PDA

View Full Version : Knapp blue screen ved oppstart

Moreagain
2. juni 2010, 21:50
Hei, forumfolk.

Sitter her og banner og hamrer løs på tastaturet i frustrasjon nå. Måtte nettopp ta en hard reboot på skole-laptopen, etter at hele maskinhelvetet hang seg og det var ingen vei utenom. Når jeg starter maskinen nå, kommer jeg til bootloader og velger Windows XP. Deretter får jeg beskjed om at en feil oppstod, og at jeg må velge en av oppstartsalternativene; sikkermodus, sikkermodus med nettverk, sikkermodus med kun kommandolinje, forrige fungerende konfigurasjon og start på vanlig måte. Uansett hvilke av disse jeg prøver, laster den inn i noen sekunder, før den plutselig får en blue screen-sak, som varer knapt en brøkdel av et sekund. Helt umulig å få med seg hva som står der. Så rebootes maskinen på nytt, rinse and repeat. Har prøvd å bruke pause-knappen på tastaturet for å fryse skjermbildet, men det er umulig å time riktig. Det går såpass fort over at det ikke er noe poeng i å prøve mer. Tenkte det kanskje var noe maskinvare-relatert. Så jeg prøvde å boote en Linux-CD, og det fungerer knall. Hvordan skal jeg gå frem for å løse dette Windows-krøllet? Må jeg fram med en Windows XP-CD?

Svar mottas med takk.

AtXbYeA
2. juni 2010, 21:53
En repair med windows-cd som tilsvarer installert versjon (f.eks SP2 etc).

Siden du neppe har skrudd av automatisk restart ved blåskjerm får du vel heller ikke lest feilmeldingen ?

Moreagain
2. juni 2010, 21:56
Hmm. Vet ikke om noe "automatisk restart"-valg. Er dette å finne i BIOS? Får vel evt. prøve det først, før jeg tyr til Win-CD.

AtXbYeA
2. juni 2010, 22:11
Nei, dette valget ligger i windows, om du kan endre denne verdien på noen måte via linux-liveOS eller via windows recovery console vet jeg dog ikke.

Moreagain
3. juni 2010, 13:50
Fikk den til å stoppe opp ved å trykke F8 og velge "deaktivert automatisk omstart ved systemfeil". Jeg får den velkjente 0x0000007B-feilmeldingen. Jeg kan kanskje si litt mer om bakgrunnen for hele denne episoden. I går ettermiddag satt jeg og kjørte en virus-scan i bakgrunnen, og plutselig blir PC-en umulig å håndtere, vil ikke reagere på noe som helst, så jeg jeg måtte rett og slett ta en hard reboot. Når jeg da skulle starte maskinen på nytt, brøt helvete løs. Har disken min tatt kvelden?

Moreagain
5. juni 2010, 01:18
Ble mye frem og tilbake i går, brenne ut Recovery console-CD, brenne ut Hiren's Boot CD, brenne ut ditten og datten. Tror faktisk det bare var korrupte sektorer på harddisken som var problemet i utgangspunktet. Noe jeg fikset med chkdsk. I mellomtiden derimot, klarte jeg å tukle til MBR og måtte løse dette ved en Recovery console-CD. Fikk bare blue screen da jeg prøvde å boote fra denne. Viste seg at jeg måtte skifte SATA-kontrollerinstillingene i BIOS til AHCI for å kunne boote denne CD-en. Gjorde dette. Da fikk jeg kjørt fixmbr og fixboot og alt var tilsynelatende i orden, men det viste seg at jeg hadde glemt å skifte tilbake fra AHCI til SATA, så jeg fikk blue screen ved oppstart likevel. Endret tilbake, og jeg befant meg endelig inne i Windows igjen. Sånn kan det gå. Alt er i alle fall løst nå.