PDA

View Full Version : Brev fra skolen

imba
22. juni 2010, 17:48
Vet det blir mye spamposting av meg idag, men må få svar;p

Fikk nettop brev fra skolen om at jeg har 51 dager og 68 timer fravær?!

husker at jeg sjekka Skolearena ca 1 uke før skoleslutt, og da hadde jeg ca 120 timer fravær, og 2 dager i 2 termin. så lurer jeg på, kan lærer gjøre om disse timene til dager uten å spørre meg først? for som jeg ser så har lærern tatt en del timer og gjort om til dager. Andre spørsmålet er om noen vet hvordan det er med stipend? er det ikke noe med at over 20 dager fravær så må man betale tilbake stipendet med lån eller at du ikke får mer stipend f.o.m. neste skoletermin? blir litt shaky om jeg ikke får stipend til høsten!

har nemlig 23dager fravær i 2 termin, 3 fakkings dager for mye:mad:

Grix
22. juni 2010, 17:51
Hvis det faktisk var hele dager du var vekke er jo dette selvfølgelig lov, og riktig.

Pumpkin
22. juni 2010, 17:51
Sprm.1. Ja! Lærer'n kan gjøre om timer til dager!
Sprm.2. Om det blir for mye timer\dager fravær, så må du betale tilbake stipend! (Stipend blir omgjort til lån.)

imba
22. juni 2010, 18:02
Sprm.1. Ja! Lærer'n kan gjøre om timer til dager!
Sprm.2. Om det blir for mye timer\dager fravær, så må du betale tilbake stipend! (Stipend blir omgjort til lån.)

FAKK. og hvor er grensa? og går det på pr termin eller pr år?

otimate
22. juni 2010, 18:04
Hvorfor går du på skole i det hele tatt om du er borte nesten 1/3 av tiden

imba
22. juni 2010, 18:08
for å få studiekompetansen min: )) og hvofor var det viktig for deg å vite det?

Svartepetter
22. juni 2010, 18:13
Lærer skal gi beskjed til lånekassen vis en elven har mere enn 20 dager i fravær, og da stopper lånekassen å gi deg stipend.

Stipend blir omgjort til lån vis du f.eks. har sluttet å gå på skolen uten å gi beskjed til lånekassen og har mottat stipend.

Stipend blir omgjort til lån vis du bodde på hybel en liten stund og du flytter hjem til mor eller far og du ikke gir beskjed om dette å du mottar borteboendestipend.

Mulig det ikke blir omgjort til lån ved tilfelle 2 og 3, men det skal betales tilbake fortest mulig.

Men, hvilket år går du?
Har bare sjekket hvordan det er for vg1, mulig det ikke er slik for de andre årene.

imba
22. juni 2010, 18:18
Jeg starter VG3 og bor hjemme og har 1684.- pr måned pga mor er skilt med fattern

mo3
22. juni 2010, 18:24

Uten for mye moralspeak, men du har 23 dager for mye fravær. I løpet av 1-10 klasse og vg 1 pluss 2 er jeg ikke i nærheten av 23 dager engang. Ditt fravær kan være pga noe personlige grunner, men regner med det er latskap.

merulz
22. juni 2010, 18:28
Fraværende timer er jo værre enn dager, viser bare at du stikker av i ny og ne, kommer for sent, drar tidligere etc. Mens å være borte hele dager er litt bedre.

Husker da jeg gikk på VGS, lærere merker i skolearena at eleven er borte i sine timer, selvom du er borte en hel dag fikk man 8 timer fravær. Men det ble selvfølgelig rettet på etter en liten samtale med klassekontakten.

imba
22. juni 2010, 18:28
Uten for mye moralspeak, men du har 23 dager for mye fravær. I løpet av 1-10 klasse og vg 1 pluss 2 er jeg ikke i nærheten av 23 dager engang. Ditt fravær kan være pga noe personlige grunner, men regner med det er latskap.

Klapp til deg;)

Stratops
22. juni 2010, 18:31
120 timer + 2 dager blir til 68 timer og 51 dager. Læreren kan vel ikke konvertere timer til dager sånn?

Jeg ser ikke hvorfor folk henger seg opp i hvorfor han ikke er på skolen. I den norske skolen tyder det snarere på god prioritering av sin egen tid. I tiende klasse hadde jeg nærmere 2 måneder fravær + X antall timer, men hadde allikevel fått med meg det meste og gikk ut med strålende karakterer. Nå vet jeg ikke om TS bare er en latsabb da...

mo3
22. juni 2010, 18:33
Klapp til deg;)

No offense. Men jeg /facepalm hver gang jeg ser folk som whiner over om de mister stipendet sitt fordi de har 40 Dager fravær. U know, Lånekassa betaler deg for å gå på skole, ikke sove hjemme.

imba
22. juni 2010, 18:34
No offense. Men jeg /facepalm hver gang jeg ser folk som whiner over om de mister stipendet sitt fordi de har 40 Dager fravær. U know, Lånekassa betaler deg for å gå på skole, ikke sove hjemme.

ja, du får bare facepalme til du er rød i panna, lev ditt eget liv. jeg postet her for å litt hjelp moralpreken får jeg nok av.

120 timer + 2 dager blir til 68 timer og 51 dager. Læreren kan vel ikke konvertere timer til dager sånn?

Jeg ser ikke hvorfor folk henger seg opp i hvorfor han ikke er på skolen. I den norske skolen tyder det snarere på god prioritering av sin egen tid. I tiende klasse hadde jeg nærmere 2 måneder fravær + X antall timer, men hadde allikevel fått med meg det meste og gikk ut med strålende karakterer. Nå vet jeg ikke om TS bare er en latsabb da...

Har selv gode karakterer, er bare det at jeg stikker fra timene når det blir bare svada

henrikxt
22. juni 2010, 18:42
Du hadde 120 timer fravær, og 2 dager i 2 termin, men hva med 1 termin? Det og teller. På vitnemålet skal ALT fravær fra vg1-vg3 stå. Du har vertfall nokk fravær til at du må betale tilbake stipendet.

Hvorfor klager du på at din lærer har gjort om timer til dager? Tro meg, det er MYE bedre å ha hele dager fravær, enn masse timer. Grunn til at folk som er mye vekke, alltid ber om å få gjort det om til dager.

Gode karakterer kan man alltids få selv om man ikke er på skolen, det betyr ikke at du slipper å møte opp om du har gode karakterer. Karakterene er ikke alt. Man har ett pensum man skal gå gjennom.....

randoom
22. juni 2010, 18:44
Hvorfor vil du ikke ha timene gjort om til dager? Da jeg gikk på skolen så vi på problemet som omvendt - at vi ikke fikk gjort timene til dager (som ser bedre ut for evt arbeidgiver og sånt) (altså, hvis man har 12 timer eller noe, har man 120 ser det elendig ut uansett).

imba
22. juni 2010, 18:58
Hvorfor vil du ikke ha timene gjort om til dager? Da jeg gikk på skolen så vi på problemet som omvendt - at vi ikke fikk gjort timene til dager (som ser bedre ut for evt arbeidgiver og sånt) (altså, hvis man har 12 timer eller noe, har man 120 ser det elendig ut uansett).

Trodde jeg hadde forklart meg om hvorfor jeg da, men. Grunnen er at etter så så mange dager fravær så mister man retten til stipend/evt betale tilbake stipendet.

Så, om lærern sier ifra til lånekassen så må jeg nok ut med 40k tilsammen:9

FML.

Edit: har fått mine svar, kan igrunn stenge tråden :))))

mrcat
22. juni 2010, 19:17
Vet det blir mye spamposting av meg idag, men må få svar;p

Fikk nettop brev fra skolen om at jeg har 51 dager og 68 timer fravær?!

husker at jeg sjekka Skolearena ca 1 uke før skoleslutt, og da hadde jeg ca 120 timer fravær, og 2 dager i 2 termin. så lurer jeg på, kan lærer gjøre om disse timene til dager uten å spørre meg først? for som jeg ser så har lærern tatt en del timer og gjort om til dager. Andre spørsmålet er om noen vet hvordan det er med stipend? er det ikke noe med at over 20 dager fravær så må man betale tilbake stipendet med lån eller at du ikke får mer stipend f.o.m. neste skoletermin? blir litt shaky om jeg ikke får stipend til høsten!

Chillax. Jeg hadde stipend også, og med 100+ dager fravær måtte jeg ikke betale tilbake noenting.

Spesiellgnom
22. juni 2010, 19:23
Hahah, jeg har hatt over 20 dager tre år på rad. Chill dude.

Til moralfags: Studiekompetanse fikk jeg også ;)

henrikxt
22. juni 2010, 19:42
Trodde jeg hadde forklart meg om hvorfor jeg da, men. Grunnen er at etter så så mange dager fravær så mister man retten til stipend/evt betale tilbake stipendet.

Edit: har fått mine svar, kan igrunn stenge tråden :))))

Så du tror det bare går på dager? Om du mister stipendet har ingenting å si om det er dager eller timer du har på vitnemålet, det er jo i prosent. Har du 0 dager fravær og 300 timer fravær mister du forsatt stipendet.

Nå gjenstår det jo bare å se om skolen din melder ifra til lånekassen, viss dem har sendt deg brev angående fraværet, så er vel den sannsynligheten stor.

imba
22. juni 2010, 19:46
Så du tror det bare går på dager? Om du mister stipendet har ingenting å si om det er dager eller timer du har på vitnemålet, det er jo i prosent. Har du 0 dager fravær og 300 timer fravær mister du forsatt stipendet.

Nå gjenstår det jo bare å se om skolen din melder ifra til lånekassen, viss dem har sendt deg brev angående fraværet, så er vel den sannsynligheten stor.

oh, det visste jeg ikke! ;p

Har ikke fått noe brev enda nei, kun brev med karakterene, thats it : p

CheGabba
22. juni 2010, 19:50
Gode karakterer kan man alltids få selv om man ikke er på skolen, det betyr ikke at du slipper å møte opp om du har gode karakterer. Karakterene er ikke alt. Man har ett pensum man skal gå gjennom.....

Pensumet skal jo lære deg viktige ting, hvis du ikke lærer noe viktig, hva er da vitsen med å være der ?

Bombasa
22. juni 2010, 20:16

Jeg hadde 60 dagers fravær siste året. Fikk aldri noe pes med stipendet though. Kan være jeg glapp igjennom?

prick
22. juni 2010, 20:17
Stratops, du sjokkerer meg. Mener du seriøst at det er en bedre prioritering å være vekke fra skolen?
Det handler mye om det å faktisk være tilstedeværende, vise at man tar ansvar for egen læring her og.. Kanke fatte at du trøkker det ut av deg engang.

imba
22. juni 2010, 20:19
Stratops, du sjokkerer meg. Mener du seriøst at det er en bedre prioritering å være vekke fra skolen?
Det handler mye om det å faktisk være tilstedeværende, vise at man tar ansvar for egen læring her og.. Kanke fatte at du trøkker det ut av deg engang.

Tror nok han skal fram til at mennesker er forskjellige og har individuelle måter å lære på og at enkelte kanskje har utbytte ved å ha mer avslappningstid? ikke vet jeg ; p

ivioynar
22. juni 2010, 20:22
Er det ikke nok diskusjoner om fravær og lånekassen og alskens "too cool for school"-greier snart?