View Full Version : Hva ser man etter når man kjøper TV?
Outier
10. august 2010, 19:52
Er på utkikk etter en ny flatTV. Har ikke snøring på hva jeg må se etter, men vil ha det beste jeg kan få for rundt 8-13.000 kroner.
Er det egentlig noen stor forskjell mellom LCD, LED og Plasma? Har også hørt at man må se hvor mange Hz TVen har.. spiller dette noen rolle?
davidentotre
10. august 2010, 20:01
Hva skal du koble til TV-en?
Nysgjerrig :)
Outier
10. august 2010, 20:02
Vil gjerne ha mulighet til å kunne koble laptopen til den. Med tiden PS3 også..
sh0rtie
10. august 2010, 20:05
Er på utkikk etter en ny flatTV. Har ikke snøring på hva jeg må se etter, men vil ha det beste jeg kan få for rundt 8-13.000 kroner.
Er det egentlig noen stor forskjell mellom LCD, LED og Plasma? Har også hørt at man må se hvor mange Hz TVen har.. spiller dette noen rolle?
1) Dersom du har sjangsen, kjøp LED tv. Hvis ikke, kjøp LCD. Bildet har lett for å bli brent inn i en Plasma TV.
2) Vet iallefall at Xbox 360 krever 60 Hz, men om andre ting krever det vet jeg.
:bergenser:
Edit: Denne (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579891)passer vell dine behov?
davidentotre
10. august 2010, 20:09
Fant dette på google :)
http://www.ehow.com/how_5043694_choose-plasma-lcd-led-hdtvs.html
Det skal vist være bedre sortnivå på Plasma(passer bra til film). Så svart ser mere svart ut, en på lcd-kjermer.
Men skal du koble dataen til tv-en, er lcd bedre. Lcd kjermer har sterkere lystyrke. Så man kan lettere, se hva som er på kjermen i dagslys. Mens plasma er best i mørke.
Jeg tipper det i farta. Bare si fra, hvis noe ikke stemmer :)
Kim93
10. august 2010, 20:40
1) Dersom du har sjangsen, kjøp LED tv. Hvis ikke, kjøp LCD. Bildet har lett for å bli brent inn i en Plasma TV.
2) Vet iallefall at Xbox 360 krever 60 Hz, men om andre ting krever det vet jeg.
:bergenser:
Edit: Denne (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579891)passer vell dine behov?
Plasma tveer har nå fått nye lysrør, som gjør at det ikke brenner seg inn mer.
Men plasma tv er desidert det beste kjøpet hvis du skal se film!
Husk! Kjøp FULL-HD!
Du kan si du vil ha en plasma/led/lcd tv full hd, så sier du hva du skal bruke den til, og ting du mener er bra og ha med!
Lykke til me tv kjøpet! :D
Cikey
10. august 2010, 20:41
At plasma sliter med innbrenning er utdaterte fakta. Det er ikke et problem man snakker om nå lengre. Det er teoretisk mulig å få det til, men du må strengt tatt gå inn for det. En del av Panasonic sine nye modeller har også "Game mode" som flytter bildet akkurat bittelitt med jevne mellomrom. Ikke nok til at du ser det, men nok til at det blir umulig med innbrenning.
Plasma har bedre sortnivå (selv om LED med lokal / individuell dimming kommer ganske nært) og "varmere farger", altså mer naturlige farge f.eks hudfarger. Jeg foretrekker plasma til sport / film. LCD / LED gir mindre gjenskinn enn plasma da plasma har glass foran panelet som kan gi mer refleksjoner ved direkte lyskilder (sollys, skarpe spotter og lignende.) Legg likevel merke til at det finnes LED skjermer med hel glassplate foran skjermen som gir akkurat samme problematikk. Samsung har veldig glossy skjermer som også gir mye refleksjoner. Tenker du at refleksjoner kan bli et problem kan det være lurt å satse på LCD / LED med matte paneler (typisk Philips)
Hz er et tema ved rask panorering, typisk ved sport og/eller action sekvenser. Ser du mye sport vil jeg anbefale en tv med 100Hz. Du får tv med opp til 600hz (plasma) men det er mindre vesentlig om du har 100 eller 200 i forhold til om du har 60 eller 100. Sistnevnte ser du klart med det blotte øyet, over 100Hz tror jeg du skal ha veldig trent øye for å se forskjellen.
100Hz teknologi (eller mer) er også totalt forskjellig på plasma og LCD / LED men effekten for deg er den samme. Mer glatte bevegelser og klarere bilder ved mye panorering.
Cikey
10. august 2010, 20:44
Plasma tveer har nå fått nye lysrør, som gjør at det ikke brenner seg inn mer.
Men plasma tv er desidert det beste kjøpet hvis du skal se film!
Husk! Kjøp FULL-HD!
Litt kunnskap er greit før man gir tips. Plasma har ikke lysrør, plasmapaneler genererer lyset selv, det er derfor de har bedre sortnivå, men ja det er ikke lengre ett problem med innbrenning.
Full HD er bare relevant dersom trådstarter skal se Bluray eller koble til PC. Til vanlig TV (også HD kanaler) får du fullt utbytte med HD ready TV.
mortalf
10. august 2010, 21:12
skal konemor like det må du kjøpe led (tynt tynt tynt tv) og max 40" med innebygd rikstv decoder.
ingen konemor så er regelen det blir aldri stort nok. filmfreak = plasma uten tvil
pc nerd som skal sørfe på stooor skjerm lcd led.
ifølge ekspertene er det vissstnok ikke så veldig viktig med full hd men det finnes alltid eksperter som mener alt mulig men de fleste er enig om at det er for tidlig å kjøpe 3d tv nå.
husk skal tv stå på mindre rom er plasma tv rene panelovnen.
Yochi
10. august 2010, 21:16
Låner tråden litt jeg, er på utkikk etter tv selv. Også har jeg funnet denne på Elkjøp:
http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/tv/tv-er-storre-enn-40/LE46C535XXE/samsung-46-lcd-tv
Tven skal brukes til tv/film og ps3-spilling. Er den tven et godt valg da?
Zepur
10. august 2010, 22:14
Jeg kjøpte plasma, da jeg liker å se sport, og spille spill. Hadde jeg foretrukket å koble pc til tv, for å surfe/skrive, ville jeg da gått for lcd. Hvordan led stiller seg her vet jeg ikke, da det ikke hadde kommet da jeg kjøpte tv. Det ser forøvrig ut som om bilde er markant bedre på en led enn på noe annet butikkene har utstilt, men vær obs på at de ofte ikke bruker korrekte/beste innstillinger på svakere/billigere modeller.
Min plasma har vært på siden fotball-em 2008, og har ikke opplevd noe innbrenthet. Selv ikke etter 8+ timer med csi i pause. Som Cikey skriver er ikke dette noe tema lengre, om du ikke går virkelig inn for det.
Kjøp en led, og grubler du på to størrelser opp mot hverandre - ta den største. Du vil uansett bli vant til skjermen.
Ond^Sofa
10. august 2010, 22:18
Full HD/HD-ready begynner vel snart å bli ett tomt argument, får man i det hele tatt kjøpt hd-ready tver lengre?
Alle paneler som er litt skikkelig er uansett 1080P i dag.
Ville forøvrig heller kjøpt en plasma eller god lcd-skjerm foran ett edge-led panel.
Cikey
10. august 2010, 22:32
Full HD/HD-ready begynner vel snart å bli ett tomt argument, får man i det hele tatt kjøpt hd-ready tver lengre?
Alle paneler som er litt skikkelig er uansett 1080P i dag.
Ville forøvrig heller kjøpt en plasma eller god lcd-skjerm foran ett edge-led panel.
Massevis av hd-ready paneler på markedet, en del svært gode også. Ikke så veldig mange månedene siden en hd-ready tv ble best i test.
http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.7019196
Ingen grunn til å ikke kjøpe en god tv med edge led. Samsung gjorde det stort sett veldig bra i hele 2009 med 6/7 serien, klart en av de beste lcd/led tvene på markedet på den tid.
Likedann med 8 serien nå, svært flott bilde, meget godt sortnivå, ingen grunn til å advare mot slike tver. Dog er det helt sikkert mye dårlig edge led der ute, men det gjelder generelt på tv-fronten.
Kjøp god TV med skikkelig panel, uansett om det er tradisjonell belysning, eller en variant av led.
Tven skal brukes til tv/film og ps3-spilling. Er den tven et godt valg da?
Mangler 100hz men ellers en veldig fin tv
Yochi
10. august 2010, 22:38
Mangler 100hz men ellers en veldig fin tv
Er det noe merkbart i spill/film?
Vil en plasma passe like bra for meg? De ligger ofte noen kroner billigere mener jeg å ha sett.
Cikey
10. august 2010, 22:39
Klart merkbart i film, men i spill vet jeg egentlig ikke. Vil tro det, spesielt i spill med mye panorering.
Yochi
10. august 2010, 22:47
Hm, finner nesten ikke LCD-tver med mer enn 50hz, er det vanligere på plasma det?
Cikey
10. august 2010, 22:49
Yochi: Da leter du ikke godt nok. På samsung f.eks har alle seks serie eller høyere det. 7/8 har 200 (av årets modell, på 2008 har 7 100hz og 8 200hz)
Men du må nok typisk opp i 7-9K klassen for å finne en 40" med full hd og 100hz
Yochi
10. august 2010, 22:52
Aha, hadde helst håpa å finne noe under 7k, Men der finner jeg ingen LCD med mer enn 50hz. Men kansje en plasma passer like bra for meg.
Hvilke nettbutikker er å anbefale, har sett endel på Elkjøp og Lefdal nå.
Porter123
10. august 2010, 22:54
Stjeler tråden litt... Er denne verdt pengene?
http://amentio.no/Avdelinger/LydBilde/TV/LED-TV_40_-49_/Samsung/Samsung-UE46C5105---46-5-Series-LCD-TV-UE46C5105QWXXE-1083354.aspx
Får 10% rabatt om jeg kjøper den.
Cikey
10. august 2010, 22:58
Stjeler tråden litt... Er denne verdt pengene?
http://amentio.no/Avdelinger/LydBilde/TV/LED-TV_40_-49_/Samsung/Samsung-UE46C5105---46-5-Series-LCD-TV-UE46C5105QWXXE-1083354.aspx
Får 10% rabatt om jeg kjøper den.
Helt kurrant TV. Også denne mangler 100hz. Legg forøvrig merke til at den har edge led, ikke led bakbelysning som beskrivelsen kan gi inntrykk av...
Yochi
10. august 2010, 23:00
Mye mas nå, men har denne 100hz?
http://amentio.no/Avdelinger/LydBilde/TV/LCD-TV_40_-49_/Samsung/LCD-TV-46-Full-HD-16_9-4xHDMI-USB-High-LE46B550-890720.aspx
Finner ikke noe i beskrivelsen.
Porter123
10. august 2010, 23:02
Hvordan ser jeg om det er Edge Led eller led bakbelysning?
Da blir vel neste alternativ denne:
http://amentio.no/Avdelinger/LydBilde/TV/LED-TV_40_-49_/Samsung/Samsung-UE46C6005---46-6-Series-LCD-TV-UE46C6005RWXXE-1083321.aspx
Cikey
10. august 2010, 23:02
Nei, det er også en fem serie... LE40B5
Det er forøvrig også 2009 modell. (B)
EDIT: Dette utvikler seg til en typisk "jeg gidder ikke søke fordi de svarer så fort på freak.no tråd" Dere vet hva dere skal se etter. Søk etter specs. Står det ikke på siden så bruk google!
Kim93
10. august 2010, 23:19
Litt kunnskap er greit før man gir tips. Plasma har ikke lysrør, plasmapaneler genererer lyset selv, det er derfor de har bedre sortnivå, men ja det er ikke lengre ett problem med innbrenning.
Full HD er bare relevant dersom trådstarter skal se Bluray eller koble til PC. Til vanlig TV (også HD kanaler) får du fullt utbytte med HD ready TV.
Beklager! :P
hehe, jeg skrev fort, så da ble d "lysrør" hehe ;p
mente selfølgelig plasma panelet har forandret seg!
Men takker for rettelse på skrivefeil !