View Full Version : Kobling av anlegget til bilen.
Snusen
16. mars 2010, 11:54
Hey. Jeg har da tenkt og skal nå sette inn en bass i bilen. Jeg har en sony spiller og en 4 kanals forsterker. 4 kanalen driver 2 6x9 høytalere og noen små høytalere foran i bilen. jeg har også 2 sånne små 1,5 høytalere i karmen foran helt oppe med frontruta men de er ikke innom forsterkeren. Jeg skal brokoble en monoblokk sånn at jeg kan sette inn en bass. Tror jeg bare skal ha en bass 12" Spec på denne er 750/1500Watt - 4Ohm DVC speccene til monoblokka er 1600W Max / 2x150W RMS4Ohm. Har noen idee om jeg trenger kondensator? og hvordan skal jeg koble på denne på batteriet foran i bilen? Noen tips og ideer?:)
Sjekk denne http://freak.no/forum/showthread.php?t=151664
Jack Daniels
16. mars 2010, 16:45
Kondensator;
+ kabel fra batteriet inn på kondensatoren
- / jording fra karosseri i bilen/ stålet, du finner det som regel bak noe plastikkdeksler, under tepper o.l
Til ditt bruk vil du ikke trenge kondensator ved mindre du har en dynamo på under 75-85 amp.
Om du har nyere bil ville du ikke trenge kondensator.
Kondensatoren plasseres som regel bak i bilen sammens med basskassen, ikke frammi motor rom, eller kanskje jeg forstod feil i teksten din?
Om jeg skulle hatt ett anlegg ville jeg nok gått for meg enn en 12", jeg har 2 stk, og det funker veldig bra, og dette da i en stasjonsvogn, dog du hører ikke bassen så veldig ut, men funker.
Om du har en sedan/personbil så vil bassen høres bedre ut, da bassen blir stengt inne baki bagasjerommet og som regel kommer bassen ut bak.
Forøvrig spiller 4ohm dårligere enn 2ohm, du vil få mer trykk og bass utav en 2ohm enn en 4ohm, størrelse på basskassen er også en viktig ting, Google (www.google.no) opp basseren din, da du ikke har nevnt vilken basser du har såvidt jeg kan se, finn den og finn størrelsen som er ambefalt på kassen..
Du har kanskje kjøpt basselement med kasse ? Da er det som regel riktig, men du får disse standard kassene som de bare hiver inn basselement i og deretter selger vidre, dvs. dårlig lyd.
Ett annet tips jeg har til deg er att du kobler remote til forsterker(ene) på spilleren, altså, en ledning fra remote på 4kanalern over på monoblock deretter på spiller, da vil forsterker(ene) starte samtidig med spilleren, noe som hindrer att du tapper bilen for strøm om du glemmer slokke lys etc. om du har koblet på de.
Ett annet tips jeg har er å ha en sikkrings boks der du drar pluss og minus igjenom, altså, først på kondensator, så inni sikkringsboks forså ut igjen til forsterker(ene), dette hindrer faktisk mye rart, men ett MUST er å ha en sikkringsholder fra batteri og ut til kondesator, mellom denne kretsen, har du mercedes 210 eller nyere har du batteriet under baksetene, da er du jo ikke mye kabel som skal til osv, men SIKKRINGSHOLDER burde du ha, det kan faktisk hindre brann i bilen din, det gjelder også om du har dratt strømledninger fra batteri (+) inn til spilleren, ha en sikkringsholder der også så du slipper brann.
Link til sikkringsholder frammi motorrom
http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=14045&prodid=1803
Link til sikkringsholder + og - baki med basskasse
http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=14045&prodid=1199
Størrelse på mengde sikkringer på den siste her kommer ann på hvor mange + kabeler/ forsterkere du skal ha, for deg holder det egentlig med 3, men jeg la til den med 4, da det faktisk kan komme godt med, tro meg.
Tips til kondensator
http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=102&ids=artID
Kondensator
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=534&katid=84&mid=m436&vn=736
Dette er en helt grei kondensator som du vil kunne greie å bruke, jeg bruker 2F, men 1F vil holde for deg ettersom du ikke skal ha mer anlegg.
Du kan også kjøpe ett ekstra batteri, kobels på samme måte som kondensator og yter endel mere strøm, tips til batteri? Kontakt meg.
http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=14005
Eksempel;
http://i44.tinypic.com/35alt81.jpg
Om du trenger mer tips og kanskje triks kan du kontakte meg, kan også ordne deg tilbud innenfor bilstereo og andre artikkler innenfor bilstereo, så ta kontakt.
Håper dette kom til nytte.:)
Snusen
17. mars 2010, 19:07
Takk:)
Følger deg sikkert opp å tar kontakt. Trenger noen tips til hva slags bass og forsterker du anbefaler?:) Til ikke en alt for gal pris da alle pengene går til høytalere inne i huset. (Y)
Men har sjekka opp litt angående MDS systemet. Siden jeg har en MDS forsterker (4 kanals, husker ikke helt åssen type, men det burde ikke være vanskelig å sjekke) å har sett at det er mange som sier de ryker når du da brokobler de med en bass på 2 ohm, noen formening om dette?
Ond^Sofa
17. mars 2010, 19:56
Følger deg sikkert opp å tar kontakt. Trenger noen tips til hva slags bass og forsterker du anbefaler?:) Til ikke en alt for gal pris da alle pengene går til høytalere inne i huset. (Y)
Men har sjekka opp litt angående MDS systemet. Siden jeg har en MDS forsterker (4 kanals, husker ikke helt åssen type, men det burde ikke være vanskelig å sjekke) å har sett at det er mange som sier de ryker når du da brokobler de med en bass på 2 ohm, noen formening om dette?
Du bør ikke utsette en forsterker for belastninger den ikke er oppgitt til å takle.
Brokobling av ett 2ohms-element resulterer i en motstand på 1ohm.
VivaLatrina
17. mars 2010, 20:20
Du bør ikke utsette en forsterker for belastninger den ikke er oppgitt til å takle.
Brokobling av ett 2ohms-element resulterer i en motstand på 1ohm.
er da vitterlig ikke elementet man brokobler?
Nuddel
17. mars 2010, 20:23
Litt OT, men hvis jeg har 2 like subber og skal bygge ny kasse, skal kassen da være av dobbel størelse enn det produsenten sier for en ?
skolms
17. mars 2010, 20:43
Gidd å vær kverulerende da? :p
Du skjønner vel hva han mente. Man brokobler jo ikke en forsterker så kraften skal gå til sentral låsen gjør man? Nei man brokobler så kraften går til elementene..
VivaLatrina
17. mars 2010, 20:46
poenget mitt er at man ikke brokobler elementet, det har samme impedans (resistans om du vil), men man "seriekobler" utgangene på forsterkeren, slik at spenningen øker. Elementet er fortsatt 2 Ohm. sentrallåsen virker fortsatt
skolms
17. mars 2010, 20:53
poenget mitt er at man ikke brokobler elementet, det har samme impedans (resistans om du vil), men man "seriekobler" utgangene på forsterkeren, slik at spenningen øker. Elementet er fortsatt 2 Ohm. sentrallåsen virker fortsatt
Greit, du vant..
..denne gangen
sentrallåsen virker fortsatt
Haha. KP.
Jack Daniels
17. mars 2010, 21:28
Litt OT, men hvis jeg har 2 like subber og skal bygge ny kasse, skal kassen da være av dobbel størelse enn det produsenten sier for en ?
Om du leter på nettsidenene til produsenten av basserene, som fks. Rockford Fostgate, de har en ypperlig side hos seg som viser hvor mange liter/hvor stor kassen skal være i h x b, gå utifra det produsent oppgir, ogja, selvfølgelig må kassen være dobbelt av målene om du har to element, ved mindre det står att den bruksanvisiningen eller hva jeg skal kalle det er for 2 element.
Jack Daniels
20. mars 2010, 12:18
Desverre overså jeg denne posten din, jeg kan ordne deg en 2000watt RMS forsterker, monoblock og 2 Soundstream TSQ 12tommere som i prinsippet skal spille bedre enn Kicker L7 om du har hørt om dem?
Til den nette sum av 5495 ,- , det er en veldig fin pris for ett anlegg som kommer til å spille himmelsk, MDS er ikke noe jeg liker, og har heller ikke tenkt å kjøpe de etter min erfaring.
De ryker, ja, det tåler ikke 2ohm på brokobling av 4-kanals, det kan jeg si med sikkerhet, eller, spørs hvor mange watt basseren din er på i 2ohm og deretter hvor mye forsterkeren greier å gi med brokobling i 2ohm.
Ond^Sofa
20. mars 2010, 12:37
Nei, men en brokoblet forsterker vil "se" en 2 ohms last som 1 ohm.
VivaLatrina
20. mars 2010, 12:51
i bunn og grunn ja, fordi den kan kjøre ut høyere spenning, kan den også kjøre mer effekt inn i elementet, altså det samme som om elementet skulle vært 1 ohm :rolleyes:
bmwE34
8. mai 2010, 17:27
En del ting å rette opp i her ser jeg.
Kondensator;
+ kabel fra batteriet inn på kondensatoren
- / jording fra karosseri i bilen/ stålet, du finner det som regel bak noe plastikkdeksler, under tepper o.l
Til ditt bruk vil du ikke trenge kondensator ved mindre du har en dynamo på under 75-85 amp.
Om du har nyere bil ville du ikke trenge kondensator.
Kondensatoren plasseres som regel bak i bilen sammens med basskassen, ikke frammi motor rom, eller kanskje jeg forstod feil i teksten din?
Han vil ikke trenge kondensator i det hele tatt. Er vel så å si ingen "avarage" anlegg som trenger kondensator. Mange tror at man trenger kondensator ved store strømtrekk. Det er feil. Da trenger man større batteri, bedre jording og oppgradering av kabler i motorrommet.
En kan bruke kondensator på forsterker om en ikke ønsker forvrengningsspenning, forvrengning ødelegger lydvalitet. Kondensatoren vil opprettholde spenningen, en stabil spenning gir klarere lyd.
Om jeg skulle hatt ett anlegg ville jeg nok gått for meg enn en 12", jeg har 2 stk, og det funker veldig bra, og dette da i en stasjonsvogn, dog du hører ikke bassen så veldig ut, men funker.
Svar uten mål og mening. Ikke vet du hva trådstarter er ute etter. Ikke vet du hva slags bil det skal inn i. "Dog du hører ikke bassen så veldig ut" - hva mener du med dette? Hører den ikke utenfor bilen? KJEMPEBRA vil nå jeg si.
Kan du utdype hvorfor 2x12 er så bra? Hvorfor ikke 2x15 eller en 18"?
Om du har en sedan/personbil så vil bassen høres bedre ut, da bassen blir stengt inne baki bagasjerommet og som regel kommer bassen ut bak.
Igjen så er du helt på jorde, det kommer helt ann på hvordan man bygger. Til din informasjon så er vinneren av EM i lydkvalitet i 2009 anlegget, bygget i en STV, med bassen midt i bagasjerommet. Hvorfor i huleste vil man at basse skal KOMME UT BAK?? Lyden skal jo være inne i bilen.
Forøvrig spiller 4ohm dårligere enn 2ohm, du vil få mer trykk og bass utav en 2ohm enn en 4ohm
Her viser vi igjen hvor imkompetente vi er. Høyttaleren vil spille mye mer stabilt i 4ohm(forsterkeren er mer stabil i høyere ohm), derav bedre lydkvalitet. Kan du kanskje utdype hva du mener med "bedre" i 2ohm? Om du er ute etter mer effekt, kjøp større forsterker.
størrelse på basskassen er også en viktig ting..... men du får disse standard kassene som de bare hiver inn basselement i og deretter selger vidre, dvs. dårlig lyd.
Jeg har tidligere brukt standardkasser, det blir fin lyd det. Ikke som du sier, dårlig lyd. Kommer heeelt ann på elementet man putter i.
Dette er en helt grei kondensator som du vil kunne greie å bruke, jeg bruker 2F, men 1F vil holde for deg ettersom du ikke skal ha mer anlegg.
Du nevner ikke engang hvorfor 1F vil holde, fakta er fint å komme med? Tror nok han klarer seg fint uten å bruke penger på kondensator jeg.
Om du trenger mer tips og kanskje triks kan du kontakte meg
Tenker nok vi skal holde oss unna jeg.
(...]2 Soundstream TSQ 12tommere som i prinsippet skal spille bedre enn Kicker L7 om du har hørt om dem?(...)kommer til å spille himmelsk.
Er det SPL du snakker om? dB-drag? SQ? KIcker spiller IKKE himmelsk, Kicker sin lydsignatur er blafring, "wwoosh wooosh" bass om du vil. L7 er ikke godt for annet enn å dytte luft. Hva om trådstarter er litt mer ute etter lydkvalitet??
Og til han kverrulanten ang. brokobling: Kom igjen, du skjønte GODT hva de mente. IKKE brokoble et 2ohms element på en forsterker som er oppgitt til 2ohm som laveste last.