PDA

View Full Version : Kniv i bil

intet
21. mars 2011, 12:02
jeg vet at det ikke er lov til å gå med kniv offentlig, med noen unntak f.eks hvis det hører til en bunad (rett meg hvis det er feil). Det jeg lurer på da er, er det lov til å ha med seg kniv i bilen sin?

Er ikke helt sikker på hvor jeg skal plasere denne. Trodde det fantes en som het "lov og rett" eller noe sånt, men jeg fant den ikke:(

Masi
21. mars 2011, 12:07
Man skal vel ha kniv i bilen sånn helt egentlig, vet ikkje om det står noe om det i lovene. Men jeg har faktisk kjøpt en kniv til å ha i bilen, med tanke på hvis man kjører på rev, hare o.l. som man selv kan avlive, så vil jeg si det er bedre å avlive dem der å da, enn at dem skal lide.

Men til spørsmålet ditt: ja, det er lov å ha kniv i bilen din. Men det er klart at den skal oppevares forsvarlig i bilen, ikkje ligge løst rundt i bilen.

Luci Tristis
jeg har både sånn "macgyver" kniv og leatherman liggende i bilen, ser ikke på det som noe stress, bruker skrutrekkern og tanga på leatherman, eventuelt kniv til avisolering av ledninger.

Mith
Det er da lov å ha kniv offentlig, du må bare kunne argumentere for at det er ett verktøy.
Jeg går da hvertfall stadig rundt med kniv, både i butikker, buss, t-bane og andre offentlige plasser, aldri hatt noe som helst problemer med det.

pidget
21. mars 2011, 12:20
Aktverdig grunn er stikkord her. Har du fiskestang eller snekkerbelte på deg er det greit. Har du en samekniv liggende synlig i bilen mens du kjører rundt i sentrum nattestid så regn med å bli stilt spørsmål om du blir stoppet.

Faggot
21. mars 2011, 12:31
En kompis av meg ble stoppet en gang med ett knivsett liggende i passasjersetet. Han er riktignok kokk, så det var ikke så mye "fishy" med det i utgangspunktet, men politiet var veldig nysgjerrige på hvorfor han hadde det i bilen, og det medførte en ganske grundig spørrerunde på hvem som var arbeidsgiveren hans osv.
Men om du ikke lar den ligge synlig så kan jeg aldri se for meg at det skal bli noe problem.

Det jeg ikke skjønner er hva du egentlig skal med en kniv i bilen hvis det ikke er noe du bruker som ett verktøy i jobben din..

kaixlaiv
21. mars 2011, 12:31
Har alltid en leatherman i lomma på jakka. blit stoppa av purken mange ganger og har ikke het no problem, di spør bare hvorfor jeg går med den på meg. og da svarer jeg bare at det er greit, vat aldri når du trenger tang eller no slikt.

Naturgrønn
21. mars 2011, 13:03
Du kan frakte så stor kniv du vil i bagasjerommet.

En leatherman eller lommekniv kan du ha løst i bilen.