PDA

View Full Version : Dyrere snus!

Waffaz
5. oktober 2010, 08:52
God morgen freaks!

Viser til http://www.ba.no/nyheter/politikk/article5334969.ece

De har tenkt å øke prisen på snus. Hva gjør dette for noe godt? Flere begynner å røyke? Røyk er da mindre sunt enn snus. Prisene er idag også rundt dobbel så dyr for en boks med snus i Norge enn i Sverige.

Jeg synes dette er en latterlig måte å skaffe seg penger på - Hvorfor ikke evt sette opp noe som alle lider av, og som ikke er nødvendig, istedenfor å sette opp prisen på noe som en hel del er avhengig av og "må" kjøpe?
Sett at prisen på sjokolade hadde økt med 5kr istedenfor. Dette vil jeg si hadde vært et mye bedre tiltak. De ville fått inn ca like mye, om ikke mer penger, enn å sette opp snusen i pris.

Hva mener dere om saken? :rolleyes:

Vegard004
5. oktober 2010, 09:03
Jeg syns det er aaaltfor dyrt som det er.

Burde vært samme pris som i sverige

Tias
5. oktober 2010, 09:18
Dette er, om enn ikke nødvendigvis et veldig godt tiltak for å forhindre folk i å snuse, i alle fall en god måte å skaffe penger til behandling av tobakkrelaterte skader. Jeg håper prisene på snus etterhvert vil nå samme nivå som røyk.

Toadftw
5. oktober 2010, 09:22
Synes det er bra at de skrur opp prisen. Det gir folk et nytt grunnlag for og slutte..
Penger er jo en av hovedfaktorene.

Nath
5. oktober 2010, 09:22
Ingen som tvinger dere med kniv til å kjøpe den boksen eller pakka med røyk.

På en annen side skjønner jeg frustrasjonen. Staten har et tåpelig syn på alt som har med rus lignende midler å gjøre.

Waffaz
5. oktober 2010, 09:28
Ja, skjønner at prisene skrus opp for at dem skal få penger til div skader som kommer av tobakksvarer. Men når prisen er allerede dobbel så dyr som i sverige synes jeg det blir litt for drøyt.

Mith
5. oktober 2010, 09:33
Hva har prisen i Sverige med saken å gjøre?
I resten av EU er snus forbudt, hvorfor ikke sammenligne oss med dem?

Waffaz
5. oktober 2010, 09:34
Hva har prisen i Sverige med saken å gjøre?
I resten av EU er snus forbudt, hvorfor ikke sammenligne oss med dem?

Om du hadde visst grunnlaget, hadde du visst at det forbudet er veldig unødvendig. Uansett, det er ikke forbudt med snus, det er bare forbudt å selge snus.

djxfade
5. oktober 2010, 09:38
Kan forstå at de skal ta skattepenger for å finansiere forskning på tobakksrelaterte skader, men 99.9% alle disse skadene kommer fra røyking av tobakk, ikke snusing, dermed gjør det mer skade enn godt for brukerne.

Mith
5. oktober 2010, 09:38
Om du hadde visst grunnlaget, hadde du visst at det forbudet er veldig unødvendig. Uansett, det er ikke forbudt med snus, det er bare forbudt å selge snus.
Hvilket grunnlag? Ved å forby salg så forhindrer man rekruttering og det er langt fra unødvendig.
Avgiftene på snus har også steget betraktelig i Sverige og kommer helt sikkert til å gjøre det igjen.

Waffaz
5. oktober 2010, 09:46
Hvilket grunnlag? Ved å forby salg så forhindrer man rekruttering og det er langt fra unødvendig.
Avgiftene på snus har også steget betraktelig i Sverige og kommer helt sikkert til å gjøre det igjen.

Når jeg var i sverige i sommer kostet en boks merkesnus(porsjon) mellom 30 og 40kr. Man kunne få billgmerker til rundt 15-20kr boksen.

I norge koster det fra 65-70kr.

Mith
5. oktober 2010, 09:53
Jeg er fullt klar over at det er billigere i Sverige, men avgiftene i Sverige har også gått opp de siste årene.
Argumentet om at det er billigere i andre land er ikke ett argument, svenskene drar til Danmark eller Tyskland for å skaffe seg billig tobakk og øl.

CatastrophicRoadKill
5. oktober 2010, 09:58
Synes det er bra at de skrur opp prisen. Det gir folk et nytt grunnlag for og slutte..

Hva med de som faktisk ikke vil slutte?

Mith
5. oktober 2010, 10:04
De må betale for seg. Jeg ser ikke problemet. De må jo betale for alt annet de har lyst på også.

Waffaz
5. oktober 2010, 10:14
De må betale for seg. Jeg ser ikke problemet. De må jo betale for alt annet de har lyst på også.

Problemet er at snusen i sin helhet bare koster en brøkdel av hva vi betaler. 3/4 går jo til staten.

Andre produkter har på langt nær så mye avgifter. Og ja, jeg er klar over at det er tobakk. Men snus er ikke akkurat den mest skadelige tobakken på markedet, så hvorfor skal snus-brukerne lide da?

Det blir som å si at el-bil eiere skal betale samme avgifter som bensinbiler. Det er bensinbilene som skader.

AtXbYeA
5. oktober 2010, 10:18
Problemet er at snusen i sin helhet bare koster en brøkdel av hva vi betaler. 3/4 går jo til staten.

Andre produkter har på langt nær så mye avgifter. Og ja, jeg er klar over at det er tobakk. Men snus er ikke akkurat den mest skadelige tobakken på markedet, så hvorfor skal snus-brukerne lide da?

Det blir som å si at el-bil eiere skal betale samme avgifter som bensinbiler. Det er bensinbilene som skader.

Velkommen til den virkelige verden, wake up and smell the coffee.

Bilene koster 1\3 i resten av europa, bensinen vår er bortimot bare avgifter, moms på bortimot alt og latterlig lave grenser for varer som må momses inn.

Hvordan vet du at Snus ikke er den mest skadelige tobakken på markedet ? Har du drevet forskning på det i 40 år med en testgruppe på 100.000 mennesker ?

Elbiler er forøvrig latterlig dyre, og jeg er en snuser og jeg ser ikke problemet med å betale ekstra for min addiksjon.

jarinalus
5. oktober 2010, 10:20
Eg har tru på at dette forslaget svir mest for dei som eigentleg ikkje burde ha brukt snus i det heile; Mindreårige og folk på trygd.

Matthiesen
5. oktober 2010, 10:21

Det blir som å si at el-bil eiere skal betale samme avgifter som bensinbiler. Det er bensinbilene som skader.Jeg tror dette er et aktivt valg av politikerne. Snus er noe som har tydelig etablert seg i Norge, på linje med røyk. De vil derfor gjøre aktive tiltak for å dempe utviklingen.

Snus er i ferd med å være synlig på hvert eneste klassebilde fra ungdomsskolen. Jeg støtter regjeringen i alle tiltak for å redusere dette. Ta gjerne 120 kr for snus. Man må ikke være rakettforsker for å skjønne at folk da vil bruke mindre.

davste
5. oktober 2010, 10:22
Eg har tru på at dette forslaget svir mest for dei som eigentleg ikkje burde ha brukt snus i det heile; Mindreårige og folk på trygd.

Det blir jo det samme som å si at fattige folk ikke kan kjøpe seg bedre (dyrere) mat. Er dog enig når det kommer til mindreårige, da. Når det gjelder alle disse avgiftene, så er det bare noe vi må finne oss i når vi bor i Norge. Og ærlig talt, det er ikke så ille. 15 minutt på jobb, så er den snusen betalt.

Waffaz
5. oktober 2010, 10:31
Det blir jo det samme som å si at fattige folk ikke kan kjøpe seg bedre (dyrere) mat. Er dog enig når det kommer til mindreårige, da. Når det gjelder alle disse avgiftene, så er det bare noe vi må finne oss i når vi bor i Norge. Og ærlig talt, det er ikke så ille. 15 minutt på jobb, så er den snusen betalt.

Ikke for oss som er i lære. Da blir det nærmere 1.5 time for en boks med løs slik prisene er idag.

AtXbYeA
5. oktober 2010, 10:33
Ikke for oss som er i lære. Da blir det nærmere 1.5 time for en boks med løs slik prisene er idag.

Jeg har også vært i lære og overlevd selv ved å røyke 25-40 om dagen, så at du ikke klarer å disponere pengene dine fornuftig er jo ditt problem igrunn.

Du får vente med å snuse videre til du har en ordentlig jobb da, får jo fem pakker snus for en time på kontoret.

Nekran
5. oktober 2010, 11:05
Såvidt jeg forsto skal også avgiften på alkohol økes ytterligere. Er dette greit også, eller er det protester på det?

Ginnungagap
5. oktober 2010, 11:12
Jeg blir mer og mer oppgitt. Om dette fortsetter ender vi opp med at nikotin er forbudt, og da blir alkohol eller koffein det neste.

superb
5. oktober 2010, 11:41
Kjøp snus i Sverige, mye billigere der.. :)

WazzaBazza
5. oktober 2010, 11:58

Nå er det jo slik att voksne folk selv må få bestemme over sin egen helse. Det skal ikke være nødvendig av staten å lage hinder for de som velger å bruke tobakk.

Alphanio
5. oktober 2010, 12:33
Øk agifter på: ALT , Bensin, Disel, Gass, Strøm, Snus, Røyk, Øl, Sprit, Kaffi, helst med 100%. Takk.

Og helst gjør om Kaffi og Øl til klassifiserte legemiddler.

Weili
5. oktober 2010, 12:36
Med tanke på hvor mye mindre skadelig snus er i forhold til røyk, så skulle jeg ønske at de gjorde motsatt (satt opp røyken 10% og snusen 5%). Tobakksfritt Norge, eller hva det nå er de heter, har litt for mye å si og de er jo kjent for sine heller fanatiske holdninger hva snus angår. At de ikke klarer/gidder å se fakta i øynene (at snus er mye mindre skadelig og det er derfor ønskelig å få de som røyker over på snus fra et samfunnsmessig perspektiv) er enormt irriterende.

Dr.Feelgood
5. oktober 2010, 12:37
De kan skru opp snus prisen så høyt de vil, jeg drar fortsatt til Sverige og kjøper meg der stokker for 200 kr per stk.

Mith
5. oktober 2010, 13:05
Nå er det jo slik att voksne folk selv må få bestemme over sin egen helse. Det skal ikke være nødvendig av staten å lage hinder for de som velger å bruke tobakk.
Tja, til en viss grad, men det er jo ikke slik at tobakk er forbudt. Kreftpasienter bidrar ikke akkurat positivt til statskassa når de enten dør tidlig eller ligger på sykehus på statens regning, så at det de må betale litt for seg på forhånd er da bare rett og rimelig.

Grunnen til at snus går opp mer enn røyk i pris er at snusen alt er priset lavere enn røyken, slik at man hindrer at folk som vil slutte med røyk for å spare penger starter med snus istedet. Økonomi er faktisk ganske god motivasjonsfaktor for mange som ikke innser hvor helseskadelig tobakk er.
I tillegg så er høytprisnivå positivt i forhold til rekruttering, pga. veldig mange unge rekrutteres og unge har generelt sett dårlig råd.

Speedmaster
5. oktober 2010, 13:11
Men isteden for og skru opp prisen på snus/røyk for og få folk til og slutte med denne uvanen, hvorfor ikke slutte og selge det/gjøre det ulovlig?

Jo, fordi da taper staten en GOD del penger, de vil heller at vi skal pines sakte men sikkert til døde enn at den skal tape noe som helst.

Vet jeg kanskje overdriver en smule her nå, men ville bare få fram poenget ;)

Mith
5. oktober 2010, 13:17
Hehe, det er nok ikke pengene som først og fremst er grunnen til at regjeringen ikke gjør tobakk ulovlig. Det er tross alt en ganske grov inngripen i folks privatliv og det å risikere å få minst 25% av velgerne mot seg er særs dumt, særlig når dette fort blir en prinsippsak.

Vegard004
5. oktober 2010, 13:20
Øk agifter på: ALT , Bensin, Disel, Gass, Strøm, Snus, Røyk, Øl, Sprit, Kaffi, helst med 100%. Takk.

Og helst gjør om Kaffi og Øl til klassifiserte legemiddler.

Hvorfor i helvette vill du ha avgift på alt? Bare fordi du tjener en mill i året?
Staten har pengsjit nokk

olli408
5. oktober 2010, 13:20
Hvordan skal den gjennomsnittlige 10. klassingen få råd til å tøffe seg nå?

Alphanio
5. oktober 2010, 13:26
Hvorfor i helvette vill du ha avgift på alt? Bare fordi du tjener en mill i året?
Staten har pengsjit nokk

Var mer ironisk, de tapper der de kan staten. Skål :bergenser:

shit1
5. oktober 2010, 13:45
Har absolutt ikke tru på at det blir et stort tall som slutter på grunn av prisen..

Fusjon
5. oktober 2010, 13:53

Alle har ikke tid til å dra over grensa hver gang de er tomme for snus.

thomasf
5. oktober 2010, 13:55
Økte avgifter på tobakk og alkohol gjør bare godt. Skulle gjerne også sett drastisk økte avgifter på sukker, men det er vel kanskje litt far fetched for øyeblikket. Uten å ha noe konkret hold for uttalelsen, vil jeg tro at økte priser reduserer rekrutteringen og dermed det totale forbruket av både alkohol og tobakk. Det er vel ikke noe negativt med det?

Man snakker gjerne om frihet i sånne saker, og at det blir vanskeligere for forbrukere å fritt kunne røyke eller drikke uten at det svir litt i lommeboka. Det er klart at det er et viktig poeng, men slik utviklingen er nå, tror jeg vi vil oppleve tobakk og alkohol mer som en luksus (slik det burde være i mine øyne) som man stiller på lik linje med en god middag på restaurant eller lignende. Altså, et mer moderat forbruk og dermed en langt sunnere kultur, iallfall hva alkoholen angår.

Hva med en kultur der man faktisk bare røyker i helgene og sprer alkoholinntaket over uka, istedenfor å ligge døddrukken hver helg?

Jeg tror de langsiktige virkningene (idéelt sett) kommer til å være positive, samt skape sunnere holdninger innad i befolkningen. Nei, det kommer nok ikke til å skje i morgen eller de neste fem årene. Men om 30-40 år når avgiftene og fokuset på allmenn helse endelig har nådd sine idéelle høyder, vil jeg tro samfunnet generelt har fått et enormt utbytte av disse trendene vi ser antydninger til i artikkelen ovenfor.

Husemann
5. oktober 2010, 13:59
Er glad for at jeg ikke snuser. En utgift mindre å tenke på :)

superb
5. oktober 2010, 14:00
Alle har ikke tid til å dra over grensa hver gang de er tomme for snus.

Nei men kan jo handle for 1-2 mnder av gangen?

Waffaz
5. oktober 2010, 14:09

Om du bor f.eks i bergen vil jeg si at det er ganske drøyt å reise til Sverige 6-12 ganger i året. Da sparer du ikke allverden. Men selvfølgelig, skjønner østlendingene som reiser over.

Fusjon
5. oktober 2010, 14:12
Om du bor f.eks i bergen vil jeg si at det er ganske drøyt å reise til Sverige 6-12 ganger i året. Da sparer du ikke allverden. Men selvfølgelig, skjønner østlendingene som reiser over.

Også er det ikke alle som har bil heller.:rolleyes:

Hatebreeder
5. oktober 2010, 14:20

Ja, det vil jo i en eller annen skala bli mer smugling også bare prisene går litt opp.

superb
5. oktober 2010, 14:21
Ja kan se problemet om man f.eks bor i Bergen med å dra til Sverige for og handle snus. Men jeg som kommer typ 30 min ifra grensa blir det lettere.. :)

Vegard004
5. oktober 2010, 14:33
Var mer ironisk, de tapper der de kan staten. Skål :bergenser:

Ojaa :D

hehe

Bombasa
5. oktober 2010, 14:51
Skrur de opp prisen på snus, så kommer jeg til å lete etter alternative metoder for å skaffe meg snusen til en rimeligere penge.

AtXbYeA
5. oktober 2010, 14:56

Det ville nok ikke tollvesnet likt dersom jeg skulle ta med meg 8-10 pølser med snus over grensen hver gang.

mo3
5. oktober 2010, 15:09
Syns det er teit at de innfører Moms på nett-tjenester til neste år.
Du som privatperson skal ikke merke noe til dette. Det er leverandøren som har plikt til å rapportere salget til norske myndigheter - og betale pengene til staten. Utenlandske leverandører skal derfor registere seg.

Men da vil vel uansett leverandøren skru opp prisene sine, som igjen berører oss?

homer666
5. oktober 2010, 15:20
Hvorfor er den vanlige nordmann så forferdelig redd for skatter og avgifter? Har dere det ikke godt her i landet? "Se på barna i Afrika" blir feil og fjernt, men hvis vi ser på hvor jævlig egoistiske vi er (se Frp-velgere som de fleste ungdommer er idag) bør vi skjønne at en liten prisøkning på snus ikke er noe å klikke vinkel for. Dere klager over at dere tjener for lite til å kjøpe snus, men hadde Frp vært ved makta og fått det som de ville ville dere da hvert fall ikke hatt råd til å dra på sykehuset hvis dere blir skada, eller hvis dere får kreft pga misbruket deres. Disse pengene gir sykehjemsplasser, hjelper dere med kreften dere kommer til å få, gir stipend til ungdom og gjør det billigere å gå i barnehagen. Og kom ikke med at vi har oljepenger, de pengene ville ikke blitt brukt på dere som ikke har råd til snus uansett. De ville senka skattene til de rike, sykehus og gamlehjem ville blitt private. Nå hørtes det kanskje ut som om jeg driver med valgkamp av noe slag, men jeg blir bare provosert av at de samme som klager over for lite penger og for høye avgifter, stemmer Frp fordi de lover så mye. Sett dere inn i det, og les hele partiprogrammet deres, ikke bare avsnittet om mindre avgifter, mindre skatt og billigere alkohol og røyk.

bamsetid
5. oktober 2010, 15:20

Å du mener det er staten (satan) som skal bestemme om vi skal snuse eller ikke? forpulte moldbo land!

Provo
5. oktober 2010, 15:39
Å du mener det er staten (satan) som skal bestemme om vi skal snuse eller ikke? forpulte moldbo land!
Staten har aldri forsøkt å bestemme om du skal snuse eller ikke. Derimot råder de deg til å slutte, samtidig som de sørger for at du delvis kompenserer økonomisk for helseskadene du risikerer å dra på deg som en konsekvens av bruken.

Hvis du virkelig synes dette er et moldboland (http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%A6rskriving) og at staten er "satan" (helt til du eksempelvis skal til legen, på sykehus, sykemeldes over mer enn 14 dager, blir arbeidsledig eller skal gå på skole – hvorav alt er tungt subsidiert av "satan" så du skal slippe billigere unna) så er det fritt frem å flytte.

Mith
5. oktober 2010, 15:43
Syns det er teit at de innfører Moms på nett-tjenester til neste år.

Men dette er ikke noe nytt eller uventet. Hele EU har lignende lover i flere år og flere bedrifter, som har like priser i hele Europa, (eks. steam) har alt hatt denne prisøkningen, også for norske kunder.

Bombasa
5. oktober 2010, 15:47
Jeg snuser og jeg har lite imot Norge eller den norske stat. Vi har det tross alt jævlig bra her i moderlandet sammenlignet med resten av verden..

Derimot er jeg som person ganske gjerrig, så skrur staten opp prisen på snus vil jeg mest sansynligvis lete etter andre måter å få tak i snus til billig penge. Rett og slett for å spare penger.

jarinalus
5. oktober 2010, 16:03
10% av 70kr? Med mindre eg tar veldig feil no, så er vel det 7kr.
Er dette verkeleg eit problem?

Waffaz
5. oktober 2010, 16:24
10% av 70kr? Med mindre eg tar veldig feil no, så er vel det 7kr.
Er dette verkeleg eit problem?

7kr er èn dag. På en måned blir dette 7*31 = 217 kroner. På ett år blir dette 217*12 = 2604 kroner!!!!!!

På ti år blir det faktisk 26040 kroner!

Dekilaz
5. oktober 2010, 16:48
Uten at jeg har noen tall å falle tilbake på, så vil jeg hevde at avgiftene man får inn på salg av snus langt overgår utgiftene staten har som følge av folks snusbruk. Hvis alle skulle ha sluttet å snuse her og nå, så tror jeg at staten totalt sett hadde tapt penger på det. Dette er heller ekstra beskatning for å få statsbudsjettet til å gå i null, og snusere er enkle å ofre i en slik sammenheng. Snusere er en heterogen gruppe uten noen felles agenda, og "rødgrønne" snusere vil uansett fortsette å stemme AP og SV.

Selv sluttet jeg å røyke for 5-6 år siden ved å gå over til snus, og dette var en helt udramatisk omstilling. Snus er effektivt for røykeslutt (se f.eks. her (http://www.forskning.no/artikler/2010/august/256670)), og jeg har således potensielt spart staten for en del penger. Sånn sett synes jeg også at det er meningsløst at snusere skal betale for skader relatert til røyking.

Helseskader som følge av snus er et omdiskutert tema, og motsigende rapporter er blitt en slags standard når det kommer til forskning på dette feltet. Mens det selvsagt er bedre å ikke snuse i det hele tatt, så er skadevirkningene etter all sannsynlighet ikke betydelige - i alle fall hva angår kreft.

Det er selvsagt i statens beste interesse å ha en frisk og arbeidsfør befolkning, men jeg tror ikke at snus (eller tobakk i det store og det hele) er hovedfienden. Hvis man vil få flere ut i arbeid, og i tillegg vil ha mer penger i statskassen kan man f.eks. revidere uføretrygden (http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6639122).

Om det er slik at regjeringen bare vil befolkningens beste (hvem prøver jeg egentlig å lure?), så mener jeg at det er på tide med f.eks. tung subsidiering av både mat og supplementer inneholdende omega-3 og vitamin D, i tillegg til totalforbud mot tobakkssalg.

zyklonB
5. oktober 2010, 16:58
Mulig at dette har blitt sagt før men hvis man hadde fulgt med litt så hadde man visst at det er en gennerell prisøkning på alle mulige varer. har fått mail fra diverse leverandører om at deres produkter vil stige med ca 5% i 2011. Derfor tror jeg (uten å vite noe sikkert) at dette ikke har noe med hverken avgifter eller staten å gjøre men at du ikke lengre får like mye for en krone.

Dekilaz
5. oktober 2010, 16:58
Helseskader som følge av snus er et omdiskutert tema, og motsigende rapporter er blitt en slags standard når det kommer til forskning på dette feltet. Mens det selvsagt er bedre å ikke snuse i det hele tatt, så er skadevirkningene etter all sannsynlighet ikke betydelige - i alle fall hva angår kreft.
Kilde: http://www.associatedcontent.com/article/2018484/will_swedish_snus_give_you_cancer.html?cat=5

gotejds
5. oktober 2010, 17:30
[QUOTE=Mith;1845646]Hva har prisen i Sverige med saken å gjøre?

Hva i all verden har EU med Norge og gjøre? Snus røyk og alkohol får ikke mer særavgifter fordi det er skadelig, men fordi de staten trenger penger. Sosialister og kommunister bruker verken røyk, snus eller alkohol - dermed ingen fare for å tape velgere.

imba
5. oktober 2010, 17:38
En fin inntektskilde og legger press på mange snusere når det kommer til økonomi.
For min del kan snus og røyk bli enda dyrere!

Mith
5. oktober 2010, 18:31
Hva i all verden har EU med Norge og gjøre? Snus røyk og alkohol får ikke mer særavgifter fordi det er skadelig, men fordi de staten trenger penger. Sosialister og kommunister bruker verken røyk, snus eller alkohol - dermed ingen fare for å tape velgere.
Hehehe, det er slik det henger sammen ja. Jaja, jeg hadde ærlig talt forventet å få kommunist/sosialist/venstreekstremist slengt opp som argument for skatter og avgifter, men at noen skulle påstå at vi er en gjeng med ikkerøykende, ikkesnusene avholdsfolk, det hadde jeg ikke trodd.

vikke123
5. oktober 2010, 18:41
Det er vel tross alt 5% økning i tobakksavgiften det er snakk om her? (Korriger meg om jeg tar feil) Altså 3 kroner mer? Hvis du ikke har råd til dette, så er det bare å slutte med en gang

Med mindre jeg er helt på trynet her, så mener jeg å ha lest tidligere idag at det var 5% økning i avgiften, altså rundt 3-4 kr pr. boks. Hvis du ikke har råd til dette, så er det bare å slutte med en gang. Jeg snust i fire år, jeg går på videregående, og jeg ser ikke noe problem i å betale 3-4 kr ekstra for en boks. Men bare så det skal være sagt, så tror jeg ikke at færre snuser pga. denne økningen. Folk har fortsatt råd til det, de må bare bruke mer penger på det...

Googæl
5. oktober 2010, 21:37
Der fikk FRP 100 000 nye velgere.

Fun
5. oktober 2010, 23:02
La oss tenke litt som idealister da.. Er det greit at staten skal bestemme hvilke varer vi skal kjøpe? Dem prøver å få oss til å drikke mindre, røyke mindre, snuse mindre, kjøre mindre og heller kjøre kollektivt. Hvis jeg synes den lille risikoen for kreft er verdt den avslappende følelsen snus gir meg, kan jeg for pokker ikke få lov til det da?! Jeg vil ikke la meg bli kontrolert av maktsyke sosialister, jeg vil snuse og kjøre bil uten å bli straffet for det!

Når skal nordmenn få lov til å ta vare på seg selv?

Matthiesen
5. oktober 2010, 23:16
La oss tenke litt som idealister da.. Er det greit at staten skal bestemme hvilke varer vi skal kjøpe? Dem prøver å få oss til å drikke mindre, røyke mindre, snuse mindre, kjøre mindre og heller kjøre kollektivt. Hvis jeg synes den lille risikoen for kreft er verdt den avslappende følelsen snus gir meg, kan jeg for pokker ikke få lov til det da?! Jeg vil ikke la meg bli kontrolert av maktsyke sosialister, jeg vil snuse og kjøre bil uten å bli straffet for det!

Når skal nordmenn få lov til å ta vare på seg selv?
Du spør om vi skal få lov til å ta vare på oss selv.. Hva mener du med det? Skal du ta regningen selv når du ender opp på sykehus ved å kjøre for fort og krasje? Innlagt med kols eller kreft i munnen?

Du må selv betale økte avgifter for å bidra ekstra til å dekke den enorme kostnaden tobakk er for samfunnet. Hvor billig tror egentlig folk at et sykehusdøgn er? Gjennomsnittsprisen hevdes å være 8000 kroner. I det store og det hele så er det folk som faktisk passer på seg selv som betaler for at andre ikke gjør det, og den symbolske summen det er å betale avgifter på rusmidler er på sin plass.

1. Avgiften demper bruk og nyrekruttering
2. Avgiften er en inntekt til å dekke kostnader rusmiddelbruk medfører

Mulig at dette har blitt sagt før men hvis man hadde fulgt med litt så hadde man visst at det er en gennerell prisøkning på alle mulige varer. har fått mail fra diverse leverandører om at deres produkter vil stige med ca 5% i 2011. Derfor tror jeg (uten å vite noe sikkert) at dette ikke har noe med hverken avgifter eller staten å gjøre men at du ikke lengre får like mye for en krone.Inflasjonen er normalt sett på 2-3% i Norge, noe Sentralbanksjefen jobber hardt for å holde stabilt. Hele det økonomiske pengesystemet er fundamentert på at det vil være en konstant inflasjon over hele linjen. Jeg kan godt tenke meg at inflasjonen i Norge blir uvanlig høy, og du ser jo at leverandørene frykter det også. De tar kanskje litt hardt i med 5%, men de er også i stilling til å gjøre dette.

Det at staten putter på mer avgifter handler om politikk og har ikke å gjøre med at ting prisjusteres i forhold til inflasjon. Så snus kommer i tillegg til avgiftene også til å stige i pris.

random53541
6. oktober 2010, 00:36
Utrolig trist at di skal øke prisene enda mer, var i Danmark i sommer og det føltes som om jeg var i himmelen på grunn av prisene der.
Tror det var snakk om 10% økning på snus, 6 kroner og 50 øre er kanskje ikke så mye dyrere, men vist du kjøper en boks til dagen som meg blir det godt over 2000 kroner ekstra i løpet av et år.

f00b
6. oktober 2010, 00:39
Takk til Staten, nå fikk jeg det sparket jeg trengte, så nå slutter jeg. Endelig!

Hvordan er tilstandene i Sverige egentlig? I og med at Norge har ca. dobbel pris på alt, så burde det vel være ekstremt stor forskjell?

seven_up
6. oktober 2010, 00:49
whopp whopp da hadde jeg flyttet til danmark om du ikke liker deg i norge. Eneste som er litt kipt er kanskje at de har en høyere skatt.

En måling bland alle verdens land så havnet danmark blandt de med høyest skatt.

"I den andre enden (altså den enden med høyest skatt) finner vi Tyskland, Belgia og Danmark, med skatteprosenter på 42,7, 41,8 og 40,9 prosent."

http://www.dinside.no/378266/skatt-i-hele-verden

Så ja, om det virker veldig bra og billig i danmark, så reis ned å kos deg! Men ett sted må pengene til staten komme fra der også, greit nok med mindre avgjifter men blandt de med mest skatt i verden.. så ja..

"så langt, så godt. Men hvordan ser det ut, hvis man inkluderer alle former for skatter og avgifter, også de som er relatert til kjøp av varer og tjenester? Ja, da blir bildet noe annerledes.

Absolutt "verst" ut kommer Sverige og Danmark - med en total skatt på henholdsvis 50,4 og 48,8 prosent av BNP."

Samme artikkel, til de som sammenlignet veldig med sverige.. de drar inn en god del av BNP på skatt de også ser det ut som..

Dekilaz
6. oktober 2010, 01:19
[...]Du må selv betale økte avgifter for å bidra ekstra til å dekke den enorme kostnaden tobakk er for samfunnet.[...]

At snus er en "enorm kostnad" for samfunnet tror jeg er å ta litt vel hardt i. Som nevnt i min tidligere post, så skulle jeg tro at inntektene fra snus langt overskrider de utgifter samfunnet skulle ha i forbindelse med produktet. I mine øyne er det like lite på sin plass at snusere skal betale for skader pga. røyking som at ikke-tobakksbrukere skal gjøre det. Dette fordi det ikke foreligger entydige forskningsresultater som skulle tilsi at snusere skulle tilbringe noe særlig mer tid på sykehus enn andre. Om slike resultater skulle dukke opp forandrer jeg gjerne mitt standpunkt.

Dersom vi hadde hatt en større grad av statlig støtte til tannhelse i Norge hadde saken muligens vært en annen, men slik saken foreligger nå, så er helserisikoen ved bruk av snus en dårlig begrunnelse for å øke avgiften.

Økte avgifter generelt er greit nok, men denne løsningen for å balansere statsbudsjettet synes jeg blir litt for enkel.

seven_up
6. oktober 2010, 02:30
Dekilaz: Om man faktisk tjener på at folk snuser, hvorfor skal staten få oss til å slutte med slutte med kampanjer, reklame og alt det de setter inn av tilltak? vil de være slemme? eller noen annen teori?

Det vil jo være veldig uøkonomisk om vi faktisk genererer penger til statkassen.. Da ville det jo vært bedre om folk startet så vi kunne kutte ned skatten på andre ting å heller tjene det inn på snus, får håpe de setter inn noen vervekampanjer snart! nesten som spis sundt, mosjons kampanjene de kjører nå og da!

Dyrdal
6. oktober 2010, 02:34
Det er vittig at staten sier : Vi gjør tobakk dyrere, slik at det blir mindre brukere. Når sannheten er at de gjør tobakk dyrere, siden det er et produkt de har, som folk trenger. Det er så fantastisk, tobakk er avhengighetsskapende, og når du først er avhengig tenker du "Hmm, 10 kroner dyrere? Det er da ikke så mye.." Det er enklere å betale noen kroner ekstra, enn å faktisk slutte.

seven_up
6. oktober 2010, 02:36
Dyrdal: snus er da ikke ett produkt staten har? det er stort sett private firmaer som selger snus, ofte fra sverige..

Eller har du noe inside info som ingen andre vet ang hemmelige tobakksplantasjer i regi av norge?

Dyrdal
6. oktober 2010, 02:40
Dyrdal: snus er da ikke ett produkt staten har? det er stort sett private firmaer som selger snus, ofte fra sverige..

Eller har du noe inside info som ingen andre vet ang hemmelige tobakksplantasjer i regi av norge?

Det er staten som får oss til å betale mer i avgift på tobakk ja :)

Dusjkabinett
6. oktober 2010, 08:59
Jeg synes dette er en latterlig måte å skaffe seg penger på - Hvorfor ikke evt sette opp noe som alle lider av, og som ikke er nødvendig, istedenfor å sette opp prisen på noe som en hel del er avhengig av og "må" kjøpe?

Fra min synsvinkel er det en genial måte å tjene penger på. Det er heller ikke svært sunt, så det er også en gyllen kjangse for å slutte.

random53541
6. oktober 2010, 12:55
whopp whopp da hadde jeg flyttet til danmark om du ikke liker deg i norge. Eneste som er litt kipt er kanskje at de har en høyere skatt.

En måling bland alle verdens land så havnet danmark blandt de med høyest skatt.

"I den andre enden (altså den enden med høyest skatt) finner vi Tyskland, Belgia og Danmark, med skatteprosenter på 42,7, 41,8 og 40,9 prosent."

http://www.dinside.no/378266/skatt-i-hele-verden

Så ja, om det virker veldig bra og billig i danmark, så reis ned å kos deg! Men ett sted må pengene til staten komme fra der også, greit nok med mindre avgjifter men blandt de med mest skatt i verden.. så ja..

"så langt, så godt. Men hvordan ser det ut, hvis man inkluderer alle former for skatter og avgifter, også de som er relatert til kjøp av varer og tjenester? Ja, da blir bildet noe annerledes.

Absolutt "verst" ut kommer Sverige og Danmark - med en total skatt på henholdsvis 50,4 og 48,8 prosent av BNP."

Samme artikkel, til de som sammenlignet veldig med sverige.. de drar inn en god del av BNP på skatt de også ser det ut som..

Ja, jeg flytter til danmark og forlater alle venner og all familie bare så jeg kan få billigere snus og billigere alkohol.

Tortia
6. oktober 2010, 13:08
Takk og lov for at jeg bor 1 time fra svenskegrensa.... surt for dere som ikke har den flotte muligheten til å harryhandle litt i sverige.

seven_up
6. oktober 2010, 13:10
whoop whoop: les posten en gang til, poenget er at om du flytter så er det ikke sikkert at du får så mye billigere tobakk osv, pga en høyere skatt. De tar inn mer i skatt og avgifter enn norge. Se tallene og les igjen.

random53541
6. oktober 2010, 17:55
whoop whoop: les posten en gang til, poenget er at om du flytter så er det ikke sikkert at du får så mye billigere tobakk osv, pga en høyere skatt. De tar inn mer i skatt og avgifter enn norge. Se tallene og les igjen.

Så betaler ikke jeg skatt heller da..

Dekilaz
6. oktober 2010, 18:22
Dekilaz: Om man faktisk tjener på at folk snuser, hvorfor skal staten få oss til å slutte med slutte med kampanjer, reklame og alt det de setter inn av tilltak? vil de være slemme? eller noen annen teori?

Det vil jo være veldig uøkonomisk om vi faktisk genererer penger til statkassen.. Da ville det jo vært bedre om folk startet så vi kunne kutte ned skatten på andre ting å heller tjene det inn på snus, får håpe de setter inn noen vervekampanjer snart! nesten som spis sundt, mosjons kampanjene de kjører nå og da!

Nei, staten vil ha en frisk og arbeidsfør behandling (som sagt i innlegg i denne tråden tidligere), slik at flest mulig bidrar til økonomien, mens man samtidig holder antallet sykehusdøgn så lavt som mulig. Om folk er syke, så taper altså staten dobbelt, mens det motsatte er sant om folk er friske. Jeg antar at staten har en "føre var"-innstilling til snus, da det tross alt er et tobakksprodukt. Denne generaliseringen er muligens grunnet uvitenhet og/eller manglende ønske om å forholde seg til realitetene. Eller det er en skjult agenda bak det hele, ettersom den et utmerket påskudd for å få mer penger inn i statskassen på en slags påtatt altruistisk måte. Da jeg ikke er noen stor konspirasjonsteoretiker skulle jeg tro at det er en kombinasjon av disse.

Mitt problem er ikke at det blir dyrere, men at man kan begrunne ekstra beskatning av snus med en helserisiko som ikke nødvendigvis eksisterer. Jeg mener at snus er, med de forskningsresultatene som foreligger i dag, allerede overbeskattet om man legger helseutgifter til grunn for avgiftene.

Om man virkelig ønsker å redusere antallet nye snusere, så bør man forby produktet helt og holdent. Men snus selges fortsatt fordi staten her har en fantastisk mulighet til å tjene gode penger uten større risiko. Snusere som stemmer "rødgrønt" vil fortsette med det selv om snusen er dyrere og ikke ulovlig. Og som Dyrdal sier, så vil snusere flest også fortsette med snus selv om det koster 6-7 kroner mer. Snusere får beviselig (i alle fall med dagens data) heller ikke betydelig oftere kreft enn ikke-tobakksbrukere. På meg virker det dermed som om at staten spekulerer i det at man nå vil få inn enda mer penger i på salg av snus i fremtiden.

Når det gjelder rekruttering og bruk videre, så tror jeg at det hadde blitt langt færre snusere (meg selv inkludert) dersom man kunne dokumentere at snusbruk virkelig er en stor helserisiko. Opplysning er et effektiv verktøy om man vil forandre på noe. Slik situasjonen er nå, så lar snus seg kombinere med en relativt sunn livsstil

Når det gjelder vervekampanjer, så prøver jeg selv å "verve" røykere til å begynne med snus i stedet, da det er et velfungerende substitutt. Jeg har aldri hevdet at snus er sunt, men det er langt mindre usunt enn røyking som tross alt er det nærmeste alternativet. Det er således det beste av to onder, og så lenge begge produktene selges lovlig i Norge, så er det åpenbart at man bør velge snus.

Som et tilleggsargument vil jeg også mene at det er langt enklere å få tak i smuglersigaretter enn det er å få tak i smuglersnus. På toppen av dette koster innsmuglede sigaretter langt mindre enn snus kjøpt i Sverige. Med andre ord, så blir det i praksis både enklere og billigere å fortsette med røyk enn det er å gå over til snus.

seven_up
6. oktober 2010, 21:59
Dekilaz, god mulig du har rett altså! men da er det jo fryktelig kjedelig at man ikke starter noen verve kampanjer, om man faktisk tjener mer enn det koster! Sikkert mange som ville likt å betale mindre skatt i dette landet!!

Har forresten sett utrolig lite forskning på snus, da det stort sett er norge og sverige som driver med det. Men ja, vi får håpe de tar til fornuft å starter litt forskning på det!

Selv har jeg egentlig aldri tenkt veldig på snusprisen, den har jo forandret seg en god del de siste 10 årene, men jeg har brukt like mye/lite for det, det er en ting jeg unner meg å koser meg med! Så det bryr meg egentlig ikke så mye enda, men håper jo det blir såpass dyrt at jeg slutter en dag, for jeg greier det ikke selv tror jeg. Men om jeg ikke hadde råd ville det begrenset seg ganske naturlig..

xfc-nate
6. oktober 2010, 22:03
Kan forstå at de skal ta skattepenger for å finansiere forskning på tobakksrelaterte skader, men 99.9% alle disse skadene kommer fra røyking av tobakk, ikke snusing, dermed gjør det mer skade enn godt for brukerne.

Hvilke skader gjør det?

Fun
6. oktober 2010, 22:04
Du spør om vi skal få lov til å ta vare på oss selv.. Hva mener du med det? Skal du ta regningen selv når du ender opp på sykehus ved å kjøre for fort og krasje? Innlagt med kols eller kreft i munnen?

Du må selv betale økte avgifter for å bidra ekstra til å dekke den enorme kostnaden tobakk er for samfunnet. Hvor billig tror egentlig folk at et sykehusdøgn er? Gjennomsnittsprisen hevdes å være 8000 kroner. I det store og det hele så er det folk som faktisk passer på seg selv som betaler for at andre ikke gjør det, og den symbolske summen det er å betale avgifter på rusmidler er på sin plass.

1. Avgiften demper bruk og nyrekruttering
2. Avgiften er en inntekt til å dekke kostnader rusmiddelbruk medfører
Er man så dum at du kjører for fort, så syns jeg gledelig at man bør betale for sin egen sykehus regning (forsikring). Jeg tar vare på meg, og du tar vare på deg. I stedet for at staten tar vare på oss alle og tvinger på oss ting vi ikke vil (voldtekt?).

Weili
6. oktober 2010, 22:07
Der fikk FRP 100 000 nye velgere.

Og det sier jo en del om hvilket parti FrP er, gjør det ikke? Snakk om fanesak a' gitt.

AtXbYeA
6. oktober 2010, 22:08
7kr er èn dag. På en måned blir dette 7*31 = 217 kroner. På ett år blir dette 217*12 = 2604 kroner!!!!!!

På ti år blir det faktisk 26040 kroner!

Så jeg må jobbe en ekstra time per måned ? Jeg tror jeg snuser videre jeg.

First-Price
8. oktober 2010, 09:50
Oi, staker dere snusere, hva med røyken som har gått op strategisk de siste 2 årene, i 2008 kostet en 20 pakning ca 50kr nå koster den 80kr. det er en høy økning men ser ingen røykere klager, syntes det er bra prisen på snus går opp, det er alt for billig med snus i dag. røyken vil faktisk gå opp 5% den og, ingen som klager. syntes det er greit den går opp siden det er vi selv som velger og drepe oss selv med an laaangsom død, men det er slik det er.

Waffaz
8. oktober 2010, 10:52
Oi, staker dere snusere, hva med røyken som har gått op strategisk de siste 2 årene, i 2008 kostet en 20 pakning ca 50kr nå koster den 80kr. det er en høy økning men ser ingen røykere klager, syntes det er bra prisen på snus går opp, det er alt for billig med snus i dag. røyken vil faktisk gå opp 5% den og, ingen som klager. syntes det er greit den går opp siden det er vi selv som velger og drepe oss selv med an laaangsom død, men det er slik det er.

Poenget er at røyk er mer skadelig for samfunnet enn snus. Snus er ikke skadelig for noen andre enn deg selv, og det har ikke engang blitt bevist noen spesielt negative effekter ved det annet enn misfargede tenner og evt ødelagt tannkjøtt/emalje. Før du argumenterer med kreft, sjekk ut denne lenken. (http://buysnus.com/goingsmokeless.aspx)

AtXbYeA
8. oktober 2010, 21:31

Nå vet ikke jeg hva slags røyk du kjøper, men når jeg fortsatt røyket i 2008 var det ikke unormalt å betale 60+ for en 20pakning.

Skal du være oldschool kan du heller syte på at en pakke rullings kostet 10,- på 80tallet.

Cruz
8. oktober 2010, 22:43
Hvordan skal den gjennomsnittlige 10. klassingen få råd til å tøffe seg nå?

Haha!

Dette kan rett og slett føre til et større klasseskille! bampampaam (skummel musikk) :D

alicante55
8. oktober 2010, 22:49
Viss dere syntes snus er dyrt så drit i å kjøp den "DRITEN" du trykker opp under overleppa..

kvile
8. oktober 2010, 22:54
Jeg som trodde vi betalte nok skatter og avgifter fra før av....

zeicko
8. oktober 2010, 23:48
sweden to the rescue !

Sunny-Den-Lille
9. oktober 2010, 00:10
Ja, skjønner at prisene skrus opp for at dem skal få penger til div skader som kommer av tobakksvarer. Men når prisen er allerede dobbel så dyr som i sverige synes jeg det blir litt for drøyt.

Nå må du jo også ta i betrakning at beboerene i sverige tjener i gjennomsnitt mindre enn oss.

Mith
12. oktober 2010, 14:11
"Overraskende" nok så velger svenskene å øke avgiftene på tobakk enda mer enn oss. Sære greier.
http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/article3852900.ece

flexx
12. oktober 2010, 14:22
Og etter dette ble bestemt dro jeg til sverige og tok med meg ekstra mye snus. Så mye hjalp de økte avgiftene. :)

LuftTrykk
17. desember 2010, 04:42
Ja, jeg flytter til danmark og forlater alle venner og all familie bare så jeg kan få billigere snus og billigere alkohol.

Lykke til med å finne snus i danmark.

skrevet av LarsP på diskusjon.no

Snus er vanskelig å få tak i Danmark. Det er min oppfatning av hele greia.

Danmark er vel en del av EU som gjør snussalg forbudt? Snus kan kun selges i de EU-landene som har snusen "som en del av deres kultur"
--> Sverige og evt. Norge.