View Full Version : Bytte element i ein trykk kasse!
Psyco girl
8. april 2011, 13:43
Hei! Mitt første innlegg her!
Eg har ein sub kasse, på 150 liter. Det er ein trykk kasse, eller kva det hetter. Uten hull da altså! Det sto ein 15" i den, som eg har klart å sprenge... Ja, eg vett, dumme meg!
Så nå vil eg ha nytt element i den, men veit ikkje heilt kva eg skal ha! Eg har sett på litt av kvart, men forstår ikkje alle måla o.l.
Dette er ein kasse som er 30 år gamal, så det er ein passiv sub. Eg driver den med omforma bilforsterkre, og det er vel årsaken til at eg sprengte den og... Skal bytte dette ut snart.
Eg har ein Onkyo TX-SR608B hjemmekinoreceiver, som ikkje vil ta passiv sub. Så da bruke eg mannen sin 800 watt bilforsterker, som er omforma til innebruk.
Elementet eg sprengte var bare 150 w. Men det hadde likevel ein dyp, og kraftig bass.
Eg bruke annlegget til musikk, så lyden er viktig for meg. Det blir jo brukt til tv og film og, men ikkje like viktig for meg der.
Dette er elementa eg har sett på.
http://www.ljudia.no/hyttalerelementer-s82124/bass-s97514/15-tomme-c96814/eminence-kappa-15-p78420/
http://www.ljudia.no/hyttalerelementer-s82124/bass-s97514/15-tomme-c96814/eminence-delta-15-p78422/
Eller kanskje ingen av desse passer?
ghettokid
8. april 2011, 13:51
Hei og velkommel til forumet! :)
Har og en 608, og nei. den vil såklart ikke gi ut effekt til en passiv sub da den ikke gir sterke nok signal. kun signal som en subforsterker skal forsterke.
Uansett, det er ikke bare og kjøpe ett nytt element og putte inn i en kasse. hvert element trenger forskjellige kassestørrelser, refkleksport størrelse o.l.
Med andre ord, bygg deg en kasse og bruk WINisd(?) for og sjekke hvor stort du må bygge iforhold til specs på elementet
Psyco girl
8. april 2011, 13:54
Tingen her er at eg ønske nytt element i kassa eg har.... Eg er veldi glad i den...
Kva er WINisd?
ghettokid
8. april 2011, 14:03
Tingen her er at eg ønske nytt element i kassa eg har.... Eg er veldi glad i den...
Kva er WINisd?
Jo, det kan jeg skjønne. Men det er mye mulig det letteste vil bli og bygge en ny kasse, og heller bygge inn den bilforsterkeren i den så det mer eller mindre blir en ''aktiv'' sub. Det vil og bli mindre rot, og se bedre ut! :)
Bare for og si det, her på freak har vi/ gjennomsnittet langt fra like mye erfaring som store deler av avforum. Ville sport der også, der vil jeg tro du kan få mye bedre hjelp enn her!
Forøvrig, finn spesifikasjonene på elementet du har, og prøv og finn ett element med mer eller mindre nøyaktig samme spesifikasjoner. ser du har en portet kasse, noe som gir deg rask bass. Med en bassrefleks port vil du få en del dypere bass som kjennes bedre. Det er og noe og tenke på. Men det får bli opp til deg selv.
http://www.linearteam.dk/ WINisd er ett online program der du fyller ut spesifikasjonene o.l til elementet du har sett på, så regner programmen ut og optimaliserer en kasse størrelse for det elementet. Husker ikke om du må huke av for bassrefleks port eller ikke, men det finner du nok ut av. Det er litt forvirrende i starten, men tar ikke så lang tid før du finner ut av det
Psyco girl
8. april 2011, 14:22
Kassen ser ut som eit bord. Elementet ligger mot golvet. Kassen, og elementet er litt over 30 år gamalt. Min far bygget mye høytalere og sub's når han var yngre.
Vett ikkje om eg er enig i at den gir rask bass, den har god reaksjon, og rett og slett perfekt lyd. Vertfall med elementet som sto i. Elementet som sto i er som nevnt 30 år gamalt, men det står noe på det. Skal gå å hente det og se.
Snakka mye med min far om dette, han sier at målenhetene var anderledes da han bygga. Han er ikkje sikker han heller, men jobber også med saken. Min bror også, men han vil eg skal kjøpe meg aktiv sub...
Eg har ein reflekssub nå, ein 12" eg prøve ut. Men, den gir ikkje samme kick'et eg er vant til. Eg vil ha ristende golv, vegger og alt det der. Alt det eg hadde med den eg sprengte!
Coral audio corp. 15L-61
Woofer. 8 ohm. 150 W.
Det er alt som står på elementet!
ghettokid
8. april 2011, 14:52
Om du er enig eller ikke kan jeg ikke si jeg bryr meg veldig mye om, bass uten refklemsport er kjent for en rask men mindre dyp bass, og omvendt med refleksport. altså ikke like rask, men dypere.
Om kassen er 30 år gammel, og det samme med elementet så vil jeg tro du blir overrasket om du legger i penger og kjøper en ny, skikkelig sub. Eventuelt bygger en.
Psyco girl
8. april 2011, 19:04
Eg har ei skikkelig, ny sub nå. Og like den ikkje. Det er ein refleks kasse, 12"
Det blir nytt element i nåværende kasse.
Det er ikkje pengene det står på... Det er verdien av at dette er frå min fars arbeid. Kassa er fin å se på, ingen ser det er ein sub. Eg har hatt den hele livet mitt, frå eg kom ut, til nå... Så drepte eg den... Så den skal leve videre!
Men, eg sjønne du meine eg bør kjøpe ny, at det ville gitt bedre lys. Men eg har hørt mange anlegg. Min svoger, som har anlegg til 50.000 kr, men det er for ekstremt altså.
Men, skal bygge meg til bilen min snart, og det glede eg meg også til.
Eg er kanskje jente, og mor, men anlegg er viktig.
Me har forskjellige meininger, og det har me lov til å ha.
ghettokid
9. april 2011, 00:16
Me har forskjellige meininger, og det har me lov til å ha.
Ja? Har jeg noen gang sakt noe annet?
At du er jente er da irrelevant, du har da ører selv om du er jente.
MEN, jeg vil anbefale deg og gå til avforum / faktisk spørre noen som jobber med dette. Forøvrig var elementet du hadde fra før 8 ohm og 150W
dem du linket til var 8 ohm og 450W.
http://ljudia.no/hyttalerelementer-s82124/bass-s97514/15-tomme-c96814/eminence-kappa-15-p78420/ elementet BURDE funke rimelig bra, men under ekstremt høyt volum vil det kunne bli en viss ''ulyd'' vanskelig og forklare. men i verste fall kan du vel i så tilfellet lage en bassrefleksport i kassen du har? Eventuelt så det ikke vises. Vil ikke bli helt det samme, men det vil nok bli bedre.
Om du merker ulyd
Psyco girl
9. april 2011, 12:30
http://ljudia.no/hyttalerelementer-s82124/bass-s97514/15-tomme-c96814/mgr-f-2015w-p78485/
Dette er elementet eg får anbeftalt av ljudia. Så det blir dette.
Det er ikkje bare å lage refleks kasse av ein trykk kasse heller. Det blir ikkje rett. Vertfall det min far seier.
Eg kjøpe nytt element, og prøve meg på det. Glede meg!
ghettokid
9. april 2011, 14:11
Det er ikkje bare å lage refleks kasse av ein trykk kasse heller. Det blir ikkje rett. Vertfall det min far seier
Det blir ikke nødvendigvis rett, nei. men i mange tilfeller vil det kunne være en god løsning. Så hva din far mener er irrelevant. Det kommer helt ann på kasser, tykkelse, element og hele pakka
Bra du fant ett element, ihvertfall. Good luck:)
Psyco girl
13. mai 2011, 09:17
Elementet er montert, og spilt inn. Og det funger kjempe bra!
Det dure godt her nå!