PDA

View Full Version : DNS cache/resolve problem i linux ?

ted
26. mai 2003, 19:20
Dere får unnskylde meg hvis dette problemet kanskje blir litt rotete lagt frem, i og med at jeg ikke vet hva som forårsaker det osv. Men skal prøve så godt jeg kan

Nettverks oppsettet mitt er slik hjemme:

adsl modem --> HUB ----> 1 server og 1 arbeids stasjon

Tror ikke dette er noe spesielt relevant men alikevell. Tingen er at på arbeids stasjonen min så går visse ting veldig tregt i linux.
Jeg dualbooter (winxp/linux) og i windows går alt helt fint. Det som går treigt i linux er resolving av domener, ftp, og ssh. For eksempel når jeg skal ssh'e til server/routere maskinen så går lagger dette noe helt enormt. Akkurat som om jeg ssh'a til en maskin i USA.

Men hvis jeg tar en liten reboot inn i windows, så går dette lynkjapt, akkurat som om jeg satt på selve maskinen. (som er 1 meter lenger vekke). Websider også bruker en stund på og vise seg i linux (tar en del sekunder lenger å resolve domenet) men når jeg først begynner og laste ned noe, så går dette akkurat like kjapt. Så det er ikke snakk om at det lagger mer generelt er jeg ganske sikker på. Foruten om det så bruker jeg akkurat samme dns'er på begge maskinene, altså både workstation og serveren som jeg bruker til og dele internett med. Har også like dns'er i både linux og winxp på arbeids stasjonen. Har også hatt 3 forskjellige linux distroer på arbeids stasjonen med akkurat samme nettverks oppsett som jeg har nå. (Slackware9.0, Debian og RedHat). Så at problemet ligger i selve distroen er vel også utelukket. Jeg har hatt dette problemet en stund, så jeg håper inderlig at det er noen som har hatt tålmodighet til og lese alt dette våset, og har en mulig løsning på lager

På forhånd TUSEN TAKK

Phreak
27. mai 2003, 16:58
Hvis du har problemer med resolving av addresser, kan du jo prøve å bytte nameserver. Rediger /etc/resolv.conf og legg til f.eks:

nameserver 148.122.208.99
nameserver 148.122.161.3

Dette er telenor sine nameservere.
En annen ting du kan prøve på maskinen er å legge til en proxy server. Hender dette hjelper, spesielt dersom du har windows maskin som hoster internett. Dette har hjulpet for de fleste jeg kjenner, inkludert meg selv når jeg har kjørt det oppsettet du har. En ting du kanskje burde vurdere er å sette opp ADSL modem -> server -> hub -> nettverk. Altså to nettverkskort i serveren. En til ADSL modem og en til huben. Dette er en bedre løsning imo.

Proxy kan stilles inn for de fleste programmer. Telenor sin proxy server er proxy.online.no:8080

HeavyD
27. mai 2003, 18:13
Jeg har også hatt problemer med linux på nettverket og inet'et. Bla. ressolve gikk utrolig tregt hvis det gikk i det hele tatt. Det som fikset mitt problem var og sette fast ip og ikke fra dhcp. Jeg vet ikke om det fungerer for deg, siden jeg ikke vet om du bruker dhcp eller ikke. Men prøvd det hvis du gjør.

Phreak
27. mai 2003, 18:19
Dersom dette er problemet kan du jo også sjekke hvaslags info DHCP serveren gir deg og forandre dersom noe er galt..

HeavyD
27. mai 2003, 18:28
Er ikke noe galt med det. Funker fint i windows.

Phreak
27. mai 2003, 18:32
Hørtes merkelig ut.. menmen, noen ganger er linux merkelig :P