PDA

View Full Version : Utestengt fra utested på grunn av sykdom?

0xFF
9. april 2011, 17:05
Hei, en familie medlem av meg har blitt utestengt fra ett av byens utesteder på grunn av hennes sykdom, ho har epilepsi, eller ho har ikkje ofte anfall, men ho var uheldig her en helg og fikk anfall mens ho var ute på dette utestedet. Så sjefen på dette utestedet bestemte seg får å utestenge henne med argumentet at dem ikkje har nok folk på utestedet får å håndtere mennesker med slike sykdommer.

Jeg og min tidligere sjef sto hverandre ganske nært, så jeg var med på mye av avgjørelsene som ble vedtatt i bedriften. Der i blant skjenkebevilgning, får å få skjenkebevilgning så måtte vi ansette 3 nye personer som skulle være sikkerhetsvakt på stedet, og vi måtte dokumentere ovenfor kommunen at vi hadde tilstrekkelig sikkerhet får våre gjester. Og generelt ellers så var det ganske strenge regler angående sjenkingen.

Så jeg klarer ikkje helt å se hvem som har rett i denne saken, hvis samme reglene som vi måtte følge gjelder her også så er dette utestedet kraftig underbemannet. Jeg vil gjerne høre deres meninger angående saken, gjerne kom med lover, og lignende tilfeller av denne saken.

Og ett par spørsmål på slutten:
1. Finnes det noen oversikt over "kravene" kommunen har stilt ovenfor utestedet får at dem skal få sjenkebevilgning? Min antall ansatte på jobb f.eks?
2. Hvordan bør familie medlemet mitt gå frem får å få en saklig men riktig behandling av denne saken?

Turbolego
9. april 2011, 17:18
Tja... dersom hu kan få ledsagerbevis og en ledsager, blir det kanskje løsning på problemet.
Har en i familien som jobber med funksjonshemmede, som kommer inn gratis på konserter og utesteder som ledsager til den funksjonshemmede. ;)

Selv synes jeg det blir for teit at en person med litt epilepsi skal bli utestengt når de allerede har hundrevis med ungdommer i måneden som slokner på dansegulvet pga. for mye alkohol.

moret
9. april 2011, 17:21
Det er opp til hvert enkelt utested å bestemme hvem de vil slippe inn. Så om de ikke vil ha familemedlemmet ditt som gjest så er det lite du kan gjøre.
Den beste løsningen jeg kan se for meg er å ha en venn eller whatever til å stå som ansvarlig, og avtale dette med utstedet i forkant så de har en avtale å forholde seg til

Zepur
9. april 2011, 17:50
Står de noe i reglementet at utesteder skal være tilrettellagt og sikre for en person med epilepsi? Om det ikke gjør det høres det ut som om de forholder seg til det reglementet som finnes. De skal ha ansatte nok til å sørge for sikkerhet, noe de ikke har dersom de tar epileptikere med i ligningen. Ergo hun slipper ikke inn.

Om hun sørger for å snakke med innehaveren, og kanskje stiller med verge (som andre anbefaler), kan det godt hende de stryker utestengelsen. Men hun har ingen garanti.

OnklD
9. april 2011, 18:20
Er helt enig med TurboLego, personlig synes jeg den grunnen er litt bs, men det er nå så.
Ring kommunen å hør om du kan få høre regelverket.

sandkasse
9. april 2011, 18:28
Er helt enig med TurboLego, personlig synes jeg den grunnen er litt bs, men det er nå så.
Ring kommunen å hør om du kan få høre regelverket.

Kan ikke regne med at det er personell der til å passe på en person som midt i en flokk folk får anfall. Da er det ikke forsvarlig å ha gjesten inne med mindre noen andre kan være verge. Vaktene utestenger ikke henne for rent faenskap (ville jeg tro).

Stedet kan velge å ikke slippe inn folk for denne grunnen, helt etter boka!

randoom
9. april 2011, 19:11
Hør med LDO (http://www.ldo.no/no/Dine-rettigheter/Slik-klager-du/). De burde ha god peiling på dette.

gorm
9. april 2011, 20:46
Hør med LDO (http://www.ldo.no/no/Dine-rettigheter/Slik-klager-du/). De burde ha god peiling på dette.

KP for den. Men jeg antar (kanskje ubegunnet) at LDO er trege/forsiktige med å uttale seg, så foreslår at dere tar kontakt med norsk epilepsiforbund eller lignende.

Personlig synes jeg det blir helt feil hvis et utested kan holdes ansvarlig for evt. komplikasjoner, uansett om de kjenner til sykdommen eller ikke. Ergo burde personen fått lov å komme inn på eget ansvar, eller så hadde jeg funnet meg et nytt utested. Men man vet jo aldri med lovverket da..

sRe
9. april 2011, 20:49
utestedet bestemmer selv hvem de vil slippe inn... jeg ville gått til media. Det ville funket i en slik situasjon!

felix_poker
9. april 2011, 21:23
utestedet bestemmer selv hvem de vil slippe inn...
Diskriminering av funksjonshemmede er forbudt. Dermed kan de ikke nekte henne inngang pga. epilepsi.
(kilde: http://www.nhf.no/index.asp?id=57379)

OnklD
9. april 2011, 22:23
Kan ikke regne med at det er personell der til å passe på en person som midt i en flokk folk får anfall. Da er det ikke forsvarlig å ha gjesten inne med mindre noen andre kan være verge. Vaktene utestenger ikke henne for rent faenskap (ville jeg tro).

Stedet kan velge å ikke slippe inn folk for denne grunnen, helt etter boka!

Det at stedet kan velge å stenge noen ute er helt greit.
Men på det grunnlaget mener jeg det er feil, om vaktene/bartenderne hadde fulgt lovverket og ikke servert personer som er synlig beruset hadde ikke en person som kan, mot omstendighetene, ha et anfall.
Daglig leder på den lokale pub'n her har den sykdommen/funksjonshemmingen.

Som sakt over meg om ikke annet grenser det til diskriminering, så å gå til media med noe slikt vil nok få fart på sakene.

Og ja, om vakter kan ta seg av stupfulle ungdommer/voksne som nesten må bæres ut i taxi'n og bæres inn døre hjemme, eller til legevakten for den saks skyld, burde det være den minste sak å gjøre det med en person med et anfall.

Ivar
10. april 2011, 00:11
Ikke ta dette feil, men hun er ikke ønsket... dra videre... Jeg forstår hva utestedet prøver å hinte til, hvis hu får epilepsianfall så ja er det ikke folk som kan passe på fordi de ansatte skal enten A) Selge alkohol/rydde eller B) Passe på døra/opprettholde ro og orden... Hvis det plutselig skal komme inn en ny ansatt for C) Passe på epileptikere, så kan også folk kreve en person D) som kan passe på små barn, slik at eldre par kan ta med barna der osv... synes selv det blir litt rart...

veldig uflaks at hu fikk anfall der, men hu kan bare fortsette videre og ha med seg en annen som passer på... evnt. prøve prate med sjefen og forklare han at en verg er med!

Notoneofthem
10. april 2011, 00:28
dette er grov diskriminering... politi anmeld utestedet og gå til media og epilepsi forbundet..

MyDarkSide
10. april 2011, 00:48
send inn en klage her---) http://www.ldo.no/no/Tema/Vold-og-trakassering/Et-uteliv-hvor-alle-er-velkommen/Utelivsdiskriminering/