View Full Version : usb til sata
Sonic
10. september 2010, 17:28
Finnes det noe som gjør at du kan koble minnepinner i en sata port? Finner bare omformere som går fra sata til usb.
Restyle
10. september 2010, 18:32
Altså; eksempelvis putte en minnepenn i en SATA-port på hovedkortet? Kan jeg aldri se for meg at lar seg gjøre :p Men det er vel bare å prøve med et vanlig USB-SATA adapter om det skulle være ønskelig å prøve. Dog er jeg rimelig sikker på at den ikke blir lest.
En av grunnene til at dette ikke bør fungere er blant annet fordi USB-porter leverer strøm til minnepennen, mens SATA-enheter (ulike harddisker) ikke gjør det, der har man egne strømkabler. Du kan dog kjøpe minnepenner med eSata - å konvertere over til SATA, noe jeg tror bør fungere; men er jævlig tungvindt.
Sonic
10. september 2010, 19:39
strøm kan den jo ta fra andre plasser, men google er enig med deg det ser ikke ut som noe slikt eksisterer
Blackkoz
10. september 2010, 19:42
Hvorfor skal du dette?
Du vil jo ikke få noe bedre ytelse uansett.
Sonic
11. september 2010, 12:19
jeg tenkte kanskje det vil lure pc'en til å tro at det er ordetlige harddisker slik at jeg kunne sette de i et hardware raid
AtXbYeA
11. september 2010, 16:23
Hardwareraid på en ESATA-port mot andre SATAdisker fungerer vel dårlig uansett, mtp at ofte er ESATA på en helt annen kontroller enn de vanlige interne SATA-diskene.
Forøvrig er onboard kontrollere ikke .. hardware...
Jeg ville stolt mer på Windows SoftwareRAID kontra onboard "hardware"RAID.
Sonic
11. september 2010, 19:58
hvis jeg får to på sata eller to på esata da vil det funke? Ifølge det lille jeg fant på google om dette så var sofware raid bortkasta pga dårlig ytelse, og det kunne bare gjøres i linux. Tanken bak dette er å lage en halveis ssd for litt bedre ytelse og mindre støy. Og ville det ikke regnes som hardware raid hvis det blir satt opp i bios(tror det er her det blir konfigurert) Som dere forstår har jeg ikke mye peiling på det her. Men windows har satt opp sperrer mot å bruke removable devices i raid, derfor kom tanken med å koble de ved hjelp av en omformer rett på sata\esata kontaktene, slik at windows blir lurt. Det nærmeste jeg har kommet er sata til usb omformer og en female usb til female usb dermed vil jeg kunne koble sammen alt slik jeg vil ha det, og det vil bare koste meg 10 dollar men tviler på at det vil fungere siden konverteren går fra sata til usb og det ikke står noe om at det vil fungere andre veien.
AtXbYeA
11. september 2010, 20:37
Det regner som et hardwareraid med onboard kontrollere ja, men skal du ha noen virkelig ytelse og stabilitet må du ha deg ordentlig kontroller til 5-15.000,- for å ha battery backed cache og alt annet.
Softwareraid finnes til bortimot alle operativsystem, og jeg ville heller brukt det enn noen trasig onboardkontroller.
Drit forresten i USB-> SATA \ ESATA omformer, bruk ett format, og forøvrig å bruke minnepinner til et RAID..... kos deg med det i ca 2 måneder, før du får datakorrupsjon og datatap.