View Full Version : Hjelp til teknisk endring av Phillips SpotOn lampe
novell
25. juli 2010, 19:27
Heisann.
Har et lite dillemma som noen kanskje kan hjelpe med..
Har et behov for et svakt nattlys til soverommet som skal tenne ved bevegelse, kun i mørke,(bevegelsessensor og lysføler) og samtidig ha en timer som gjør at lampen slukke etter 15-20 sek.
Så litt mørkt på å begynne å installere dette før soverommet skal pusses opp så jeg kan få lagt alt skjult...
Derfor fikk jeg snusen i Philips's SpotOn lampe som drives av 3 AAA batterier. Denne tenner ved bevegelse og slukker etter ca.20 sek. Nesten perfekt for mitt behov...
Det eneste den mangler er lyssensor som gjør at den kun tenner når det er mørkt i rommet (for at batteriene ikke skal tappes så fort).
Er det noen elektronikk-guruer her inne som kan se om det er mulig å legge inn en lyssensor i denne kretsen til denne lampen (se bilder). Kom gjerne med tips\tegninger til hvordan dette kan løses.
Takker også for tips ang. andre lamper som dekker mine krav.
djxfade
25. juli 2010, 20:00
Kan du ikke bare hive inn en lyssensor som er koblet direkte mellom kretsen og batteri? Slik vil ikke selve kretsen til lampen få strøm om lyssensoren bryter kretsen :)
Provo
25. juli 2010, 20:02
Jeg ville satset på å sette inn en lysfølsom krets i forbindelse med strømtilførselen til lampen. Altså at den lysfølsomme kretsen er koblet mellom batteriene og lampen. Via google finner du mange guider og kretstegninger av kretser man stiller inn til å reagere ved en viss lysintensitet, og du kan bruke dette signalet og f.eks. en optokobler eller FET til å bryte/åpne for strøm til lampe-kretsen.
novell
25. juli 2010, 21:08
Kan du ikke bare hive inn en lyssensor som er koblet direkte mellom kretsen og batteri? Slik vil ikke selve kretsen til lampen få strøm om lyssensoren bryter kretsen :)
Tenkte kanskje det samme jeg også, men er dette egentlig mulig? Vil LDR'en klare strømmen i denne kretsen?
Finnes LDR motstander som leder ved mørke og har høy motstand ved lys?
djxfade
25. juli 2010, 21:46
Tenkte kanskje det samme jeg også, men er dette egentlig mulig? Vil LDR'en klare strømmen i denne kretsen?
Finnes nok, vet ikke hvor slikt fåes tak i though.
Jeg jobber til daglig med service på kopimaskiner. Og der har man noen såkalte drums, som er dekket av en coating. Denne coating leder strøm ved mørke, og blir en kraftig isolator om den blir utsatt for lys.
Provo
25. juli 2010, 21:50
En LDR alene holder ikke. Du trenger en krets rundt LDR-en som "leser av resistansen" på en eller annen måte og kjører ut et signal på bakgrunn av verdien. En knøttliten drivstrøm og en komparator er en mulighet, men du finner som sagt mange varianter på nettet.
capidog
25. juli 2010, 22:56
Ikke akkurat hva trådstarter spør om, men personlig hadde jeg kjøpt et slikt produkt ferdig utviklet:
http://www.elektroimportoren.no/?Article=8868942&Profile=2
Denne gjør det samme som Philips SpotOn, men har skumringsbryter i tillegg.
Jeg har Osram Nightlux selv, og den gjør jobben.
haavardgj
25. juli 2010, 23:27
du kan jo ha en LDR som går inn på en hex inverter, som igjen driver en transistor som virker som en bryter =)
Provo
26. juli 2010, 09:32
du kan jo ha en LDR som går inn på en hex inverter, som igjen driver en transistor som virker som en bryter =)
Hvordan skal det fungere? Og hvorfor akkurat en hex-inverter (en hex-inverter er bare en IC med seks invertere)? En LDR er en lysavhengig resistor, som endrer resistans med lysintensiteten. Det vil si at du får en analog endring av strøm gjennom LDR-en ved en fast påtrykt spenning, så det vil nok ikke fungere å koble denne direkte til en inverter.
Jeg ville nok kanskje brukt den i en Wheatstone-bro (http://en.wikipedia.org/wiki/Wheatstone_bridge) med en opamp som buffer/forsterker, og koblet dette videre til en opamp med positiv tilbakekobling for hysterese (for å unngå flimring i lyset i grenseovergangen fra lyst til mørkt). Dette signalet kan brukes f.eks. med en egnet MOSFET for å skru av og på strømforsyningen.
novell
26. juli 2010, 18:49
Ikke akkurat hva trådstarter spør om, men personlig hadde jeg kjøpt et slikt produkt ferdig utviklet:
http://www.elektroimportoren.no/?Article=8868942&Profile=2
Denne gjør det samme som Philips SpotOn, men har skumringsbryter i tillegg.
Jeg har Osram Nightlux selv, og den gjør jobben.
Se der ja! Akkurat en sånn en jeg tenkte på :-)
Èn stk Osram Nightlux er bestillt og mye hjemmemekking spart!
Takk capidog!