PDA

View Full Version : Er peyote lovlig?

Muradi
12. august 2010, 11:52
Fant ikke peyote eller meskalin på verken narkotika-, doping-, eller urtelisten. Synes jeg var merkverdig. Har jeg oversett noe? Finnes det flere navn på meskalin og peyote? Forkortelser?

Aaatcho
12. august 2010, 12:05
Tror selve kaktusen er lov, så lenge du ikke kutter i den ol.

Muradi
12. august 2010, 12:09
Tror selve kaktusen er lov, så lenge du ikke kutter i den ol.

Men verken Peyote (og det latinske navnet) og meskalin (og det kjemiske navnet) stod på noen av listene.

Pyr0-GonTz
12. august 2010, 13:01
Men verken Peyote (og det latinske navnet) og meskalin (og det kjemiske navnet) stod på noen av listene.

Men alle "sterktvirkende preparater" gjør det. Norges narkotikalover har sikret seg mot det meste.

RESpekt
12. august 2010, 13:05
Kunne man disputert med at loven da ikke nevner psykedeliske preparater, og sterktvirkende preparater kan jo være så mangt.

Pyr0-GonTz
12. august 2010, 13:08
Netopp, det kan være så mangt. Og dette medfører da at det meste går under denne lovgivningen med mindre noe annet er spesifisert.

lex123
12. august 2010, 13:28
Det står oppført på narkotikalisten som "mescalinum". Correct me if I'm wrong.

sneipen
12. august 2010, 13:32
Går sikkert som legemiddel viss det ikke står i selve listen, men loven gjelder og eterer,salter osv. Så i teorien kan man så og si forby alt gjennom den norske lovgivningen.

Det står oppført på narkotikalisten som "mescalinum". Correct me if I'm wrong.

Finner ikke noe jeg. :rolleyes:

lex123
12. august 2010, 13:37
Finner ikke noe jeg. :rolleyes:

http://www.lovdata.no/for/sf/ho/xo-19780630-0008.html

mentalmelt
12. august 2010, 13:54
Peyotekaktusen er ikke oppført på urtelisten, noe som gjør at det automatisk regnes som et legemiddel. Meskalin er oppført som Mescalinum på narkotikalisten.

Som narkotika regnes etter forskriftenes § 2:
1. De stoffer og droger som er oppført i listen.
2. Salter og derivater av disse og mulige isomere, estere og etere av stoffene eller deres salter.
3. Preparater med innhold av stoffer eller droger på listen.

Det vil si at tørket eller på andre måter behandlet plantemateriale vil kunne defineres både som narkotika, og legemiddel som inneholder narkotika.

Levende planter derimot, er ikke loven like klar på. En levende plante er ikke et preparat, og det er jo flere eksempler på andre planter og organismer vi omgir oss med i hverdagen som inneholder forbudte eller regulerte stoffer. Noen få kaktuser til pryd i stua er derfor sannsynligvis ikke problematisk, men noen garanti har man heller ikke.

Det er nemlig viktig å huske på at politiet ikke lager lovene, og ofte heller ikke forstår dem så godt. Man vil derfor ofte kunne havne i problemer med politiet for småting, som kan vise seg å falle helt bort i en eventuell rettssak.

Større mengder kaktuser bør man imidlertid være mer forsiktig med slik jeg ser det. Jeg vil tro at det er en viss sjanse for å bli dømt etter straffelovens paragraf 162 for produksjon av narkotika, hvis retten skulle finne det overhengende sannsynlig at dette var hensikten din.

Kan også legge til at Terje Kjeldsen, leder for kjemisk avsnitt ved Kripos har sagt i et intervju med Gateavisa at han husker å ha fått inn et beslag av Peyote. Hva de rettslige følgene ble vet vi jo ikke, men det viser ihvertfall hvordan politiet kan tolke lovverket.

moret
12. august 2010, 14:00
Så fritt fram for å bestile frø da altså(?) :D

somnium
12. august 2010, 14:35
Men alle "sterktvirkende preparater" gjør det. Norges narkotikalover har sikret seg mot det meste.

såvidt meg bekjent gjelder denne generaliseringen av stoffer bare for legemiddellisten, og ikke narkotikalisten.

mulig jeg tar feil, men tror ikke det.

Muradi
12. august 2010, 16:35

Tja, men det tar ca. 10 år å dyrke en slik kaktus.

TunedHaZe
5. september 2010, 19:02
Norway, where it is currently legal to cultivate San Pedro for gardening and ornamental purposes, but not for consumption.

Fra Wikipedia. Eneste jeg lurer på er hvordan en definerer om det er for Pynt eller om det er for forbruk.?

caperno
5. september 2010, 19:17
Fra Wikipedia. Eneste jeg lurer på er hvordan en definerer om det er for Pynt eller om det er for forbruk.?

Plassering i vinduskarmen = pynt.
Spise = forbruk.

bianchi_89
5. september 2010, 19:25

nja, det er jo noe frø lover osv. etter hva jeg har hørt.
var en som jeg kjenner som bestilte noe før bare for gøy de gikk ikke gjennom tolla, men ikke siden det var ulovlige frø men pga. en frø lov.
har sikkert noe med sykdommer og ting man ikke vil at skal komme i hagen..

TunedHaZe
6. september 2010, 14:32
Plassering i vinduskarmen = pynt.
Spise = forbruk.

Så med mindre noen ser meg sitte å tygge på kaktusen så er den fullt lovlig altså?

Clr
4. januar 2011, 00:06
Så med mindre noen ser meg sitte å tygge på kaktusen så er den fullt lovlig altså?

Det blir ikke noe mer eller mindre lovlig om du blir sett eller ikke. Men man kan jo se på det slik, at ingen ting er ulovlig, man må bare ta konsekvensene av å bli tatt ;)

anamnesis
4. januar 2011, 00:36
Det betyr at du kan dyrke den som du vil. Deretter burde det ikke være altfor vanskelig å skjule at du eter den. Kutt ned, ta i hus og hiv innpå.

Metanoia
4. januar 2011, 23:00
Er det noen som vet hvordan lovene rundt peyote og San Pedro Katusen er i sverige?

Deci
7. januar 2011, 16:35
Levende peyote og san pedro er lovlig i sverige :)

High-on-life
7. januar 2011, 19:13
Deci. Veit du om noen det er noen steder nær grensa som selger det?Eller om det finnes noen plasser som selger det i det hele tatt.
Meskalin er fete greier,har erfaring med tørka san pedro,men har lyst på en levende plante.