View Full Version : Leverte mobil på reparasjon, nå krever de penger
Dr.Feelgood
26. mars 2010, 14:26
Hei!
Hadde en Nokia N96 med garanti, den funka helt fint i et år, til den plutselig begynte å slå seg av, av og til, etter hvert så gjorde den det nesten hver time.
Så jeg gikk til der den var kjøpt og spurte om jeg kunne levere mobilen på garantien, de svare ja og sa ikke noe mer.
Idag skulle jeg hente den og da sier de at det er fuktskade på den, og jeg må betale 375kr hvis jeg vil ha tilbake telefonen.
Når jeg leverte den, så spurte jeg om dette her kosta noe og om det gikk på garantien, han mannen i kassen sa at det kosta ingenting og dette gikk på garantien. Så når jeg sa det til dem i dag, så sa de at de aldri har sagt det og hvis jeg vil ha tilbake mobilen min, så må jeg betale 375 kr, ellers kaster de den.
Det spørsmålet mitt er, har de lov til det? Med tanke på at de ikke advarte at dette kunne koste dersom det ikke gikk på garantien?
Beklager for skrivefeil, skrev dette i farten.
Takker for svar.
Wipeout
26. mars 2010, 14:31
Litt drøyt av mannen i kassa og komme å si at dette går på garantien når han ikke vet hva som har skjedd med den.
En annen ting er hvis han har sagt at det ikke kostet noenting om det er garantisak.
Volch0k
26. mars 2010, 14:32
Jeg kan ikke komme opp med noe lover og slikt, men erfaring:
Du velger og sende inn telefonen, de sjekker hva som er galt. Om de finner ut at det er noe som dekkes av garantien (f.eks hardware FEIL) så slipper du betale gebyret for 'sjekken' de gjør (375 kr) Om de finner ut at det er du selv som har forårsaket feilen (f.eks fukt-skade) gir de deg alternativet og fikse den, eller sende den tilbake med regning på tiden det tok å finne problemet, herav - 375 kr.
Slik jeg ser det, må du spille på at vedkommende du leverte den inn til ikke informerte deg om dette. Om du er helt sikker på at han ikke informerte deg om dette, ville jeg tatt det opp med sjefen i butikken, og forklart saken.
Dr.Feelgood
26. mars 2010, 14:33
Litt drøyt av mannen i kassa og komme å si at dette går på garantien når han ikke vet hva som har skjedd med den.
En annen ting er hvis han har sagt at det ikke kostet noenting om det er garantisak.
Jepp, var derfor jeg spurte tydelig han om det.
Fordi jeg tenkte hvis man for eks leverer bil på verksted og de finner ingen feil så må man betale for at de skjekket.
Men tviler på at jeg har noe annen mulighet enn å betale disse 375kr, fordi de kan jo bare nekte og si at han kassemannen sa til meg at hvis dette ikke er på garantien så koster det.
Jeg kan ikke komme opp med noe lover og slikt, men erfaring:
Du velger og sende inn telefonen, de sjekker hva som er galt. Om de finner ut at det er noe som dekkes av garantien (f.eks hardware FEIL) så slipper du betale gebyret for 'sjekken' de gjør (375 kr) Om de finner ut at det er du selv som har forårsaket feilen (f.eks fukt-skade) gir de deg alternativet og fikse den, eller sende den tilbake med regning på tiden det tok å finne problemet, herav - 375 kr.
Slik jeg ser det, må du spille på at vedkommende du leverte den inn til ikke informerte deg om dette.
Det var det jeg gjorde, men han sto og nektet, og sa bare at hvis jeg ikke vil ha mobilen så tar de den.
Volch0k
26. mars 2010, 14:37
Det var det jeg gjorde, men han sto og nektet, og sa bare at hvis jeg ikke vil ha mobilen så tar de den.
Snakk med daglig leder / sjefen. Å forklare dette til brødhuet som i første omgang ikke fortalte deg reglene rundt dette, ser jeg på som bortkastet tid.
Gt&Hoo
26. mars 2010, 14:41
hvis du truer med tv2 hjelper deg, slipper du helt sikkert å betale, vist du må betale allikevel, melder du fra til tv2 hjelper deg( men bare vis du tør å komme på tv får de pengene da)
Tengel
26. mars 2010, 14:42
Hva skjedde med kunden har alltid rett? De som enda praktiserer det skulle fått KP av meg :)
Dr.Feelgood
26. mars 2010, 23:54
En ting jeg ikke skjønner til, er at det er en liten lapp bakpå tlf, den er hvit, men hvis det blir fuktskade på den så blir den lyserosa, men på min Nokia N96 er den hvit, og de sier at det er fuktskade?
h1web
26. mars 2010, 23:59
En ting jeg ikke skjønner til, er at det er en liten lapp bakpå tlf, den er hvit, men hvis det blir fuktskade på den så blir den lyserosa, men på min Nokia N96 er den hvit, og de sier at det er fuktskade?
sabotasje? :O
Dr.Feelgood
27. mars 2010, 00:05
sabotasje? :O
Ikke vet jeg, men har ikke så mye greie på mobiler inni, så kan jo hende det har blitt fuktskade under hele dekselet, men skjønner bare ikke hvordan jeg kunne ha klart det, siden jeg har vært utrolig forsiktig og aldri tatt den fram i regnvær eller noe lignende i det hele tatt.