View Full Version : Brokobling og impedans?
excubated
14. februar 2010, 23:59
Hei.
Jeg mener å ha lest en plass at en forsterker som brokobles får dobbelt så høy impedanstoleranse? Dvs. to 4-ohms kanaler blir til én 8-ohm? Shoot me if I'm wrong.
I så fall, er en forsterker som er merket med "4x120@4ohm or 2x240@4ohm" stabil i 2 ohm per kanal?
Ond^Sofa
15. februar 2010, 14:57
Hvis forsterkeren ikke er oppgitt til 1x så kan den nok ikke kobles på denne måten.
Og det er heller ingen automatikk i at denne nevnte forsterkeren er stabil ned i 2 ohm. Jo billigere utstyret er, jo dårligere tåler det tung last.
I tillegg er det vesentlig tyngre å drive en brokoblet høyttaler, enn en vanlig. Så i tillegg å begynne å eksperimentere med tyngre last enn hva som er oppgitt, kan nok resultere i en grillet forsterker.
excubated
15. februar 2010, 19:12
Forsterkeren har åtte høyttalerterminaler.
1 2 3 4
|+||-| |+||-| |+||-| |+||-|
+ ==bro== - + ==bro== -
Den er oppgitt til 4 ohm både i bro og ikke, siden bro er "hardere" enn ikke bro ville jeg trodd den skulle klare lavere impedanser utenfor bro.. Skjønte ikke helt hva du mente :(
Provo
15. februar 2010, 19:58
Saken er vel så enkel som at forsterkeren har en maksimal strøm den kan levere gjennom høyttalerutgangen, og forsøker du å trekke mer enn dette så vil forsterkeren kutte eller gå i stykker. En brokobling blir som et differensielt signal, slik at du får dobbel spenning over lasten (og fire ganger effekten, gitt at forsterkeren kan levere nok strøm) i forhold til uten brokobling. Hvis forsterkeren er laget for å kunne drive en 4 Ω last i brokobling, så vil du ved en lavere impedans risikere at lasten trekker mer strøm enn forsterkeren klarer.
Det er i hvert fall den naturlige konklusjonen fra et elektronikkstandpunkt.
excubated
15. februar 2010, 20:18
Det er i hvert fall den naturlige konklusjonen fra et elektronikkstandpunkt.
Tror jeg skjønner litt av hva du mener - men nå er tanken min å laste forsterkeren med 2Ω på alle fire kanaler :p
Den er merket
4x60w RMS
4x120w Peak
4x200w PMPO
2x120w RMS
2x240w Peak
2x400w PMPO
Alt oppgitt i 4Ω :p Det jeg egentlig er ute etter, er best mulig effektutnyttelse av saken ;)
Herregud, jeg er litt treig i dag..
Klikk her (http://www.netonnet.no/Files/Items/116xxx/116751/ContentDocuments/CAP-4100_EN.pdf) for å laste ned bruksanvisning (PDF, 1,5 MB)
Databladet sier 2-16Ω på 4 kanaler, og 4-8Ω på 2. Problem solved :p Da kjører jeg glatt 4 4Ω elementer til i bilen, hvertfall..
..og der ble tråden slått sammen uten edit-melding..
Provo
15. februar 2010, 20:41
Først og fremst, RMS-verdiene er de som er interessante. Peak er uinteressant, og for så vidt en ugyldig måte å regne effekt på, og PMPO er bare tull og fanteri oppfunnet for å kunne oppgi usaklig høye effektverdier.
Når det er sagt, er du sikker på at de siste specsene gjelder brokobling? Det kan også være at det rett og slett er en begrensning i strømforsyningen som gjør at de skriver det slik.
Uansett ville jeg ikke overskredet spesifikasjonene, og dermed ikke belastet utgangene med en impedans under 4 Ω. Det er heller ikke slik at en brokobling er mer "robust" for lavohmige laster enn vanlig kobling.
excubated
15. februar 2010, 21:09
Uansett ville jeg ikke overskredet spesifikasjonene, og dermed ikke belastet utgangene med en impedans under 4 Ω. Det er heller ikke slik at en brokobling er mer "robust" for lavohmige laster enn vanlig kobling.
Akkurat der har jeg funnet det jeg trengte av svar i databladet til forsterkeren, som jeg skrev over.
http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=7284&stc=1&d=1266268071
Dog, jeg har ikke skjønt greia med "five, four, three speakers", men jeg gjetter meg fram til at det er kinesisk dumskap. Uansett er det en forsterker til 500 kroner, så jeg skal nok klare å brenne en klump eller to før jeg er blakk :p
Provo
15. februar 2010, 21:21
Vet ikke om du så det selv, men i databladet du postet står det at den er beregnet for impedanser fra 2 til 16 Ω ved vanlig bruk, og 4 til 8 Ω ved brokobling. Står ved punktet "speaker impedance". :) Det var kanskje dette svaret du mente du hadde funnet?
excubated
15. februar 2010, 21:22
Stort sett bare dette jeg ser på :p For å stille spørsmålet i klartekst; betyr dette at jeg kan laste alle fire kanalene med 2Ω hver for seg?
Provo
15. februar 2010, 21:41
Ja, det ville jeg regnet med.
Ond^Sofa
15. februar 2010, 22:57
Skjønner at det er snakk om bilstereo her, da er det ikke uvanlig at disse tåler 2 ohm ved vanlig stereodrift.