PDA

View Full Version : USB kjøleskap med peltier av plexi-glass

omba
22. januar 2010, 22:54
Hei, jeg har nå blitt utfordret av KH-Læreren min:)
Jeg skal lage et mini kjøleskap av plexi-glass, jeg håper på å lage et som rommer to 0,5 Liters flasker.
Så etter litt googling fant jeg ut at jeg kunne bruke en Peltier plate:)
Så fant jeg ut at jeg måtte sette på sånn heat sink:
http://i50.tinypic.com/25fnlvk.jpg

Men så kommer spørsmålet: Hvilken side av platen skal jeg ha denne heat sink'en på? Eller skal jeg ha den på begge sider.
Jeg vil såklar ha det mest mulig kald:)
Og vil det gi kjøling med en 4cm x 4cm plate som bare får tilgang til 5 Volt??
Mini kjøleskapet blir 25cm langt 15 høyt og 10 cm i bredde:)
Jeg trenger ikke å ha det veldig kaldt, men bare at colaene ikke blir varm;)
Vil da plexi-glass holde ute varmen og inne kulden?Og jeg skal lime det sammen med silicon eller poxy/expox hva er evt. best?

Jeg vet at det er en tråd om nesten det samme, men her er det om kulde og ikke varme, og jeg vil også gjerne ta imot råd om byggingen av selv kjøleskapet også.

Mvh Omba

SemiColon
22. januar 2010, 22:56
Dette kommer ikke til å gå hvis du skal bruke USB porten, da den ikke klarer å levere nok strøm. Skaff deg en PSU til PC så jumpstarter du den. Du må ha en kjøleribbe på varmesiden og helst en liten på den siden som skal være inni kjøleskapet.

Fleff
22. januar 2010, 22:59
det funker, men går extremt sakte.

http://www.morobutikken.no/index.php?main_page=product_info&products_id=104

HINT: De har nesten samme(grå) på teknikkmagasinet, til 150 kr.

Har en slik, kjøler ned en colaboks på 2-3 timer, myye kortere med 12v kobla til :bergenser:

VivaLatrina
22. januar 2010, 23:03
pfft, 2,5 watt peltiereffekt er ingenting å skryte av, men du må heller ikke ha for høy effekt, da får du bare alt for mye varme som må fjernes på varmesiden.

jeppfi her på forumet har dillet litt med peltierkjølere, du kan jo snakke med ham :)

SemiColon
22. januar 2010, 23:03
det funker, men går extremt sakte.

http://www.morobutikken.no/index.php?main_page=product_info&products_id=104

HINT: De har nesten samme(grå) på teknikkmagasinet, til 150 kr.

Har en slik, kjøler ned en colaboks på 2-3 timer, myye kortere med 12v kobla til :bergenser:

Da er det raskere å bedre å ta den under kaldt vann, hvem gidder å vente 2 timer på at en boks skal kjøle seg ned?

Fleff
22. januar 2010, 23:09
Vet, men hvis man ikke orker å dra seg opp fra stolen og gå bort til vasken, så kan man heller åpne det søte lille USB kjøleskapet og nyte en halvlunken colaskvett. :O

SemiColon
22. januar 2010, 23:09
Men tilbake til kjøleren, prøvde selv med en stock AMD boxed kjøler her om dagen. Denne var til en AMD 965 og nådde -7 grader med Noctua kjølepasta. Var dog litt ekkelt å måle temperaturen, så kan godt hende at det var kaldere enn det. Dette var med et 95 watts element, bruker du dette i et kjøleskap så skal det nok fungere ganske godt ;)

Fleff
22. januar 2010, 23:19
Fornuftige priser: http://www.ges.cz/

Fant ikke ut om de sender til Norge da.

omba
22. januar 2010, 23:22
Det er denne jeg har tenkt å kjøpe: http://tinyurl.com/yzoyltw
Ser ut til at jeg må bite i det sure eplet og bruke stømm forsyning:(
Men jeg fant ikke ut hva max grensen på Volt var på den:(
Går en 12 V størmforsyning greit?
Btw, noen som kan linke til en billig europeisk 12V strømmforsyning?
Og hvor kaldt vil det bli med strømforsyningen.
Evt. tåler den mere en 12V viss noen greier å finne ut av det??

Fleff
22. januar 2010, 23:23
Står litt under: Umax (V): 15.2

For best effekt syntes jeg du burde bruke dennehttp://cgi.ebay.com/Awesome-400W-Thermoelectric-Peltier-Cooler-12-VDC-TEC_W0QQitemZ310158610445QQcategoryZ4660QQcmdZViewItemQQ_trk sidZp4340.m8QQ_trkparmsZalgo%3DMW%26its%3DC%26itu%3DUCC%26ot n%3D5%26ps%3D63

hehe

omba
22. januar 2010, 23:34
Står litt under: Umax (V): 15.2

For best effekt syntes jeg du burde bruke dennehttp://cgi.ebay.com/Awesome-400W-Thermoelectric-Peltier-Cooler-12-VDC-TEC_W0QQitemZ310158610445QQcategoryZ4660QQcmdZViewItemQQ_trk sidZp4340.m8QQ_trkparmsZalgo%3DMW%26its%3DC%26itu%3DUCC%26ot n%3D5%26ps%3D63

hehe
Hvilken lufttempratur vil jeg få i kjøleskapet med den?

VivaLatrina
22. januar 2010, 23:35
lær deg litt mer om teknologien du skal bruke, så finner du ut at du har noe som heter Delta-T (temp. forskjell mellom varm og kald side)

altså avhenger det helt av hvor kjølig du klarer å holde varmsiden

fleff: å bruke den der er bare helt tåpelig, da får du 400 watt varme du skal få bort, i tillegg til varmen som hentes ut av lufta. altså vil du slite _jævlig_ med å holde varmsiden på en akseptabel temp.

40-90 watt er mer passelig til slikt

omba
23. januar 2010, 00:21
Nå som jeg uannset må over til strømm forsyning vil jeg har kaldets mulig, så lenge det holder seg over frysepunktet:)
Men så kan jeg ikke ha får kald får da blir det får varmt, blir nesten som newtons 3. lov:P
Har tenkt å bruke denne heat sink'en: http://tinyurl.com/ya279lc
Bruker den vist jeg skal gå får den første 4x4cm peltier'en som jeg henviste til lenger oppe.
Vil jo hellst ha lavest tempratur mullig, hadde vært digg med iskald cola må jeg si:)
Går det ann å få en heatsync som kan greie en peltier som er litt kraftigere enn en 90 watt peltier, uten at jeg brenner meg vist jeg er nær den?
Såklart vil jeg ikke ha det sånn at jeg må være sykt forsiktig får å ikke brenne meg vist jeg skal flytte kjøleskapet.
Noen som kan si sånn ca. temperatur jeg får med en 90 watt 4x4 cm peltier?

Så ja, vil ha sterkest mulig, men ikke sånn at det blir farlig:)

VivaLatrina
23. januar 2010, 00:26
no way om den ribba der kan ta unna den varmen du kommer til å lage

omba
23. januar 2010, 00:29
no way om den ribba der kan ta unna den varmen du kommer til å lage

Kan du linke til en "ribbe" som kan det??
Og igen så spør jeg, hvilken tempratur vil jeg få med den 90 wats peltier'en ?
Btw, takk får svar, hadde gått rett i fella vist du ikke hadde gitt meg noen gode svar;)

VivaLatrina
23. januar 2010, 00:36
det finnes ikke noe enkelt svar på hvilken temperatur du vil få med en viss effekt inn på elementet.

http://cgi.ebay.com/Large-CPU-Heatsink-Dell-G8113-Cooling-Heat-Dissipation_W0QQitemZ270519191885QQcmdZViewItemQQptZLH_Defau ltDomain_0?hash=item3efc33494d

med ei kobberplate for å spre varmen litt (i tilfelle grunnflaten på kjøleren er mindre enn 40*40 mm

Stigern
23. januar 2010, 01:12
Vil anbefale en peltier på rundt 50-60w, noe mer så må du ha ganske heftig kjøling for å i det hele tatt får noe effekt.
Har selv prøvd 200W med en ganske tung kobberkjøler for amd cpu med vifte. Det ble ikke så vellykket.

Selv gikk jeg for 60W, da den ble -18C på kjølesiden, og varmesiden ble 40-55C. Hvis du da igjen har en liten kjøleribbe med vifte på kald-siden så burde det funke til å holde et par flasker brus kjølig.

omba
23. januar 2010, 11:00
Hva med å bruke denne på den varme siden: http://tinyurl.com/ydpava4
Og bruke denne på den kalde siden:
http://tinyurl.com/ya279lc
Eller hadde også denne virket på den varme siden?:
http://tinyurl.com/yhjmde8

Og har noen, noen tips hvordan jeg kan feste platen og heatsinken til bakveggen av skapet?
Kutte hull og skru den store heatsinken fast på yttersiden, så lime på peltier platen med termal glue på den store heatsinken, og så lime den lille heatsinken på den andre siden av peltier platen, vil det virke??

Provo
23. januar 2010, 11:17
Jeg ville festet elementet i taket på "kjøleskapet" for å sikre at den kalde luften faller uhindret ned fra elementet, mens den varme stiger uhindret opp fra elementet. Alternativt feste det høyt på bakveggen, kanskje til og med med rillene i vertikal retning for å minske "luftmotstanden".

Jeg er dessuten litt usikker på isolasjonsegenskapen til plexiglass, men regner med at den ikke er så værst.. Det du kan gjøre er å lage dobbelvegg med plexi, slik at du har luft mellom lagene for å isolere ytterligere, men det skaper jo noen mekaniske utfordringer med feste av kjøler og dør.

Jeg ser ingen grunn til at festeanordningen du nevner ikke skal fungere, forresten. :)

fulloggal
23. januar 2010, 12:25
Spennende prosjekt. Nå fikk jeg også lyst å prøve :D

omba
23. januar 2010, 12:33
Btw, glemte å nevne at jeg skal ha elektrisk dør;)
Tenkte å ta en elmotor fra et gammelt lite RC hellicopter, så ta et kvart tannjul som jeg fester på døren;)
Hadde vær fet vist noen hadde kommet med en annen løsning på å åpne/stenge døren:)
Kanskje noe hydraulisk, hadde vært greit om dere hadde linke til det dere evt. kommer opp med:)
Helst noe som jeg får under 100kr, kan være fra hele verden;)

fulloggal
23. januar 2010, 12:36
En elmotor?

Jeg ville brukt en servo fra en rc bil.

http://cgi.ebay.com/KK9282MG-Align-Hitec-Micro-Servo-HS-82MG-For-RC_W0QQitemZ360228568643QQcmdZViewItemQQptZRadio_Control_Par ts_Accessories?hash=item53df4bbe43

SemiColon
23. januar 2010, 13:24
http://cgi.ebay.com/SUNBEAM-CORE-CONTACT-FREEZER-CPU-COOLER-BRAND-NEW_W0QQitemZ270451427944QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain _0?hash=item3ef8294a68#ht_2135wt_1165

Kjøp denne, billig og er en av de beste CPU-kjølerne som du får til den prisen. Klarer du å skaffe deg en kobberplate på 40/50x40/50 så har du et bra oppsett som vil nå godt over -10 grader med et 90watts element. Det betyr at du vil klare en ganske stabil temperatur på 1-3 grader inni kjøleskapet ditt hvis du kjøper deg en PicAxe kontroller eller noe lignende.

http://cgi.ebay.com/Z-TEC1-12709-90W-TEC-Thermoelectric-Cooler-Peltier-12V_W0QQitemZ110462837130QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain _0?hash=item19b819218a#ht_2622wt_1165

Dette er et godt element som er billig. Skaff deg en PC PSU på rundt 200-300 watt så bruker du 12V kontakten på den.

Provo
23. januar 2010, 13:27
Det betyr at du vil klare en ganske stabil temperatur på 1-3 grader inni kjøleskapet ditt hvis du kjøper deg en PicAxe kontroller eller noe lignende.
Hvorfor dra mikrokontrollere inn i dette? Det er fullstendig unødvendig så vidt jeg kan se.

SemiColon
23. januar 2010, 13:41
Hvorfor dra mikrokontrollere inn i dette? Det er fullstendig unødvendig så vidt jeg kan se.

Er jo billig, og du lærer en god del. Så slipper du at det fryser inni der hvis du går ifra kjøleskapet. Men det er jo TS sitt valg, har han 300,- ekstra kan han jo like greit kjøpe en kontroller og gjøre dette skikkelig?

Provo
23. januar 2010, 13:54
Hvis det skulle være et problem at det fryser inni der, så vil en kontroller med tilhørende temperatursensor og drivelektronikk til peltierelementet kunne løse problemet, ja. Men det er mange andre lettere, billigere og kanskje mer egnede måter å løse problemet på også, hvis det i det hele tatt er et problem. En temp-sensorchip med TTL-utgang, hysterese og resistansbestemte temperaturgrenser ville være et mer naturlig valg for min egen del, i hvert fall. Både TI og Microchip har slike.

Som du sier, er formålet å lære seg mikrokontrollere så kan han bruke en her, men det kan man si om alle prosjekter som postes her i DIY-forumet, og så vidt jeg kan forstå er ikke det formålet, og da blir det bare rart å bruke en.

SemiColon
23. januar 2010, 13:55
Hvis det skulle være et problem at det fryser inni der, så vil en kontroller med tilhørende temperatursensor og drivelektronikk til peltierelementet kunne løse problemet, ja. Men det er mange andre lettere, billigere og kanskje mer egnede måter å løse problemet på også, hvis det i det hele tatt er et problem. En temp-sensorchip med TTL-utgang, hysterese og resistansbestemte temperaturgrenser ville være et mer naturlig valg for min egen del, i hvert fall. Både TI og Microchip har slike.

Som du sier, er formålet å lære seg mikrokontrollere så kan han bruke en her, men det kan man si om alle prosjekter som postes her i DIY-forumet, og så vidt jeg kan forstå er ikke det formålet, og da blir det bare rart å bruke en.

Har desverre ikke så mye kunnskap innen elektronikk, har bare lekt meg litt selv med peltier og Mikrokontrollere. Det du sier er ikke dumt, men spørs hva som er det enkleste for trådstarter.

Provo
23. januar 2010, 14:19
Har desverre ikke så mye kunnskap innen elektronikk, har bare lekt meg litt selv med peltier og Mikrokontrollere. Det du sier er ikke dumt, men spørs hva som er det enkleste for trådstarter.
Det enkleste er jo å gjøre prosjektet uten temperaturstyring. Så fort man skal til med en eller annen form for styring trenger man drivelektronikk for peltierelementet, slik at man kan slå det av og på, ev. justere effekten, med et generert signal. Bruker man da en enkel chip som jeg nevnte, vil man trenge kun denne og et par motstander sammen med drivelektronikken. Bruker man en mikrokontroller trenger man i tillegg en temperatursensor, en programmerer til kontrolleren, samt kode for å programmere mot AD-converteren og digitale utganger.

omba
23. januar 2010, 14:25
Vil helst ikke gå så langt over 200kr, allt av plexiglass får jeg av skolen, men allt elektronikken må jeg jo kjøpe selv:P
Skal jo ha innvendig dioder, åpningsmekanisme til døren og såklart kjøling;)
Jeg søkte på PicAxe contoller men fant ikke helt ut hva det var, kan noen foklare litt om nærmere??
Så til dørmekanismen, kan jeg bruke en bryter som har 3 hakk?? Sånn at den ene siden er Reverse den andre siden er Forward og den mellomste er off. Kan jeg bruke den bryteren til å styre servoen??
Og så lurer jeg på vilken type resistorer jeg trenger til diodene når de får 12 V, og max er 3 V?

Provo
23. januar 2010, 14:35
Jeg søkte på PicAxe contoller men fant ikke helt ut hva det var, kan noen foklare litt om nærmere??
Det er en mikrokontroller (http://no.wikipedia.org/wiki/Mikrokontroller).

Så til dørmekanismen, kan jeg bruke en bryter som har 3 hakk?? Sånn at den ene siden er Reverse den andre siden er Forward og den mellomste er off. Kan jeg bruke den bryteren til å styre servoen??
Ja, du kan det. Men det bør vel være noe som sørger for at døren står skikkelig igjen og ikke bare "henger løst"? Gummilister langs dørkanten kan også være smart for å unngå luftutskifting mens døren er igjen.

Og så lurer jeg på vilken type resistorer jeg trenger til diodene når de får 12 V, og max er 3 V?
Dette står grundig forklart i den øverste sticky-tråden kalt "LED-tråden".

omba
23. januar 2010, 14:46
Har lagd en enkel 3D model av mini-kjøleskapet:)
http://i47.tinypic.com/e034mc.png

Provo
23. januar 2010, 14:55
Vil ikke hylleplaten isolere mellom hyllene? Kan være lurt å borre mange hull i hylleplaten, kanskje? Og jeg ville nok satset på å ha elementet i toppen her, slik at du får jevnet ut temperaturforskjellen mellom øverste og nederste hylle.

fulloggal
23. januar 2010, 15:01
Jeg ville hatt rist mellom de to flaskene sånn at kulden ikke må gjennom plexien.

Hvorfor ikke la flaskene stå oppreist? Vil tror det blir mer effektivt mtp på rask kjøling.

omba
23. januar 2010, 15:13
Provo, det var det jeg også tenkte på, men vist jeg kutter litt inn i hylla, slik at jeg kan plasere den lille "ribba" midt i mellom de to rommene, midt å hylla alltså, vil det gå? Vil helst ha den store Ribba på bakveggen, synes det ser mye bedre ut, ville rett og slett ikke likt å ha en diger ribbe på toppen;)
På toppen skal jeg male en A med usynlig blekk, skal nemlig ha UV dioder:rolleyes:

Jeg tenkt at jeg kunne ha en elektromagnet som holder døren igen, men det blir jo et digert problem:( Den må jo av vær eneste gang servoen er på:( Noen måte jeg kan få den til å slå seg av vær gang servoen får strøm?
Vil servoen være sterk nok til å holde igen døren hard nok til at den isolerer?
Btw, Skal ha Gummilister på dørkanten, takker Provo får tipset;)

Provo
23. januar 2010, 15:51
Provo, det var det jeg også tenkte på, men vist jeg kutter litt inn i hylla, slik at jeg kan plasere den lille "ribba" midt i mellom de to rommene, midt å hylla alltså, vil det gå?
Det vil det sikkert, men kjølingen vil nok bli likere i de to flaskene hvis de står oppreist.

Jeg tenkt at jeg kunne ha en elektromagnet som holder døren igen, men det blir jo et digert problem:( Den må jo av vær eneste gang servoen er på:( Noen måte jeg kan få den til å slå seg av vær gang servoen får strøm?
Hva med å ha en permanentmagnet som holder døren igjen? Den behøver ikke være så kraftig at servoen ikke får opp døren. Et alternativ til motorstyring er å bruke en permanentmagnet i døra som trekker seg fast til en avslått elektromagnet for å holde døren igjen, og når du skal åpne døren kjører du strøm i elektromagneten som har motsatt polaritet av permanentmagneten slik at du får en frastøtende kraft og døren åpner seg delvis.

omba
23. januar 2010, 16:02
Et alternativ til motorstyring er å bruke en permanentmagnet i døra som trekker seg fast til en avslått elektromagnet for å holde døren igjen, og når du skal åpne døren kjører du strøm i elektromagneten som har motsatt polaritet av permanentmagneten slik at du får en frastøtende kraft og døren åpner seg delvis.
Får tenke på det, blir på en måte ikke samme elegansen som er servo, men det er jo kult da:)

omba
26. januar 2010, 15:02
Da har jeg bestillt peltier, 90 watt:)
Skal også bestille sånne super strong rare-earth magnets fra dealextreme i dag:P
Går det ann å kjøpe små elektro mangneter, eller skal jeg bare lage en med å snurre litt koppertråd rundt en liten trekloss??

Ozma
26. januar 2010, 15:11
Den beste måten å kjøle ned brus raskt, er å ha en saltløsning med så lav temperatur som kjøledingsen greier, som du har flasken oppi. Rent vann funker om temperaturen er over 0.

Bare en liten idè, om rask nedkjøling er viktigere enn at det ikke fryser. Kald Cola på 10 minutter er deilig.

VivaLatrina
26. januar 2010, 18:50
Da har jeg bestillt peltier, 90 watt:)
Skal også bestille sånne super strong rare-earth magnets fra dealextreme i dag:P
Går det ann å kjøpe små elektro mangneter, eller skal jeg bare lage en med å snurre litt koppertråd rundt en liten trekloss??

snurre litt koppertråd rundt en stålkloss funker nok veldig mye bedre

omba
28. januar 2010, 20:32
Skal ha kjøleskapet oppreist, men er ikke sikker på om jeg skal ha UV eller bare vanlige hvite dioder. Vist jeg maler en A på døren med UV maling, så bruker bare vanlige hvite dioder, vil jeg da kunne se denne A'en eller legge merke til den?
Eller det heter vel UV reflektiv maling tror jeg, eller var det reaktiv:P
Kan tempraturen nå så lavt at det kan være ubehagelig å drikke cola'en som blir oppbevart i kjøleskapet? Tenker på hjerne-frys evt. at colaen fryser eller blir sløsh:)
Har bestillt denne: http://tinyurl.com/yzoyltw
Vist det kan bli så kaldt vil jeg gjerne ha noe å stille tempraturen med, bare noe veldig enkelt, eks: en "nob" lol husker ikke hva det heter på norsk, noen som vet? xD
Og igen så lurer jeg på om noen vil linke til en enkel, bra og billig strøm forsyning som jeg kan bruke?:)

Provo
29. januar 2010, 06:51
Vist jeg maler en A på døren med UV maling, så bruker bare vanlige hvite dioder, vil jeg da kunne se denne A'en eller legge merke til den?
Sannsynligvis ikke. Ikke spesielt bra, i hvert fall.

Kan tempraturen nå så lavt at det kan være ubehagelig å drikke cola'en som blir oppbevart i kjøleskapet? Tenker på hjerne-frys evt. at colaen fryser eller blir sløsh:) (...) Vist det kan bli så kaldt vil jeg gjerne ha noe å stille tempraturen med, bare noe veldig enkelt, eks: en "nob" lol husker ikke hva det heter på norsk, noen som vet?
Hvor kaldt det blir er umulig å si ettersom isoleringen til skapet er usikker og vesentlig. Du kan jo bare prøve, men hvis det haster å få det ferdig ville jeg satt inn en form for regulering med en gang. Enten kan du kjøpe en strømforsyning med variabel spenning, eller så må du til med litt mer elektronikk. Å bare bruke et potmeter vil ikke fungere særlig bra pga den store strømmen.

Forresten, det skrives "knob", og heter "knott" eller "skruknott" på norsk. En knott er gjerne festet i et potmeter, som er den elektroniske komponenten. :)

Og igen så lurer jeg på om noen vil linke til en enkel, bra og billig strøm forsyning som jeg kan bruke?:)
Kan ikke komme på noe. Sjekk på ELFA.

SemiColon
29. januar 2010, 07:36
[QUOTE=Provo;1618511Kan ikke komme på noe. Sjekk på ELFA.[/QUOTE]

Nå er ikke Elfa så billig da? Prøv heller eBay, de har masse 12V, 15V osv strømforsyninger.

Dvergen
29. januar 2010, 08:21
Du kan evt bruke en transformator for å gjøre 5V spenningen fra USBen om til 12V.

VivaLatrina
29. januar 2010, 09:00
Du kan evt bruke en transformator for å gjøre 5V spenningen fra USBen om til 12V.

think again

Provo
29. januar 2010, 15:04
For å utbrodere litt på det VivaLatrina sier: transformatorer fungerer kun på vekselstrøm, mens det i USB-porten er likestrøm. Det kan også nevnes at USB-porten ikke er i nærheten av kapabel til å levere nok strøm til et slik prosjekt.

Spelly
29. januar 2010, 15:07
de selger veldig små kjøleskap på europris, for bare 199.- Dem drives gaaaaaanske sikkert med Peltier element. Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått til innkjøp av et slikt kjøleskap og modifisert det.

Fleff
29. januar 2010, 15:29
Kanskje litt for sent når han allerede har bestilt peltier element? :p
Man lærer mye mer når man lager selv, og ikke bare modifiserer litt på ferdigkjøpt også:|

VivaLatrina
29. januar 2010, 21:54
Kanskje litt for sent når han allerede har bestilt peltier element? :p
Man lærer mye mer når man lager selv, og ikke bare modifiserer litt på ferdigkjøpt også:|

jeg vil nå si man kan lære vel så mye når man kuker med ferdiglagde ting, altså at man kanskje må finne ut av hva som er gjort fra før

"hvorfor i helvete smalt det så jævlig når jeg koblet på 15 volt?"

omba
9. februar 2010, 16:36
Har fått peltier elementet, men jeg trenger en stømforsyning .
Vil ha en som støtter at jeg kan plugge den inn i en port/jack:p

Kunne jeg bruke en eller to sånne som heat sink?
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8941
Tar de/den bort nok varme, eller anbefaler dere en gamel xbox-360 heatsink?

VivaLatrina
9. februar 2010, 18:31
jack er ingen god idé når det gjelder strømforsyning, da det har en tendens til å oppstå kortslutning idet du setter inn/tar ut pluggen.

og nei, den pinglevifta der har ikke sjans til å ta unna nok varme

omba
9. februar 2010, 18:50
jack er ingen god idé når det gjelder strømforsyning, da det har en tendens til å oppstå kortslutning idet du setter inn/tar ut pluggen.

og nei, den pinglevifta der har ikke sjans til å ta unna nok varme

Hva vist jeg har en direkte av og på switch direkte etter inn jacken? Da kommer det jo ikke noe strøm til resten av skapet når jeg plugger den inn, så tar jeg og flipper switchen på når jeg har plugget inn stømforsyningen, vil det hjelpe?
Vil helst ikke ha sammenhengende stømmforsyning:/

Provo
9. februar 2010, 19:18
Nei, det vil ikke hjelpe. Kortslutningen skjer før bryteren. Ville heller brukt en annen type plugg. To bananplugger er en mulighet, vanlig DC-plugg er en annen. XLR kan også brukes.

omba
9. februar 2010, 19:43
Hmm...Da blir det det nok en vanelig DC plugg:P
http://i47.tinypic.com/4nuyr.gif

Det jeg orginalt tenkte på var denne stømmforsyningen:
http://tinyurl.com/gangsterlo
og en sånn plug:
http://i45.tinypic.com/4sir1j.png
(Den passer ikke, men måtte bare finne et bilde)
Men der var det stor tedens til å kortslutte?? Må bare være sikker om at vi snakker om det samme:p

Provo
9. februar 2010, 19:53
Nei, den siste vil ikke kortslutte. Det er ingen jack, men det som kalles DC-plugg, eller batterieliminatorkontakt på Elfa. ;) Dette (http://www.mcmelectronics.com/content/productimages/s4/3854936.jpg), derimot, er en jack. Det første du har bilde av, er vel en type Molex-plugg, om jeg ikke husker feil.

omba
13. februar 2010, 20:41
Fant denne på DX, den så litt kraftigere og større ut:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5112
Jeg sjeka ut denne tråden og den så nesten lik ut:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=150248
Så vil den virke, vil den greie å ta bort nok varme?

Btw glemte å nevne det, men jeg skal ha kjøleskapet stående oppreist.
Og vist jeg skal ha den heatsink'en fra DX med vifte, så tar sikkert viften 5 V.
Burde jeg da kjøpe en stømforsyning på 20 V? Peltier elementet tåler bare 16 V maks.
Og hvordan kan jeg da hindre at peltier elementet får over 16 V og at viften får 5 V?
Bruke resistor kanskje, men vist vifta tar 5 V og resistoren tar 5 V så får bare bare peltier elementet 10 V.
Og burde jeg gjøre det samme med vifta? Trenger virkelig hjelp guys:)

omba
18. februar 2010, 21:14
Fikk lagd bodyen i dag, eller limet holder på å tøke, må la det stå 10-20 timer:p
Så nå må jeg bare sette på hengsler og instalere de elektriske komponentene:)
Men må jo kjøpe strømforsyning først, men er ikke sikker på hvilken jeg skal kjøpe, trenger bare å svare på spørsmålet om stømforsyning jeg stilte i forige post:)

datagutten
19. februar 2010, 21:22
Det første du har bilde av, er vel en type Molex-plugg, om jeg ikke husker feil.

Denne pluggen kalles ofte tamiyaplugg og er mye brukt innen radiostyrte biler.
De er kjent for å bli svært varme og gi dårlig kontakt ved store strømmer som ofte forekommer i radiostyrte biler. Dette er en plugg som vanligvis sitter på bilen og batteriet når man kjøper det, og oftest blir klippet av og byttet med en gang.

Vil derfor fraråde å bruke den til dette prosjektet, bruk heller dc plugg. Skal du ha en virkelig solid plugg kan du bruke XLR.

Hvis kobler resistoren i parallell med peltierelementet vil den ikke ha noe å si på spenningen til elementet.
Jeg kjenner ikke til peltierelement, så jeg vet ikke hvordan strømtrekket på det er. Hvis det trekker en konstant strøm som ikke er for stor kan bruke en motstand til det. Hvis strømtrekket varierer må du ha en regulator med en konstant spenningsreferanse.

Provo
19. februar 2010, 21:37
Denne pluggen kalles ofte tamiyaplugg og er mye brukt innen radiostyrte biler.
De er kjent for å bli svært varme og gi dårlig kontakt ved store strømmer som ofte forekommer i radiostyrte biler. Dette er en plugg som vanligvis sitter på bilen og batteriet når man kjøper det, og oftest blir klippet av og byttet med en gang.

Vil derfor fraråde å bruke den til dette prosjektet, bruk heller dc plugg. Skal du ha en virkelig solid plugg kan du bruke XLR.
Kjekt å vite! Men når det kommer til XLR så er den rimelig mekanisk solid, men jeg er redd den også blir lett varm ved store strømmer, da den stort sett er beregnet for laveffektsignaler. Jeg skal ikke si noe sikkert, men det kan være lurt å teste, ev. sjekke databladet for nøyaktig den pluggen man vurderer før man tar i bruk XLR til et slikt formål. Jeg tror nemlig ikke den er noe bedre enn en riktig dimensjonert tamiyaplugg med tanke på varmeutvikling - kanskje heller tvert i mot.

Selv ville jeg nok gått for en DC-plugg som er beregnet for å kjøre den strømmen som må til.

Hvis kobler resistoren i parallell med peltierelementet vil den ikke ha noe å si på spenningen til elementet.
Jeg kjenner ikke til peltierelement, så jeg vet ikke hvordan strømtrekket på det er. Hvis det trekker en konstant strøm som ikke er for stor kan bruke en motstand til det. Hvis strømtrekket varierer må du ha en regulator med en konstant spenningsreferanse.
På grunn av elementets relativt høye effektforbruk vil nok den beste løsningen være pulsbreddemodulasjon (PWM), hvor man skrur av og på elementet fullstendig og varierer forholdet mellom hvor lenge det er på og hvor lenge det er av (duty cycle). Dette kan for eksempel gjøres med en lavohmig MOSFET mellom elementet og jord med et styresignal på gate.

omba
27. februar 2010, 09:44
Jeg trenger virkelig å vite om en evt. to sånne vil funke:
Takk på forhånd.
-Omba

Provo
27. februar 2010, 11:03
Ja, den vil fungere. Spørsmålet er hvor bra den fungerer, og det er det umulig å komme med noe absolutt svar på. Kjøp to, sett de på og prøv. De koster tross alt bare $10 (=60 kr) per stykk inkludert frakt. :)

omba
4. mars 2010, 12:47
Har nå nest allt jeg trenger. Mangler bare DC port til å å plugge strømforsyningen i.
Så fant jeg denne, men når jeg ser på feedback'en til selgere så sto det ikke hva de forskellige kundene hadde kjøpt:S
http://tinyurl.com/porport
Har aldri kommet over en selger der det ikke står hva kundene har kjøpt på feedbacken, ser selgeren trygg ut?
Feedback:
http://feedback.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewFeedback2&userid=electronomax&ftab=AllFeedback

Provo
4. mars 2010, 22:09
Hvorfor ikke bare kjøpe fra Elfa? Det er til og med billigere. :) I menyen: Kontakter -> Batterikontakter -> Batterieliminatorkontakt. Pass på at du får riktig størrelse på selve pluggen i forhold til strømforsyningen din.

omba
5. mars 2010, 00:27
Var ingen som passet:/
Btw, det er denne strømforsyningen jeg har kjøpt, bare jeg kjøpte den fra ebay:)
http://www.laptopbatteryinc.co.uk/15v-6a-90w-toshiba-pa2521u1aca-pa2521u2aca-pa2411-ac-adapter-p-3420.html

wanna-b
5. mars 2010, 21:56
Plugg og kontakt kan du stjele fra noe gammelt oppladbart du har, eller f.eks en gammel discman du kunne bruke med batterieliminator. Pluggen klipper du av, porten lodder du av :)

omba
7. mars 2010, 00:15
Jeg skal bruke denne som heatsink:

Men jeg har ikke peiling på hvor mye støm vifta skal ha:S
Noen som kan hjelpe meg?
Trenger og å vite Volt og mA så at jeg kan regne ut vilken resistor jeg skal ha:)

Og det er vel bare å kappe av den gule ledningen og bruke den røde og den svarte?

VivaLatrina
7. mars 2010, 00:23
den skal ha 12 volt, strømmen regulerer den selv.

jeg tror ikke det er noe problem å kjøre den på 15 volt

omba
7. mars 2010, 13:32
den skal ha 12 volt, strømmen regulerer den selv.

jeg tror ikke det er noe problem å kjøre den på 15 volt

Stømforsyningen levere 6A 90W og 15V, så jeg tipper at de 6 Ampene vil grille vifte motoren, har jeg rett?
Tror jeg har lest at en 12V vifte skal ha 0,25A:P

FpsDog
7. mars 2010, 14:46
Tviler på at "ladaren" presser 6A inn i vifta, trorvifta tar dei 0,25A som ho treng.

Appropo elktrisk åpning, Make Electric Screw Drivers from R/C servos. (http://www.youtube.com/watch?v=0-UwQv6QqLI) du gjre dette, men legg inn ein stopppryter i skpdøra slik at den ikkje spinn evig, då treng du bare ein knott for åpning som du kan flippe til lukking, kommer med skisse seinare.

VivaLatrina
7. mars 2010, 14:48
Stømforsyningen levere 6A 90W og 15V, så jeg tipper at de 6 Ampene vil grille vifte motoren, har jeg rett?
Tror jeg har lest at en 12V vifte skal ha 0,25A:P

det er så feil som det kan bli. riktignok vil vifta trekke litt mer strøm når du fôrer den med 15 volt, men den trekker fortsatt ikke mer enn akkurat det den skal ha. 6A på strømforsyningen er bare det meste den klarer å levere

Provo
7. mars 2010, 15:04
Omba: Vifter er i praksis resistive og følger dermed Ohms lov (bortsett fra at de vel ikke er helt lineære, pluss litt induktive, men resistive nok til å begrense sin egen strøm ;) ). Du trenger dermed kun å bekymre deg for å gi den riktig spenning, så trekker den riktig strøm selv. Du blander kanskje sammen med dioder, som i praksis kan sees på som en kortslutning hvor du må begrense strømmen med en seriemotstand.

Når strømforsyningen står oppgitt med 15 V og 6 A, så vil det si at den kan levere opp til 6 A. Hvor mye strøm den faktisk leverer til enhver tid er gitt av kretsen den driver.

FpsDog
9. mars 2010, 11:26
Shematikk,
bryterene open og close plaser du i kjøleskapet, open slik at den blir pressa inn når døra er åpen, close når døra er igjen, http://0o2471.net//15432.jpg (http://0o2471.net/15432)

Sorry feil bilete, http://0o2471.net//15433.jpg (http://0o2471.net/15433)

omba
26. mars 2010, 19:42
I dag koblet jeg peltier elementet mitt opp direkte til strømmforsyningen: http://cgi.ebay.com/AC-Power-Supply-Adapter-For-Toshiba-PA2521U-2ACA-15V_W0QQitemZ300391088828QQcmdZViewItemQQptZLaptop_Adapters_ Chargers?hash=item45f0b442bc#ht_1649wt_1167

Og dette peltier elementet: http://cgi.ebay.com/1x-TEC1-12706-91-2W-TEC-Thermoelectric-Cooler-Peltier_W0QQitemZ160396850314QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDo main_0?hash=item255865b48a#ht_851wt_1725

Ble litt lange lenker, men men....
Til poenget, da jeg plugget inn strømmforsyningen i stikkkontakten(hadde alredet koblet til peltier elementet direkte) så virket det som forventet, den ene siden ble utrolig varm(brant meg nesten) og den andre siden hadde helt vanelig rommtempratur(kanskje noen grader kaldere), så plugget jeg ut stømmforsyningen, gikk opp, hentet heathinken, satt peltier elementet å heatsinken og plugge inn strømmforsyningen i stikkontakten igen, da skjedde det ingen ting, peltier elementet ble ikke kald eller varmt(har prøvd det noen ganger før med 9volts batteri) det virket rett og slett ikke(prøvde med 9volts batteri igen, men ingen respons):(
Så tror du jeg kan ha gitt det får mye stømm, fordi (i teorien) skal det ikke være får mye strømm(strømforsyningen følger kravene), eller er det produksjonsfeil?
Peltier elementet koster 5$ ink. frakt, mens strømmforsyningen koster nesten 4 ganger så mye, så jeg vil helst ikke bytte ut den.
Trenger hjelp her, takk på forhånd får alle fornuftige svar:)

Provo
26. mars 2010, 20:06
Det er en mulighet for at du har ødelagt det, men du kan jo måle motstanden og se hva du får (0 eller uendelig motstand betyr ødelagt, men det kan være ødelagt ved andre verdier også). Hvis du ser på spesifikasjonene på elementet, så ser du bl.a. følgende:

Umax (V): 15.2
I max(A): 6
Ohm:1.3 - 1.5

En litt snodig spesifikasjon, ettersom det ikke går opp, men det smarteste da er å sørge for at du holder deg innenfor alle krav. Hvis ditt element hadde en motstand på 1,3 Ω og du satte på 15 V, ser du at resulterende strøm blir 15/1,3=11,7 A. Nesten det dobbelte av maks-strømmen.

Det du bør gjøre neste gang er å måle motstanden og påtrykke en spenning som resulterer i en strøm som er innenfor grensene. :)

VivaLatrina
26. mars 2010, 22:16
Det er en mulighet for at du har ødelagt det, men du kan jo måle motstanden og se hva du får (0 eller uendelig motstand betyr ødelagt, men det kan være ødelagt ved andre verdier også). Hvis du ser på spesifikasjonene på elementet, så ser du bl.a. følgende:

En litt snodig spesifikasjon, ettersom det ikke går opp, men det smarteste da er å sørge for at du holder deg innenfor alle krav. Hvis ditt element hadde en motstand på 1,3 Ω og du satte på 15 V, ser du at resulterende strøm blir 15/1,3=11,7 A. Nesten det dobbelte av maks-strømmen.

Det du bør gjøre neste gang er å måle motstanden og påtrykke en spenning som resulterer i en strøm som er innenfor grensene. :)

Hint: peltier-elementer er ikke bare resistive, det er faktisk en halvleder ;)

det er i bunn og grunn aldri noen god idé å kjøre et element uten kjøleribbe

omba
26. mars 2010, 22:31

det er i bunn og grunn aldri noen god idé å kjøre et element uten kjøleribbe

Så det vil si at peltierelementet ikke tar mere stømm en det trenger og at det var peltier elementes varme som grilet seg selv og ikke overspenning fra strømforsyningen og at jeg trygt kan bestille et nytt peltier element bare jeg huker å sette på kjøleribba først:)
Skjønte ikke det med halvledere 100%(googlet t.o.m^^)men håper det ikke har noe å si, si gjerne i fra vist det har det;)
Men rett meg vist jeg har feil på det første vær så snill, og gjerne bekreft at jeg har riktig vist jeg har det:rolleyes:
Frister ikke å bestille det 3 peltierelementet vist dere skjønner:/

VivaLatrina
26. mars 2010, 22:40
sannsynligvis var det temperaturen som grillet det ja

omba
26. mars 2010, 23:07
sannsynligvis var det temperaturen som grillet det ja

Takker, har bestillt nytt peltier element, nå er det bare å vente på at det skal bli sendt over halve kloden(fra hong kong ofc):p

Provo
27. mars 2010, 07:11
MOSFETs er også halvledere, men fortsatt resistive ;) Men godt poeng. Jeg var av den oppfattelse av at man brukte to forskjellige metaller, noe som ikke ville gitt et slik spenningsfall, men det ser ut som det vanligste er å bruke p- og n-type silisium. Jeg ville uansett målt strømmen ved en viss spenning for å være sikker på å ikke ta knekken på den med for mye strøm. :)

omba
14. april 2010, 18:15
Har fått det nye peltier elementet i dag, testet det og fant ut at jeg trengte enda en heatsink får å holde borte varmen:p
Gikk også å kjøpte koppertråd, men viste seg at det ikke var islolert/lakert selv om damen i butikken sa det-.-
Men finner sikkert noe annent å bruke det til, men skal sjekke om jeg kan få tak i en ødlagt micro i morgen, men har ikke peling hvor jeg kan skaffe ne jern kloss, virker det med en jern plate? Eller evt. noen tips hvor jeg kan få tak i en kloss, bort i kr.sands området btw:)

omba
19. juli 2010, 10:58
Fikk endelig den andre heatsinken, det tok sin tid, jeg satser på å bli ferdig i ferien(går utrolig tregt):p
Har enda ikke funnet en micro på den lokale søppelfylinga, så åpningsmekanismen har jeg ikke komet noe lengere med.
Jeg testet den litt i går, her er et bilde:

http://img836.imageshack.us/img836/5308/imag0355.jpg

Har foresten ikke lagt ut bilde av skapet, så her er det:

http://img838.imageshack.us/img838/2291/imag0356.jpg

b1gm4c
2. desember 2010, 20:24
har du en lite update til oss her eller ? :)

omba
24. desember 2010, 00:30
har du en lite update til oss her eller ? :)

Nå er det endelig ferie så jeg tenkte jeg skulle ta det opp igen, det har stått på hold en god stund.
Til mandag blir det innkjøp av gummilister til døren og noe epoxy, så får vi se hvordan det går.
Nå så har jeg testet peltier elementet og kjøleribbene og viftene, på selve elementet får jeg ca. -5 grader, så det blir spendende å se hvordan tempraturen i skapet blir etter litt isolering, kan tenke meg at plexiglass ikke isolerer så forferdelig bra, men får ta det som det kommer:)

the_best
6. januar 2011, 13:58
Er det 3mm plexi?

omba
6. januar 2011, 14:41
Er det 3mm plexi?

9mm, utentatt toppen som er 6mm(pga mangel på 9mm)
Men jeg fikk bare noe plexi av KH læreren, brydde meg ikke noe serlig om tykkelse:)

Fekillix
7. januar 2011, 19:59
Gidder ikke å lese alle de 5 sidene, så Termoelektrisk kjøler?

omba
7. januar 2011, 20:10
Gidder ikke å lese alle de 5 sidene, så Termoelektrisk kjøler?
Ja, 90watt peltier element:)