PDA

View Full Version : Fordommer

Screamz
27. august 2010, 21:57
Hvorfor skal alle ha fordommer for musikk?
Er det fordi det er annerledes enn sin egen musikk?
Er det fordi de hører fra andre at diverse musikk er dritt?

fortell meg din mening og musikk om hva du liker og ikke liker, og hater osv. Fortell også hvorfor, det er veldig viktig :)

Sargasm
27. august 2010, 22:13
Hvorfor skal alle ha fordommer for musikk?
Er det fordi det er annerledes enn sin egen musikk?
Er det fordi de hører fra andre at diverse musikk er dritt?

fortell meg din mening og musikk om hva du liker og ikke liker, og hater osv. Fortell også hvorfor, det er veldig viktig :)
Hater screamo musikk fordi jeg ikke liker skriking.

grudgE
27. august 2010, 22:15
Det å bruke ordet fordommer mot musikksjangere blir litt feil syns jeg. I bunn og grunn er det så enkelt at folk er forskjellige, og naturligvis liker forskjellig musikk. Men det er ikke fordommer av den grunn. Smaken er som baken vet du.

Screamz
27. august 2010, 22:21
Det å bruke ordet fordommer mot musikksjangere blir litt feil syns jeg. I bunn og grunn er det så enkelt at folk er forskjellige, og naturligvis liker forskjellig musikk. Men det er ikke fordommer av den grunn. Smaken er som baken vet du.

jodaaa, men jeg har flere venner som ikke liker screamo, selvom de aldri har hørt ordentlig på det. Det er jo fordommer

Hater screamo musikk fordi jeg ikke liker skriking.

det finnes forskjellige versjoner av skriking også, finnes jo power screams, som f.eks metallica driver med. selvom jeg ikke er spesielt fan av dem.

Tyrkeren
27. august 2010, 22:26
Liker ikke screamo jeg heller fordi jeg ikke finner det "musikalsk" og får vondt i hodet:)

Screamz
27. august 2010, 22:29
Liker ikke screamo jeg heller fordi jeg ikke finner det "musikalsk" og får vondt i hodet:)

bedre svar :) og jeg forstår deg, jeg har vært der og. Men nå driver jeg selv med screamo og trives veldig godt med musikken min. Jeg liker alt annet også

GoreLord
27. august 2010, 23:09
HATER Screamo fordi jeg forbinder det som "emo" aktig, synes det er plagsomt, høres utrolig feminimt ut, og liker generellt ikke hele "auran" rundt Screamo musikk generellt (Da tenker jeg på bands som Attack Attack! Bullet for my Valentine og i den dur...ufyselig dritt musikk etter min mening)

gulunderstrek
27. august 2010, 23:22
Musikksmak skal angivelig være et resultat av at hjernen vår kjenner igjen mønstre, forutser hva som kommer til å skje de neste sekundene og gir oss en følelse som er basert på nøyaktigheten av denne antagelsen. Hører vi musikk som hjernen vår er istand til å kjenne igjen mønstret i, og utifra dette kan forutse hva som er på vei, så vil vi oppfatte dette som musikk vi liker. Er vi ikke istand til å forutse hva som skjer, vil vi mest sannsynlig synes at det er dårlig (ubehagelig) musikk.

Om dette er riktig, det vet jeg ikke. Det var noe jeg leste i avisa for en tid tilbake siden. Hadde vært fint om noen kunne bekrefte/avbekrefte dette.

Men på et generelt grunnlag så vil jeg tro at folk flest vil dyrke fordommer mot det aller meste så lenge det innebærer normbrytende oppførsel og snodige klesdrakter.

creavator
27. august 2010, 23:23
Er ikke spesielt interessert i Death metal eller hva det kalles når du ikke hører annet enn en vokalist som høres ut til å bli torturert. Liker musikk hvor jeg hører hva de synger. Ellers er Ny jazz noe jeg ikke klarer for det støyer like mye som det mekaniske verkstedet arbeidsplassen min har vegg i vegg. Men hater? Nei vil ikke si det for hat tar for mye energi så jeg kaster ikke bort kalorier på det.

Trymba
27. august 2010, 23:27
Virker litt overdramatisk å kalle det fordommer, men har absolutt en uvane med å fordømme musikk jeg kanskje ikke har helt satt meg inn i. Men som grudgE skriver så er alle forskjellig og det er jo utrolig trivielt hvordan musikk folk liker/ikke liker. Selv ble jeg anbefalt Miserable at Best av Mayday Parade (http://www.youtube.com/watch?v=GqM3Dr7agjY&feature=autofb) for litt siden, og bestemte meg etter kort tid å aldri sjekke ut Mayday Parade. Har ganske allsidig musikksmak (føler jeg), men har alltid sett på screamo, pop punk osv som noe dritt. Hvorfor? Fordi det ikke er min greie. And there you go!

Lille Nikotin
27. august 2010, 23:28
Foretrekker Black-Metal / Death-Metal / Melodiske varienter av begge.

Kan strekke meg til å høre på mye rart, men hip-hop og 90% av all rap er etter min mening noe av det værste som er laget. Jeg ser virkelig ikke det musikalske ved å snakke rytmisk om alle pengene, horene og dopen din.

Jeg kan også akseptere visse artister innenfor trance og techno, men den lista er ikke lang.

Musikk som "peaches", "Aqua" og i det heletatt noe som kan MINNE om det vekker drapsinstinktet mitt. Dette gjelder også hip-hop. Jeg blir rett og slett ildsint når jeg hører det. Vet ikke hvorfor, det bare er slik.

Kyrios
27. august 2010, 23:29
Jeg hater all slags rock. Metallica, Slipknot, Disturbed, Elvis, Bullet for my Valentine, hele det pakket der, er bare en haug med svin som lager bråk. Hater også kommersielle rappere som Lil Wayne, for ikke å glemme plagsom repetiv techo, trance og hva man enn kaller det.

OnkelBlå
27. august 2010, 23:35
er bare en haug med svin som lager bråk.

Det er jo ikke det, men det er din oppfatning av det.
Du kan ikke si at det er det, men du kan si at du syntes det er det.

Aaatcho
27. august 2010, 23:39
Liker ikke finsk party techno, hvorfor vet jeg ikke.. fordommer perhaps.

Juicekongen
27. august 2010, 23:46
Jeg hater all slags rock. Metallica, Slipknot, Disturbed, Elvis, Bullet for my Valentine, hele det pakket der, er bare en haug med svin som lager bråk. Hater også kommersielle rappere som Lil Wayne, for ikke å glemme plagsom repetiv techo, trance og hva man enn kaller det.

Liker du musikk i det hele tatt?

Frdlr
28. august 2010, 15:17
Hvis du hadde lest posten hans så hadde du fått med deg at han misliker kommersielle rappere, så han hører sannsynligvis på oldschool rap og mindre kommersielle greier som blir gitt ut idag.

Grimmy
28. august 2010, 15:26
Jeg digger all metal, heavy metal, og melodisk death metal, og enkelte death metal band.

Jeg liker også annen musikk, blandt annet 70's 80's rock / pop / metal.

Jeg liker ikke dagens listepop, ei liker jeg rap noe spesielt. Klovner I kamp er vel det eneste jeg liker av rap.

Jeg baserer det jeg liker / ikke liker på om det er bra å høre på. Er ikke noe fordommer med i bildet.

Trondvn
28. august 2010, 15:29
Eg personligt høyre på alt av musikk, fra Death til dagens Hip-Hop, men føretrekker ein go rytmisk metal sang føre Jay-Z!
Dei som ikkje liker metal musikk med scremo, seier eg at dei må lære og like vokalen! Likte det ikkje i starten, men har lært og like det.

Liverbird
28. august 2010, 15:36
Jeg er meget glad i elektronisk musikk, og har hatt mine perioder med Trance, vocal trance, prog trance, psychedelic trance, house, hardhouse, drumstep, dubstep, electro house blablabla oppover årene. Det finnes allikevel elektronisk musikk som jeg ikke takler også, f.eks: Gabber musikk.

Samme måte gjelder det med metal.
Jeg kan fint høre på ulike sjangre i metal stilen, men når de begynner å skrike hvor man ikke får med seg et ord i teksten så blir dette kun bråk i mine ører. Grett nok at gutta kan spille desse instrumentene sine, men helheten gir meg ikke noe kick.

Jeg har funnet ut at jeg kan høre på de fleste sjangre, men at alle også kan inneholde drit. Det er altså kun en smaksak, men jeg springer ikke rundt til death metal fans og forteller dem at de ikke har peiling på musikk fordi om jeg etc. ikke liker det.

Det blir litt det samme med fotballdrittunger: "Jeg liker Liverpool FC og alle som liker Manchester United har ikke peiling".

Trondvn
28. august 2010, 15:52
Jeg er meget glad i elektronisk musikk, og har hatt mine perioder med Trance, vocal trance, prog trance, psychedelic trance, house, hardhouse, drumstep, dubstep, electro house blablabla oppover årene. Det finnes allikevel elektronisk musikk som jeg ikke takler også, f.eks: Gabber musikk.

Samme måte gjelder det med metal.
Jeg kan fint høre på ulike sjangre i metal stilen, men når de begynner å skrike hvor man ikke får med seg et ord i teksten så blir dette kun bråk i mine ører. Grett nok at gutta kan spille desse instrumentene sine, men helheten gir meg ikke noe kick.

Jeg har funnet ut at jeg kan høre på de fleste sjangre, men at alle også kan inneholde drit. Det er altså kun en smaksak, men jeg springer ikke rundt til death metal fans og forteller dem at de ikke har peiling på musikk fordi om jeg etc. ikke liker det.

Det blir litt det samme med fotballdrittunger: "Jeg liker Liverpool FC og alle som liker Manchester United har ikke peiling".

Akuratt slik instilling skulle eg likt og sett hos flere! Har opplevd slik alt for mangen ganger. Du har prøvd og høyre på det, og funnet ut at noe av det er bra og noe er dårligt, det er det med alt! Om flere kunne gjort det hadde det vert bra! :)

Akuratt teksten er ikkje den som driver meg til og høyre på metal og hip-hop for den del, men er rytmen i sangen, måten dem spiller på og lager rytmen som driver meg. Blir gira og begynner mesten og spille i løse lufta. Teksten er ein bonus etter mi meining!

Zarathustra
28. august 2010, 17:13

Ja det er lamt, men jeg må=) Smaken er kanskje som baken, altså delt, men graver du lenge nok, kommer du til den samme dritten:bergenser:

Husemann
28. august 2010, 18:54
Selv har jeg fordommer mot kommersiell "rap", trance, elektronica, house og alt det der, screamo, emo/emocore, alle metalsjangere med -core -endelse. Hvorfor? Jeg liker det ikke.

Crabman
28. august 2010, 19:16
Selv har jeg fordommer mot kommersiell "rap", trance, elektronica, house og alt det der, screamo, emo/emocore, alle metalsjangere med -core -endelse. Hvorfor? Jeg liker det ikke.

Så du har ikke hørt noen av musikksjangrene du nevner? For hvis du har hørt et par sanger fra hver sjanger, og finner ut at du absolutt ikke er fan så er det ikke fordommer lenger :) Da er det din mening.

Så hvis du ikke liker det, er det helt greit. Men kommer du og sier du ikke liker det, uten å ha hørt på det, så er det bare idiotisk.

Husemann
28. august 2010, 19:52
Nei, har hørt utallige sanger fra disse sjangerne. Husker jeg så musikkvideoen til en eller annen "Attack Attack!"-sang, og selv om musikken ikke var bra, var videoen latterlig. Husker ikke hva slags band, men har også hørt noe som blander sammen rap og screamo. Det er det mest latterlige jeg noensinne har hørt. Elendig og teit er vel ordene jeg kan beskrive det med.

LasseAP
28. august 2010, 22:08
Jeg liker for det meste metal. Selv spiller jeg gitar og det er nettopp det jeg hører etter i musikk. Elsker kule gitar-riff! Før jeg begynte med gitar hørte jeg for det meste på listetopp, men etter jeg begynte med gitar ble jeg mye mer oppmerksom på gitaren i sangene. Elsker å høre på alt med god gitarspelling Metallica, Andy McKee, Tommy Emmanuel, AC/DC, you name it:D

Rap, pop og lignende synes blir litt kjedelig, spesielt i pop-sjangeren synes jeg nesten alle sanger blir nesten like. Eneste jeg liker av rap er Eminem. Synes han skiller seg ut med gode og meningsfylte tekster.

Men alle har vel sin mening:D En som spiller fiolin hører vel på klassisk musikk, en som spiller gitar hører vel for det meste på noenlunde det samme som meg osv. Etter at jeg begynte å spille et instrument ble jeg mye mer oppmerksom på musikken og det ble en mye større del av hverdagen min. De fleste (som jeg kjenner ihvertfall) hører på listetopp og har sikkert ikke har hørt så mye annet fordi det er det vennene hører på. Sier ikke at dette er feil, men jeg mener de ikke ser helheten. Men det er jo bare min mening :D

Jeaer
29. august 2010, 20:57
Nei, har hørt utallige sanger fra disse sjangerne. Husker jeg så musikkvideoen til en eller annen "Attack Attack!"-sang, og selv om musikken ikke var bra, var videoen latterlig. Husker ikke hva slags band, men har også hørt noe som blander sammen rap og screamo. Det er det mest latterlige jeg noensinne har hørt. Elendig og teit er vel ordene jeg kan beskrive det med.

Hehe, sett den jeg og. Du snakker om Stick Stickly
http://www.youtube.com/watch?v=Z6kBlC-6_LM

Ufattelig, ufattelig trist ^^

Jeg liker nesten all slags rock, men er veldig spesifikk på band jeg liker innen metall-sjangeren. Ikke alle metalband appelerer til meg, helt sikkert derfor, men det finnes enkelte kriterier jeg mener et band må ha for at jeg skal like dem. Talent f.eks. Jeg liker IKKE Slipknot, men jeg skjønner jo at de må ha et visst talent på instrumentet sitt for å kunne spille slik musikk. Jeg skiller ikke mellom god og dårlig musikk, men musikk jeg respekterer eller ikke. Opera er jo jævlig kjedelig for min del, men faen de er gode på det de gjør, og det trengs skikkelige genier for å skrive slik musikk.

Talent er ikke noe jeg finner blant dagens pop. Det finnes mange som synger ufattelig mye bedre enn Britney Spears (oh god it does..), men musikkbransjen har blitt mer og mer fiksert på utseende, attitude, penger og nakne jenter i musikkvideoer. Jeg liker IKKE pop. Dessuten er jeg enig med LasseAP: Alle sangene høres like ut :) Og med tanke på at disse folkene trenger egne songwriters og dataprogramerte trommer: Denne musikken har IKKE min respekt. Jeg kan jo ikke kalle det dårlig musikk, siden det finnes utrolig mange millioner fans av denne sjangeren. Den treffer jo noen.

Ja, jeg har også hatt fordommer mot andre typer musikk enn den jeg hører på, men for min del stemte de ganske godt:) Lenge leve Rock 'n Roll!

Pinneknurk
29. august 2010, 21:09
Jeg har alle som har fordommer.

:D