for oppførselen sin og kommer med utsagn som "Vi tok feil", mens andre medier fortsetter etter hans død.

Hva trur dere? Er dette riktig oppførsel å gjøre mot et annet menneske? Gikk dem over streken mens han levde, eller var dette greit?

Som Jackson sa selv: "I broke Beatles records, I broke Elvis' records, and over night, they called me a freak, a homosexual, a child molestor, they said that I bleached my skin. They try everything to turn the public against me"

boblesaft
13. april 2011, 02:08
Vil bare få presisere det at om kjendiser velger å gå til media når de har gjort noe "positivt" etter egen vilje, får de tåle at media også skriver om vedkommende når ting ikke går etter deres vilje. Det er i hvert fall slik Se & Hør, Her og nå, o.l. oppererer. Nå er det dog ganske stor forskjell mellom norsk presseetikk og amerikansk (og/eller utanlandsk).
At (om) de skriver usaklig stoff og påstander som ikke er sant er jeg selvfølgelig ikke for.

Ivar
13. april 2011, 23:22
jeg tror selv mesteparten av sakene mot han var pengesaker... har alltid trodd nesa var fake :P men brydde meg aldri... visste alltid han hadde den hudsykdommen... men er jo mange morsomme vitser rundt han og hans død, så mange som har gjort mye narr rundt hans liv! Media har vært drittsekker mot han stort sett spør du meg...