PDA

View Full Version : Overclocking av HD 5850: får ikke endret volten?

LesPaul
30. august 2010, 14:38
Hallo freaks! Kjøpte meg en ny pc for ikke veldig lenge siden med XFX Ati Radeon HD5850 skjermkort. Gikk for dette kortet og ikke HD5870 pga. overclockingsmulighetene og prisen.

Må si jeg er temmelig frustrert nå ettersom at MSI afterburner ikke vil la meg stille volten til kortet? Har huket av på "unlock voltage control" og "Unlock voltage monitoring," men fortsatt ingen luck.
Får det stabilt opp til 800mhz uten noe ekstra juice, men vil gjerne prøve å pushe det opp til 1ghz. :D

All hjelp tas imot med svette klemmer:|

Edit: Windows 7 ultimate, Asus M4A89TD PRO hovedkort

Fleff
30. august 2010, 14:46
Du er sikker på at du ikke har noen andre programmer i bakgrunnen, som er GPU relaterte? La oss si du har MSI Afterburner, som du endrer volten til 1.15, og et annet program som det står default på, da vil det programmet overstyre Afterburner.

Tror nok du får det opp til 1ghz, men pass på varmen :p Er en hardware sperre på 1050mhz på det kortet, om jeg husker rett.

LesPaul
30. august 2010, 18:04
Du er sikker på at du ikke har noen andre programmer i bakgrunnen, som er GPU relaterte? La oss si du har MSI Afterburner, som du endrer volten til 1.15, og et annet program som det står default på, da vil det programmet overstyre Afterburner.

Tror nok du får det opp til 1ghz, men pass på varmen :p Er en hardware sperre på 1050mhz på det kortet, om jeg husker rett.

Har skrudd av CCC som er det eneste GPU relaterte programmet jeg kan komme på som kjører i bakgrunnen. fortsatt ikke mulig :/

Æsh, irriterer meg grønn over dette :p

Det er ikke mulig å dra voltage "slider'n" i det hele tatt. Den er liksom bare "halv gjennomsiktig" og har ingen siffer ved siden av seg som viser nåværende volt heller.

Jeg lurer på om jeg må flashe biosen til Asus bios, men dette er noe jeg aldri har gjort før. Høres ikke helt risikoløst ut heller. ingen som, har noen tips? :/

Fleff
30. august 2010, 22:23
Mye mulig du må flashe biosen ja, slik at den blir ulåst, noe den ikke er nå.

Du kan følge denne guiden: http://www.overclock.net/ati/640063-unofficial-how-flash-ati-cards.html

HUSK: Før flashing:
1. Skru av ATI Overdrive før du flasher.
2. Ta backup av din originale bios, om det skjer noe galt med skjermkortet, så må du kunne reflashe tilbake for å få garanti.
3. Aldri bruk winflash, bruk ATIflash.

Ikke så mye kan gå galt, med mindre du bruker en feil/korrupt bios, du napper ut minnepennen mens den holder på, eller at strømmen går mens du flasher :p

Er ikke så vansklig heller, sjekk guiden.

LTd
30. august 2010, 23:43
Er dette forresten et bra skjermkort?

Hva er egentlig forskjellen mellom de forskjellige produsentene som har den samme brikken (HD5850)? Prisen varierer med et par hundrelapper.

AtXbYeA
30. august 2010, 23:49
Er dette forresten et bra skjermkort?

Hva er egentlig forskjellen mellom de forskjellige produsentene som har den samme brikken (HD5850)? Prisen varierer med et par hundrelapper.

Alle kortene baserer seg på samme referanse fra ATI, derimot har noen produsenter klokket minnet, brukt andre minnemoduler, brukt andre kjølere, klokket kjernefrekvensen, endret på PCB etc.

I bunn og grunn er 90% av kortene akkurat de samme, de siste 10% er enten dårligere eller bedre enn referansemodellen.

LTd
31. august 2010, 08:21
Alle kortene baserer seg på samme referanse fra ATI, derimot har noen produsenter klokket minnet, brukt andre minnemoduler, brukt andre kjølere, klokket kjernefrekvensen, endret på PCB etc.

I bunn og grunn er 90% av kortene akkurat de samme, de siste 10% er enten dårligere eller bedre enn referansemodellen.

Vifteplassering, luftekanaler, ribber osv er jo forskjellige fra produsent til produsent, men det er kanskje vanskelig å sammenligne uten å ha begge kortene tilgjengelig for testing? Noen kort leveres med spill/programmer så vidt jeg forstår?

LesPaul
31. august 2010, 10:07
Mye mulig du må flashe biosen ja, slik at den blir ulåst, noe den ikke er nå.

Du kan følge denne guiden: http://www.overclock.net/ati/640063-unofficial-how-flash-ati-cards.html

HUSK: Før flashing:
1. Skru av ATI Overdrive før du flasher.
2. Ta backup av din originale bios, om det skjer noe galt med skjermkortet, så må du kunne reflashe tilbake for å få garanti.
3. Aldri bruk winflash, bruk ATIflash.

Ikke så mye kan gå galt, med mindre du bruker en feil/korrupt bios, du napper ut minnepennen mens den holder på, eller at strømmen går mens du flasher :p

Er ikke så vansklig heller, sjekk guiden.
Takker! kp! Skal teste når jeg kommer hjem fra skolen. Noen som gidder å veilede meg hvis jeg får problemer? :rolleyes:

LTd
31. august 2010, 12:38
Takker! kp! Skal teste når jeg kommer hjem fra skolen. Noen som gidder å veilede meg hvis jeg får problemer? :rolleyes:

Trenger man spesiell strømforsyning til dette kortet? Det ser ut til at det trenger 2stk 6pins strøminntak, er det vanlig på PSU'er?

snippsat
31. august 2010, 13:26
Det ser ut til at det trenger 2stk 6pins strøminntak, er det vanlig på PSU'er?
Det har vært vanlige i noen år nå med 2-stk 6(8) pins til skjermkortet.
Viss man har en gammel psu med kun 1-stk 6 -pin går det og kjøpe en molex adapter som du tar spenning fra 4-pin og bruker denne til skjermkortet.
Husk og sjekke om psuen holder mål.

@lesPaul du kan teste ut ASUS SmartDoctor (http://www.softpedia.com/get/Tweak/Video-Tweak/ASUS-SmartDoctor.shtml) som man også kan stille spenning til GPU,samme som afterburner.
Afterburner fungerte greit på mitt 5970,på 1.165V 930/1300 så var furmark ustabil og temp ble litt for høy.
Har lagd med på 1.5v 880/1200 som er stabil og grei temp i furmark,som er greit for 5970 som blir litt varmere enn kort med 1 kjerne.

Noen som gidder å veilede meg hvis jeg får problemer?
Fleff har sakt det greit hold deg unna windows,og så er det bare og lese om hvordan guide/manual.

LesPaul
31. august 2010, 13:36
Testet ASUS smartdoctor nå. Får bare melding om at det ikke kan finne informasjon om grafikkortet :/

Fleff
31. august 2010, 13:45
Det er nok fordi ASUS smartdoctor støtter kun Asus subprodusenten, så da må du nok flashe biosen til Asus før du kan bruke ASUS smartdoctor. :p

LesPaul
31. august 2010, 14:04
Ok, har lasta ned alle programmene jeg trenger til å flashe, men jeg lurte litt på bios-fila. Jeg har virkelig ikke lyst til å ta feil :p http://techpowerup.com/vgabios/index.php?page=1&architecture=ATI&manufacturer=Asus&model=HD+5850&interface=&memSize=0 Hvem av disse er det jeg skal ha? Den øverste høres jo mest riktig ut, men var da veldig gammal!

Fleff
31. august 2010, 14:10
Ser nok ut til at det er den første, gammel er den, men er nok den nyeste, da bios til gpu ikke slippes ut ofte.

MEN: Før du flasher, så kan det være noe så simpelt som å endre en fil i notepad.

Prøv dette: Gå til (c:/program files/ MSI Afterburner), finn MSIAfterburner.CFG åpne den i notisblokk, og finn EnableUnofficialOverclocking, endre valutaen fra 0 til 1.

LesPaul
31. august 2010, 14:14
Ser nok ut til at det er den første, gammel er den, men er nok den nyeste, da bios til gpu ikke slippes ut ofte.

MEN: Før du flasher, så kan det være noe så simpelt som å endre en fil i notepad.

Prøv dette: Gå til (c:/program files/ MSI Afterburner), finn MSIAfterburner.CFG åpne den i notisblokk, og finn EnableUnofficialOverclocking, endre valutaen fra 0 til 1.

Dette har jeg allerede prøvd :D Uten hell desverre. Er det egentlig sikkert at jeg kan fikse på volten etter at jeg har flasha. Kjipt hvis problemet vedvarer...

Minner meg om når jeg modda wiien min dette her, like redd for å gjøre noe feil og ende opp med en murstein :p

snippsat
31. august 2010, 14:33
Du har xfx 5850 bios til xfx 5870 bios,viss du tar sjansen.
http://www.sevenforums.com/graphic-cards/62373-xfx-hd5850-running-xfx-hd5870-bios.html

Fleff
31. august 2010, 14:36
Er 100% sikker på at du får endra volten etter flashing, om ikke noe går galt da, men det er VELDIG liten sjanse for :p

Om du ser her: http://forum.teamxbox.com/showthread.php?t=631898 Så finner du en ulåst MSI bios, og en ulåst ASUS bios.

MSI biosen har en langt større grense enn asus biosen, så er det original bios, bare at låsen er fjernet :p

LesPaul
31. august 2010, 14:42
Er 100% sikker på at du får endra volten etter flashing, om ikke noe går galt da, men det er VELDIG liten sjanse for :p

Om du ser her: http://forum.teamxbox.com/showthread.php?t=631898 Så finner du en ulåst MSI bios, og en ulåst ASUS bios.

MSI biosen har en langt større grense enn asus biosen, så er det original bios, bare at låsen er fjernet :p
Testa å flashe med Asus biosen jeg fant (tidliger i tråden) Men når jeg skriver inn: atiflash.exe -f -p 0 Asus.HD5850.1024.100310.bin får jeg opp error: "not found." Har du peiling på hva problemet kan være? Vil du anbefale msi bisoen istedet? Beklager mengden med spørsmål, men du må vite at jeg virkelig setter pris på hjelpen jeg får! Takk for det :D

Edit: la merke til at MSI bios fila? er en .A11 fil og ikke .bin? skal jeg endre dette til .bin eller bare kjøre på med .A11? Btw, aldri hørt om A11 filer?

Fleff
31. august 2010, 15:07
Hmm. og navnet er helt korrekt, hvis du er usikker, så kan du endre navnet på filen til noe kortere, noen ganger vil ikke atiflash gjenkjenne filer med lange navn, du kan kalle den fks bios.bin

MSI biosen er nok litt bedre, A11 formatet klarer atiflash å flashe med, selv gjort en gang. :p

LesPaul
31. august 2010, 15:31
Samme resultatet med MSI biosen... Kan ikke skjønne noe annet en at jeg har gjort noe galt :p Har en minne pinne hvor atiflash.exe og atiflash.chg ligger + BIOS. Denne formaterte jeg med HP formating tool. Booter fra minnepinna og skriver følgende: atiflash -f -p 0 MSI_R5850_unlock.A11 (har selvfølgelig MSi biosen på når jeg skriver det)

Edit :error melding OFLO1

Fleff
31. august 2010, 15:46
Hmm. Hvis du prøver å endre filen fra .bin til .rom

Hvis ikke det funker, så kan du prøve denne "atiflash -f -p 1 MSI_R5850_unlock.A11"

Det 1 tallet gjør istedenfor 0, er å velge hvilken slot skjermkortet står i, om du fks har 2 pci slots i hovedkortet ditt, og det står i slot nr 2, så skal det være 1 der, rangeringen går slik 0-1-2-3-4 osv.

LesPaul
31. august 2010, 16:34
Nei, nå klikker det snart for meg! Får det fortsatt ikke til å funke. Føler at jeg har prøvd alt nå :(

Men se der du! Fikk det til! Nå sitter jeg med crappy oppløsning though :p får vel bare laste ned drivere på nytt :D Jeg bytta ut alle siffer, tall og andre symboler i bios navnet og endte opp med et så simpelt navn som msi.A11. Kan ikke skjøne hvordan det skulle ha hjulpet, men det gjorde det gitt! Kjempe happy nå :D Tusen Takk fleff, diger svett klem til deg!

Det var visst for tidlig å juble... kan fortsatt ikke endre volten o.O

Ingen som har noen tips ?
Jeg gikk dog inn på ati overdrive tter flashinga og nå går den helt opp til 1550mhz som et alternativ :O Før var det høyeste alternativet 800mhz`. Jeg kjørte auto tuner'n som er i CCC og havna på 890(!) mhz uten voltage bump? Dette kan umulig være mulig? Har den automatisk bumpa volten? Har spilt crysis i en del timer og må si det kjører overraskende godt. Gjevn temp på 74c (har fiksa litt på viftene) Ser heller ikke tegn til artifacts, men så vet jeg ikke helt hva jeg skal se etter heller sa :p

Fleff
1. september 2010, 15:00
890 uten volt bump er mulig, men da har du fått deg en chip fra en god batch :p

Veldig snodig du ikke fikk lov til å endre volten, du kan prøve å endre med denne: http://downloads.guru3d.com/AMD-GPU-Clock-Tool-v0.9.26.0-For-HD-5870-download-2383.html

Med stock kjøler vil jeg si at 1.3V er max, og artifacts vil du merke veldig godt :p

LesPaul
1. september 2010, 17:03
http://0o2471.net//19103.jpg (http://0o2471.net/19103)

Som du ser virker det som om afterburner ikke klarer å få noen som helst informasjon angående volten :/ Lurer på om det kan være en eller annen innebygged sperre?
Jeg legger merke til at hvis jeg kjører kombustor så klarer det ihvertfall å se nåværende volt.

Testa AMD gpu tool, men det hadde kun en dropp down meny med forskjellige volt man kunne bruke og alle var mindre en den nåværende volten. (1.088V)
Begynner å bli veldig frustrerende :(

Fleff
1. september 2010, 18:23
Det var veldig merkelig, du har alstå endret cfg filen, men har du gått på settings, og tikket på boksen: "allow/monitor voltage control"?

Hvis ikke det funker, så kan du prøve å avinstalere CCC, noen opplever problemer med det og AfterBurner, pga noen regkeys.

LesPaul
1. september 2010, 18:36
Det var veldig merkelig, du har alstå endret cfg filen, men har du gått på settings, og tikket på boksen: "allow/monitor voltage control"?

Hvis ikke det funker, så kan du prøve å avinstalere CCC, noen opplever problemer med det og AfterBurner, pga noen regkeys.

Har ticka de boksene ja, skal prøve å avinstallere CCC nå! Håper det funker...

Æsh, fortsatt ingenting... :(

Fleff
1. september 2010, 18:49
Hvis det enda ikke skulle fungere, så glemte jeg å slenge med at du må endre denne også: UnlockVoltageControl = 1

Skal ikke det også fungere, så kan du prøve å klokke med Ati tray tools.

H

Hvis det enda ikke skulle fungere, så glemte jeg å slenge med at du må endre denne også: UnlockVoltageControl = 1

Skal ikke det også fungere, så kan du prøve å klokke med Ati tray tools.

Hvis det ikke fungerer... Så er jeg tom for råd :|

LesPaul
1. september 2010, 19:14
jeg kan endre volten med ati tray tools, men den nekter å la meg sette hastigheten på over 600mhz? Dette er jo lavere en kortet kjører på stock?

Fleff
1. september 2010, 19:16
Hmm. Har også hatt noe problemer med det.

Litt klumsete, men du kan jo endre volten i det, og klokken i Afterburner.

LesPaul
1. september 2010, 19:30
Jeg prøvde dette, afterburner viser en klokkehastighet på 930mhz, mne når jeg skal stability teste i kombustor viser den at jeg kjører på bare 400mhz?

Jeg blir slapp...

Fant ut at GPU-z også viser at den kjører på 930 nå! Er det et håp om at kombustor failer her? :rolleyes:

http://0o2471.net//19113.jpg (http://0o2471.net/19113)

Virker som om jeg fikk det til nå, ved å sette volten i Ati tray og clock i afterburner for så å lukke Ati Tray tool. Tusen takk for all hjelp! jeg setter virkelig pris på det! :D

Edit: Æsh, virker som om den viser at jeg kjører på 930mhz, men kjører egentlig kun på 400... JEg gir opp nå, la merke til at volten ikke vises i gpu-Z heller. Tror rett og slett programmene ikke klarer å hente inofrmasjon ang. volten :O

LesPaul
3. september 2010, 20:57
Er det mulig at ATITools sin artifacts checker failer hardt? er på 911mhz nå og viser ingen tegn til å fucke seg opp? Uten volt boost? Har jeg bare fått det beste kortet lagd i historien eller noe? XD

Fleff
3. september 2010, 21:11
Du har nok fått deg en god batch/chip ja :p

Ser du har litt feile målinger, vet ikke helt hva man skal stole på :D

Har ikke tenkt å klokke minne frekvensen også litt? Du tjener noen fps på det også.

Edit: Har du strømkontaktene på kortet ditt på siden, eller "bak"? KAN hende du har fått et kort med Hardware sperre på.

LesPaul
3. september 2010, 21:34
Du har nok fått deg en god batch/chip ja :p

Ser du har litt feile målinger, vet ikke helt hva man skal stole på :D

Har ikke tenkt å klokke minne frekvensen også litt? Du tjener noen fps på det også.

Edit: Har du strømkontaktene på kortet ditt på siden, eller "bak"? KAN hende du har fått et kort med Hardware sperre på.

Bak, mener jeg leste at det var hardware sperre på det :(

Fleff
3. september 2010, 21:36
Aww ja, Ati's kort har som oftest en hardware sperre når kontaktene er bak =/ Sikkert derfor du sliter litt med feil/ingen volt målinger også.

Men du får iallefall mye klokk uten juice :D Mer volt=mer varme.

LesPaul
3. september 2010, 21:38
Når jeg får det så høyt uten økning i volten, hvor høyt hadde jeg fått det med økning? *drool* Hvis jeg klokker minnet, vil kjernen klare mindre? altså legge mer last på kortet?

Fleff
3. september 2010, 21:45
Blit bittelitt mer last på kortet med minneklokk, men det vil jeg tro du tjener opp på fps.

En jeg kjenner fikk presset sitt opp til 1020/1220, han har ikke turt å gå lenger, såvidt stilt på volten, men han ser heller ikke noe vits i å dra det lenger, da den kjører det meste av spill veldig bra :p